معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته چهارم خردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افتتاح پنجاه و چهارمین نمایشگاه بین المللی الجزایر با حضور رئیس جمهور تبون

روز سه شنبه 30 خرداد ماه پنجاه و چهارمین نمایشگاه بین المللی الجزایر که به عنوان بزرگترین رویداد اقتصادی این کشور می‌باشد با حضور رئیس جمهور تبون و وزیران و سفرای کشورهای مختلف آغاز به کار کرد. آقای عبدالمجید تبون در سخنرانی افتتاحیه بر عزم دولت برای ادامه حمایت خود از سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف تاکید کرد و گفت آینده کشور از آن استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران جوان است. در این نمایشگاه که با عنوان "الجزایر: چشم انداز و افق های جدید" برگزار می‌شود، 165 شرکت خارجی از 30 کشور حضور دارند و کشور ایتالیا مهمان افتخاری این دوره می‌باشد. براساس گزارش خبرگزاری رسمی الجزایر، کشورهای دارای بیشترین تعداد نماینده در این نمایشگاه نیز به ترتیب اردن (25)، ترکیه (22)، سوریه (20)  بوده است.

سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری از نوامبر 2022 در الجزایر

براساس گزارش آژانس ترویج سرمایه گذاری الجزایر (AAPI) پروژه‌های سرمایه گذاری ثبت شده از اول نوامبر 2022 تا کنون به بیش از 2600 پروژه با ارزش حدود 8 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس این گزارش، طی دوره نوامبر 2022 تا امروز، 2606 پروژه شامل 2553 پروژه از محل سرمایه گذاری داخلی ثبت شده است، در حالی که 53 پروژه توسط سرمایه گذار خارجی انجام شده است که مجموعاً مبلغ 8 میلیارد دلار بوده است.

امضای یادداشت تفاهم بین سوناتراک و شرکت چینی CC7 در زمینه پتروشیمی

گروه سوناتراک روز سه‌شنبه 30 خرداد در الجزیره یادداشت تفاهمی‌با شرکت چینیCC7  در رابطه با مطالعات امکان‌سنجی برای یک مجتمع پتروشیمی در شهر سکیکده الجزایر امضا کرد. این شرکت یکی از شرکت های ملی چینی است که در زمینه مهندسی و ساخت پروژه‌های صنعتی، به ویژه در پالایش و پتروشیمی تخصص دارد و پروژه‌های بزرگ زیادی را در سراسر جهان انجام داده است.

حضور وزیر دارایی الجزایر در مجمع صندوق بین المللی اوپک در وین (OFID)

وزیر دارایی الجزایر، لعزیز فاید روز سه شنبه 30 خرداد در نشست صندوق توسعه بین المللی اوپک (OFID) در وین (اتریش) شرکت کرد. این دوره از نشست ها با تأکید بر مدل های توسعه تحول آفرین، همکاری منطقه ای و فراگیر، به دنبال شناسایی مسیرهای جدید به سوی توسعه پایدار برگزار شد. سایر موضوعات مهم در دستور کار شامل سیستم های غذایی پایدار، راه حل های آب و هوایی نوآورانه، و مشارکت ها و سیاست هایی است که مردم و زمین را در اولویت قرار می دهند. این موسسه با همکاری شرکای خود در کشورهای در حال توسعه برای ایجاد رشد اقتصادی و پیشرفت اجتماعی در کشورهای کم درآمد و متوسط فعالیت می‌کند. صندوق اوپک تا به امروز بیش از 24 میلیارد دلار به پروژه‌های توسعه ای در بیش از 125 کشور متعهد شده است.

رشد بی سابقه صادرات غیرهیدروکربنی در سال های اخیر در الجزایر

خبرگزاری رسمی الجزایر اعلام کرد به لطف سیاست‌های جدید اتخاذ شده توسط دولت در زمینه تنوع بخشی به اقتصاد، صادرات غیرهیدروکربنی الجزایر در سال های اخیر رشد بی سابقه ای را تجربه کرده است. حجم صادرات غیرهیدروکربنی در سال 2019 حدود 1.7 میلیارد دلار بود که در سال 2021 به بیش از 5 میلیارد دلار و در سال 2022 به 7 میلیارد دلار رسیده است. پیش بینی شده است در سال 2023 صادرات غیرهیدروکربنی الجزایر به 13 میلیارد دلار برسد.

پروپوزال شرکت نروژی برای پروژه شیرین کردن آب دریا

محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن در الجزیره با هیاتی از شرکت نروژی MWP دیدار کرد که پروپوزال ساخت ایستگاه‌های شناور نمک زدایی آب دریا به کمک فن آوری‌های پیشرفته را ارائه کرده اند. آقای عرقاب، در این نشست به حمایت نامحدود دولت از برنامه ملی شیرین سازی آب دریا برای تضمین تامین آب و تقویت امنیت آب تاکید کرد.

یادداشت تفاهم شرکت هواپیمایی ملی الجزیره با بوئینگ

شرکت هواپیمایی ملی ایر الجزیره روز سه شنبه تفاهم نامه ای با شرکت آمریکایی بوئینگ برای تبدیل دو هواپیمای مسافربری بوئینگ 737-800 از ناوگان فعلی خود به هواپیماهای باری امضا کرد. سخنگوی این شرکت هدف اصلی از این تفاهم نامه را توسعه ناوگان باری و پاسخگویی به بخشی از نیازهای روزافزون برای حمل بار در الجزایر و همچنین بهره مندی از تخصص بوئینگ دانست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما