معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۰

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه دوم خرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افغانستان رتبه سوم سرمایه گذاری در ایران را دارد

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) (27خرداد)، در مجموع میزان سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران تا پایان فروردین ۱۴۰۲ تعداد ۳۵۶ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۶ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار است. براساس این گزارش روسیه، امارات متحده عربی، افغانستان، ترکیه، عراق و چین، به ترتیب ۶ کشور نخست سرمایه‌گذار در ایران هستند.

راه آهن افغانستان یک دستگاه درزین و تجهیزات کامل مراقبت و نگهداری از خط آهن، از ایران خریداری کرد

به گزارش خبرگزاری شفقنا (26خرداد)، رئیس اداره خط آهن افغانستان از خرید وسیله نقلیه درزین از ایران برای حرکت در خط آهن خواف – هرات خبر داد. این محصول تولید داخلی ایران است. همچنین اولین مجموعه تجهیزات حفظ و مراقبت خط ریلی افغانستان در کنار درزین، تحویل اداره خط آهن کشور در ایستگاه روزنک شده است.

رئیس اداره کشاورزی بادغیس: امسال کشاورزان بادغیسی محصولی برای برداشت ندارند

به گزارش خبرگزاری شفقنا (16خرداد)، رئیس اداره کشاورزی استان بادغیس از وضعیت بد کشاورزان این استان به دلیل خشکسالی و کاهش چشم‌گیر محصولات کشاورزی آنان خبر داد. آقای منیر عنوان کرد شرایط خشکسالی ‌ به ‌قدری جدی است که در برخی مناطق این استان آب آشامیدنی به سختی وجود دارد. ۸۰ درصد کشاورزان محصولات دیم کشت می‌کنند. خربزه و گندم محصول اصلی بادغیس می‌باشد.

رئیس بانک مرکزی امارت اسلامی افغانستان با سفیر چین دیدار کرد

به گزارش افق (27 خرداد)، وانگ یو، سفیر چین و هدایت‌الله بدری، رئیس بانک مرکزی افغانستان در خصوص «همکاری‌های بانکی دو کشور» با هم دیدار و گفتگو کردند. آقای بدری از مقام‌های ارشد طالبان است که از مارس سال 2023 مسئولیت بانک مرکزی را برعهده گرفته است.

2500 تن گندم اهدایی هندوستان به افغانستان، به بندر چابهار رسید

به گزارش طلوع نیوز (20 خرداد)، برنامه جهانی غذا در اطلاعیه ای اعلام کرد: ۲۵۰۰ تُن گندم کمکی هند به افغانستان، به بندر چابهار رسیده و در آینده نزدیک به افغانستان انتقال می یابد.

هند در سال گذشته ۴۰ هزار تُن گندم به افغانستان کمک کرده که از طریق برنامه جهانی غذا در میان شهروندان افغانستانی توزیع شده است.

برای خودکفایی در تولید سیمان 5 کارخانه تولید سیمان در افغانستان احداث می‌شود

به گزارش خبرگزاری وطن24 (20 خرداد)، سرپرست وزارت معادن و پطرولیم در سفری به قندهار گفت: پنج کارخانه بزرگ تولید سیمان در کشور ساخته می‌شود. کارخانه ‌های سیمان مذکور در استان‌های هرات، قندهار، پروان، جوزجان و لوگر ساخته خواهد شد. کارخانه تولید سیمان جبل السراج در پروان و سیمان غوری در بغلان تنها کارخانه‌های فعال تولید سیمان در افغانستان می‌باشند. دو کارخانه مذکور در شمال افغانستان جای دارند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما