تجارت با کشورهای دوست و پروژه ملی صادرات روسیه
مدیر کل مرکز صادرات روسیه (REC) در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ (SPIEF-2023) اظهار داشت که سهم کشورهای دوست اکنون 70 درصد از صادرات روسیه را تشکیل می دهد.
الف ) حوزه صنعت و تجارت
صادرات کالاهای روسیه در سال 2022، با وجود تحریم های بین المللی، موفقیت بی سابقه ای از خود نشان داد. صادرات کالاهای روسی، سال گذشته رکورد تاریخی 591.5 میلیارد دلار را ثبت نمود. برای انطباق با واقعیتهای جدید، دولت تلاش نمود تا با چرخش به سمت کشورهای دوست و همچنین حمایت از پروژه ملی "همکاری و صادرات بین المللی" به صادرکنندگان روسی در این دوران مساعدت نماید.
ورونیکا نیکیشینا، مدیر کل مرکز صادرات روسیه (REC) در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ (SPIEF-2023) گفت که سهم کشورهای دوست اکنون 70 درصد از صادرات روسیه را تشکیل می دهد. او اظهار داشت که 30 درصد باقیمانده صادرات روسیه همچنان به بازارهای کشورهای به اصطلاح غیردوست ارسال میگردد. رئیس REC ابراز اطمینان کرد که چشم انداز صادرات روسیه بسیار مثبت خواهد بود و در ادامه افزود که همچنان بسیاری از کشورهای دوست ما وجود دارند که کالاهای ما را خریداری میکنند.
ب ) دولت چه نوع حمایتی از صادرکنندگان میتواند داشته باشد؟
پروژه ملی "همکاری و صادرات بین المللی" در سال 2018 راه اندازی شد. هدف اصلی آن افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی است. به لطف این پروژه ملی، روسیه یک سیستم جامع از کمک های مالی و غیر مالی برای صادرکنندگان بالفعل و بالقوه خود فراهم آورده است . به عنوان مثال، تولیدکنندگان داخلی میتوانند از مکانیسم تامین مالی برای شرکت در نمایشگاههای بین المللی و ماموریتهای تجاری برای یافتن بازارهای جدید و شرکای خارجی خود استفاده کنند. پس از اعمال تحریمهای غرب، صادرکنندگان داخلی بیشتر برای شرکت در نمایشگاههای بینالمللی اقدام کردند که این اقدام حمایتی دولت، یکی از محبوبترین اقدامات در بین تولیدکنندگان داخلی ارزیابی میگردد.
علاوه بر این، دولت به شرکت ها در صدور گواهینامه و صدور مجوز محصولات خود کمک میکند. به گفته الکسی سولودوف، معاون رئیس REC، جبران هزینههای صدور گواهینامه برای صادرکنندگانی که اکنون بازارهای جدیدی را برای خود باز میکنند بسیار مهم است. وی توضیح داد: « تأیید انطباق محصولات روسی با الزامات خریداران خارجی، توسعه چنین بازارهایی را ساده میکند و رشد صادرات محصولات صنعتی از جمله در زمینههای اولویت را برای ما فراهم می آورد.»
یکی دیگر از اقدامات حمایتی دولت، جبران هزینههای لجستیک است. بهینهسازی هزینههای حمل و نقل محصول و تولیدات، یکی از مسائل کلیدی است که اکثر شرکتها بمنظور حضور در بازارهای خارجی از جمله صادرکنندگان محصولات صنعتی با آن مواجه هستند. این اقدام حمایتی به سازمانها اجازه می دهد تا برای رشد کسب و کار و افزایش صادرات، پول آزاد کنند. علاوه بر این، تولیدکنندگان میتوانند در مورد درخواست های فعلی از کشورهای واردکننده مشاوره دریافت کنند. برای این کار کافی است با نمایندگیهای تجاری روسیه، وزارت صنعت و تجارت روسیه، مرکز صادرات روسیه و آگرواکسپورت و همچنین مراکز پشتیبانی صادرات منطقه ای، تماس بگیرید.
پشتیبانی آنلاین از صادرکنندگان
در سال 2020، به لطف پروژه ملی همکاری و صادرات، دولت پلت فرم دیجیتال My Export را راه اندازی کرد. این امر برای حمایت از صادرکنندگان به صورت یک مرحله ای ایجاد شد و کارآفرینان را با دسترسی آنلاین به خدمات مختلف که به حل مشکلات در تمام مراحل فعالیت های صادراتی کمک میکند، آشنا کرد. تعداد شرکت های ثبت شده در این پلتفرم امروز از 14.5 هزار شرکت فراتر رفته است.
الکسی میخائیلیک، نایب رئیس REC برای اجرای پروژه یک پنجره گفت: « ما هدف خود را تغییر اساسی روابط صادرکننده با دولت و همه بخش ها، و همچنین فراهم کردن دسترسی یکپارچه کارآفرینان به کلیه خدمات لازم برای صادرات قرار داده ایم. اگر تا همین اواخر، یک صادرکننده برای دریافت حمایت و مجوزهای دولتی مجبور بود به دهها بخش درخواست ارسال کند و تعداد زیادی اسناد کاغذی همراه را تهیه کند، اکنون کافی است در پلتفرم دیجیتال " صادرات من " ثبت نام کند که دسترسی به اکثر موارد را فراهم میکند. که این امر یعنی به مهمترین اقدامات حمایتی دولت در بخش صادرات بدون درگیر شدن در مشکلات بوروکراتیک دسترسی خواهد داشت.
امروزه بیش از 100 سرویس در چهار حوزه : خدمات دولتی، اقدامات پشتیبانی، خدمات تجاری و تجزیه و تحلیل در اختیار صادرکنندگان قرار دارد. همچنین در پلت فرم "صادرات من" یک بازار b2b خدمات، در اختیار متخصصان صادرات وجود دارد که در آن شرکت ها میتوانند پیمانکاران را پیدا کنند و مشکلات خود را در زمینه فعالیت های اقتصادی خارجی حل کنند. تا به امروز، بیش از 1500 صادرکننده از متخصصان این پلت فرم کمک دریافت کرده اند.
تک برند ساخت روسیه
برند ملی یکپارچه "ساخت روسیه" به صادرکنندگان کمک میکند تا محصولات خود را در خارج از کشور تبلیغ کنند. سال گذشته، این برنامه دوباره راه اندازی شد و اکنون این برند به طور مشترک توسط مرکز صادرات روسیه و بنیاد Roscongress در حال توسعه است. کالاهای روسی در خارج از کشور نه با مارک های خاص، بلکه با کمک یک برند ملی یکپارچه در قالب "پرنده" تبلیغ میشوند. هدف از تبلیغ برند ملی یکپارچه "ساخت روسیه" افزایش اعتماد خارجیها به محصولات داخلی روسیه و شناخت آن در خارج از کشور است.
آنچه الهام بخش صادرات روسیه است:
از امسال، صادرات روسیه دارای جاذبههای خاص خود میشود. آنها برای اولین بار در همایش اقتصادی سنت پترزبورگ در غرفه ساخت روسیه ارائه شدند. پنج بخش صادرات، مهندسی مکانیک، مجتمع کشاورزی و صنعتی، صنعت پتروشیمی، پزشکی و فناوری اطلاعات امیدوارکننده ترین بردارها برای توسعه تجارت روسیه در بازارهای خارجی هستند. کارشناسان معتقدند که در حال حاضر صادرات روسیه حامیان خود را دارد که الهام بخش شرکت هایی با نام تجاری Made in Russia میباشند.
منبع : کانال تلویریونی اقتصادی روسیه ( RBK )