معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم خردادماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته 69 معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسیده است. بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی، افغانستان، ازبکستان و هنگ‌کنگ محصولاتی از قبیل سوخت دیزل، بنزین و سوخت هواپیما تولید شده از سوی کنسرن دولتی «ترکمن نفت» و همچنین بنزین ECO-93 تولید شده از سوی کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» را به ارز خارجی خریداری کردند.

علاوه بر آن، نمایندگان محافل تجاری کشورهای ترکیه و قرقیزستان محصول نخ پنبه‌ای را به ارز خارجی خریداری کردند. ارزش کل معاملات بیش از 78 میلیون و 89 هزار دلار آمریکا بود. همچنین نخ پنبه‌ای به صورت مناتی به بازرگانان هند و امارات عرضه شد. ارزش کل معاملات معادل 2 میلیون و 223 هزار منات بود.

بازرگانان کشور ترکمنستان نیز محصول قیر مورد استفاده در آسفالت و فرش‌های دست‌بافت را برای بازار داخلی خریداری کردند که ارزش کل آن بیش از 50 میلیون و 589 هزار منات بود.

منبع:https://tdh.gov.tm/tk/post/35778

برنامه‌ریزی برای ساخت خانه و مجتمع مسکونی جدید در استان بالکان

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، قرار است 39 خانه ویلایی 2 طبقه و همچنین 9 مجتمع مسکونی 4 طبقه در شهر بالکان‌آباد استان بالکان ترکمنستان احداث ‌شود. به همین منظور شهرداری بالکان آباد استان بالکان دو مناقصه را برای انتخاب پیمانکار جهت طراحی و ساخت این خانه‌ها اعلام کرد.

بر اساس این مناقصه، تعداد 4 مجتمع از 9 مجتمع مسکونی 4 طبقه قرار است در امتداد خیابان اورازوف شهر بالکان‌آباد و 5 مجتمع دیگر نیز در مجموعه خانه‌های مسکونی شماره 216 این شهر ساخته شود. همچنین از 9 مجتمع مسکونی 4 طبقه، 5 دستگاه آن 40 واحدی، 2 دستگاه 48 واحدی و 2 دستگاه دیگر آن نیز 32 واحدی خواهند بود. علاقمندان به شرکت در مناقصه می‌توانند مدارک مربوطه را از اداره هماهنگی امور صنایع، ساختمان سازی و اقتصاد اجتماعی شهرداری بالکان‌آباد استان بالکان دریافت نمایند.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/10199

 

تولید درب و پنجره از پروفیل آلومینیومی‌توسط یک شرکت خصوصی

شرکت خصوصی "کندیر" واقع در بخش بختیارلیق شهر عشق آباد به تازگی تولید درب و پنجره از پروفیل آلومینیومی را آغاز کرده است. این شرکت در سال 2019 تأسیس شده و در آن انواع پوشش سقف ( سفال، پروفناستیل) تولید می‌شود. این شرکت مجهز به تجهیزات کشورهای ترکیه و چین بوده و حدود هشتاد کارگر در آن فعالیت می‌نمایند.

در این شرکت از ورق‌های آهن به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود و با تجهیزات ویژه شکل داده می‌شوند. بسته به ابعاد و رنگ پوشش سقف منازل انواع مختلفی تولید می‌شود. علاوه بر آن، این کارخانه لوله‌های فاضلاب و همچنین شبکه‌های توری مورد استفاده در سازه‌های بتن آرمه را نیز تولید می‌کند.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/10210

واردات مواد خام معدنی توسط ترکمنستان

ترکمنستان در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی فوریه 2023 مواد خام معدنی به ارزش 3.04 میلیون یورو از کشورهای عضو اتحادیه اروپا وارد کرده است. خبرگزاری «ترند» آذربایجان با اشاره به سرویس آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) در این باره گزارش داده است.

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان بنقل از ترند ، طی دوره مورد گزارش این شاخص‌ها نسبت به دو ماهه اول سال گذشته (1.17 میلیون یورو) 2.5 برابر افزایش یافته است. بر اساس داده‌های سرویس آمار اتحادیه اروپا، ترکمنستان در ماه فوریه 2023 مواد خام معدنی را از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به میزان کل 1.07 میلیون یورو وارد کرده و این میزان 1.8 برابر کمتر از ژانویه 2023 (1.97 میلیون یورو) است.

منبع:https://business.com.tm/tm/post/10196

مشارکت سازمان‌های مالی بین‌المللی در اجرای پروژه‌های حمل و نقل در ترکمنستان

بانک‌های بین‌المللی در تأمین مالی چندین پروژه حمل و نقل در ترکمنستان مشارکت دارند. رحیم‌بردی جباروف رئیس بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان در سخنانی به این موضوع اشاره نموده و اظهار داشت : " خط آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران به طول 724 کیلومتر با تأمین اعتبار مالی 125 میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی و 371 میلیون دلاری بانک توسعه اسلامی احداث شده است ".

رئیس بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان همچنین افزود : " بانک توسعه آسیایی جهت خرید سه تانکر نفت به ارزش 42 میلیون دلار، آژانس همکاری بین المللی ژاپن 40 میلیون دلار تسهیلات برای نوسازی انبار لوکوموتیو در عشق آباد، بانک صادرات و واردات چین جهت خرید لوکوموتیو و وسائط نقلیه مسافربری ۹۵ میلیون دلار وام اعطاء نموده‌اند ".

رحیم‌بردی جباروف تاکید نمود که " در حال حاضر یک فرودگاه بین‌المللی در شهرک جبل استان بالکان با هزینه 80 میلیون دلاری بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان و حمایت مالی 75 میلیون دلاری صندوق توسعه ابوظبی در حال ساخت است ".

منبع: https://business.com.tm/tm/post/10205

 

حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و بلژیک در دو ماهه نخست 2023

حجم مبادلات تجاری فیمابین ترکمنستان و بلژیک در بازه زمانی ماه‌های ژانویه لغایت فوریه 2023 از مرز 6.96 میلیون یورو فراتر رفته است. این شاخص 2.2 برابر بیشتر از دوره مشابه آن در سال 2022 ( 3.07 میلیون یورو) است. خبرگزاری «ترند» ، با اشاره به سرویس آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) در این باره گزارش داد.

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان به نقل از خبرگزاری ترند ، واردات ترکمنستان از بلژیک در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال 2022 با 58 درصد افزایش (2.93 میلیون یورو) به 4.63 میلیون یورو رسید.

در دوره گزارش، صادرات ترکمنستان به بلژیک 2.33 میلیون یورو بوده و این شاخص 15.8 برابر بیشتر از مدت مشابه آن در سال گذشته است. حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و بلژیک در سال 2022 بالغ بر 38.32 میلیون یورو بوده و این میزان 2.4 برابر بیشتر از شاخص‌های سال 2021 است.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/10209

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما