معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم تیرماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مبادلات تجاری آذربایجان و ایران افزایش یافته است

در ماههای ژانویه تا می سال جاری حجم مبادلات تجاری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران 212 میلیون و 612 هزار دلار بوده است. به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از کمیته دولتی گمرک، این به معنای افزایش 7.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

در مدت پنج ماه، به ارزش 7 میلیون و 558 هزار دلار کالا از آذربایجان به ایران و 205 میلیون و 53 هزار دلار کالا از ایران به آذربایجان صادر شد. این میزان نسبت به سال گذشته به ترتیب 2.1 برابر کمتر و 13 درصد بیشتر است.

در طول این مدت، ایران 0.05 درصد از کل صادرات و 3 درصد از واردات آذربایجان را به خود اختصاص داده است.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycanla-iran-arasinda-ticaret-dovriyyesi-artib/

 

"بی پی" تولید برق از یک نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در آذربایجان را آغاز می‌کند

شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی) در ماه اکتبر قادر به تولید برق از نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در آذربایجان خواهد شد. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، النور سلطانوف معاون وزیر انرژی آذربایجان این مطلب را در افتتاحیه هفدهمین آموزشگاه تابستانی انرژی باکو که در دانشگاه ADA برگزار شد، بیان کرد. به گفته وی، بریتیش پترولیوم جایگاه مهمی در بخش انرژی آذربایجان دارد و در حال برداشتن گام های جدی در زمینه انرژی تجدیدپذیر است.وی همچنین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که آذربایجان اقدامات لازم برای ترانزیت انرژی را انجام داده است.

https://report.az/energetika/elnur-soltanov-oktyabrda-bp-azerbaycandaki-berpa-olunan-enerji-stansiyasindan-ilk-elektrik-enerjisini-alacaq/

 

النور سلطانوف: آذربایجان نمونه ای از نحوه عملکرد یک کشور نفت و گاز در زمینه گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر است

آذربایجان یکی از بهترین نمونه‌هایی است که نشان می دهد چگونه یک کشور نفت و گاز روی گذار به منابع انرژی تجدیدپذیر اقدام می‌کند. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، النور سلطانوف معاون وزیر انرژی آذربایجان این مطلب را در مراسم افتتاحیه هفدهمین آموزشگاه  تابستانی انرژی باکو بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان یکی از بهترین کشورها برای کسب تجربه و مطالعه در بخش انرژی است، گفت: به این ترتیب که آذربایجان چندین مرحله از انتقال انرژی را پشت سر گذاشته است که از تولید نفت شروع شده و به یک کشور تولید کننده گاز طبیعی تبدیل شده است و امروز روی گذار به منابع انرژی تجدیدپذیر کار می‌کند.وی خاطرنشان کرد که حتی در طول تحصیل در آموزشگاه تابستانی، خود دانش آموزان می‌توانند مشاهده کنند که بخش انرژی کشور چگونه به سرعت در حال توسعه است.

https://report.az/energetika/elnur-soltanov-azerbaycan-neft-qaz-olkesinin-berpa-olunan-enerjiye-kecid-uzerinde-nece-islediyinin-numunesidir/

 

سهم خودروهای برقی در ساختار واردات خودرو به آذربایجان افزایش یافته است

طی ماه‌های ژانویه تا می سال جاری، 40.2 هزار دستگاه خودرو به ارزش 611.9 میلیون دلار به آذربایجان وارد شد. به گزارش پرتال خبری «ورگیلر آذ» به نقل از کمیته دولتی گمرک، این رقم از نظر ارزشی 65.6 درصد و از نظر تعداد 40.4 درصد بیشتر از شاخص های مشابه سال 2022 است. این در حالی است که 14.6 درصد خودروهای وارداتی هیبریدی و 2 درصد نیز خودروهایی با موتور الکتریکی هستند. سهم خودروهای هیبریدی در ساختار واردات خودرو نسبت به ژانویه تا می سال گذشته 3.1 واحد درصد کاهش و سهم خودروهای برقی 1.6 واحد درصد افزایش داشته است.

در مجموع در پنج ماه نخست سال جاری، 5.8 هزار دستگاه خودروی هیبریدی به ارزش 125.5 میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به شاخص های مشابه سال 2022،از نظر ارزش 2.6 برابر و از نظر تعداد 15.8 درصد بیشتر است. علاوه بر این، 812 خودروی برقی به ارزش 34.3 میلیون دلار در دوره مورد گزارش وارد شده است. این رقم به ترتیب از نظر ارزش 9 و تعداد 6.2 برابر شاخص های ژانویه تا می سال گذشته افزایش داشته است.

https://vergiler.az/news/economy/24823.html

بانک مرکزی آذربایجان دارایی‌های خود را 17 درصد افزایش داد

دارایی‌های بانک مرکزی آذربایجان در اول ژانویه سال جاری بالغ بر 30 میلیارد و 861 میلیون و 987 هزار منات بوده است. به گزارش بانک  مرکزی آذربایجان، این شاخص 16.85 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. 22 میلیارد و 19میلیون منات از دارایی‌های بانک مرکزی آذربایجان به اوراق بدهی (26.8 درصد بیشتر از سال گذشته)، 6 میلیارد و 583 میلیون منات به وجه نقد و معادل آن (3.7 درصد کمتر)، 1 میلیارد و 196 میلیون منات به تسویه حساب با صندوق بین المللی پول (4.9 درصد کمتر) و 288 میلیون و 889 هزار منات به وام های داده شده به بانک ها (18.9 درصد کمتر) اختصاص داشته است.

در سال 2022، بدهی‌های بانک مرکزی آذربایجان با 18.4 درصد افزایش به 29 میلیارد و 881.196 میلیون منات از جمله ارزش اسکناس و مسکوک در گردش با 19.5 درصد افزایش به 14 میلیارد و 714.360 میلیون منات، بدهی‌ها به سازمان‌های اعتباری با 17.1 درصد کاهش به 6 میلیارد و 169.718 میلیون منات، بدهی‌ها به ادارات دولتی با 6.9 درصد افزایش به 4 میلیارد و 280.227 میلیون منات و بدهی‌های معاملات با صندوق بین المللی پول با 4.9 درصد کاهش به 1 میلیارد و 199.372 میلیون منات رسید.

در طول سال، مانده سرمایه این بانک با 16.2 درصد کاهش به 980 میلیون و 791 هزار منات رسید، در حالی که  سرمایه اصلی آن در 500 میلیون منات بدون تغییر باقی مانده است.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycan-merkezi-banki-aktivlerini-17-artirib

 

بانک توسعه آسیایی رشد بازار فاکتورینگ آذربایجان را پیش بینی می‌کند

بانک توسعه آسیایی پیش بینی می‌کند که بازار فاکتورینگ در آذربایجان طی سه سال آینده به 1.7 میلیارد دلار رشد کند.  به گزارش پرتال خبری «ورگیلر آذ» با اشاره به گزارش بانک توسعه آسیایی در مورد «تامین مالی زنجیره تامین در آسیای مرکزی و قفقاز»، در سال 2021، بازار فاکتورینگ در آذربایجان 110 میلیون یورو بوده است.

بر اساس محاسبات بانک، چندین بانک و سازمان اعتباری غیربانکی در بازار خدمات فاکتورینگ آذربایجان وجود دارد. این کشور دارای چارچوب قانونی است که عملیات فاکتورینگ را تنظیم می‌کند.

کارشناسان این بانک بر این باورند که ناظر بازار باید اقداماتی را برای توسعه فاکتورینگ انجام دهد. علاوه بر این، بانک ها و سازمانهای اعتباری غیربانکی باید در ترویج این خدمات و افزایش آگاهی مشتریان از فاکتورینگ فعال تر باشند.

https://vergiler.az/news/economy/24821.html

 

آذربایجان و بانک اروپایی بازسازی و توسعه در مورد استراتژی بخش مالی گفتگو کردند

فرصت های همکاری در زمینه اجرای استراتژی برای بخش مالی آذربایجان در سال های 2027-2023 بین بانک مرکزی آذربایجان و بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، این مطلب را طالح کاظم اف رئیس بانک مرکزی در حساب کاربری خود در توییتر بیان کرده است.

وی نوشت: ما نشستی با هیأتی به سرپرستی ماتئو پاترون مدیر عامل اروپای شرقی و قفقاز بانک (EBRD) برگزار کردیم. در این نشست آلکیس ورینیوس دراکینوس که به عنوان مدیر منطقه ای جدید بانک EBRD در امور قفقاز منصوب شد و ناتالی موراویدزه رئیس دفتر این بانک در آذربایجان معرفی شدند و در مورد فعالیت های بانک  EBRD در آذربایجان از جمله مشارکت آن در بخش بانکی و فرصت های همکاری در اجرای استراتژی بخش مالی آذربایجان برای سال های 2027-2023 تبادل نظر کردیم.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycan-ve-ebrd-maliyye-sektoru-uzre-strategiyani-muzakire-edib/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما