معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۸

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ اول تیر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش خوش‌بینی مصرف‌کنندگان

با کاهش تورم و رفع خطر رکود، مصرف‌کنندگان دانمارکی به طور فزاینده‌ای خوش‌بین شده‌اند. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان برای هشتمین ماه متوالی نسبت به وضعیت اقتصادی کشور خوش‌بین‌تر از قبل هستند و شاخص اعتماد مصرف‌کننده از منفی 15.1 در ماه می‌به منفی 10.9 در ژوئن بهبود یافته و نگاه کلی مصرف‌کنندگان به شرایط مالی خود در سال آینده نیز از 3.6 در ماه می‌به 5.1 در ژوئن بهبود یافته است. طبق این نظرسنجی، خانوارها انتظار دارند قیمت‌ها در دوازده ماه آینده با شیب کمتری افزایش یابد. آنها همچنین انتظار دارند بیکاری یک روند افزایشی داشته باشد.

منبع: www.dst.dk

افزایش خرده‌فروشی

میزان خرده‌فروشی در دانمارک در ماه آوریل افزایش یافت که نشان‌دهنده افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان است. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که فروش ماهیانه، 1.6 درصد رشد داشته است. این افزایش عمدتا حاصل بهبود در فروش مواد غذایی و سایر کالاهای مصرفی بود و اولین افزایش در سه ماه گذشته بود. در ماه مارس 2023 خرده‌فروشی  1.4 درصد کاهش یافته بود.

منبع: www.dst.dk

تعیین ساکسو بانک به عنوان یک موسسه مالی مهم

سازمان نظارت مالی (FSA)، ناظر بخش بانکی، ساکسو بانک را به عنوان یک موسسه مالی مهم سیستمی (SIFI) تعیین کرده است. موسسات مالی مهم سیستمی، نقش مهمی در سیستم مالی ایفا می‌کنند و نسبت به بانک‌های معمولی مشمول الزامات سرمایه‌ای سخت‌گیرانه‌تر هستند. ساکسو بانک، نهمین موسسه مالی مهم سیستمی دانمارک است. این بانک دارای بیش از یک میلیون مشتری می‌باشد و دارایی‌های بیش از 700 میلیارد کرون (105 میلیارد دلار) متعلق به مشتریان خود را مدیریت می‌کند. کیم فورنیس، مدیر اجرایی، در بیانیه‌ای گفت: ما از افزایش مسئولیت ناشی از این انتصاب آگاه هستیم و مشتاقانه منتظر تقویت بیشتر موقعیت خود به عنوان یک مؤسسه قابل اعتماد برای مشتریان خود هستیم.

منبع: finanswatch.dk

ادامه زیان‌دهی خطوط هوایی اسکاندیناوی

خطوط هوایی اسکاندیناوی (SAS) به زیان‌دهی خود ادامه می‌دهد. بر اساس ارقامی‌که در چارچوب روند جاری فصل 11 به دادگاه ورشکستگی ایالات متحده ارسال شده است، این شرکت در ماه می نیز متحمل 466 میلیون کرون ضرر شد. خطوط هوایی اسکاندیناوی در ژوئیه سال گذشته، به عنوان بخشی از بازسازی خود، در ایالات متحده آمریکا خواستار حفاظت تحت فصل 11 در مقابل ورشکستگی شد، با این حال، مشکلات همچنان در حال افزایش است. در ماه مه، شرکت هواپیمایی ایرلندی رایان ایر کمک مالی 7 میلیارد کرونی (یک میلیارد دلاری) کشورهای سوئد و دانمارک به اس.آ.اس را در اتحادیه اروپا به چالش کشید و برنده این دعوای حقوقی شد. علیرغم ضرر، این شرکت از افزایش 20 درصدی در ارقام مسافران در ماه می خبر داد. به گفته یاکوب پدرسن، تحلیلگر هوانوردی پروفیت بانک، این امر نشان می‌دهد که مشکلات این خطوط هوایی، پیچیده‌تر از فروش صندلی است و ارقام به وضوح نشان می‌دهد که اس.آ.اس به ازای هر مسافر درآمد کافی ندارد. این شرکت همچنین از نرخ بسیار پایین تبدیل کرون سوئد در برابر دلار به شدت آسیب دیده است.

منبع: برلینسکه

قرارداد 454 میلیون دلاری شرکت هندی برای انتقال دیجیتالی دنسکه بانک

شرکت هندی اینفوسیس (Infosys) قراردادی 454 میلیون دلاری برای ایجاد تحول دیجیتالی در دنسکه بانک، بزرگترین بانک دانمارک، امضاء کرده است. دنسکه بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای حمایت از تحول دیجیتالی و فناوری، اکنون وارد یک مشارکت استراتژیک با اینفوسیس، یک شرکت پیشرو جهانی در خدمات دیجیتالی و مشاوره شده‌ایم. طبق شرایط این قرارداد، اینفوسیس همچنین مرکز فناوری اطلاعات دنسکه بانک در هند با بیش از 1400 کارمند را خریداری خواهد کرد.

منبع: finanswatch.dk

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما