معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۰- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۱۵۶

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم تیر ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کارشناسان بانک مرکزی تأثیر منفی نابرابری بر اقتصاد روسیه را هشدار می دهند

کارشناسان بانک مرکزی: افزایش نابرابری درآمدی تاثیر منفی بر تولید ناخالص داخلی روسیه دارد(29ژوئن- RBK)

 بر اساس گزارش کارشناسان بانک مرکزی افزایش شکاف در درآمدهای جامعه منجر به کاهش تولید ناخالص داخلی می‌شود و رشد اقتصادی نابرابری را افزایش می دهد. آنها توصیه می‌کنند که تأثیر نابرابری باید در سیاست های اجتماعی در نظر گرفته شود.

با افزایش نابرابری در درآمد شهروندان، رشد سرانه تولید ناخالص داخلی روسیه در حال کاهش است. به نوبه خود، رشد اقتصادی منجر به کاهش نابرابری درآمد می‌شود. چنین رابطه‌ای توسط کارشناسان بانک مرکزی در مقاله «نابرابری و رشد اقتصادی در روسیه: ارزیابی‌های اقتصادی وابستگی‌ها» مطرح شد (منتشر شده در آخرین شماره مجله «پول و اعتبار بانک مرکزی)

این رابطه دو طرفه به هیچ وجه پیش پا افتاده نیست. مطالعاتی وجود دارد که تأثیر مثبت نابرابری بر رشد اقتصادی را برای کشورهایی با سطح درآمد بالا و متوسط بدست می‌آورد (لیست منابع در مقاله آورده شده است). پژوهشگران بانک مرکزی تاکید می‌کنند که تنها تعداد بسیار محدودی از مقالات در مورد رابطه بین نابرابری و رشد اقتصادی بر اساس داده‌های روسیه وجود دارد.

https://www.rbc.ru/economics/29/06/2023/649c265e9a79475619d3814c

 

پروژه‌های اولویت دار لجستیکی روسیه مشخص گردید(29ژوئن- پرایم)

ایگور لویتین، دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه گفت: توسعه مسیر دریای شمال و کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب یک پروژه اولویت دار در بخش لجستیک برای ده سال آینده است.

دستیار رئیس جمهور خاطرنشان کرد که کمبود ظرفیت تردد برای مسیر شرقی همچنان باقی خواهد و آن دسته از شرکت های جدیدی که قصد دارند در سیبری و خاور دور  اقدام به ساخت و ساز مسیر ترددی نمایند، باید قبل از شروع چنین ساخت و سازهایی  موارد متعددی را باید در نظر داشته باشند، زیرا "حمل و نقل کالایی بسیار قوی " اکنون از سیبری شرقی و خاور دور درحال انجام است.

https://1prime.ru/transport/20230629/840950513.html

 

آبرامچنکو دستور  بهبود و توسعه جمع آوری محصولات کشاورزان را امضا کرد(29ژوئن-پرایم)

 به نقل از سایت کابینه وزیران، معاون نخست وزیر ویکتوریا آبرامچنکو به وزارت کشاورزی دستور داد تا، همراه با وزارت صنعت و تجارت و وزارت توسعه اقتصادی ، اصلاحات قانونی در خصوص ایجاد مراکز بومی جمع آوری محصولات کشاورزی در افراد فدراسیون روسیه را پیگیری نمایند.

موضوع توسعه بازاریابی محصولات کشاورزی و غذایی بنگاه‌های کوچک و متوسط در مجتمع کشت و صنعت در کمیسیون دولتی مجتمع کشت و صنعت و توسعه پایدار مناطق روستایی مورد بررسی قرار گرفت.  در این نشست "وزارت کشاورزی روسیه، همراه با وزارت صنعت و تجارت روسیه و وزارت توسعه اقتصادی روسیه، موظف شد به کار بر روی توسعه پیش نویس قانون فدرال "در مورد اصلاحات در قانون فدرال" ادامه دهد. توسعه کشاورزی" ... فراهم آوردن توانمندسازی نهادهای مربوطهبا امکان ایجاد مراکز توزیع محصولات کشاورزی منطقه ای - "آگروآگرگاتورها" و همچنین  تسهیل اقدامات برای ایجاد مکانیسم های کمکی برای بازاریابی در متن این پیام آمده است.

 

نیکاراگوئه، آماده پرداخت بهای گندم به روبل یا کوردوبا(29ژوئن –RBK)

دنیس مونکادا وزیر امورخارجه نیکاراگوئه اظهارداشت کشور متبوعش مایل است بهای خرید گندم از روسیه را به روبل یا کوردوبا نیکاراگوئه بپردازد. به گفته مونکادا، روسیه و نیکاراگوئه در آینده باید از حاکمیت مالی خود به ویژه در خدمات بانکی و تراکنش های تجاری محافظت کنند.

در سپتامبر 2022، ایوان آکوستا، وزیر دارایی نیکاراگوئه، برنامه‌هایی را برای افزایش حجم عرضه گندم از روسیه اعلام کرد و مجوز گزینه‌های پرداخت جدید را صادر کرد.

در ماه ژوئن، Laureano Ortega Murillo، نماینده ویژه رئیس جمهور نیکاراگوئه برای توسعه روابط با روسیه، در مصاحبه با RBC، گندم خوراکی را از جمله محصولاتی نام برد که این کشور علاقه مند به واردات از روسیه است. او به ودوموستی گفت که نیکاراگوئه علاقه مند به اتصال به سیستم پرداخت روسی Mir است. موریلو گفت: «ما می‌بینیم که چنین تجربه‌ای در کوبا وجود دارد، و در تلاشیم آن را در نیکاراگوئه به کار بگیریم و متخصصان خود را آموزش دهیم. بنابراین، به گفته نماینده ویژه، این کشور به یک روش جایگزین برای استفاده از ارز روسیه علاقه مند است.

https://www.rbc.ru/rbcfreenews/649d61a99a79471b6adaa82b

 

وزیر سابق قطر رئیس هیئت مدیره روسنفت شد(30ژوئن- ریانووستی)

به نقل از اطلاعات رسیده از شرکت نفت، محمد بن صالح الساده، وزیر سابق انرژی قطر به هیئت مدیره روس نفت پیوست و رئیس آن شد و از جمله اعضای جدید، مدیر عامل شرکت هندی (ValPro) گوویند کوتیس ساتیش و ویکتور مارتینوف رئیس دانشگاه دولتی نفت و گاز روسیه گوبکین، می‌توان نام برد.

سایر اعضایی که در هیات مدیره  روس نفت در سمتهای خود باقی می مانند می‌توان به رئیس شرکت فیلیپین Oil & Petroleum International Resources Ltd،  پدرو آ. آکوینو جونیور، نمایندگان سازمان سرمایه گذاری قطر فیصل السویدی و حمد رشید المهندی، مدیر اجرایی روس نفت ایگور سچین، عضو آکادمی علوم روسیه، الکساندر نکیپلوف، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، الکساندر نواک، دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه ماکسیم اورشکین، رئیس هیئت مدیره "گازپروم بانک" آندری آکیموف اشاره نمود.

محمد بن صالح الساده بیش از 40 سال تجربه در بخش انرژی دارد و به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت PJSC NK Rosneft انتخاب شد. وی در حال حاضر رئیس هیئت امنای دانشگاه علم و صنعت دوحه است. همزمان، الکساندر اوس، فرماندار سابق منطقه کراسنویارسک، ولادیمیر لیتویننکو، رئیس دانشگاه معدن سنت پترزبورگ و بلمخدی طیب، مدیر ارشد سابق انرژی قطر، هیئت مدیره را ترک کردند.

https://ria.ru/20230630/rosneft-1881520422.html

 

در صورت عدم انجام تعهدات اوکراین، ژاپن به طور کامل زیان‌های IBRD را پوشش خواهد داد(30ژوئن –ریانوستی)

یک منبع آگاهدر بخش روسی بانک جهانی به ریانووستی خبر داد، که ژاپن در صورت نکول اوکراین، زیان‌های بانک بین المللی بازسازی و توسعه (IBRD) از جمله پرداخت بهره را به طور کامل پوشش خواهد داد.

پیش از این، هیئت مدیره بانک جهانی وام 1.5 میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرده بود. این سازمان بین المللی گزارش داد که  بودجه مورد نظر تحت تضمین دولت ژاپن است.

https://ria.ru/20230630/defolt-1881580920.html

 

عرضه اوراق قرضه بیش از 1 تریلیون روبل توسط روسنفت (30ژوئن ،ایزوستیا)

 روز جمعه  30 ژوئن برنامه قرار دادن اوراق قرضه قابل معامله در بورس به مبلغ 1.115 تریلیون روبل تقریباً 10 برای سال توسط هیئت مدیره Rosneft تأیید شد.

مجموع (حداکثر) ارزش اسمی‌کلیه اوراق قرضه قابل مبادله که تحت برنامه اوراق قرضه قابل مبادله قرار می‌گیرند، 1.115 تریلیون روبل روسیه با احتساب ارز خارجی یا معادل این مبلغ است. در این گزارش آمده است که حداکثر مدت بازپرداخت 3640 روز یعنی تقریباً 10 سال تعیین شده است.

سخنگوی این شرکت افزود که تصویب برنامه اوراق قرضه به معنای جذب یک باره وام به میزان کل سقف برنامه نیست.  این بسته به تقاضا و شرایط بازار در یک مقطع زمانی معین، رویکردی انعطاف‌پذیر برای ورود به بازار برای روسنفت فراهم می‌کند. وی خاطرنشان کرد: انتشار اوراق جدید تحت این برنامه مطابق با طرح تجاری مصوب شرکت انجام خواهد شد.

در ساعات آغازین این روز، مجمع عمومی سهامداران Rosneft پرداخت سود سهام برای سال 2022 را به مبلغ 17.97 روبل به ازای هر سهم تصویب کرد. همچنین سهامداران هیئت مدیره جدیدی را که شامل 11 نفر بود انتخاب کردند. علاوه بر این، در 30 ژوئن، محمد بن صالح الساده، رئیس هیئت امنای دانشگاه علم و صنعت دوحه، رئیس جدید هیئت مدیره روس نفت شد.

https://iz.ru/1537637/2023-06-30/rosneft-razmestit-obligatcii-bolee-chem-na-1-trln-rublei

 

پیش بینی کارشناسان از نرخ روبل در ماه جولای (1 جولای-ایزوستیا)

طبق پیش بینی‌های  ماین‌هارد، تا پایان ماه جولای، نرخ  روبل به ازای هر دلار ممکن است در محدوده 85-86.5 در نوسان باشد. آرتور ماینهارد، رئیس بخش تحلیلی بازارهای جهانی در شرکت سرمایه گذاری Fontvielle، اعلام داشت که  ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا و یورو در ماه جولای به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد. وی این روند را به دلایل زیر وابسته می‌شمارد : نخست اینکه  این امر متاثر از کاهش قیمت انرژی در چارچوب محدودیت‌های صادرات روسیه بر اساس توافقات با اوپک پلاس می‌باشد. دوم، ادامه تشدید سیاست های پولی توسط رگولاتورهای آمریکایی و اروپایی (اعم از واقعی و در یا قالب مداخلات شفاهی). سوم، در تابستان،  ارزش روبل به طور سنتی در برابر ارزهای کلیدی به دلیل افزایش تقاضا برای  سفردر تعطیلات کاهش می یابد. ماینهارد توضیح داد که این یک متغیر فصلی است اما تأثیر خود را خواهد داشت. طبق پیش بینی وی، در پایان ماه، نرخ پول ملی روسیه ممکن است در محدوده 85-86.5 روبل در هر دلار و 92.7-93.7 در هر یورو ثابت شود.

https://iz.ru/1537595/2023-07-01/eksperty-sprognozirovali-kurs-rublia-na-iiul

 

 روسیه تصمیم می‌گیرد تا سهمیه‌های صادرات نفت را تعیین کند(1 جولای- اربکا)

 الکساندر نواک، معاون نخست وزیر، دستورتعیین سهمیه‌هایی صادرات نفت را صادر نمود.نواک از نفتی‌ها خواست که سوخت را عمدتاً به بازار داخلی عرضه کنند و دستور داد تا برای صادرات فرآورده‌های نفتی سهمیه بندی کنند.

https://www.rbc.ru/economics/01/07/2023/649f6f749a794703f8fce690

 

شرکتهای بزرگ جهانی غلات، صادرات غلات روسیه را از اول جولای متوقف کردند(1 جولای- اینرفاکس)

شرکتهای بزرگ تجارت غلات - Cargill، Viterra، Louis Dreyfus از یکم ماه جولای صادرات غلات روسی را متوقف، و روسیه را ترک نمودند. آنها  پیش ازاین وزارت کشاورزی فدراسیون روسیه را در مورد این تصمیم و همچنین در مورد اینکه آنها در ماه مارس سال جاری شروع به بررسی مسائل مربوط به انتقال تجارت خود به مالکان جدید خواهند کرد، اطلاع رسانی کرده بودند.

ادوارد زرنین، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان غلات، به اینترفاکس گفت که شرکت های بین المللی کارهای زیادی برای توسعه بازار غلات روسیه انجام داده اند. وی افزود: در این مدت بازیگران قدرتمند ملی در کشور رشد کرده اند که از نظر مقیاس تجاری از شرکت های خارجی پیشی گرفته اند. به گفته وی، در مورد ویترا شرکت تابعه آن از ویترا روس تغییر نام داد و اکنون با عنوان MZK Export فعالیت می‌کند) قابل ذکر است که تیم روسیه به عنوان یک صادرکننده مستقل به فعالیت خود ادامه خواهد داد.)

به گفته دیمیتری ریلکو، مدیر کل موسسه مطالعات بازار کشاورزی (IKAR)، سهم بازار شرکت های در حال خروج در بخش های مختلف بازار غلات روسیه بسیار متفاوت است. وی گفت: خروج آنها ممکن است به طور جدی بر حمل و نقل غلات از طریق دریای سیاه ، جایی که سهم 20٪ ی آنها کاملاً قابل توجه بود، تأثیر بگذارد. آنها از طریق بندر قفقاز نیز در حدود 13 درصد بارگیری انجام میدادند که این نیز به نوبه خود رقم قابل توجهی است.

به گفته ریلکو، خروج این شرکتها ممکن است تأثیر منفی بر سطح رقابت بازار داشته باشد. او گفت: "اگر شرکت های دولتی جای آنها را بگیرند، رقابت ما در سطح فروش توسط کشاورزان دچار آسیب خواهد شد. کشاورزان ما، به ویژه در جنوب، به این واقعیت عادت کردند که یک صف طولانی یا زنجیره ای از خریداران خواستار غلات آنها وجود داشته است، بنابراین انتخاب زیادی وجود داشت و در نتیجه قیمت ها کاملا رقابتی و متغیر بود. در تعدادی از بازارهای محلی، سه شرکت چند ملیتی در خط مقدم این لیست خریداران بالقوه قرار داشتند.

https://www.interfax.ru/business/909692

 

اتاق بازرگانی و صنعت روسیه اعلام داشت، عمان شرکت های دامداری روسیه را  مورد بازرسی  قرار می دهد.( 1 جولای –پرایم)

ولادیمیر درگاچف، مدیر اجرایی شورای بازرگانی روسیه و عمان در شورای تجارت روسیه، نمایندگان عمان بازرسی‌هایی را از شرکت های دامپروری روسیه انجام می دهند تا عرضه محصولات گوشتی را افزایش دهند. درگاچف خاطرنشان کرد که در سال 2018 وزیر کشاورزی عمان گفت که این کشور به ایجاد شرکت های کنسرو سازی علاقه مند است و نه فقط در تامین گاو از روسیه. به گفته وی، آنها همچنین در مورد استفاده از فناوری‌های جدید کشاورزی روسیه، ساخت آسانسور و ایجاد یک شرکت مشترک غلات گفتگو کردند. وی خاطرنشان کرد که عمانی‌ها پیشنهاد صادرات ماهی منجمد تازه (تن) به روسیه را دادند و بر نیاز به سرمایه گذاری در آبزی پروری محلی تاکید شد، اما بسیاری از موارد بیان شده "روی کاغذ می ماند یا در هوا پراکنده می‌شود".

درگاچف گفت: «در حال حاضر، شرکت های داخلی برای صدور گواهینامه بازرسی می‌شوند تا عرضه محصولات گوشتی افزایش یابد. وی تاکید کرد که عمان همواره پتانسیلی برای محصولات کشاورزی روسیه، به ویژه شکر، محصولات لبنی، برنج و جو علوفه ای داشته و دارد.  وی در پایان افزود: "اما نباید خود را به صادرات کالا محدود کرد، می‌توان اولین گام ها را در جهت همکاری‌های صنعتی  نیز برداشت."

https://1prime.ru/Agriculture/20230701/840967056.html

 

دولت سازوکار خرید تجهیزات را گسترش می دهد(1جولای – پرایم)

سرویس مطبوعاتی کابینه روز شنبه گزارش داد که دولت فدراسیون روسیه فهرست تجهیزاتی را گسترش داده است که تامین آنها به میزان حداقل 80 درصد قیمت قرارداد برای تدارکات عمومی‌پیش رفته باشد. فرمان مربوطه توسط میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه امضا شد. در این بیانیه آمده است: «دولت به حمایت از تولیدکنندگان محصولات صنعتی ادامه می‌دهد. خاطرنشان می‌شود فهرست به روز شده شامل 10 نوع تجهیزات متالورژی و حمل و نقل از جمله جرثقیل های ساختمانی، آسانسور، ماشین آلات بالابر انبارها، کوره‌های برقی و اتاق های صنعتی می‌باشد.

https://1prime.ru/industry_and_energy/20230701/840967329.html

 

آلمان نمی خواهد گاز روسیه را برای همیشه کنار بگذارد( 02 جولای ،ریانوستی)

میخائیل کرچمر، نخست وزیر ایالت فدرال زاکسن آلمان در مصاحبه با گروه رسانه ای Funke گفت: آلمان نباید دسترسی خود به گاز روسیه را برای همیشه ببندد، علاوه بر این، باید برای حل مناقشه در اوکراین از طریق دیپلماسی تلاش کند. کرچمر گفت: «ما نباید برای همیشه راه خود را به سمت گاز روسیه مسدود کنیم.

وی اظهار داشت نمی خواهد دوباره عبارت "روسیه - هرگز دیگر" را بشنود و به اصطلاح تغییر عصر انرژی در آلمان را یک اقدام شکست خورده می داند زیرا در پس زمینه افزایش شدید قیمت انرژی این واقعیت است که مردم عادی نمی‌توانند زندگی خود را تامین کنند.

اوهمچنین تاکید کرد: « مهم است که دوباره به همه چیز فکر کنیم: در مورد انرژی هسته‌ای، کنار گذاشتن زغال سنگ، گاز خانگی، نورد استریم، گسترش منابع انرژی تجدیدپذیر - راه‌های زیادی برای رسیدن به مصالحه وجود دارد.»

در مورد مناقشه در اوکراین، کرچمر طرفدار راه حل دیپلماتیک است که اکثریت جمعیت آلمان نیز از آن حمایت می‌کنند.

https://ria.ru/20230702/germaniya-1881736448.html

 

بانک روسیه قصد دارد کارت های Mir را به پنج یا شش کشور وارد نماید(3 جولای ،ریانوستی)

آلا باکینا، مدیر بخش سیستم پرداخت ملی بانک مرکزی در مصاحبه ای با روزنامه ایزوستیا گفت: بانک روسیه قصد دارد امسال کارت های میر را به پنج یا شش کشور جدید وارد نمایذ."

کشورهای مختلف الزامات ویژه خود را دارند. کشورهایی هستند که از اقدامات ثانویه می ترسند و به سیاست تحریم پایبند هستند. اما کشورهایی هم هستند که آماده همکاری هستند و از صحبت کردن در مورد آن هراسی ندارند. ما در حال تلاش برای گسترش این روابط هستیم. باکینا گفت: «برنامه‌های ما این است که کارت های میر را در سال در پنج یا شش کشور راه اندازی نماییم.

 

صندوق سرمایه ملی روسیه در ماه ژوئن با 63 میلیارد روبل کاهش به رقم  12.29 تریلیون روبل رسید(3 جولای،INTERFAX.RU)

حجم صندوق سرمایه ملی (NWF) در ماه ژوئن اندکی کاهش داشت و به رقم 12.29 تریلیون روبل در پایان ماه در مقایسه با 12.35 تریلیون روبل در اول ژوئن رسید، بخش سرمایه‌های مسدود در این مدت تغییر چندانی نکرده است.

آنتون سیلوانوف وزیر دارایی فدراسیون روسیه که در جلسه کمیته بودجه دومای دولتی صحبت می‌کرد در این خصوص خبر داد که حجم صندوق سرمایه ملی از 1 ژانویه  سال جاری میلادی بالغ بر  10.43 تریلیون روبل براورد شده بود که این رقم در 30 ژوئن  12.290 تریلیون روبل رسید. این تغییرات  اول از همه به دلیل تجدید ارزیابی است، دوم اینکه بخشی از وجوه سرمایه گذاری شده به صورت ذخیره طلا و بخشی از سرمایه‌ها به ارزهای کشورهای دوست محاسبه می‌شود.

 

وزیر دارایی خاطرنشان کرد که بخش مسدود شده سرمایه با در نظر گرفتن کلیه تجدید ارزیابی‌ها، شاخص ها این رقم را تا اول جولای بالغ بر 6.446 تریلیون روبل نشان می دهد که تا اول ژوئن، این رقم در سطح 6643 تریلیون روبل قرار داشت.

https://www.interfax.ru/business/909894

 

روسیه در ماه اوت به دلیل کاهش صادرات، تولید نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد(3 جولای ،اینترفاکس)

الکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه به خبرنگاران گفت که روسیه به عنوان بخشی از تلاش ها برای اطمینان از تعادل بازار، با کاهش صادرات به میزان تعیین شده، به طور داوطلبانه عرضه به بازارهای نفت را به میزان 500 هزار بشکه در روز در ماه آگوست کاهش خواهد داد.  وی مشخص نکرد که این کاهش از چه ماه و همچنین تا چه سطحی برنامه ریزی شده است.

https://www.interfax.ru/business/909860

  

پوتین از افزایش درآمدهای بودجه از صنایع تبدیلی خبر داد(4 جولای – ایزوستیا)

 در سخنرانی چهارم جولای ولادمیر پوتین در نشستی با فارغ التحصیلان دانشکده عالی مدیریت دولتی (HSGU) RANEPA گفت:  درآمدهای بودجه روسیه از صنایع تبدیلی به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

پیش از این، در 23 ژوئن، الکساندر کوبنکو، رئیس کمیته بازیافت و منابع ثانویه Delovaya Rossiya، گفت که بسته بندی‌های غیر سازگار با محیط زیست، از جمله بطری‌های چند رنگ برای نوشیدنی‌ها، باید به طور کامل از چرخه تولید خارج شوند.

وی افزود: دور شدن از بسته‌بندی‌های پلاستیکی بازیافت‌ناپذیر یا مهم‌تر از همه غیرقابل بازیافت، مدت‌هاست که در دستور کار قرار گرفته است و از جمله موارد آن اصلاح مکانیسم مسئولیت توسعه‌یافته تولیدکننده.

پوتین در ماه مه نسبت به اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ روسیه ابراز اطمینان کرد. وی خاطرنشان کرد: پیش بینی‌ها برای توسعه اقتصاد در سال جاری به طور کلی مثبت است، به عنوان مثال صنایع تبدیلی با سرعت خوبی در حال توسعه است.

https://iz.ru/1539078/2023-07-04/putin-zaiavil-o-rastushchikh-dokhodakh-biudzheta-ot-pererabatyvaiushchikh-otraslei

 

 رشد 2.8 برابری بازار طلا در بورس مسکو از ژانویه تا جولای

حجم فیزیکی معاملات طلا در بورس مسکو در ژانویه تا ژوئن 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.8 برابر به میزان 27.6 تن،  و نقره، 2.7 برابر به میزان 66.6 تن افزایش یافت.

از نظر پولی، معاملات طلا و نقره در بورس مسکو در ژانویه تا ژوئیه 2023 در مجموع 140.9 میلیارد روبل در مقابل 44 میلیارد روبل برای مدت مشابه سال قبل انجام شد. حجم کل معاملات در ژوئن امسال به 29 میلیارد روبل - 5.4 تن طلا و 11.1 تن نقره (800 میلیون روبل) بالغ شد. در پایان سال 2022، معاملات طلا (32.3 تن) و نقره (78.7 تن) در بورس مسکو در مجموع 122.8 میلیارد روبل منعقد شد، در مقابل 209.2 میلیارد روبل در سال 2021 - به ترتیب 48.5 تن و 40.2 تن.

امروزه 98 سازمان در بازار مبادلات طلا و نقره مشارکت دارند: 56 بانک، 33 شرکت حرفه ای در بازار اوراق بهادار (شرکت های کارگزاری و مشتریان آنها)، 7 شرکت استخراج طلا، یک شرکت بیمه و همچنین بانک روسیه، که از نوامبر 2017، همزمان با خرید طلا در بازار خارج از بورس، سفارش خرید طلا را در حراجی‌های بورس مسکو انجام می دهد.

https://1prime.ru/Financial_market/20230704/840997130.html

 

تقویت روبل در برابر دلار و تغییر اندک در برابر یوان در آغاز معاملات (4 جولای – اینترفاکس)

دلار آمریکا روند کاهشی را طی می‌کند، یوان در بورس مسکو در آغاز معاملات روز سه شنبه اندکی تغییر کرد، افزایش قیمت نفت به تقویت روبل کمک میکند.

بر اساس نتایج دقیقه اول معاملات، نرخ دلار به 88.45 روبل رسید. (با کاهش25.5 کوپک به سطح قبلی رسید) به این ترتیب دلار 88.05 کوپک کمتر از نرخ ارز رسمی فعلی معامله شد. در این زمان، یوان چین در بورس مسکو  با یک کوپک رشد عدد 12.19 روبل را نشان داد. به گفته کارشناسان Interfax-CEAحمایت از پول ملی در ابتدای معاملات با حرکت صعودی نفت انجام می‌شود. روحیه سرمایه گذاران جهانی در رابطه با دارایی‌های پرریسک مبهم است.

https://www.interfax.ru/business/909994

 

میشوستین از احیای اقتصاد روسیه خبر داد(5 جولای- ریانووستی)

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه، گفت: اقتصاد روسیه با وجود تحریم ها به بهبودی خود ادامه می دهد، رشد تولید ناخالص داخلی در پنج ماه سال جاری به 0.6 درصد رسید.

وی افزود: "اقتصاد کشور، حتی می‌توانم بگویم، علیرغم تحریم‌ها، در برابر همه موانعی که در کشور ما وجود دارد، با اطمینان به بهبود خود ادامه می‌دهد. قبل از حضور در مصاحبه نگاهی به ارقام انداختم، درپنج ماه اخیر، رشد تولید ناخالص داخلی ما بالغ بر0.6 درصد شده است. وی در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام داشت این رقم البته از ماه می  سال گذشته تا می سال جاری رقم 5.4 درصد را نشان می دهد.

https://ria.ru/20230705/ekonomika-1882268396.html

 

عربستان سعودی اعلام کرد روسیه مجبور به کاهش صادرات نفت نشده است(5 جولای-ریانووستی)

 عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان گفت: کاهش صادرات نفت به میزان 500 هزار بشکه در روز بر روسیه تحمیل نشده است، این یک تصمیم داوطلبانه بوده است و راستی آزمایی این توافق ماهانه خواهد بود.

ما این کار (کاهش) را تا حدی با حمایت همکاران از روسیه انجام دادیم... ما تاییدیه طرف روسی را دریافت کردیم که روسیه کاهش صادرات نفت را به میزان 500 هزار نفر حفظ خواهد کرد... ما با هفت کشور مستقل سخت کار کردیم. وزیر امور خارجه در سخنانی در سمینار اوپک در وین گفت: نهادهایی پایبندی روسیه به تعهدات خود را بررسی خواهند کرد و این بررسی به صورت ماهانه انجام خواهد شد.

در اوایل آوریل، تعدادی از کشورهای اوپک پلاس، از جمله عربستان سعودی، از کاهش داوطلبانه تولید نفت از ماه می تا پایان سال 2023 به میزان 1.16 میلیون بشکه در روز (بالاتر از سهمیه فعلی خود) خبر دادند و این اقدام را عملی نمودند.  این یک اقدام پیشگیرانه برای حفظ ثبات بازار که عربستان به طور داوطلبانه تولید نفت را 500 هزار بشکه در روز کاهش داشت. روسیه نیز به نوبه خود کاهش تولید داوطلبانه خود را تا پایان سال 500 هزار بشکه در روز تمدید کرد.

هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک که نمایندگان کشورهای تولیدکننده نفت و روسای شرکت‌های نفت جهان را گرد هم می‌آورد، طی دو روز، پنجم و ششم جولای، در وین برگزار می‌شود.

https://ria.ru/20230705/neft-1882346893.html

 

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد از کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در روسیه خبر داد(5 جولای – پرایم)

بر اساس گزارش UNCTAD در سال 2023، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در روسیه از 39 میلیارد در سال 2021 به -19 میلیارد در سال 2022 کاهش یافت.

در این گزارش آمده است که در فدراسیون روسیه، جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به -19 میلیارد دلار در سال 2022 از 39 میلیارد دلار در سال 2021 با خروج شرکت های بزرگ از کشور کاهش نشان داده است. این روال در اوکراین نیز روند کاهش داشته و از 7 میلیارد دلار در سال گذشته به یک میلیارد دلار در سال جاری کاهش یافت. در این گزارش به ریانووستی تصریح شده است که رقم منفی در سال 2022 بابت بازگرداندن سرمایه‌های شرکت‌های خارجی است.

همچنین بر اساس گزارش این سازمان، سرمایه گذاری مستقیم روسیه در خارج از کشور از 64 میلیارد دلار در سال 2021 به 10.4 میلیارد دلار در سال 2022 کاهش یافته است.

طبق گزارش Rosstat، سرمایه گذاری‌های خارج از کشور در دارایی‌های ثابت در فدراسیون روسیه در سال 2022 به 58.5 میلیارد روبل در مقابل 67.4 میلیارد روبل در سال 2021 برآورد شد.

https://1prime.ru/state_regulation/20230705/841009974.html

 

سازمان شیلات روسیه: محدودیت در صادرات محصولات ماهی مورد بحث قرار نمی‌گیرد(5 جولای- ریانوستی)

سرویس مطبوعاتی گفت: "در حال حاضر محدودیت های صادراتی مورد بحث قرار نمی‌گیرد. محصولات ماهی به اندازه کافی در بازار روسیه وجود دارد و مازاد آن صادر می‌شود."

به ویژه، پودر ماهی ساخت روسیه هم در بازار روسیه و هم در بازار جهانی ارزش دارد. آرد ماهی ساخت روسیه کیفیت بالایی دارد و عمدتاً از گونه‌های ماهی کاد تهیه می‌شود.

بر اساس گزارش انجمن شرکت های شیلات، کارآفرینان و صادرکنندگان (VARPE)، در سال 2022، حجم تولید پودر ماهی در روسیه به 161.4 هزار تن رسید و حدود 6 درصد از صادرات روسیه را به خود اختصاص داد. ژرمن زورف، رئیس انجمن روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: هرگونه ممنوعیت صادرات محصولات داخلی از منابع بیولوژیکی آبزی در حال حاضر، در شرایطی که تحریم‌ها به صورت نقطه‌ای بر آن اعمال می‌شود، غیرمنطقی و غیرضروری است.

روزنامه ودوموستی روز چهارشنبه گزارش داد که انجمن روسریبخوز، که شرکت های متخصص در پرورش ماهی را سازماندهی می‌کند، پیشنهاد "تعیین موانع محدود کننده" برای صادرات پودر ماهی و روغن ماهی را داده است.

https://ria.ru/20230705/rybolovstvo-1882419967.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما