معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه سوم خرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تأمین آب آشامیدنی صدها خانواده در لغمان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته با ساخت یک شبکه آب‌رسانی، آب آشامیدنی صدها خانواده در لغمان تأمین شد. این شبکه که در شهرستان قرغی ساخته‌شده با استفاده از انرژی خورشیدی، آب را از چاه‌های تازه حفرشده بیرون کشد و توسط شیردان، در اختیار روستانشینان قرار می‌دهد. نهاد خیریه قمر، هزینه ساخت این شبکه آب‌رسانی را پرداخته است. استاد مراد منلی، نماینده این نهاد در لغمان گفته است با ساخت این شبکه آب‌رسانی، 300 خانواده در شهرستان قرغی و بخش‌هایی از شهر مهترلام، به آب نوشیدنی پاک دسترسی پیدا کردند. نهاد خیریه قمر، تاکنون چندین پروژه توسعه‌ای ازجمله ساخت شبکه‌های آب‌رسانی را در لغمان اجرا کرده است. ساکنین محل از ساخت این شبکه آب‌رسانی خوشحال‌اند و می‌گویند که سال‌ها به دلیل استفاده از آب‌های سرباز و ناپاک، دچار بیماری‌هایی می‌شدند.

https://bakhtarnews.af/په-لغمان-کې-۳۰۰-کورنیو-ته-د-څښاک-اوبه-بر-2/

 ساخت یک نیروگاه کوچک برق در استان کنر

مسئولین وزارت آب و انرژی می‌گوید که درنتیجه سعی و تلاش این وزارت با همکاری و حمایت مالی انجمن مبارزه مردمی‌برای ساخت سد برق در افغانستان، در شهرستان خاص کنر استان کنر کار ساخت یک سد کوچک برق با هزینه ۸۰۹ هزار و ۹۱۵ افغانی آغاز شد. دفتر مطبوعاتی این وزارت در اطلاعیه‌ای نوشته است که کار ساخت این سد از سوی مهندس اعجاز الحق دانشیار، رئیس خدمات مهندسی وزارت آب و برق با حضور برخی از مقامات محلی و سران قومی افتتاح‌شده که این سد برق ظرفیت تولید 15 کیلووات برق را خواهد داشت و کار ساختمانی آن تا دو ماه آینده به پایان خواهد رسید.

https://bakhtarnews.af/په-کونړ-کې-د-څه-باندې-۸۰۰-زره-افغا/

 ساخت ۵ گلخانه در استان نورستان

مسئولین ریاست زراعت، آب‌رسانی و دام پرورش نورستان می‌گوید علاوه بر شهر پارون مرکز این استان، 5 گلخانه در شهرستان‌های کامدش، وایگل و واما احداث و به بهره‌برداری رسیده است. مولوی سلمان ایمن رئیس زراعت، آب‌رسانی و دامپروری این استان گفته این گلخانه با کمک مالی سازمان غذایی جهانی و با هزینه حدود 35 هزار دلار ساخته‌شده که در آن سبزی‌های تازه تولید می‌شود. درعین‌حال برخی از ساکنین مناطق مذکور از ساخت این گلخانه‌ها ابراز خوشحالی می‌کنند و می‌گویند که قبل از این مردم مناطق مذکور با کمبود سبزی مواجه بودند و هر از چند گاهی قیمت آن افزایش می‌یافت.

https://bakhtarnews.af/د-نورستان-په-مرکز-او-دریو-ولسوالۍ-کې-۵-ش/

 کاهش تولید عسل استان ننگرهار به دلیل واردات عسل پاکستانی

در کنار بسیاری از پیشرفت‌ها در ننگرهار، زنبورداری عسل و آموزش زنبورهای یکی دیگری از پیشرفت‌ها در این استان می‌باشد که به خاطر آن تولید عسل بهبودیافته و در حال حاضر صدها مزرعه زنبورداری در ننگرهار وجود دارد که زمینه اشتغال را برای هزاران نفر را فراهم ساخته است. مربیان زنبورعسل در این استان می‌گویند نبود انواع گل برای آموزش زنبورعسل در زمان‌های مختلف و فروش عسل بی‌کیفیت در بازار بر کسب‌وکار آن‌ها تأثیر منفی گذاشته است. خان وزیر و ناصر، مالکین زنبورداران که زنبورهای خود را از استان کاپیسا به ننگرهار آورده‌اند می‌گویند به دلیل آمدن حکومت طالبان و بارندگی‌ها اخیر آنان را با مشکلات مواجه شده‌اند.

آنان از مقامات طالبان می‌خواهند تا برای آن‌ها جنگل‌های مصنوعی از گل‌های مختلف فصلی بسازند تا مجبور نشوند زنبورهای خود را به کشورهای همسایه منتقل کنند. تجار عسل می‌گویند پس از آمدن طالبان، بیش از نیمی از کارگران به خانه فرستاده‌شده و درآمد آن‌ها نسبت به قبل دو برابر کاهش‌یافته است. بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر 6 هزار مزرعه پرورش زنبورعسل در افغانستان وجود دارد که حدود 5 هزار نفر در آن کار می‌کنند که این یک‌راه مؤثر برای تقویت اقتصاد داخلی تلقی می‌شود. کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر طالبان به مشکلات زنبورداران توجه نکنند و برای حل مشکلات آنان راه پیدا نکنند، دستاوردها و پیشرفت‌ها در این زمینه از بین خواهد رفت.

https://www.etilaatroz.com/ps/20234

 قرار است کار ساخت سد برق شهرستان مانوگی استان کنر تکمیل شود

حکومت طالبان می‌گوید که پروژه ساخت سد برق شهرستان مانوگی تکمیل خواهد کرد. ریاست‌الوزرای حکومت طالبان به روز گذشته نوشته در نشست نوبتی کمیسیون اقتصادی به شرکت ملا عبدالغنی برادر اخند، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا تصمیم اتخاذ شد که وزارت دارایی برای تکمیل کار باقیمانده سد برق شهرستان مانوگی در استان کنر، پول شرکت قراردادی را تأدیه کند و شرکت قراردادی مکلف است تا با اخذ آن، پول مقروضان را نیز بپردازد. این اعلام در حالی صورت گرفت که به پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان و قطع کمک‌های بین‌المللی با این کشور، کار صدها پروژه عام‌المنفعه در افغانستان نا تکمیل باقی‌مانده و متوقف‌شده است.

https://da.azadiradio.com/a/32463848.html

امضاء قرارداد دو معدن نفرات در استان‌های کنر و ننگرهار

مقامات طالبان از امضاء توافقنامه برای استخراج دو معدن نفرات در ننگرهار و کنر، خبر می‌دهند. در خبرنامه‌ای که امروز از سوی دفتر مطبوعاتی ننگرهار منتشرشده آمده دو شرکت خصوصی پس از داوطلبی از سوی وزارت معادن و نفت طالبان قرارداد معادن نفرات را در استان‌های ننگرهار و کنر دریافت کرده‌اند. این روزنامه افزود یک‌تن سنگ نفرات ننگرهار در مقابل یک‌میلیون و 100 هزار افغانی و سنگ نفرات کنر به مبلغ 2 میلیون و 400 هزار افغانی با پیش‌پرداخت 25 میلیون افغانی به این شرکت‌ها واگذارشده است. در شرایط کنونی کارشناسان اقتصادی، استخراج مواد معادن توسط دولت را اقدامی‌شایسته می‌دانند و می‌گویند انتظار دارند با استخراج مواد معادن نه‌تنها زمینه اشتغال برای مردم فراهم شود، بلکه درآمد دولت نیز افزایش چشمگیری داشته باشد. افغانستان ازنظر منابع طبیعی کشوری غنی به شمار می‌رود و اعتقاد بر این است اگر استخراج مواد معادن در نقاط مختلف کشور آغاز شود و سرمایه‌گذاری صورت گیرد، این کشور می‌تواند به خودکفایی برسد.

https://www.etilaatroz.com/ps/20294

 دفتر توسعه‌ ملل متحد: یک پروژه شبکه آب در ننگرهار فعال شده است

برنامه توسعه‌ای ملل متحد، UNDP می‌گوید یک پروژه آب‌رسانی در ننگرهار فعال شده است. این نهاد در توئیتی نوشته است این پروژه، زراعت را برای ۸۰۰ خانواده پربارتر خواهد کرد. این کانال آب یک هزار متر طول دارد و می‌تواند ۲۵۰ هکتار باغ را آب‌رسانی کند. دفتر هماهنگ‌کننده امور انسان دوستانه ملل متحد در افغانستان (اوچا) در ماه اردیبهشت امسال گفته بود که تغییرات اقلیمی دسترسی مردم به آب را در این کشور کاهش داده است. به گفته این اداره، شمار خانواده‌هایی که با کمبود آب مواجه‌اند از ۴۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. خشک‌سالی بر بخش زراعت در افغانستان نیز تأثیر گذاشته است.

https://da.azadiradio.com/a/32464528.html

 آغاز برخی پروژه‌های بازسازی در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، درنتیجه سعی و تلاش مسئولین ریاست احیاء‌ و توسعه دهات این استان با همکاری مالی موسسه AHF و همکاری فنی سازمان CAHPO در شهر جلال‌آباد و شهرستان رودات ننگرهار شش شبکه آب‌رسانی و ۲۶ چاه آب شامل این پروژه‌ها است. در ادامه این مطلب آمده که دو شبکه آب‌رسانی و ۱۰ چاه آب در شهر جلال‌آباد مرکز استان در نظر گرفته‌شده است.

https://t.me/nmic96/96567

بررسی‌ها جهت ساخت 3 ذخیره آبی در استان ننگرهار

مسئولین حوزه رودخانه‌ای استان ننگرهار می‌گویند، با همکاری اداره IOM و بخش رودخانه‌ای در شهرستان چپرهار ۳ سد کچک ذخیره‌های آبی جهت ذخیره آب بررسی‌ها آغاز شده است. بر اساس گزارش‌ها این ذخیره‌ها در مناطق حامد، زرگران و سلوزو شهرستان چپرهار ساخته می‌شود که با ساخت آن، صدها جریب زمین آب‌رسانی خواهد شد. قابل‌ذکر است که شهرستان چپرهار یکی از شهرستان‌ها خشک ننگرهار می‌باشد که ساکنین آن همواره از کمبود آب شکایت دارند.

https://t.me/nmic96/96586

 فراهم ساختن زمینه کار برای 1037 نفر در استان ننگرهار

برنامه زیر چتر ریاست احیاء و توسعه دهات استان ننگرهار، در همکاری مالی و فنی سازمان UNOPS در شهرستان رودات این استان برای 1037 نفر زمینه اشتغال فراهم‌شده که در پروژه‌های بازسازی کار خواهند کرد. بر اساس اطلاعات 80 درصد از پول این پروژه به کارگران و 20 درصد هزینه‌های در ساخت‌وساز مصرف خواهد شد. همچنین در جریان این پروژه‌ها، به آن عده از مردان و زنان سالخورده که ناتوان به کار، مواد غذایی باارزش 10 هزار افغانی کمک می‌شود.

https://t.me/nmic96/96710

 افتتاح مرکز ‌دیابت در استان ننگرهار

در جلال‌آباد یک مرکز تشخیص، درمان و کنترل دیابت از سوی مقامات ایرانی و طالبان افتتاح شد. مقامات بهداشتی این استان می‌گویند این مرکز از سوی دولت ایران برای تشخیص و کنترل دیابت ایجادشده است. حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح این مرکز گفت: مقامات امارت اسلامی از آنان علاوه در بخش‌ بهداشت، در دیگر بخش‌ها نیز درخواست همکاری کرده و آنان آماده‌اند تا در سایر زمینه‌ها نیز به افغان‌ها کمک کنند. قمی افزود: در ننگرهار اولین مرکز درمان و کنترل دیابت را مشترکاً فعال کردیم زیرا در زون شرق دیابت زیاد است و قبل از آن بیماران مجبور بودند جهت درمان به سایر کشورهای بروند. تا شش ماه آینده تجهیزات بیشتری در اختیار این مرکز قرار خواهدگرفت.

از سوی دیگر مسئولین بهداشت استان ننگرهار می‌گویند: ساختمان این مرکز در ریاست بهداشت سپرده‌شده است، اما تمام امور دیگر از قبیل استخدام کارکنان، آموزش پزشکان، تهیه دارو، امکانات مالی و سایر تهیه تجهیزات از سوی دولت ایران انجام شده است. همچنین ساکنین استان ننگرهار نیز از ایجاد مرکز درمان و تشخیص دیابت استقبال کرده‌اند. محمدولی، یکی از ساکنین شهر جلال‌آباد می‌گوید مشکلات بهداشت آن عده از بیماران حل خواهد شد که جهت درمان دیابت به کشورهای همسایه می‌رفتند. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، 422 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند و سالانه حدود 1.5 میلیون نفر به‌طور مستقیم براثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

https://www.etilaatroz.com/ps/20408

 سفیر ایران خواستار انجام معاملات تجاری با چین از طریق افغانستان شده است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سفر به ننگرهار و طی ملاقاتی با مقامات طالبان و تجار این استان خواستار انجام معاملات تجاری با چین از طریق افغانستان شد. حسن کاظمی قمی سفیر جمهوری اسلامی ایران از مقامات طالبان خواسته تا فرصت تجارت با چین را از طریق افغانستان برای آنها فراهم سازند تا افغانستان به یک مرکز ترانزیتی مبدل شود. نامبرده اظهار داشت، کشورش تلاش می‌کند تا یکپارچگی اقتصادی را در سطح منطقه ایجاد کند و در این راستا در کنار رشد تجاری با افغانستان، بخش ترانزیتی نیز افزایش خواهد یافت. وی همچنین برافزایش مبادلات تجاری با افغانستان از طریق بندر چابهار تأکید کرد و این بندر را برای دو کشور مهم خواند. همچنین وی بر انتقال کالا تجاری از طریق دهلیزهای هوایی با ایران تأکید کرد و به بازرگانان افغان از هرگونه همکاری در زمینه تجارت اطمینان داد.

هم‌زمان، مولوی فضل هادی احمد، نماینده وزارت خارجه طالبان در ننگرهار، در مورد ایجاد خط آهن میان ایران و افغانستان، همکاری‌های ایران در زراعت، معادن، سرمایه‌گذاری، نمایشگاه‌های مشترک و ... سخنرانی نمود. نامبرده از هیئت ایرانی خواست تا علاوه بر صدور ویزا، در زمینه همکاری با تجار، کارگران و پناه‌جویان کمک‌های لازم از سوی ایران انجام شود. بازرگانان همچنین از سفیر ایران، خواستار تسریع در روند صدور روادید برای تجار افغان شده و گفتند که این اقدام برای توسعه همکارهای اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان بسیار مهم خواهد بود.

در این دیدار همچنین در خصوص ارائه تسهیلات در زمینه خدمات کنسولی برای بازرگانان، کارگران و مهاجرین افغان در ایران بحث و تبادل‌نظر شد. این در حالی است که چندی قبل مقامات ایرانی گفته بودند پس‌ازاین تمام سرکنسولگری‌های ایران در افغانستان برای افغان‌های نیازمند، روادید فوری صادر می‌کنند که این کار از رفتن افغان‌ها از راه‌های قاچاقی به ایران جلوگیری خواهد کرد.

https://www.etilaatroz.com/ps/20411

 اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش زراعت استان ننگرهار

سفیر ایران در افغانستان از آمادگی این کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش زراعت خبر داد. حسن کاظمی قمی در دیدار با مولوی محمد ربانی، سرپرست استان ننگرهار گفت کشورش آماده است تا در بخش‌های مختلف با حوزه مشرقی افغانستان به‌خصوص استان ننگرهار همکاری کند. وی با اشاره به زمین‌های زراعتی و آب فراوان در این استان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حاضر است تا ضمن سرمایه‌گذاری در بخش زراعت، محصولات کشاورزی موردنیاز خود را از کشاورزان این استان خریداری کند. در این دیدار، مولوی محمد ربانی ناصح از کمک‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران به این استان قدردانی کرد و  کمک های بیشتر به بخش‌های زراعت، آموزش پرورش، معادن و بهداشت این استان را خواستار شد.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i215534

 نشست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری با مقامات ارشد ایران به‌منظور جلب سرمایه‌گذاری‌های مشترک در استان

هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری استان ننگرهار در همکاری اتحادیه‌های مختلف و مسئولین حکومت محلی این استان نشستی را به‌منظور شناسایی فرصت‌ها و جلب سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان ایران و افغانستان در استان ننگرهار برگزار نمود که در آن محترم محمد یونس مهمند، معاون اول هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، هیأتی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، گل‌مراد عرب، رئیس اتاق استان ننگرهار، دکتر مخلص احمد، عضو هیأت مدیره اتاق این استان و برخی از دیپلمات‌های کشور ایران و رؤسای اتحادیه‌های مختلف استان در آن حضور داشتند. آقای گل‌مراد عرب، تشریف‌آوری هیأت مقامات ارشد ایران و معاون اول هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان و ... را به استان ننگرهار خوش‌آمد گفته و فرصت‌های موجود تجارت و سرمایه‌گذاری استان را تشریح نمود.

آقای دکتر مخلص احمد، از مقامات ایرانی خواست تا در قسمت افتتاح حساب‌های بانکی برای تجار افغان در بانک‌های ایرانی و پایین آوردن تعرفه ترجیحی بالای محصولات زراعتی از سوی کشور ایران تأکید نمود. رئیس کانال ننگرهار نیز در رابطه با زراعت استان ننگرهار، به‌ویژه افزایش محصولات خانواده مرکبات ازجمله پرتغال، طی دو سال گذشته بر تسریع روند صادرات محصولات زراعتی این استان به کشورهای منطقه تأکید نمود.

https://acci.org.af/provincial-chambers/provincial-news/1510

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما