معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم تیرماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پرویز شهبازوف: عراق علاقمند به توسعه همکاری‌های انرژی با آذربایجان است

عراق علاقه مند به توسعه همکاری‌های انرژی با آذربایجان است. به گزارش خبرگزاری «ریپورت»، این مطلب را پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان پس از دیدار با حیان عبدالغنی معاون نخست وزیر و وزیر نفت عراق در حساب توئیتری خود بیان کرد. این دیدار در چارچوب هشتمین سمینار بین المللی اوپک در وین پایتخت اتریش انجام شد.

https://report.az/energetika/perviz-sahbazov-iraq-azerbaycanla-enerji-emekdasliginin-inkisafinda-maraqlidir-05072023/

پرویز شهبازوف با همتای سعودی خود درباره همکاری‌های انرژی گفت وگو کرد

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در خصوص موضوعات «اوپک پلاس» و همکاری‌های انرژی در قالب دوجانبه با عبدالعزیز بن سلمان آل سعود وزیر انرژی عربستان سعودی گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از وزارت انرژی آذربایجان، در این دیدار که در چارچوب نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین برگزار شد، درباره وضعیت فعلی بازار جهانی نفت، اقدامات انجام شده برای کاهش داوطلبانه تولید در چارچوب فرآیند نظارتی تبادل نظر شد. همچنین اهمیت همکاری‌های چندجانبه مبتنی بر گفتگو به منظور جلوگیری از مشکل بی ثباتی و کمبود انرژی در بازارهای انرژی در آینده مورد توجه قرار گرفت.

https://report.az/energetika/perviz-sahbazov-seudiyyeli-hemkari-ile-enerji-emekdasligini-muzakire-edib/

پرویز شهبازوف: باید به فکر آینده اوپک پلاس و صنعت نفت باشیم

کشورهای اوپک پلاس باید به آینده این سازمان و صنعت نفت فکر کنند. به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از خبرگزاری «اینترفاکس»، پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان این مطلب را در هشتمین سمینار بین المللی اوپک در وین پایتخت اتریش، بیان کرد.  وی گفت: کاهش سرمایه گذاری در بخش نفت نیز باید در نظر گرفته شود. در این راستا باید گفتگوهای بیشتری داشته باشیم.

به گفته وزیر، در اوج قیمت نفت، سرمایه گذاری در این بخش سالانه 900 میلیارد دلار بوده و در سال 2021 نیز  مجموعاً 300 میلیارد دلار بوده است. لازم به ذکر است سمینار با موضوع «به سوی انتقال انرژی پایدار و فراگیر» برگزار می‌شود. در چارچوب این سفر قرار است شهبازوف چند دیدار دوجانبه برگزار کند.

https://report.az/energetika/perviz-sahbazov-opec-un-ve-neft-senayesinin-geleceyi-haqda-dusunmeliyik/

شرکت توتال انرژی تولید گاز از میدان آبشرون را آغاز کرد

شرکت فرانسوی «توتال انرژی» از آغاز تولید گاز طبیعی در مرحله اول توسعه میدان میعانات گازی «آبشرون» واقع در دریای خزر در چارچوب همکاری با شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) خبر داد. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، در این مرحله قرار است روزانه حدود 4 میلیون متر مکعب گاز طبیعی و 12 هزار بشکه میعانات گازی تولید شود. گاز تولیدی برای بازار داخلی آذربایجان در نظر گرفته شده است.

https://report.az/energetika/totalenergies-abseron-yatagindan-qaz-hasilatina-baslayib/

تعداد مؤسسات تجاری فعال 13.5 درصد افزایش یافته است

تا اول جولای 2023، 87.3 درصد از 1 میلیون و 460 هزار و 991 مؤدی مالیاتی ثبت شده در آذربایجان را اشخاص حقیقی، 12.7 درصد اشخاص حقوقی و سایر سازمان‌ها تشکیل می دهند. تعداد مودیان مالیاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.1 درصد افزایش داشته است که تعداد اشخاص حقیقی 6.8 درصد و تعداد اشخاص حقوقی 9.4 درصد افزایش داشته است. تعداد مؤسسات تجاری ثبت شده دولتی 168 هزار و 653 موسسه بود. تعداد موسسات تجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.1 درصد و تعداد موسسات تجاری فعال 13.5 درصد افزایش داشته است.

از اول جولای 2023، 88.7 درصد از اشخاص حقوقی تجاری ثبت شده را شرکت با مسئولیت محدود، 1.3 درصد را شرکت سهامی و 1.1 درصد را تعاونی و غیره تشکیل می دهند. در این مدت تعداد مودیان فعال مالیات بر ارزش افزوده در موسسات تجاری ثبت شده دولتی 32 هزار و 726 واحد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14.8 درصد افزایش داشته است.

طی 6 ماهه سال 2023، 8012 موسسه تجاری نزد دولت به ثبت رسیده است که 87.9 درصد آنها سرمایه گذاری داخلی و 12.1 درصد سرمایه گذاری خارجی بوده است. 82.3 درصد از واحدهای تجاری ثبت شده به صورت الکترونیکی ثبت شده اند. وزن مخصوص ثبت الکترونیکی شرکت های با مسئولیت محدود با سرمایه گذاری داخلی 94.6 درصد بوده است. با روش جدید ثبت نام (کد ملی + شماره همراه) 6989 شرکت با مسئولیت محدود با سرمایه گذاری داخلی در شش ماه سال 2023 به ثبت رسید.

طی ۶ ماهه سال 2023 تعداد اشخاص حقوقی فعال (بازیابی) نسبت به مدت مشابه سال 2022، ۲۶.۳ درصد و تعداد مودیان مالیات بر ارزش افزوده فعال ۱۷ درصد افزایش داشته است.

https://t.me/economy_az/11433

ازبکستان خط مونتاژ ماشین آلات کشاورزی در جمهوری آذربایجان راه اندازی می‌کند

 شرکت ماشین آلات کشاورزی واقع در منطقه چیرچیک ایالت تاشکند ازبکستان در نظر دارد به منظور گسترش همکاری‌های صنعتی خط مونتاژ ماشین آلات کشاورزی در آذربایجان و قزاقستان راه اندازی کند.

به گزارش پرتال خبری «ورگیلر آذ» به نقل از وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان، مذاکرات با شرکا در حال حاضر در مرحله نهایی است.

این گروه زیر نظر «کارخانه ماشین آلات کشاورزی چیرچیک» تشکیل شد و به دلیل انتقال نسبی ظرفیت های تولیدی شرکت های «کارخانه ماشین سازی کشاورزی تاشکند»، «آگرگات زاودو»، «تکنولوگ»، «تکنولوگ استان» و «آگروپرومشینوست» تقویت شده است.

در ماه ژانویه سال جاری، شرکت «کارخانه تراکتورسازی تاشکند» به ارزش 65 میلیون دلار در زمینی به مساحت 15.5 هکتار به بهره برداری رسید. ظرفیت تولید سالانه این شرکت 15 هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی و ارزش کل محصولات تولیدی 165 میلیون دلار است. انتظار می رود درآمد خالص سالانه 16.5 میلیون دلار باشد.

در شرکت، اقدامات منسجمی در راستای بومی سازی تجهیزات و قطعات یدکی برای تولید ماشین آلات انجام می‌شود. امروزه درجه بومی سازی محصولات 50 درصد است. این شرکت محصولات خود را به قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان و آذربایجان صادر می‌کند.

https://vergiler.az/news/economy/24905.html

شرکت «پرومکس تک آذ» نماینده رسمی علامت تجاری "XCMG" شد

 مراسم تاسیس و معرفی شرکت «پرومکس تک آذ» نماینده رسمی‌برند XCMG چینی تولید کننده ماشین آلات و تجهیزات سنگین در آذربایجان در هتل «ریتز کارلتون» برگزار شد. در این مراسم ، لی جینگ معاون مدیر کل صادرات شرکت "XCMG" گزارش مفصلی در مورد فعالیت و جایگاه این شرکت در بازار جهانی ارائه کرد. وی با بیان اینکه این شرکت بزرگترین تولیدکننده در چین است، گفت: XCMG  یک شرکت پیشرو در زمینه ماشین سازی جمهوری خلق چین است که بر اساس رتبه بندی نشریات رسمی رتبه 1 در روسیه و رتبه 3 در بازارهای جهانی را دارد. امروز شرکت «پرومکس تک آذ» بعنوان شریک ما   شعبه خود را در آذربایجان تاسیس می‌کند. این به همکاری ما با آذربایجان کمک خواهد کرد. امیدواریم که همکاری ما به تعدادی از دستاوردها منجر شود.

خیام نیسانوف یکی از بنیانگذاران شرکت «پرومکس تک آذ» از شرکت کنندگان در این مراسم قدردانی و خاطرنشان کرد: این شرکت در زمینه تولید ماشین آلات و تجهیزات ساختمانی فعالیت دارد و گسترده ترین خط تولید را در بازار جهانی ارائه می دهد. شرکت ما در تامین مستقیم و جامع ماشین آلات، تجهیزات و قطعات یدکی از تولید کنندگان پیشرو جهان تخصص دارد. این شرکت طیف کاملی از ماشین آلات و تجهیزات را برای استفاده در صنایع مختلف ارائه می دهد. وظیفه اصلی شرکت ما ارائه ماشین آلات و تجهیزات مدرن ساختمانی، جاده ای، صنعتی، سازندگان پیشرو جهان و همچنین قطعات یدکی به مصرف کنندگان است.

مشخص است که حمایت از توسعه کارآفرینی و کسب و کار در کشور ما در سطح بالایی است. در این راستا همکاری با شرکت های بین المللی بسیار حائز اهمیت است. شرکت «پرومکس تک آذ» از امروز به عنوان نمایندگی رسمی‌شرکت "XCMG" آغاز به کار می‌کند. معتقدم که ما به توسعه بیشتر صنعت ماشین سازی در کشورمان کمک خواهیم کرد.

سایر بنیانگذاران شرکت «پرومکس تک آذ» میسکو الکسی الکساندرویچ و کوروپاتکین دیمیتری ولادیمیرویچ که در مراسم افتتاحیه سخنرانی کردند در مورد فعالیت های این شرکت و چشم انداز همکاری با این شرکت چینی صحبت کردند.

در پایان این مراسم اسنادی در چارچوب همکاری شرکت «پرومکس تک آذ» و «XCMG» امضا شد. در مراسم افتتاحیه مدیران شرکت ها، بازرگانان و نمایندگان رسانه‌ها حضور داشتند.

https://operativmedia.az/post/21251/promex-tech-az-sirketi-xcmg-emtee-nisaninin-resmi-dileri-oldu-fotolar

نشست کمیسیون مشترک فنی جمهوری آذربایجان و ایران آغاز شد

 نشست کمیسیون مشترک فنی جمهوری آذربایجان و ایران برای ساخت نیروگاه‌های برق آبی «اردوباد» و «مارازاد» برگزار شد.

به گزارش دفتر خبرگزاری «رپورت» در نخجوان، هیئت آذربایجانی برای شرکت در این نشست به ایران سفر کرده است.

این هیئت متشکل از وصال علی اکبرلی رئیس  نمایندگی وزارت امور خارجه ایران در جمهوری خودمختار نخجوان، نامیق پاشایف رئیس سرویس دولتی انرژی نخجوان و سایر مقامات است.

در این نشست، اقدامات آتی برای تکمیل ساخت نیروگاه‌های برق آبی «اردوآباد» و «مرازاد» از جمله اتصالات برق آبی «خداآفرین» و «قیز قلعه سی» و نیروگاه‌های برق آبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://report.az/xarici-siyaset/azerbaycan-iran-musterek-texniki-komissiyasinin-iclasi-baslayib/

آذربایجان و مجارستان قرارداد ساخت یک واحد تولیدی مشترک را امضا کردند

در مراسمی‌که با حضور پتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان برگزار شد، قرارداد همکاری «شرکت سرمایه گذاری آذربایجان» و شرکت هل انرژی مجارستان امضا شد. بر اساس این سند، کارخانه تولید و پر کردن قوطی‌های آلومینیومی نوشیدنی در آذربایجان ساخته می‌شود.

https://t.me/economy_az/11453

آذربایجان و روسیه در صدد جذب محموله‌های حجیم به کریدور شمال- جنوب هستند

کار برای جذب محموله‌های بزرگ به کریدور حمل و نقل شمال-جنوب بین آذربایجان و روسیه در حال انجام است. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، امیل احمداف رئیس اداره حمل و نقل بار شرکت راه آهن آذربایجان این مطلب را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه علاقه به کریدور حمل و نقل شمال - جنوب افزایش یافته است، گفت: در شش ماهه سال گذشته 125 هزار تن محموله از طریق کریدور حمل و نقل شمال به جنوب جابجا شد. در حالی که در 6 ماه امسال 388 هزار تن محموله از طریق این کریدور حمل و نقل شده است. در حال حاضر تعمیرات در آستارای ایران ادامه دارد. عملیات باربری به صورت موازی انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» عمدتاً برای انتقال محموله از هند و منطقه خلیج فارس به روسیه، اروپای غربی، کشورهای حوزه بالتیک و اسکاندیناوی طراحی شده است. مزیت اصلی این کریدور نسبت به مسیرهای دیگر این است که مسافت و زمان ترانزیت محموله از طریق این کریدور دو تا سه برابر کوتاه تر است. اگر حمل و نقل محموله از طریق دریا به هلسینکی ضمن گذر از خلیج فارس و اقیانوس هند، کانال سوئز، دریای مدیترانه، دریای بالتیک 45 تا 60 روز طول می‌کشد، ولی با کریدور ترانزیتی «شمال-جنوب» نیاز به 20 تا 25 روز دارد.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycan-ile-rusiya-simal-cenub-neqliyyat-dehlizine-irihecmli-yukler-celb-etmek-isteyir/

چشم  انداز همکاری‌های آذربایجان و چین بررسی شد

در دیدار 11  جولای خانم گو مین سفیر چین در آذربایجان با شاهین مصطفی اف معاون  نخست وزیر آذربایجان چشم انداز همکاری دو کشور در حوزه‌های اقتصادی مختلف بررسی شد.

به گزارش واحد مطبوعاتی هیأت دولت آذربایجان ، در این دیدار با ابراز خرسندی از توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف، در خصوص چشم انداز گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی-تجاری، انرژی، حمل و نقل- ترانزیت، سرمایه گذاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بشردوستانه، گردشگری و سایر حوزه‌ها تبادل نظر شد.

همچنین در این نشست توافق شد که نشست آتی کمیسیون همکاری‌های تجاری و اقتصادی آذربایجان و چین تا پایان سال جاری در چین برگزار شود.

https://report.az/xarici-siyaset/azerbaycan-bas-nazirinin-muavini-cin-sefiri-ile-gorusub/

حجم مبادلات تجاری آذربایجان و قطر بیش از 3 برابر افزایش یافته است

مجموع حجم مبادلات تجاری آذربایجان با قطر در ماه‌های ژانویه تا می سال جاری با 2 میلیون و 483.87 هزار دلار یا 3.2 برابر افزایش به 3 میلیون و 604.8 هزار دلار رسیده است.

به گزارش پرتال خبری «ورگیلر آذ» به نقل از کمیته دولتی گمرک، در 5 ماهه نخست سال جاری، به ارزش 1542.63 هزار دلار کالا از آذربایجان به قطر صادر شده که نسبت به سال 2022، 1035.48 هزار دلار یا سه برابر بیشتر است.

ارزش محصولات وارداتی از قطر به آذربایجان با 3.3 برابر افزایش معادل 1 میلیون و 448.39 هزار دلار به 2 میلیون و 062.17 هزار دلار رسید.

بر اساس نتایج ژانویه تا می سال جاری، سهم تجاری با قطر از کل مبادلات تجاری این کشور 0.01 درصد بوده است.

https://vergiler.az/news/economy/24948.html

حجم تولید و صادرات شش ماهه نفت و گاز آذربایجان اعلام شد

در نیمه نخست امسال 15.2 میلیون تن میعانات نفتی در آذربایجان تولید شد که 12.7 میلیون تن آن صادر شد. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان این مطلب را در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد.

وزیر انرژی همچنین خاطرنشان کرد: آذربایجان در ماه‌های ژانویه تا ژوئن 24.1 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید کرده که 3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است و 12 میلیارد مترمکعب از آن (7.5 درصد بیشتر) صادر شده است.

پرویز شهبازوف افزود: از این میان 5.7 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا، 5 میلیارد متر مکعب به ترکیه و 1.3 میلیارد متر مکعب به گرجستان صادر شده است. در این مدت، خط لوله گاز ترانس آناتولی (تاناپ) 28 میلیارد متر مکعب گاز را به ترکیه منتقل کرده است.

https://report.az/energetika/azerbaycanin-yarim-illik-neft-qaz-hasilatinin-ve-ixracinin-hecmi-aciqlanib/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما