معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۹

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته سوم تیر ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کمیسیون اروپا برآورد هزینه‌های اتحادیه اروپا برای گذار به انرژی سبز را اندک خواند.(6 جولای- ایزوستیا)

به گفته ایگور یوشکوف تحلیلگر برجسته در امنیت ملی انرژی وکارشناس دانشگاه مالی روسیه، برای دستیابی اتحادیه اروپا به اهداف بلندپروازانه کربن زدایی کامل تا سال 2050، انتقال به انرژی سبز، سرمایه گذاری سالانه مازاد بر 700 میلیارد یورویی ممکن است با در نظر گرفتن کل هزینه‌ها در تمام بخش های اقتصاد و زندگی کافی نباشد.

چهارم جولای، بلومبرگ نوشت که بر اساس گزارش کمیسیون اروپا (EC)، اتحادیه اروپا اگر بخواهد به انرژی سبز روی آورد و سوخت روسیه را به طور کامل کنار بگذارد، باید 700 میلیارد یورو مازاد بر بودجه حاضر سرمایه گذاری نماید. یوشکوف توضیح داد که انتقال انرژی به معنای برق رسانی کامل است، یعنی همه چیز باید با برق تامین شود، از جمله گرمایش الکتریکی، خودروهای برقی و غیره. در چنین شرایطی، بار روی شبکه برق به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، بنابراین باید سرمایه گذاری جدی در شبکه موجود انجام شود: کشورها باید پست های جدید، خطوط انتقال و غیره قوی تری داشته باشند.

https://iz.ru/1539859/2023-07-05/analitik-nazval-skromnoi-otcenku-ek-zatrat-es-dlia-perekhoda-na-zelenuiu-energetiku

 

نابیولینا ایجاد یک مرکز راهبردی برای دور زدن SWIFT را عملیاتی ارزیابی کرد(06 جولای- پرایم)

الویرا نابیولینا، رئیس بانک روسیه، ایده ایجاد یک شهرک بین المللی با مرکزیت در خلیج فارس برای دور زدن سوئیفت را مثبت ارزیابی کرد. پیشتر در روز پنجشنبه، در جلسه کنگره مالی بانک روسیه، آندری کوستین، رئیس VTB، پیشنهاد ایجاد یک سیستم تسویه حساب جدید با دور زدن SWIFT و موسسات مالی غربی را ارائه کرد. برنامه ایجاد چنین سیستمی‌شامل چهار نکته است: جایگزینی سوئیفت با سیستم پیام‌رسانی بانکی جدید، جایگزینی ارتباط مستقیم با مکاتبات با پیوندهای خطی بین بانک‌ها، ایجاد مرکز جدید سپرده‌گذاری بین‌المللی احتمالاً در یکی از کشورهای خلیج فارس، و ایجاد ابزارهای جدید برای افزایش سرمایه. وی افزود:" اما این ایده، به نظر من، برای توسعه بیشتر آن، به ویژه برای توسعه بازار سرمایه بین‌المللی، بسیار سازنده است. ما اخیراً در مورد  نحوه پرداخت‌ها و تسویه‌های بین‌المللی بیشتر گفت و گو می‌کنیم، زیرا موضوع  بسیارحساسی است،  البته، حفظ باز بودن اقتصاد، باز بودن بخش مالی، نیاز به جذب سرمایه‌گذاری و ... در کل زیرساخت‌های توسعه بازار سرمایه نیازمند توجه است".

https://1prime.ru/state_regulation/20230706/841021887.html

 

ذخایر بین المللی فدراسیون روسیه از 23 ژوئن تا 30 ژوئن 4.5 میلیارد دلار کاهش یافته است(6 جولای - اینتر فاکس)

بانک روسیه اعلام کرد تا 30 ژوئن، ذخایر بین المللی روسیه به 582.4 میلیارد دلار رسیده است. ذخایر بین‌المللی تا 23 ژوئن به 586.9 میلیارد دلار رسید که در طول هفته 4.5 میلیارد دلار کاهش یافت.

ذخایر بین‌المللی دارایی‌های مسدود شده ای هستند که توسط بانک روسیه ودر اختیار دولت فدراسیون روسیه نگهداری می‌شوند. آنها شامل دارایی‌های ارزی، مسکوکات، حق برداشت ویژه (SDRs)، صندوق بین المللی پول)، جایگاه ذخیره در صندوق بین المللی پول و سایر دارایی‌های ذخیره می‌باشند.

https://www.interfax.ru/business/910454

 

مالیات خودروهای وارداتی به فدراسیون روسیه از اول آگوست افزایش خواهد یافت( 7 جولای- اینترفاکس)

دنیس مانتوروف معاون نخست وزیر و سرپرست وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه در مصاحبه ای با اینترفاکس گفت: تعرفه خودروهای سبک (LCV) و کامیون‌ها در فدراسیون روسیه از اول آگوست در رابطه با اشخاص حقوقی و همچنین افرادی که خودروها را از خارج برای فروش مجدد وارد می‌کنند افزایش می یابد.

وی یادآور شد که درخواست افزایش تعرفه ماشین وارداتی و دست دوم وارداتی برای محافظت از بازار داخلی از واردات بارها از سوی خودروسازان روسی، روسای مناطق کلیدی صنعت خودرو و سناتورها مطرح شده است.

با در نظر گرفتن همه نظرات، تصمیم گرفته شد که از اول آگوست امسال تعرفه ورود وسایل نقلیه سبک، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها را شاخص‌سازی کنیم. همچنین با پیشنهاد شورای فدراسیون موافقت کردیم.

https://www.interfax.ru/business/910598

 

شرکت «Japan Tobacco» به کار خود در روسیه ادامه خواهد داد(07 جولای – پرایم)

ماسامیچی تراباتکه، رئیس این شرکت در مصاحبه با آژانس کیودو گفت که شرکت ژاپنی ژاپن توباکو قصد دارد «تا حد امکان» به تجارت در روسیه ادامه دهد. وی خاطرنشان کرد که این شرکت حق دارد تجارت خود را در روسیه بفروشد، اما "تا آنجا که ممکن است، ما ادامه خواهیم داد." تراباتکه همچنین گفت که این شرکت تا حدی فعالیت شرکت های خود در اوکراین را نیز ساماندهی کرده است، زیرا کارکنان خواستار ادامه کار خود بودند.

https://1prime.ru/state_regulation/20230707/841029355.html

 

تولیدکنندگان روسی صادرات محصولات به خارج از کشور را افزایش می دهند(8 جولای – ایزوستیا)

کشورهای CIS، آفریقا و گرجستان خرید گوشت، کره و کنسرو از روسیه را افزایش خواهند داد.

تولیدکنندگان روسی در حال افزایش صادرات کالاهای محصولات غذایی خود به قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، گرجستان، کشورهای آفریقایی و غیره هستند.

نماینده این شرکت گفت که شرکت Efko (برندهای Sloboda، Altero و Hi!) حجم تحویل به خارج از کشور را در سال 2023 تقریباً 1.5 برابر از نظر فیزیکی افزایش خواهند داد. وی افزود: جغرافیای صادراتی این شرکت حدود 50 کشور در سه قاره از جمله آمریکای شمالی، آفریقا و اوراسیا را پوشش می دهد.

ایوان دراگان، مدیر فروش و تدارکات این شرکت، به ایزوستیا گفت: تا پایان سال 2023، حجم تحویل صادرات توسط شرکت های گروه پرودو 20 درصد افزایش خواهد یافت. شرکت های پرودو - بیکن اومسک و کارخانه فرآوری گوشت کلینسکی - در حال حاضر سوسیس، محصولات نیمه آماده، غذاهای گوشتی را به قزاقستان، کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و امارات متحده عربی عرضه می‌کنند. وی افزود: امسال دو شرکت دیگر نیز  وارد چرخه صادرات خواهند شد.

            مزرعه طیور سیبیرسکایا قصد دارد در پایان تابستان صادرات خود را عمدتاً به قزاقستان آغاز کند. ایوان دراگان گفت: قرار است حدود 50 عنوان تجاری عرضه شودکه شامل کتلت، گوشت چرخ کرده و سایر محصولات نیمه آماده می‌باشد.

وی افزود: در نیمه دوم سال 2023، "جوجه گوشتی تیومن" ارسال محصولات به خارج از کشور را نیز آغاز خواهد کرد. قرار است محصولات فراوری مرغ گوشتی، سوسیس، سوسیس، غذاهای گوشتی، محصولات نیمه آماده و غیره به قزاقستان و بلاروس عرضه شود.ایوان دراگان خاطرنشان کرد: در آینده، شرکت های این هولدینگ قصد دارند فهرست کشورهای صادراتی را گسترش دهند. به گفته وی، بازارهای چین و مغولستان مورد توجه هستند.

گروه Cherkizovo به بیش از 20 کشور ارسال محصول دارد. بازار مورد توجه حال حاضر، بازارهای قاره آفریقا است. ما در حال حاضر محصولات را به غنا، کنگو، بنین و گینه استوایی صادر می‌کنیم. همچنین یکبار  ارسال محموله به آنگولا داشته ایم. در حال حاضر ما در حال انجام مذاکرات تجاری در مورد قیمت ها و شرایط تحویل به این کشور هستیم.

https://iz.ru/1540880/vera-kuzmina/eksportnaia-zagruzka-proizvoditeli-rf-narashchivaiut-postavki-produktov-za-rubezh

 

صادرات غلات روسیه بیش از دو برابر شد(8 جولای – ایزوستیا)

اتحادیه غلات روسیه گزارش داد که صادرات غلات در روسیه بیش از دو برابر شده است. به گزارش شبکه تلویزیونی ایزوستیا، در هفته اول سال زراعی این شاخص به 1.2 میلیون تن رسید و محموله‌های گندم با 95 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 938 هزار تن رسید. میزان تحویل ذرت بیش از پنج برابر افزایش یافته است. واردکنندگان عمده عبارتند از مصر، ترکیه و عربستان سعودی. تحلیلگران انتظار دارند در ماه جولای صادرات بی سابقه ای داشته باشد.

https://iz.ru/1541490/video/rossiiskii-zernovoi-eksport-vyros-bolee-chem-v-dva-raza

 

رئیس کنسرسیوم اتریشی: OMV با وجود تحریم ها از روسیه گاز می خریم(9 جولای- ریانوستی)

آلفرد اشترن، رئیس این شرکت در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت، شرکت اتریشی OMV به خرید گاز روسیه تحت یک قرارداد بلندمدت، علیرغم تحریم ها، ادامه خواهد داد.وی گفت: تا زمانی که گازپروم حاضر به همکاری باشد، ما به دریافت ادامه خواهیم داد. علاوه بر این، اشترن هشدار داد، تحریم‌ها علیه گاز روسیه عواقب بدی خواهد داشت. به گفته رئیس OMV، "حذف برخی منابع" بر افزایش قیمت ها تأثیر می‌گذارد.

در عین حال، وی اضافه کرد که شرکت او قصد ندارد از قرارداد بلندمدت با گازپروم که در سال 2018 امضا شد، خارج شود. وی گفت: ما به عنوان یک شرکت صنعتی موظفیم در صورت مجاز بودن قانون، استفاده از این منابع را تضمین کنیم. در مارس سال گذشته، روسیه پرداخت گاز کشورهای غیردوست را به روبل تغییر داد. شرکت‌هایی از برخی کشورها - بلغارستان، لهستان، فنلاند، هلند، آلمان و دانمارک - از استفاده از این طرح خودداری کرده‌اند، اما OMV طبق آن پرداخت می‌کند. در ماه آوریل گزارش شد که گازپروم 100 درصد حجم گاز قراردادی را به اتریش تامین خواهد کرد.

 

ارز واحد BRICS ممکن است در ماه آگوست ظاهر شود: با دلار رقابت خواهد کرد(9 جولای – امکارو)

ایده ایجاد واحد پولی کشورهای عضو بریکس بیش از یک سال است که مورد بحث قرار گرفته است، اما اکنون اجرای آن به شکلی که قبلاً نبوده نزدیک شده است. در آستانه اجلاس سران در آفریقای جنوبی که قرار است در ماه آگوست امسال برگزار شود، چندین نشریه غربی به طور همزمان به نقل از منابع خود گزارش دادند. کشورهای بریکس که مجموعاً میزبان 43 درصد از جمعیت جهان هستند، می خواهند روند دلارزدایی از اقتصاد جهانی را که آغاز شده تسریع بخشند تا از تحریم های احتمالی و هرگونه محدودیت در تجارت بین المللی محافظت کنند. MK با کارشناسان  این حوزه گفت و گوهایی انجام داده مبنی بر اینکه ارز جدید چگونه خواهد بود و آیا می‌تواند جایگزین دلار آمریکا شود؟سال گذشته آنها دوباره به ایده ایجاد ارز بریکس بازگشتند - به ابتکار کشور ما که خود را تحت تحریم های شدید غرب قرار داد.

در تابستان سال 2022، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برنامه‌های این بلوک را برای ایجاد ارز مخصوص به خود برای تجارت بین المللی که قادر به جایگزینی دلار باشد، تایید کرد.

         به گفته وی، این سبد باید متشکل از ارزهای کشورهای بریکس باشد. شایان یادآوری است که امروزه کشورهای عضو این انجمن 27 درصد از سطح زمین، 43 درصد از جمعیت جهان و 26 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند. طبق پیش بینی پورتال Statista که متخصص تحلیل بازارهای جهانی است، رشد این شاخص در کشورهای عضو انجمن از نرخ های جهانی پیشی گرفته و از 24.2 تریلیون دلار در سال 2021 به 39.4 تریلیون دلار تا سال 2027 افزایش خواهد یافت.

https://www.mk.ru/economics/2023/07/09/edinaya-valyuta-briks-mozhet-poyavitsya-uzhe-v-avguste-budet-konkurentom-dollaru.html

 

نمایشگاه "Innoprom" در یکاترینبورگ آغاز به کار کرد( 10 جولای- ایزوستیا)

در یکاترینبورگ، نمایشگاه Innoprom کار خود را آغاز کرد. موضوع اصلی پروژه امسال «تولید پایدار» است. حدود 700 شرکت در منطقه Innoprom نمایندگی دارند. به گزارش ایزوستیا 400 شرکت دیگر دستاوردهای خود را در نمایشگاه روسیه و چین در معرض دید قرار می دهند. در مجموع بیش از 35 هیئت بین المللی، نمایندگان 25 منطقه در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. بلاروس  به عنوان همکار مشترک در برگزاری این نمایشگاه دستاوردهای خود را  نیز ارائه می دهد.

https://iz.ru/1542261/video/v-ekaterinburge-nachalas-vystavka-innoprom

 

لاوروف تلاش های سازمان ملل در توافق غلات در بخش روسیه را بیهوده خواند(10 جولای –ایزوستیا)

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه 10 جولای اعلام کرد تلاش های سازمان ملل در خصوص توافق غلات دربخش روسیه بی نتیجه است. در مورد بخش روسی این بسته، هیچ بندی از آن به اجرا در نیامده است. ما چندین ماه است که از نمایندگان دبیرخانه سازمان ملل می‌شنویم <...> که آنها تلاش های باورنکردنی در این زمینه انجام می دهند. او در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نتایج ششمین دور گفت‌وگوی راهبردی روسیه و شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس گفت: «این تلاش‌های باورنکردنی اصلاً نتیجه‌ای نداشت.» .

لاوروف در مورد بهبود توافق غذایی، تاکید کرد که نمی‌داند "چگونه می‌توان چیزی را که وجود ندارد بهبود بخشید."

توافق غلات در 22 جولای 2022 در استانبول منعقد شد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، یادداشتی را برای تسهیل عرضه محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی امضا کردند. در همان زمان، هیئت اوکراینی توافقنامه ای را با ترکیه و سازمان ملل در مورد صادرات غلات امضا کرد.

در 5 ژوئیه، دیمیتری پسکوف گفت که در حال حاضر هیچ زمینه ای برای تمدید قرارداد محصول وجود ندارد، اما هنوز زمان برای تحقق منافع روسیه از توافقات وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: تصمیم در مورد تمدید هنوز به طور رسمی اعلام نشده است و به موقع به اطلاع عموم خواهد رسید. قرارداد غلات در 17 جولای منقضی می‌شود.

https://iz.ru/1542232/2023-07-10/lavrov-zaiavil-o-bezrezultatnykh-usiliiakh-oon-po-rossiiskoi-chasti-zernovoi-sdelki

 

کنفرانس زیرساخت توسعه صادرات در ارخیز آغاز به کار کرد(10 جولای- ریانوستی)

به گزارش REC، کنفرانس زیرساخت توسعه صادرات در روسیه آغاز به کار کرده است، در آن نمایندگان مرکز صادرات روسیه، 80 مرکز حمایت صادرات منطقه ای و مقامات اجرایی منطقه حضور دارند.

هدف از برگزاری این کنفرانس جمع بندی نتایج فعالیت های مراکز حمایتی صادرات منطقه ای در نیمه اول سال 2023 است.وی افزود: امروز در شرایط سخت اقتصادی و سیاست خارجی، توسعه ظرفیت های صادراتی کشورمان شرایط استراتژیک خاصی پیدا کرده است و مراکز حمایت از صادرات از تمامی مناطق کشورمان در این رویداد گرد هم آمدند تا سازوکارها و رویکردهای مشترک را توسعه دهند.

https://ria.ru/20230710/konferentsiya-1883373901.html

تولیدکننده خودروهای برقی روسی تصمیم به فروش خودروهای چینی گرفت(11 جولای–لنتا رو)

 آندری رزنیکوف از اعضای هیات مدیره شرکت سازنده روسی خودروهای برقی Evolute، Motorinvest، در مصاحبه ای با خبرنگار تاسس اظهار داشت این شرکت خودروسازی قراردادی را برای فروش و نگهداری خودروهای دانگ فنگ چینی و قطعات یدکی آنها منعقد کرده است.

فروش با نام تجاری Aeolus Dongfeng Motors انجام خواهد شد - این شرکت ها حضور خود را گسترش داده و به طور مشترک خودروهای چینی را در بازار تبلیغ خواهند کرد. تا پایان سال، شرکا در نظر دارند تا 60 نمایندگی و مرکز خدمات خودرو جدید را در سراسر کشور افتتاح کنند. همچنین در آینده قرار است تولید این خودرو در روسیه بومی سازی شود.

اولین مدلی که به فروش می رسد، سدان Xuan max است که به عنوان آنالوگ تویوتا کمری قرار می‌گیرد که از نظر فاصله بین دو محور شبیه به آن است. به گفته رزنیکوف، این بخش از صنعت پس از خروج شرکت های خارجی از روسیه بیشترین آسیب را دید. دانگ فنگ در نمایشگاه Innoprom، سدان اسپرت شاین مکس مجهز به موتور 1.5 لیتری توربو با قدرت 190 اسب بخار، دیفرانسیل جلو و گیربکس هفت سرعته را ارائه کرد. این خودرو به صفحه نمایش چند رسانه ای 10.25 اینچی، صفحه ابزار دیجیتال، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کنترل خطوط و دوربین‌های همه جانبه مجهز است.

Motorinvest در حال حاضر خودروهای الکتریکی چینی را بومی سازی کرده و خودروهایی مشابه خودروهای دانگ فنگ تولید می‌کند. کراس اوور Evolute i-Sky او با Forthing T5 Evo جدید که اخیراً در روسیه به فروش رسیده است، تنها با موتور و طراحی اندکی متفاوت در قسمت جلو متفاوت است.

خودروهای دانگ فنگ برای مدت طولانی در بازار روسیه حضور داشته اند: خودروی الکتریکی دانگ فنگ E70، کراس اوور Forthing T5 Evo و مدل های دیگر در نمایندگی‌های خودرو ارائه می‌شود. با این حال، آنها مانند برند Evolute چندان محبوب نیستند. بر اساس نتایج سه ماهه اول سال 2023، برند چینی حدود 0.1 درصد از فروش را به خود اختصاص داده است در حالی که برند داخلی حدود 0.2 درصد از فروش را به خود اختصاص داده است.

https://lenta.ru/news/2023/07/11/china_distribution/

 

رئیس VTB گفت: بخش بانکی روسیه در برابر تحریم ها مصون است(11 جولای – ریانوستی)

آندری کوستین، رئیس VTB در نشستی خبری اظهارکرد: تحریم های غرب سیستم تجارت جهانی را نابود کرده است، منجر به افزایش تورم شده است، اما بخش بانکی روسیه در شرایط ایمنی قراردارد، محدودیت ها به توسعه مصونیت کمک کرده است، هیچ مشکلی به دلیل رویدادهای جهانی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: در مورد تحریم هایی که علیه ما اعمال شد، می دانید شاید به لطف آنها مصونیت خاصی ایجاد کرده ایم و مدیریت خود را در این زمینه افزایش داده ایم.

وی ادامه داد:  تحریمهای غرب منجر به از هم پاشیدگی تجارت جهانی شده است و تلاش  های آنها برای حل این مشکل  با روش‌های استاندارد بیشتر منجر به کاهش ارزش دارایی‌های بانکی شده است، وی افزود،  اما درنهایت ما آنچه را که داشته ایم همچنان داریم و چیزی از دست ندادیم. این بانکدار با سابقه افزود فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد، در عین حال، VTB در سال گذشته متحمل ضررهای قابل توجهی به دلیل خروج سرمایه شهروندان ازین بانک شد و نه به دلیل تحریمها.

https://ria.ru/20230711/bank-1883513654.html

 

مرکز صادرات روسیه  یالا هاب YallaHub  به توسعه صادرات در خاورمیانه و آفریقا کمک خواهند کرد(11 جولای – ریانوستی)

مرکز صادرات روسیه و YallaHub   از امارات متحده عربی به طور مشترک شرکت های روسی را در بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) هدایت خواهند کرد، یادداشت مربوطه توسط دیمیتری پروخورنکو، مدیر توسعه شبکه خارجی مرکز صادرات روسیه، و سرگئی ایگیشف، مدیر کل توسعه و صادرات YallaHub در Innoprom امضا شد.

            "مرکز صادرات روسیه به طور فعال و سیستماتیک در حال توسعه همکاری با شرکای کشورهای MENA است. هدف ما کمک به افزایش و تنوع بخشیدن به عرضه کالاها و خدمات روسیه به منطقه است. ". تفاهم نامه با YallaHub به صادرکنندگان ما این امکان را می دهد تا موثرتر از خدمات پروسه صادرات و انبارداری برای تجارت آفلاین و آنلاین بهره ببرند، حضور کالاها در بهترین قفسه‌های خرده فروشی و در بازارهای مناسب،  انجام بازاریابی و توزیع مستقیم از جمله خدمات در نظر گرفته شده در این تفاهم نامه است، پروخورنکو اشاره کرد این همبستگی به نوبه خود انگیزه زیادی به صادرات روسیه خواهد داد.

https://ria.ru/20230711/prodazhi-1883545320.html

 

قیمت بنزین AI-92 در بورس برای چهارمین روز متوالی رکورد زد.(11 جولای – تاس)

قیمت مبادله ای بنزین AI -92 در بخش اروپایی روسیه برای چهارمین روز معاملاتی متوالی در حال  رکورد زنی است. قیمت آن در روز سه شنبه برای اولین بار به 59.551 هزار روبل در هر تن در بورس کالای بین المللی سنت پترزبورگ رسید.

قیمت بنزین AI-92 با 0.4 درصد افزایش در روز به رکورد جدیدی رسید. حداکثر قیمت قبلی در روز دوشنبه به 59.198 هزار روبل در هر تن رسید.

بنزین AI-95 اندکی افزایش نشان داد به میزان 0.2 درصد و به 66.096 هزار روبل در هر تن رسید. هزینه سوخت دیزل تابستانی با 0.4٪ افزایش به 52.088 هزار روبل در هر تن، نفت کوره - با 5.7٪ رشد به 19.500 هزار روبل در هر تن رسید. قیمت سوخت موتورهای جت (سوخت جت) بر اساس نتایج معاملات امروز با 2.5 درصد افزایش به 65.044 هزار روبل در هر تن رسید.

https://tass.ru/ekonomika/18245775

 

 چگونه عرضه نفت از روسیه به هند در یک سال و نیم از صفر افزایش یافت(12 جولای- اربکا)

بر اساس داده‌های وزارت تجارت و صنعت هند، تحویل نفت از روسیه به هند تا آوریل 2023 به 7.9 میلیون تن رسید. در همان زمان، از ژانویه تا مارس 2022، تحویل در این کشور عدد 0.3-0.4 میلیون تن در ماه را نشان می داد. در ماه می 2023، تحویل از روسیه 46 درصد از کل واردات نفت به هند را به خود اختصاص داد.

https://www.rbc.ru/economics/12/07/2023/64ad60db9a794747704c7c7b

 

تراز پرداخت ها به نفع روبل نیست( 12 جولای- کومرسانت)

بر اساس گزارش بانک روسیه، مازاد حساب جاری تراز پرداخت ها در نیمه اول سال 2023 به 20.2 میلیارد دلار کاهش یافته است که 7.3 برابر کمتر از مدت مشابه سال 2022 است. این مازاد از 14.8 میلیارد دلار در سه ماهه اول به 5.4 میلیارد دلار در سه ماهه دوم کاهش یافت و در ژوئن 2023 حتی برای اولین بار از آگوست 2022 به کسری 1.4 میلیارد دلاری رسید. "ترازهای اخیر متاثر از عامل فصلی - اعلام سود سهام توسط شرکت های روسی است. بانک مرکزی توضیح می‌دهد که این وضعیت قبلاً  نیز در دوره‌های مشابه سال‌های گذشته با فضای نامطلوب برای صادرات روسیه مشاهده شده است. با این حال، به گفته تحلیلگران کانال تلگرام Solid Numbers، با در نظر گرفتن فصلی بودن، تراز همچنان مثبت است - حدود 1.8 میلیارد دلار. دلیل اصلی کسری حساب جاری کاهش صادرات و افزایش واردات از جمله خدمات گردشگری است (در ژانویه تا ژوئن 2023 تراز تجارت خارجی در شرایط سالانه 3.3 برابر کاهش یافت و به 54.3 میلیارد دلار رسید). دلیل دیگر افزایش تراز منفی درآمدهای اولیه و ثانویه است که شامل پرداخت سود و سود سهام می‌شود.

بخش قابل توجهی از پرداخت ها برای افراد غیر مقیم در نظر گرفته شده است، بنابراین بدون فرض خروجی‌های واقعی در بازار ارز، در حساب های C تسویه می‌شود.

دیمیتری پولووی از Lokoinvest تأثیر این عامل بر نرخ مبادله روبل را اینگونه توضیح می دهد که ، سرمایه‌گذاران محلی نیز برای دارایی‌های منجمد وجهی دریافت نمی‌کنند، بنابراین اینها عمدتاً خروجی «کاغذی» هستند. کاهش تراز تجاری / مازاد حساب جاری به طور خودکار خروج سرمایه را کند کرد، که برخی از آنها بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارند و برخی دیگر خیر. تحلیلگران کانال تلگرامی Solid Numbers خاطرنشان می‌کنند: «جریان‌های تجارت کالا نسبتاً پایدار است، بنابراین بعید است که نوسانات شدید نرخ ارز ناشی از پویایی آنها باشد». دیمیتری پولوی می‌افزاید: «بررسی ریسک‌های بازار مالی توسط بانک مرکزی تأیید کرد که تراکنش‌های مالی شرکت‌ها و بانک‌ها و تا حدی خانوارها و صادرکنندگان، موثر در کاهش شدید ارزش روبل در ماه ژوئیه نبوده است»

https://www.kommersant.ru/doc/6097223

 

برآورد هزینه مالیات کربن در اتحادیه اروپا  و تاثیر آن بر اقتصاد روسیه (13 جولای – اربکا)

مرکز پژوهشهای اقتصادی وزارت دارایی: تولید ناخالص داخلی روسیه به دلیل اعمال مالیات بر سوخت فسیلی در اتحادیه اروپا 0.17 درصد کاهش خواهد یافت. ، کومرسانت با اشاره به مقاله تهیه شده در مرکز پژوهشهای اقتصادی وزارت دارایی با عنوان "تعدیل کربن   دراتحادیه اروپا و تاثیر بر کشورهای منطقه اوراسیا " پیش بینی می‌کند، وضع  این نوع مالیات بر محصولات فرامرزی در اتحادیه اروپا ممکن است منجر به کاهش 0.17٪ در تولید ناخالص داخلی روسیه شود. این بیشترین ضرر در میان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ازبکستان است. به گفته کارشناسان، تولید ناخالص داخلی قزاقستان، ارمنستان و ازبکستان 0.01٪ و بلاروس 0.03٪ کاهش می یابد.

طبق پیش‌بینی این مرکز، زیان‌ها از لحظه اخذ مالیات که طبق برنامه فعلی باید از سال 2026 شروع شود مورد محاسبه است. شرکت ها شروع به پرداخت مالیات بر واردات سیمان، برق، کود، آلومینیوم، آهن و فولاد خواهند کرد (از سال 2029 ممکن است به مواد شیمیایی، پلیمرها، فرآورده‌های نفتی نیز گسترش یابد). از اکتبر 2023 تا پایان سال 2025، یک دوره گذار پیش بینی شده است که طی آن اتحادیه اروپا تنها شرکت ها را ملزم به ارائه گزارش می‌کند. محاسبه مالیات  ناضر بر  تولید مستقیم محصولات واسطه نیز خواهد شد.

در این مقاله آمده است که روسیه بیشترین هزینه را برای تامین آهن آلات نیم ساخته و فولاد غیرآلیاژی (7.28 میلیارد یورو) به اتحادیه اروپا خواهد پرداخت. بیشترین پرداخت برای واردات فویل آلومینیوم به اروپا در ارمنستان، (10 میلیون یورو)، در بلاروس - برق (477.9 میلیون یورو)، درگرجستان - نیترات آمونیوم (113.7 میلیون یورو)، در قزاقستان - نفت (887.3 میلیون یورو،) در تاجیکستان آلومینیوم بدون آلیاژ (10.4 میلیون یورو)، در ازبکستان - پلی اتیلن (67.6 میلیون یورو) پیش بینی می‌شود.

https://www.rbc.ru/economics/13/07/2023/64af83209a79474c9f966c8e

 

ترکیه در واردات کالا به روسیه در سال 2023 از بلاروس پیشی گرفت(13 جولای- ریانوستی)

بر اساس داده‌های بانک "توچکا" که در اختیار ریانووستی قرار گرفته است، ترکیه در نیمه اول سال 2023 با پیشی گرفتن از بلاروس، مقام دوم را در واردات کالا به روسیه کسب کرد، در همین حال چین همچنان پیشتاز می‌باشد.

چین در بین کشورهای واردکننده در رتبه اول قرار دارد - 42 درصد از کل حجم واردات به این کشور شرقی  اختصاص دارد. ترکیه در رتبه دوم قراردارد، که 13 درصد از کل کالاهای وارداتی به روسیه را از خارج تامین می‌کند. بلاروس با اختصاص 12  درصد از حجم واردات به روسیه در جایگاه سوم می ایستد. همچنین، سایر واردکنندگان برتر شامل هنگ کنگ و قزاقستان هستند که به ترتیب 9 و 5 درصد و هلند و آلمان با 3 درصد از کل واردات را به خود اختصاص می دهند.

"امسال، ما شاهد هستیم که چگونه کارآفرینان روسی در حال تغییر جهت خود به سمت محصولات تولید کنندگان ترکیه هستند. این امر به ویژه در رده پوشاک قابل توجه است. ترکیه محصولات با کیفیتی تولید می‌کند که می‌تواند جایگزین مارک هایی شود که روسیه را ترک کرده اند.

در عین حال، تجهیزات (ماشین آلات، خطوط تولید و سایر ماشین‌های فنی که برای تولید کالا استفاده می‌شوند) پرتقاضاترین محصول در میان واردکنندگان در نیمه اول سال 2023 بوده است. این نیز شامل تجهیزات الکتریکی (تاسیسات روشنایی، روشنایی صنعتی و غیره) بود. محصولات این دسته دو برابر بیشتر از قطعات مورد نیاز سفارش داده شدند.

https://ria.ru/20230713/turtsiya-1883881577.html

 

درآمد کسب و کارهای بزرگ و متوسط غیرنفتی و گازی در ژانویه تا آوریل 0.4 درصد رشد داشته است.(13 جولای- کومرسانت)

درآمد شرکت های بزرگ و متوسط فدراسیون روسیه، بدون ارتباط با صنعت نفت و گاز، بالغ بر 52.8 تریلیون روبل است. طبق گزارش Rosstat، شرکت حسابرسی و مشاوره FinExpertiza محاسبه کرده است که در چهار ماه اول سال 2023 در شرایط سالانه 0.4٪ رشد داشته است. درآمد بخش نفت و گاز 27.4 درصد کاهش یافت.

https://www.kommersant.ru/doc/6098025

 

حجم مبادلات تجاری روسیه و چین در نیمه اول سال 40.6 درصد رشد داشته است(12 جولای – کومرسانت)

حجم مبادلات تجاری روسیه و چین در شش ماهه اول سال 2023 بالغ بر 111.55 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 40.6 درصد افزایش داشته است. نرخ رشد از ژانویه تا می، زمانی که تجارت بین کشورها 40.7 درصد افزایش یافت، تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

چین کالاهایی به ارزش 52.28 میلیارد دلار به روسیه صادر کرد که 78.1 درصد بیشتر از نیمه اول سال 2022 است. واردات از روسیه با 19.4 درصد افزایش به 62.26 میلیارد دلار رسید و در ماه ژوئن تجارت بین کشورها به 20.83 میلیارد دلار رسید.

در سال 2022، تجارت بین روسیه و چین با 29.3 درصد رشد به 190.27 میلیارد دلار رسید که یک رکورد بود. ماکسیم اورشکین، دستیار رئیس جمهور روسیه گفت که چین به شریک اصلی روسیه تبدیل شده است و از نظر تجارت با روسیه از اتحادیه اروپا پیشی گرفته است. میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه گفت که 70 درصد از پرداخت های فرامرزی بین روسیه و چین به روبل و یوان انجام می‌شود.

https://www.kommersant.ru/doc/6097997

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما