معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۶

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته دوم تیر 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرخ تورم کرواسی به روایت اداره آمار دولتی و یورواستات

مهمترین داده‌های بیانیه اداره آمار دولتی کرواسی و همچنین بیانیه یورواستات در مورد اولین برآوردهای تورم در ماه ژوئن نشان می‌دهد نرخ تورم در کرواسی در ماه ژوئن به کاهش خود ادامه داده است، اما رشد قیمت در گروه‌های مواد غذایی و آشامیدنی و دخانیات دوباره شتاب گرفته است. همچنین، بر اساس روشی قابل مقایسه برای همه اعضای منطقه یورو، یعنی شاخص هماهنگ قیمت مصرف کننده (HICP)، کرواسی در رتبه‌بندی نرخ تورم کشورهای منظقۀ یورو، سومین نرخ تورم بالا را دارد.

بر اساس تخمین اداره آمار دولتی، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ژوئن امسال در کرواسی،  7.7 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است و حاکی از کاهشی بودن تورم است که عمدتا به دلیل کاهش 3.3 درصدی قیمت انرژی است. در کرواسی، قیمت گروه مواد غذایی، نوشیدنی و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال گذشته 13.6 درصد افزایش یافته است؛ یعنی در گروه مواد غذایی، قیمت‌ها تقریبا دو برابر نرخ متوسط تورم افزایش یافته است. در ماه ژوئن، نسبت به ماه می، قیمت مواد غذایی به طور متوسط 1.4 درصد افزایش یافت که نسبت به ماه قبل از آن رشد بیشتری داشته است، بنابراین افزایش قیمت مواد غذایی با نزدیک شدن به اوج فصل گردشگری آشکارا شتاب می‌گیرد. قیمت خدمات نسبت به ماه می 1.2 درصد افزایش داشته است.

در ماه ژوئن، متوسط تورم در منطقه یورو 5.5 درصد بود و این کمترین نرخ تورم در منطقه یورو از ژانویه 2020 است. بر اساس همین روش، تورم در کرواسی 8.3 درصد بود و از آنجایی که همین نرخ در ماه مه نیز وجود داشت، محاسبه یورواستات بر خلاف آنچه که توسط اداره آمار ارائه شد، نشان می‌دهد که تورم در کرواسی در ماه ژوئن کاهش نیافته، بلکه ثابت مانده است. علاوه بر این، داده‌های یورواستات نشان می‌دهد که در ماه ژوئن سال جاری، کرواسی رشد قیمت بالایی در سطح ماهانه 1.6 درصد داشته است که بالاترین میزان در سال گذشته یعنی از ژوئن 2022 است.

بر اساس محاسبات یورواستات، در ماه ژوئن، کرواسی از نظر تورم در بین اعضای منطقه یورو در رتبه سوم قرار گرفت و تنها اسلواکی و استونی تورم بالاتری داشتند. اسلواکی تنها عضو منطقه یورو است که تورم دو رقمی 11.3 درصدی دارد، در حالی که استونی با 9 درصد در رتبه دوم قرار دارد، البته این کشور بالتیک، نرخ تورم را در سال گذشته بالای 20 درصد ثبت کرده بود. کرواسی که در سال گذشته از نظر نرخ تورم، تقریبا در میانۀ اعضای اتحادیه اروپا قرار داشت، اکنون در رده‌های بالاست و این بدان معناست که کاهش تورم در کرواسی کندتر است. از سوی دیگر، کشورهای عضو منطقه یورو با کمترین تورم سالانه، شامل لوکزامبورگ، اسپانیا و بلژیک هستند. در لوکزامبورگ، قیمت‌ها در ژوئن امسال به طور متوسط تنها یک درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته بوده و در اسپانیا و بلژیک 1.6 درصد افزایش داشتند. در اسلوونی تورم در ماه ژوئن نسبت به ماه مشابه سال قبل، 6.6 درصد و در ایتالیا نیز 6.7 درصد بوده است.

گردشگری در شش ماهه نخست

در شش ماهه اول سال جاری، 6.7 میلیون نفر گردشگر در کرواسی، 27.3 میلیون شب اقامت داشته‌اند که 16 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و چهار درصد بیشتر از نیمه اول سال 2019 است. بر اساس داده‌های اتحادیه گردشگری، میزان اقامت شبانه در ژوئن، یک درصد بیشتر از سال گذشته و مشابه ژوئن 2019 بود.

حضور گردشگران که بالاتر از سطح دوره مشابه در سال 2019 است، با شاخص‌های رکورد مالی همراه است. طبق داده‌های بانک مرکزی، درآمد از گردشگران خارجی در سه ماهه اول 672 میلیون یورو بوده است که در مقایسه با مرجع سه ماهه اول سال 2022، نشان دهنده افزایش 38 درصدی است که به معنای افزایش درآمدی معادل با 186 میلیون یورو می‌باشد.

افزایش نرخ خدمات پستی کرواسی

پست کرواسی قیمت خدمات خود را حداقل بین 20 تا 30 درصد افزایش داد. تمبرهایی با حروف B و C که برای نامه‌ها و کارت‌پستال‌های خارج از کشور استفاده می‌شود و قبلا قیمت آن 1.14 یورو بود، اکنون 1.70 یورو شده است که حاکی از رشد قیمت 49 درصدی است و حداقل افزایش قیمت خدمات از 1 جولای تا کنون بین 20 تا 30 درصد است.

آمار سود خالص کارآفرینان

فینا (موسسه مالی وابسته به وزارت دارایی) اعلام کرد سال گذشته، کارآفرینان کرواسی تقریبا 47 میلیارد کونا (6.2 میلیارد یورو) سود خالص داشتند که سهم کارآفرینان بزرگ و متوسط از کل سود خالص تحقق‌یافته، 69.4 درصد بود. در تحلیل فینا از نتایج مالی کارآفرینان بر اساس اندازه آنها، در سال گذشته کارآفرینان بزرگ 17.4 میلیارد کونا، شرکت‌های متوسط 15.1 میلیارد کونا و شرکت‌های کوچک نیز 15.1 میلیارد کونا سود خالص کسب کردند. در همان زمان، کارآفرینان خرد، زیان خالص 776.1 میلیون کونایی را گزارش دادند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما