معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۷- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته سوم تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امضای معاملاتی به ارزش بیش از 3.4 میلیارد دلار در دومین نمایشگاه (NEEP) چین در شهر Hefei؛

دومین نمایشگاه صنعت حفاظت از انرژی و انرژی جدید چین ششم جولای 2023 در مرکز همایش ها و نمایشگاه‌های بین المللی خفی مرکز استان آنخوئی افتتاح شد. در مراسم افتتاحیه، در مجموع 25 پروژه صنعتی با مبلغ قرارداد 24.9 میلیارد یوان (حدود 3.43 میلیارد دلار آمریکا) امضا شد.  

گفتنی است مساحت این نمایشگاه با موضوع «توسعه سبز و ایجاد آینده ای بهتر»، در مجموع حدود 40000 متر مربع را پوشش می داد و به دو بخش اصلی انرژی‌های نو و صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست تقسیم شده بود. نزدیک به 500 شرکت از بیش از 20 استان و شهر سراسر چین در این نمایشگاه شرکت کردند و فناوری و تجهیزات پیشرفته در فتوولتائیک هوشمند، ذخیره انرژی و همچنین صنایع حفظ انرژی و حفاظت از محیط زیست را به نمایش گذاشتند. شرکت های چینی پیشرو در زمینه فتوولتائیک هوشمند و ذخیره انرژی عبارتند از LONGi، Huawei، Risen Energy، JA Solar، Triumph Science & Technology Group، Dynamikwell، Zhonghuan  و Huasu Technolog.

این نمایشگاه به مدت سه روز ادامه داشت و در طی آن بیش از 30 کنفرانس و انجمن موضوعی مانند انجمن محیط زیست چین، انجمن توسعه صنعت انرژی‌های جدید چین، انجمن توسعه نوآوری فیوژن ذخیره سازی فتوولتائیک و انرژی، و اجلاس توسعه سبز برای کاهش آلودگی و کربن نیز برگزار شد. 

cnanhui.org/23-07-07

 تولید بیش از 1.6 تریلیون کیلووات ساعت برق طی20 سال توسط نیروگاه برق Three Gorges؛

 رسانه‌های چین با استناد به داده‌های رسمی، گزارش ی مبنی بر تولید بیش از 1.6 تریلیون کیلووات ساعت برق توسط نیروگاه برق آبی Three Gorges (واقع در رودخانه یانگ تسه) طی 20 سال از زمان راه اندازی اولین واحد مولد آن برای تولید برق -در ژوئیه 2003- برق تولید کرده است. انرژی پاک تولید شده توسط نیروگاه برق آبی Three Gorges در دو دهه گذشته معادل برق تولید شده توسط بیش از 480 میلیون تن زغال سنگ استاندارد، تخمین زده می‌شود که انتشار دی اکسید کربن را نیز تا 1.32 میلیارد تن کاهش داده و به چین کمک می‌کند تا با تکیه بر سیستم انرژی کم کربن، ایمن و کارآمد، بسمت توسعه سبز را تقویت کند.

نیروگاه آبی با 34 توربو ژنراتور برق آبی، ظرفیت تولید انرژی ترکیبی 22.5 میلیون کیلووات و تولید برق سالانه 88.2 میلیارد کیلووات ساعت را دارد. این نیروگاه برق آبی که به عنوان ستون اصلی سیستم برق چین در نظر گرفته می‌شود، برق پاک را عمدتا به شرق، مرکز و جنوب چین منتقل می‌کند.  

 *تصویر فوق، نیروگاه برق آبی Three Gorges را در رودخانه یانگ تسه چین در Yichang استان Hubei نشان می دهد.

Xinhua/23-07-10

 افزایش تراز وام ها در دلتای رودخانه یانگ تسه؛

بنابر گزارش رسانه‌های محلی مانده وام ها در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه در پایان ماه مه 61.2 تریلیون یوان (حدود 8.5 تریلیون دلار) بوده که افزایش 13.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.  به گفته دفتر مرکزی بانک شانگهای، مانده وام های ارزی در این منطقه در پایان ماه می 162.4 میلیارد دلار بود که 19.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت. بر اساس این داده‌ها، مانده سپرده‌های منطقه تا پایان ماه می‌به 73.17 تریلیون یوان رسید که 12.1 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

China Daily/23-07-10

سرمایه گذاری شرکت کارل زایس چین در پروژه جدید منطقه آزاد تجاری ;Waigaoqiao

شرکت توسعه جدید،  بعنوان یکی از شرکت های تابعه گروه Waigaoqiao، اخیرا قرارداد لیزینگ با کارل زایس چین امضا کرده اند، زیرا کارل زایس قصد دارد سرمایه گذاری در اوراق قرضه را گسترش دهد.

این قرارداد اجاره مربوط به ساختمانی است که در پارک صنعتی خدمات تولید هوشمند بین المللی [1]Waigaoqiao واقع شده که 4 طبقه مستقل با مساحت کلی حدود 6700 متر مربع را شامل می‌شود. بنابر قرارداد تحویل این محل در اوایل اکتبر 2023 برنامه ریزی شده است. پس از آن، دو شرکت سرمایه گذاری تازه تأسیس کارل زایس از این ملک برای سرمایه گذاری، تحقیق و توسعه، مدیریت و سایر فعالیت های تجاری استفاده خواهند کرد. کارل زایس همچنین اعلام نموده ضمن گسترش سرمایه گذاری در پروژه جدید، برنامه دارد تحویل پروژه را قبل از پایان سالجاری میلادی به پایان برساند.

Pudong News/23-07-12

مشارکت فعال شرکت های بزرگ دنیا در نمایشگاه سرمایه گذاری برگزار شده پیش از دور ششم CIIE؛

 مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های ملی شانگهای ششم جولای میزبان یک نمایشگاه سرمایه‌گذاری پیش از نمایشگاه، برای ششمین دور نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE) بود. این رویداد که در درجه اول غرفه داران و خریداران در بخش های تجارت کالاهای مصرفی و خدمات را هدف قرار داده بود،  شاهد مشارکت 45 شرکت در منطقه نمایشگاه کالاهای مصرفی، از جمله بوش، کارفور و زارا بود که صنایعی مانند لوازم خانگی، مد و لوازم آرایشی را پوشش می‌دادند. در منطقه نمایشگاه تجاری خدمات نیز، 25 شرکت مانند HSBC و DHL Express  شرکت کردند. همچنین در طول این رویداد، شرکت های  Shanghai M&G Stationeryو  Shanghai Pharma Groupو Shanghai Dongchang Enterprise Group  تفاهم نامه‌های همکاری مهمی را به عنوان خریداران مهم برای CIIE امضا کردند.

سان چنگهای، معاون مدیر کل دفتر نمایشگاه بین المللی واردات چین، اعلام کرد که ششمین CIIE از 5 تا 10 نوامبر امسال در شانگهای برگزار می‌شود. در حال حاضر، مساحت نمایشگاه با بیش از 330000 متر مربع، با شرکت بیش از 280 شرکت از 500 شرکت فورچون و  همچنین پیشروان صنعت،  شامل 15 برند برتر خودرو در جهان، سه غول بزرگ معدن، ده شرکت بزرگ صنعتی برق، ده شرکت بزرگ تجهیزات پزشکی و در این رویداد شرکت خواهند نمود.

ستاد آماده سازی CIIE  در این دور تمرکز خود را از بعد نمایشگاهی به سازماندهی و ترویج سرمایه گذاری تغییر داده است. در این راستا و با هدف تسهیل ارتباطات دقیق بین غرفه‌داران و مشتریان بالقوه، برگزارکنندگان به طور فعال از خریداران حرفه‌ای‌تر از طریق نمایشگاه‌های  سرمایه‌گذاری و رویدادهای پیش از نمایشگاه دعوت می‌کنند.

 chinadaily.com.cn/23-07-07

رونمائی استارت‌آپ فناوری چین  از ربات انسان‌نما در رویداد هوش مصنوعی شانگهای؛ 

Fourier Intelligence یک استارت‌آپ فناوری چینی متخصص در رباتیک توانبخشی و هوش مصنوعی، روز پنجشنبه ششم جولای از نسل اول ربات های انسان‌نمای خود در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی شانگهای رونمایی کرد. این شرکت مستقر در شانگهای با حرکت بسمت رباتیک در تلاش است از فرصت های عظیم بازار و کسب درامد در سال های آتی بهره برداری کند. ربات مذکور که GR-1 نام دارد با قد 1.65 متر و وزن 55 کیلوگرم قادر است با سرعت 5 کیلومتر در ساعت راه برود و باری به وزن 50 کیلوگرم را نیز حمل کند. ربات همچنین قادر است با کنترل حرکت انسان مانند، به صورت دوپا راه برود، از موانع اجتناب کند، از یک شیب با ثبات بالا و پایین برود و در برابر ضربه‌ها مقاومت کند. گفتنی است این ربات با کمک هوش شناختی ارائه شده توسط ابزارهای شبیه به ChatGPT، قادر است در حین انجام حرکات و وظایف مختلف با انسان‌ها تعامل داشته باشد.

به گفته Gu Jie، بنیانگذار و مدیر عامل Fourier Intelligence: «این تغییر با انتقال از یک رایانه رومیزی به یک لپ تاپ شخصی و سپس به یک گوشی هوشمند قابل مقایسه است. ربات‌های انسان‌نمای عمومی‌به تدریج به بخش اصلی صنعت تبدیل خواهند شد. ربات های انسان نما همه منظوره را می‌توان در مجموعه ای از فعالیت ها از جمله تولید صنعتی، مراقبت های توانبخشی، تحقیقات علمی و خدمات خانگی مورد استفاده قرار داد.

شرکت چینی مورد اشاره همچنین اعلام کرده در حال کاوش برای استقرار این دستگاه در زمینه‌هایی مانند امداد و پاسخ به بلایا، مراقبت از سالمندان و خدمات خانگی می‌باشد.  این استارت آپ برنامه ربات انسان نما را در سال 2019 پس از دستیابی به فناوری‌های اساسی در زمینه‌هایی مانند حسگرها و ساختارهای بیونیک آغاز کرد.

 Xinhua/23-07-07

صدور مجوز  آزمایش وسایل نقلیه بدون راننده در برخی جاده‌های منطقه پودونگ شانگهای؛

روز هشتم جولای 2023  تعداد 15 وسیله نقلیه خودران مجوز آزمایش در جاده‌های باز تعیین شده در پودونگ را دریافت کردند.  شایان ذکر است که در این آزمایش، افراد ملزم به حضور در وسایل نقلیه در طول آزمایش نیستند، و به معنای واقعی کلمه "رانندگی بدون سرنشین" خواهد بود. در این طرح آزمایشی، خودروها در جاده‌های کلیدی که در مناطق تعیین شده در Jinqiao حرکت کردند و به طور متوسط 15 دقیقه طول کشید تا مسیر 2.7 کیلومتری را به پایان برسانند. قرار است در این طرح وسایل نقلیه بدون راننده در هر سناریو و دوره ای، از جمله ساعات شلوغی، مورد آزمایش قرار گیرند و سپس وارد بازار تجاری شوند. طبق قوانین پودونگ، یک وسیله نقلیه بدون راننده باید حداقل 5000 کیلومتر را در تست های جاده ای قبل از استفاده از آن بپیماید.

 Shine News/23-07-09

نینگبو میزبان نمایشگاه ملی اقتصاد دریایی؛

بنابر اعلام رسانه‌های محلی، نمایشگاه اقتصاد دریایی چین (نینگبو) 2023 قرار است از 18 تا 20 جولای 2023 در مرکز نمایشگاه بین المللی نینگبو برگزار شود. در این نمایشگاه بیش از 300 غرفه دار از بیش از 10 کشور جهان حضور خواهند داشت که محصولاتی را در طیف متنوعی از صنایع مرتبط با دریا از جمله کشتی سازی و مهندسی دریایی، تجهیزات کشتی، خدمات دریایی، بنادر هوشمند و کشتیرانی، تجارت دریایی، و اقیانوس های جدید به نمایش خواهند گذاشت.  این رویداد به طور مشترک توسط دولت محلی شهرداری نینگبو و Informa Markets، یک گروه نمایشگاهی مشهور جهانی، سازماندهی شده است. هدف این نمایشگاه به عنوان یک پلت فرم پویا برای ارتقای صنایع دریایی، تقویت همکاری و تبادل بین شرکت های داخلی و بین المللی است که باعث توسعه اقتصاد دریایی می‌شود.

chinadaily.com.cn/23-07-07

تجسم جراحی بوسیله فناوری دیجیتال در بیمارستان سینه شانگهای؛  

به گزارش رسانه‌های شانگهای، اخیرا امکان تجسم اندام و جراحی از طریق واقعیت ترکیبی و فناوری دوقلوهای دیجیتال برای پزشکان شانگهای فراهم شده است.  به گفته دکتر چنگ شینگهوا از بخش انکولوژی بیمارستان سینه شانگهای(Shanghai Chest Hospital) در این سیستم پزشکان با استفاده از یک جفت عینک AR متصل به یک سیستم دیجیتال، از دستان خود برای کنترل تصویر اندام های موجود در هوا استفاده می‌کنند و یک سوزن بلند را به دیواره قفسه سینه بیمار مبتلا به سرطان ریه وارد می‌کنند. این سیستم موقعیت و عمق حفره ایجاد شده توسط سوزن را تجسم کرده تا ندول ریوی را با استفاده از یک خط سبز با موفقیت به طور دقیق مکان یابی کند. واقعیت ترکیبی، دوقلوهای دیجیتال و هوش مصنوعی به پزشکان کمک می‌کنند تا عمل جراحی را کارآمدتر انجام دهند و میزان درد بیماران را نیز کاهش می دهد. این درحالیست که تا پیش از این روش، دردناک ترین تجربه اکثر بیماران، تشخیص محل ندول ریوی قبل از عمل بود. چراکه پزشکان یک سوزن بلند را تحت هدایت سی تی اسکن به دیواره قفسه سینه وارد می‌کردند تا ندول را پیدا کند. در روش جدید و با کمک فناوری دیجیتال این مرحله در عمل سینه حذف می‌شود.  در واقع در این روش، پزشکان یک مدل دیجیتالی از بیمار را با پوست، عروق خونی، تومور و تمام اطلاعات دیگر قبل از جراحی از طریق داده‌های بیمار ایجاد می‌کنند و کل فرآیند در عرض یک دقیقه به پایان می رسد. ضمن اینکه بیمار دیگر مجبور نیست در معرض اشعه قرار گیرد.

دکترچنگ شینگهوا  در این زمینه اظهار داشت: اضطراب و درد بیماران در طول این فرآیند، بزرگترین انگیزه برای تیم من بود تا با مهندسان کامپیوتر از Xenova(یک شرکت نوپا در شانگهای) برای ایجاد یک سیستم دیجیتال در راستای حل این مشکل همکاری کنند.وی افزود، این فناوری نه تنها در مراحل اولیه جراحی سرطان ریه، بلکه در جراحی‌های دیگر مانند جراحی کبد، جراحی مغز و جراحی استخوان برای ارائه راهنمایی همه جانبه به جراحان و بهبود دقت و کارایی قابل استفاده است. همچنین برای جراحی پلاستیک، هم این سیستم می‌تواند نتیجه را پیش‌بینی کند و این امکان را برای بیمار فراهم کند که با درک دقیق تری، تصمیم بگیرند.

Shine News/23-07-02

اظهار خوشبینی کسب و کارهای بریتانیا نسبت به فرصت های سرمایه گذاری در شانگهای؛

نمایندگان انجمن‌های تجاری و شرکت‌ها در بریتانیا در جریان رویدادی که برای ترویج سرمایه‌گذاری در شانگهای بعنوان مرکز اقتصادی چین برگزار شد، گفتند که شانگهای فرصت‌های تجاری و همکاری مهمی را فراهم می‌کند. اندرو سیتون، مدیر اجرایی شورای بازرگانی چین و بریتانیا (CBBC) گفت: «این نوع رویداد فرصتی عالی برای کسب‌وکارها است تا چین، به ویژه شانگهای را  به عنوان یک مقصد تجاری و سرمایه‌گذاری به تحرک سابق برگرداند. سیتون گفت که شرکت های بریتانیایی "احساس تعهد بسیار قوی" به بازار چین، حضور و سرمایه گذاری خود در چین دارند.

در این رویداد، Invest Shanghai (یک پلتفرم دولتی ارائه دهنده خدمات برای تسهیل سرمایه گذاری خارجی در شانگهای) و CBBC یادداشت همکاری امضا کردند. همچنین دولت محلی منطقه Jiading شانگهای و Johnson Matthey (Shanghai) Chemicals Ltd  نیز یک قرارداد سرمایه گذاری امضا کردند. نمایندگان شانگهای نیز برای به نمایش گذاشتن محیط توسعه و کسب و کار شهر، سخنرانی‌هایی ارائه کردند. شی دونگ، معاون شهردار شانگهای گفت: شانگهای پنجره ای برای مبادلات بین چین و بریتانیا است، راهی عالی برای شرکت های انگلیسی برای ورود به بازار چین و همچنین پل ارتباطی برای شرکت های چینی جهت سرمایه گذاری در بازار بریتانیا. این رویداد بخشی از یک کمپین تبلیغاتی خارج از کشور با سرمایه گذاری در شانگهای بود.

تا پایان سال 2022، سرمایه‌گذاری انباشته بریتانیا در شانگهای بیش از 3.8 میلیارد دلار بوده است و شرکت‌های شانگهای نیز بیش از 4.7 میلیارد دلار در بریتانیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 Xinhua/23-07-12

افزایش شاخص «اعتماد مصرف کننده» طی سه ماه دوم سال 2023 در شانگهای؛

  بر اساس یک نظرسنجی جدید، اعتماد مصرف کننده شانگهای در سه ماهه دوم سال جاری در میانه بهبود اقتصادی ثابت، رشد قابل توجهی داشته است. این شاخص سه ماهه که توسط دانشگاه مالی و اقتصاد شانگهای تهیه شده، با 10.5 واحد افزایش نسبت به سه ماهه اول به 122.3 واحد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.9 واحد بیشتر  می‌باشد. این در حالی است که شاخص «تمایل سرمایه گذاران» با 14.96 واحد کاهش نسبت به سه ماهه قبل و 9.55 واحد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 98.45 واحد رسید. برای هر دو شاخص، عدد بالای 100 نشان دهنده خوش بینی و عدد زیر 100 نشان دهنده بدبینی افراد است. در مورد زیرشاخص‌ها نیز، «شاخص ارزیابی» که ارزیابی مصرف‌کنندگان از وضعیت اقتصادی فعلی را اندازه‌گیری می‌کند، با ثبت 120.4 ضمن افزایش  19.4 واحدی نسبت به مدت مشابه سال قبل  و 14.5 واحد افزایش نسبت به سه ماهه قبل، افزایش قابل توجهی داشت. این افزایش چشمگیر در اعتماد مصرف کننده عمدتاً به توسعه پایدار اقتصادی شهر نسبت داده می‌شود که منجر به افزایش رضایت مصرف کننده و نگاه مثبت به اقتصاد شده است.

قصد خرید مصرف کنندگان نیز در سه ماهه دوم به شدت افزایش یافت، به طوری که این شاخص نسبت به سه ماهه قبل 13.7 واحد و نسبت به سال قبل 23.4 واحد افزایش را نشان می دهد.  در این میان، شاخص تمایل به خرید مسکن نیز در سه ماهه دوم 30.3 واحد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

پس از خروج تدریجی از شرایط ناشی از همه گیری کرونا، اقتصاد شانگهای انعطاف پذیری قوی و شتاب رشد مثبت را نشان داده است. به گفته Xu Guoxiang، مدیر مرکز تحقیقات آمار کاربردی دانشگاه آمار و مدیریت شانگهای، برای حفظ این روند مثبت، باید تلاش هایی جهت افزایش رقابت در صنایع نوظهور و زمینه‌های با فناوری پیشرفته انجام شود. این مهم شامل ترویج تحقیق و توسعه فناوری انرژی جدید، دستیابی به توسعه پایدار، و ایجاد چارچوبی برای پرورش استعدادهای جدید فناوری است. نتایج نظرسنجی همچنین نشان می دهد که مسائل اشتغال و درآمد عوامل مهمی در حفظ اعتماد مصرف کننده هستند.

 Shine News/23-07-11

[1] . منطقه آزاد تجاری Waigaoqiao در شانگهای ، اولین منطقه آزاد تجاری بود که در چین ایجاد شد. این منطقه در شمال شرقی ناحیه پودونگ، واقع شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما