معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم تیر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

صادرات ۵۰ تن آب انار از بلخ به قزاقستان

مرکز رسانه‌ای استان بلخ اعلام کرد که یک کارخانه در این استان ۵۰ تن آب انار را به ارزش یک میلیون و ۲۰۰ هزار افغانی از مسیر حیرتان به قزاقستان صادر کرده است. شرکت «نور قادری» در آینده‌ای نزدیک تولیدات خود را به کشور ازبکستان نیز صادر می‌کند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/273327/صادرات-۵۰-تن-آب-انار-بلخ-قزاقستان

 آغاز کار ساخت و آسفالت جاده کمربندی بادغیس- فاریاب

به گفته مسئولین محلی بادغیس، قرارداد ساخت جاده کمربندی بادغیس -  فاریاب با سه شرکت به امضا رسیده است، این جاده ۲۳۳ کیلومتر طول دارد که بعد از ساخت آن بخش بزرگی از مشکلات مردم حل خواهد شد. کار ساخت این جاده با هزینه استخراج معدن سرب استان غور تامین خواهد شد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/273367/آغاز-کار-ساخت-آسفالت-سرک-حلقوی-بادغیس-فاریاب

 علاقه یک شرکت ترکی به سرمایه‌گذاری در معادن سرب

وزارت معادن و صنایع طالبان می‌گوید که شرکت‌های زیادی از کشورهای ترکیه، ایران، چین و چندین کشورهای اروپایی می‌خواهند که در معادن کشور سرمایه‌گذاری کنند. طبق اطلاعات وزارت معادن و صنایع طالبان، تاکنون یک شرکت چینی کار عملی استخراج معادن نفتی در حوزه قشقری رودخانه آمو را آغاز کرده و قرار است در آینده‌‌ای نزدیک قرارداد استخراج برخی از معادن کشور نیز به شرکت‌های خارجی واگذار شود. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/569215

 آغاز کار پروژه‌ تاپی در آینده‌ای نزدیک

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در گفتگو با سلام‌وطندار گفت: حکومت آماده است تا کار پروژه تاپی را در داخل افغانستان آغاز کند. موضوع تأمین امنیت و استملاک زمین‌های مسیر پروژه‌ تاپی و تأمین نیازمندی‌های اصلی آماده شده است. مجاهد تأکید کرد که بارها کشورهای ترکمنستان، پاکستان و هند، از آغاز کار پروژه‌ تاپی سخن گفته؛ اما عملی نشده است. لوله‌ گاز تاپی، از استان‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار می‌گذرد و ۸۱۶ کیلومتر از مجموع ۱۸۱۴ کیلومتر آن، در خاک افغانستان است. (خبرگزاری سلام  وطندار)

https://swn.af/spokesperson-a-a-announced-the-preparations-for-the-start-of-the-tapi-project-in-afghanistan/

 دعوت کابل از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای فعالیت در حوزه معادن افغانستان

«ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیری هیئت حاکمه افغانستان در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه ملی و بین المللی «ابوحنیفه» در کابل اظهارداشت با تأمین امنیت سراسری، زمینه خوبی برای سرمایه گذاری و استخراج معادن نسبت به هر وقت دیگر مساعد شده است. ملا برادر در ادامه از سرمایه‌گذاران افغان و خارجی دعوت کرد تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و برای جذب سرمایه خارجی تصریح کرد سرمایه‌گذاران خارجی از تمامی امتیازاتی برخوردار هستند که به سرمایه‌گذاران افغان داده می‌شود. معاون اقتصادی نخست‌وزیری هیئت حاکمه افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی نیز اطمینان داد افغانستان مسیری امن برای ترانزیت است و در این زمینه ضمن ایجاد سایر سهولت‌ها، بازسازی بزرگراه‌ها را نیز آغاز نموده، که مثال خوب آن افتتاح امور بازسازی بزرگراه سالنگ و کابل- قندهار در این اواخر است. دومین نمایشگاه ملی و بین‌المللی «ابوحنیفه» با حمایت هیئت حاکمه افغانستان از طرف اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با هدف بازاریابی محصولات و تولیدات افغانستان، حمایت از سرمایه‌گذاری ملی، فراهم نمودن روابط میان تاجران ملی و بین‌المللی، معرفی تولیدات و محصولات داخلی برای شهروندان راه اندازی شده است. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/04/26/2926907/دعوت-کابل-از-سرمایه-گذاران-داخلی-و-خارجی-برای-فعالیت-در-حوزه-معادن-افغانستان

 افزایش 20 درصدی خربزه در استان قندوز

عبدالغفار صدیقی، سرپرست اداره کشاورزی دامداری قندوز، می‌گوید: «محصول خربزه امسال نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یافته است. عسقلانی، ارکانى، زرمتی، جین تور، قندک، اندلک، اله‌پوچاق، برگنی سبزمغز و غازی خانی انواع خربزه‌های قندوز هستند. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/569315

 کاهش 90 درصدی بادام سمنگان

به دلیل سرمای زیاد در زمستان سال گذشته، محصولات بادام استان سمنگان در سال جاری ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش یافته است. مسئولان اداره کشاورزی سمنگان، نیز اعلام کرد که تغییرات اقلیمی و سردی بیش از حد هوا سبب کاهش بیش از ۶۰ درصد محصول بادام در سطح استان شده است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/gardeners-in-samangan-this-years-almond-yield-has-decreased-by-90/

 برگزاری نشست سه ‌جانبه مسئولان خط‌آهن طالبان، پاکستان و ازبکستان

اداره ملی ‌خط‌ آهن طالبان با انتشار خبرنامه‌ای گفت در نشست سه جانبه میان مسئولان خط‌ آهن افغانستان، پاکستان و ازبکستان در اسلام‌آباد روی نقشه راه پروژه خط‌ آهن افغان- ترانس گفتگو شد. پیش از این امیر‌خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان گفته بود راه آهن ترانس افغان نقش مفیدی در یکپارچگی اقتصاد منطقۀ خواهد داشت. گفتنی است که پروژه خط آهن افغان – ترانس که در ادامه خط آهن حیرتان – مزار‌شریف قرار دارد با عبور از خاک افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی را با کشورهای جنوب آسیا وصل می‌کند. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/569423

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما