معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول تیرماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفر رییس دانشگاه آتاترک ارزروم به بوسنی و هرزگوین و کرواسی

رییس دانشگاه آتاترک ارزروم به اتفاق هیئت همراه و در راستای سیاست‌های بین‌المللی سازی این دانشگاه و با هدف بازدید از موسسات آموز عالی به کشورهای بوسنی و هرزگوین و کرواسی از کشورهای حوزه بالکان سفر کرد.  

وی در چارچوب این دیدارها از دانشگاه دوبرونیک کروانسی و دانشگاه‌ سارایوو، دانشگاه موستار و دانشگاه  Džemal Bijedić of Mostar که از بهترین دانشگاه‌های بوسنی و هرزوگوین می‌باشد بازدید به عمل آورده و در دیدارهای صورت گرفته در خصوص تبادل استاد و دانشجو با محوریت آموزش و تحقیقات و اجرای فعالیت‌های علمی مشترک توافق حاصل گردید. رییس دانشگاه آتاترک ضمن بیان این مطلب که محققانی که با هدف اجرای پروژه‌های مشترک به این دانشگاه مراجعه خواهند داشت مورد حمایت کامل دانشگاه قرار خواهند گرفت و روابط این دانشگاه همواره با دانشگاه‌های حوزه بالکان مناسب بوده است افزود هرگونه تلاش برای ارتقا سطح روابط همکاری دوجانبه صورت خواهد گرفت. (2023/06/26، ارزروم)

معرفی ظرفیت‌های گردشگری حکاری در عراق

پس از فعالیت‌های صورت گرفته در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان حکاری در ایران؛ معرفی ظرفیت‌های این استان در عراق آغاز شد. این فعالیت‌ها با هدف توسعه شبکه گردشگری شهرستان یوکسک‌اوا استان حکاری با کشورهای هم‌مرز با این استان صورت گرفته که پس از ایران معرفی حکاری در کشور عراق آغاز شده است. این فعالیت‌ها با همکاری سازمان‌های خصوصی و مردم نهاد، آزانس‌های مسافرتی و فعالان اقتصادی از وان، حکاری و یوکسک‌اوا در خصوص ایران صورت گرفت که در پی آن نیز از فعالان بخش گردشگری ایران جهت بازدید از این ظرفیت‌های دعوت بعمل آمد.

درحال حاضر نیز رویدادی 3 روزه در عراق با هدف معرفی ظرفیت‌های حکاری برگزار خواهد شد و پس از آن نیز از فعالان بخش گردشگری عراق برای حضور و بازدید از این ظرفیت‌ها دعوت به عمل خواهد آمد. (2023/06/12، حکاری)

ساخت تصفیه خانه فاضلاب با همکاری اتحادیه اروپا در یوکسک‌اوا حکاری

احداث تصفیه خانه فاضلاب با همکاری و تامین مالی اتحادیه اروپا و جمهوری ترکیه در شهرستان یوکسک‌اوا استان حکاری با سرمایه‌گذاری 8.4 میلیون یورو انجام خواهد گرفت.‌ بر اساس برآورد صورت گرفته با ساخت این تصفیه خانه فاضلاب؛ شهرستان یوکسک‌اوا تا سال 2047 با مشکل فاضلاب روبرو نخواهد بود.

مدیر این پروژه در این خصوص گفت پروژه مذکور در راستای تسریع روند ورود ترکیه به این اتحادیه صورت می‌گیرد.  (2023/06/21، حکاری)

لزوم ترانزیتی شدن دروازه مرزی کاپی کوی (رازی) برای افزایش صادرات وان

اخیراً وان دوره‌هایی را تجربه می‌کند که میزبان بهترین گردشگران است و دروازه مرزی کاپیکوی بهترین داده‌ها را تجربه می‌کند. کاپیکوی با ثبت 1 میلیون تردد در سال گذشته، امسال عدد بیش از 1 میلیون گذرگاه را هدف گذاری کرده است. در حالی که ترددها در طول مدت عید (قربان) به قدری افزایش داشت که به این هدف کمک کرد. در این شهر ضیافتی دوگانه برپا بود که در تعطیلات عید میزبان خیل عظیمی از ایرانیان بود. از سوی دیگر، کاپیکوی نه تنها به گردشگری، بلکه به صادرات نیز کمک کرد.

در حالی که ارقام صادرات ایران در دروازه مرزی پس از نوسازی و افتتاح پایانه جدید شروع به افزایش کرد، وان نیز شاهد افزایش 200 تا 300 درصدی صادرات در بسیاری از بخش‌ها بود. فاروک آلتینال، یکی از اعضای اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی و هیئت مدیره اتاق بازرگانی وان که با شهر وان گفتگو کرده، تأکید کرد که با باز کردن گذرگاه‌های ترانزیتی تحرک بسیار بیشتری را شاهد خواهیم بود.

فاروک آلتینال که در DAIB (اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی) نیز حضور دارد و اغلب داده‌های صادراتی شهر را به اشتراک می‌گذارد، اظهار داشت که بهبود ارقام صادرات که اخیراً افزایش یافته است، ادامه خواهد داشت. آلتینال با تاکید بر اینکه صادرات سبزی و میوه امیدوار کننده است، گفت: «با توجه به آمار صادرات کشور، صادرات سبزی و میوه‌های تازه به میزان خوبی رسیده است. ترکیه یک صادرکننده خوب محصولات کشاورزی است. از نظر صادرات سبزیجات و میوه‌های تازه، وان نسبت به میانگین کشور چندان بالا نیست، اما در پایین‌ترین سطح نیز قرار ندارد. تاجران وان در حال حاضر فعالانه در همه بخش‌ها کار می‌کنند. در صادرات سبزیجات و میوه‌های تازه نیز روند خوبی داشتیم. می‌بینیم که نمودار مدام در حال بالا رفتن است. این نشان دهنده این است که صنعتگران وان که به صادرات مشغول هستند چقدر مصمم کار می‌کنند. در این راستا ما به همه صادرکنندگان خود تبریک می‌گوییم. ما همچنین به شرکت‌های خود که سبزیجات و میوه‌های تازه صادر می‌کنند تبریک می‌گوییم. زیرا اگر بتوانند محصولاتی را از آنتالیا، ازمیر و سایر استان‌ها خریداری کرده و به کشورهای اروپایی ارسال کنند، قابل تقدیر است. ارقام صادرات سبزی و میوه تازه ما را امیدوار می‌کند. جایگاه وان در جدول در حال حاضر خوب است. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.»

آلتینال تصریح کرد: افزایش صادرات ادامه خواهد داشت و با رفع کمبودها، افزایش محصولات کشاورزی در وان افزایش خواهد یافت. وی گفت: «صادرات محصولات کشاورزی نیاز به سختگیری دارد. بسته بندی، محاسبه زمان ماندگاری، شرایط نگهداری برای ماندگاری بیشتر، انبار سرد و امکانات بسته بندی مورد نیاز است. در وان در این زمینه کمبودهایی وجود دارد. اگر این کمبودها برطرف شود، البته صادرات سیب وان به جایگاه بسیار خوبی خواهد رسید. سیب در وان در حجم قابل توجهی تولید می‌شود. هم به مصرف کنندگان محلی و هم به استان‌های همجوار فروخته می‌شود.

آلتینال با تاکید بر اینکه برای افزایش ارقام صادراتی باید دروازه مرزی کاپی‌کوی به روی ترانزیت باز شود، گفت: «همزمان با اشاره به ارقام صادرات، می‌خواهم تاکید کنم که کاپی‌کوی به روی ترانزیت بسته است. اگر کاپیکوی برای وسایل نقلیه ترانزیتی و تجاری باز بود، امروز در مورد اعداد بسیار متفاوت صحبت می‌کردیم. امیدواریم که کاپیکوی هر چه زودتر برای ترانزیت باز شود و ارقام صادرات بسیار بیشتر شود.»

آلتینال با اشاره به اینکه وان به کشورهای اروپایی صادرات دارد، گفت: «ما به عنوان انجمن صادرکنندگان آناتولی شرقی به 189 کشور جهان صادرات داریم. به عنوان صادرات منطقه‌ای، ما به همه 7 قاره جهان صادر داریم. ما به اروپا بویژه اروپای شرقی، آمریکا و آفریقا و تقریباً تمام کشورهای آسیایی صادرات داریم. ما در زمینه صادرات سبزیجات و میوه به بسیاری از کشورهای اروپایی صادرات داریم. تقریبا به همه کشورها صادرات داریم. تجار ما موفقیت بسیار خوبی در بازار دارند.» ( 2023/07/05، وان)

جایگاه دانشگاه Yüzüncü Yıl وان در بین بهترین دانشگاه‌های جهان

در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان جهان توسط Times Higher Education (THE) در سال 2023، ترکیه با 47 دانشگاه دارای بیشترین تعداد دانشگاه بود. در حالی که دانشگاه‌های کوچ و سابانجی در بین 100 دانشگاه برتر قرار داشتند، دانشگاه یوزونچو ییل وان در رتبه 401 قرار گرفت. در مجموع 20 دانشگاه ترکیه در بین 500 دانشگاه برتر قرار گرفتند.

ترکیه با 47 دانشگاه در رتبه‌بندی 2023 Young Universities از سوی Times Higher Education (THE) بریتانیا، که شامل بهترین دانشگاه‌های جوان در جهان است، تبدیل به کشوری با بیشترین تعداد دانشگاه شده است. ترکیه با 47 دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان جهان در سال 2023 در Times Higher Education  دارای بیشترین تعداد دانشگاه بود. در حالی که دانشگاه کوچ و سابانجی در بین 100 دانشگاه برتر قرار داشتند، 20 دانشگاه ترکیه وارد بین 500 دانشگاه برتر شدنند.

رتبه‌بندی «دانشگاه‌های جوان» بهترین دانشگاه‌های جهان در سنین ۵۰ سال و کمتر را فهرست می‌کند. دانشگاه‌هایی که در این فهرست قرار می‌گیرند از نظر آموزش، پژوهش، انتقال دانش و ماموریت‌های بین‌المللی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا جامع‌ترین و متعادل‌ترین مقایسه‌های موجود را ارائه دهند.

در این زمینه، 605 دانشگاه از 78 کشور که معیارهای لازم برای رتبه بندی دانشگاه جوان 2023 را داشتند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نتیجه بررسی‌های صورت گرفته، امسال 47 دانشگاه از ترکیه در رتبه بندی دانشگاه‌های جوان قرار گرفتند. دانشگاه کوچ رتبه 55 و دانشگاه سابانجی رتبه 89 را به خود اختصاص دادند، در حالی که در مجموع 20 دانشگاه ترکیه در بین 500 دانشگاه برتر قرار گرفتند.

دانشگاه‌های ترکیه در رتبه بندی 500 دانشگاه برتر به شرح زیر است:

دانشگاه کوچ (55)، دانشگاه سابانجی (89)، دانشگاه چانکایا (150-101)، دانشگاه باهچه شهیر (200-151)، دانشگاه بیلکنت (250-201)، دانشگاه دوزجه (300-251)، دانشگاه فرات(300-251)، دانشگاه اوزیغین (300-251)، دانشگاه مدنیت استانبول (350-301)، دانشگاه آتیلیم (351-400)، دانشگاه نجم الدین اربکان (351-400)، دانشگاه ساکاریا (351-400)، دانشگاه بنیاد بزم عالم (500-401)، دانشگاه 9 ایلول (500-401)، دانشگاه ارجیس  (500-401)، دانشگاه فنی گبزه (500-401)، دانشگاه کارابوگ (500-401)، دانشگاه سلجوق (500-401)، دانشگاه اقتصاد و دانشگاه فناوری اتحادیه اتاق‌های بازرگانی ترکیه (500-401)، دانشپاه یوزونجلی ییل وان (500-401).  (2023/07/05 وان)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما