معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۹

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته دوم تیر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات غذاهای دریایی نروژ در نیمه اول سال

بر اساس آمار شورای غذاهای دریایی نروژ، صادرات غذاهای دریایی این کشور در نیمه اول سال 2023 به رکورد 82.3 میلیارد کرون (حدود 8 میلیار یورو) رسید که نشان دهنده رشد 18 درصدی ارزش صادرات این محصولات نسبت به سال قبل می‌باشد؛ این درحالی است که صادرات این محصولات از نظر حجمی، کاهش 5 درصدی داشته است. ماهی قزل‌آلا بار دیگر بخش عمدۀ صادرات دوره ژانویه تا ژوئن بود. پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلای نروژی، 524 هزار تن از این ماهی را فروختند که به لحاظ حجمی، 2 درصد کمتر از دوره مشابه سال قبل است.

کریستین کرامر، مدیرعامل شورای غذاهای دریایی نروژ می‌گوید که عملکرد صادرات غذاهای دریایی نروژ، هرگز قوی‌تر از امروز نبوده است، چرا که کرون ضعیف‌ و تورم جهانی مواد غذایی به این وضعیت کمک کرده است. تورم بالای مواد غذایی بر قدرت خرید در اروپا به میزان بیشتری نسبت به بازارهای خارج از کشور تأثیر گذاشته است؛ به نحوی که در ایالات متحده، تورم قیمت مواد غذایی دریایی تا حدود زیادی برطرف شده است.

https://www.fishfarmermagazine.com/news/norways-seafood-exports-hit-nok-82bn-record-for-h1/

کشف ذخایر عظیم سنگ فسفات در نروژ

به گفته شرکت بهره‌برداری از منابع فسفات نروژ، ذخایر زیرزمینی سنگ‌های فسفات با عیار بالا در نروژ، که به عنوان بزرگ‌ترین معدن سنگ جهان شناخته می‌شود، به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند تقاضای جهانی برای کود، پنل‌های خورشیدی و باتری خودروهای الکتریکی را طی ۵۰ سال آینده برآورده کند. شرکت انگلیسی- نروژی Norge Mining بیانیه قبلی خود را اصلاح کرده و گفته است که ذخایر کشف شده در نروژ امکان تامین سنگ فسفات را برای حداقل 50 سال فراهم می‌کند، در حالی که قبلا 100 سال اعلام نموده بود. ذخایر نروژ حداقل 70 میلیارد تن تخمین زده می‌شود که تقریبا به اندازۀ 71 میلیارد تن ذخایر اثبات شده جهانی است که توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده در سال 2021 ارزیابی شده است.

در حال حاضر، بزرگترین ذخایر سنگ فسفات اثبات شده در جهان به وزن حدود 50 میلیارد تن، در منطقه صحرای غربی مراکش واقع شده است. بر اساس برآوردهای ایالات متحده، دیگر معادن بزرگ در چین (با 3.2 میلیارد تن)، مصر (با 2.8 میلیارد تن) و الجزایر (با 2.2 میلیارد تن) قرار دارند. یکی از مقامات اجرایی اتحادیه اروپایی در این باره گفت که این کشف در واقع خبری عالی است که رسیدن به اهداف پیشنهادی کمیسیون اروپا در مورد «قانون مواد خام حیاتی (Critical Raw Material Act)» اتحادیه اروپایی را تسهیل می‌کند. این قانون پیشنهادی، در حال حاضر توسط پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپایی به منظور تصویب نهایی در حال بررسی می‌باشد که فرآیند آن احتمالا تا پایان سال جاری میلادی به طول خواهد انجامید.

https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/great-news-eu-hails-discovery-of-massive-phosphate-rock-deposit-in-norway/

احداث نیروگاه بادی 5 میلیارد دلاری در مصر توسط شرکت نروژی

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی که در تاریخ 5 ژوئیه توسط کابینه مصر منتشر شد، وزارت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر مصر یک قرارداد 5 میلیارد دلاری با شرکت نروژی انرژی‌های تجدیدپذیر سائک برای توسعه یک نیروگاه بادی پنج گیگاواتی امضا کرده است. این پروژه که در غرب سوهاگ مصر اجرا خواهد شد، با هدف کمک به مصر برای افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر و تبدیل شدن به یکی از بزرگترین ایستگاه‌های بادی در جهان صورت می‌گیرد. توافق مصر با این شرکت نروژی نقطه عطف دیگری در برنامه‌های این کشور برای تقویت مزارع بادی است؛ دولت مصر اخیرا قراردادهایی با شرکت مصدر امارات و أکوا باور متعلق به عربستان سعودی برای توسعه دو مزرعه بادی جداگانه ده گیگاواتی منعقد کرده است.

https://egyptianstreets.com/2023/07/06/egypt-grants-land-to-norways-scatec-for-5-billion-wind-power-plant/

خرید شرکت هواپیمایی ویدرو توسط هواپیمایی نروژین

شرکت هواپیمایی نروژین، قراداد خرید هواپیمایی ویدرو (Widerøe) را با هولدینگ WF Holding AS منعقد کرد. با این قرارداد، شرکت هواپیمایی نروژین، شبکه و مسیر گسترده‌تر و انتخاب‌های بیشتری را برای مشتریان فراهم می‌کند و به ایجاد مشاغل محلی در نروژ نیز کمک خواهد کرد. طبق این قرارداد، شرکت ویدرو، علی‌رغم تعلق به شرکت هواپیمایی نروژین به عنوان یک شرکت هواپیمایی مستقل، با برند مخصوص خود فعالیت خواهد نمود و تشکیلات و مقر خود را خواهد داشت.

ویندرو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هوانوردی نروژ با بیش از 3500 کارمند است و پیوند شبکه مسیرهای منطقه‌ای گسترده آن با مسیرهای داخلی و بین‌المللی جذاب نروژین، ارائه خدمات به مشتری را با اتصال بهتر و به صورت یکپارچه به مقاصد مختلف تضمین می‌کند. ویندرو علاوه بر چند فرودگاه بزرگتر در اروپا، بیش از 40 فرودگاه کوچک و متوسط را در سراسر نروژ پوشش می‌دهد و نروژین نیز دسترسی به بیش از 300 مسیر را به 114 مقصد در اروپا فراهم کرده است.

https://media.uk.norwegian.com/pressreleases/norwegian-announces-agreement-to-acquire-wideroee-3263610

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما