معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ چهارم خرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دانمارک، در صدر رده‌بندی رقابت‌پذیری جهانی

دانمارک برای دومین سال متوالی در رتبه‌‌بندی رقابت‌‌پذیری جهانی مؤسسه توسعه مدیریت (IMD) که در لوزان مستقر است، بالاتر از ایرلند قرار گرفته و مقام اول را کسب کرده است. ایرلند از رتبه یازدهم به مقام دوم صعود کرده و سوئیس در رتبه 3 قرار دارد. طبق گزارش IMD، این سه کشور، دارای اقتصادهای نسبتا کوچکی هستند که از دسترسی خود به بازارها و شرکای تجاری به خوبی استفاده می‌کنند. موقعیت برتر دانمارک بر اساس دستاوردهای مستمر آن در هر چهار عامل رقابتی، اندازه‌گیری شده است. رتبه اول در کارایی کسب‌و‌کار، رتبه دوم در زیرساخت‌ها و ارتقاء از رتبه ششم به رتبۀ پنجم در کارآمدی دولت برای دانمارک ثبت شده است. مارکو پیستیس، متخصص تحقیقات در IMD گفت: بهبود عملکرد اقتصادی دانمارک، ناشی از افزایش جریان سرمایه‌گذاری در این کشور، افزایش محدود قیمت‌ها در مقایسه با سایر اقتصادهای توسعه یافته و تقویت مالیه عمومی‌با کاهش بدهی عمومی و کسری دولت است. لازم به ذکر است دانمارک علیرغم کسب رتبه اول، در زمینه‌هایی مانند سطح قیمت، مالیات، ساعات کاری و هزینه دستمزد در رتبه پایینی قرار دارد. در ارتباط با قوانین مهاجرت نیز، دانمارک در بین 64 کشور در رتبه 51 قرار دارد.

منبع: بی تی

قیمت‌ها در دانمارک، بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا

دانمارک با قیمت‌هایی در سطحِ 156 درصدِ میانگین اتحادیه اروپا، در سال گذشته بالاترین قیمت هتل و رستوران را در اتحادیه اروپا داشته است. این ارقام در بلغارستان 51 درصد، در رومانی 61 درصد و در مجارستان 62 درصدِ قیمت میانگین اتحادیه اروپا بودند. آخرین داده‌های یورواستات نشان می‌دهد که به طور کلی، سطوح قیمت برای هزینه‌های مصرف نهایی خانوارها به طور گسترده‌ای در سراسر اتحادیه اروپا متفاوت است و ایرلند (با 146 درصدِ میانگین اتحادیه اروپا)، بالاترین سطوح قیمت را به خود اختصاص داده است، پس از آن دانمارک (با 145 درصدِ میانگین اتحادیه اروپا) و لوکزامبورگ (با 137 درصدِ میانگین اتحادیه اروپا) قرار دارند و کمترین میزان در رومانی (با 58 درصدِ میانگین اتحادیه اروپا)، بلغارستان (با 59 درصدِ میانگین اتحادیه اروپا) و لهستان (با 62 درصدِ میانگین اتحادیه اروپا) ثبت شده است. پوشاک نیز در دانمارک (با 134 درصدِ میانگین اتحادیه اروپا) گران‌تر از سایر کشورها می‌باشد.

منبع: ec.europa.eu

اندک افزایش در اشتغال با نزدیک شدن نیروی کار به رقم سه میلیون

تعداد حقوق بگیران در دانمارک به آرامی‌به 3 میلیون نفر نزدیک می‌شود که بالاترین سطح در تاریخ این کشور است. آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که نیروی کار در ماه آوریل 800 نفر افزایش یافته و اکنون به 2,986,500 نفر رسیده است. در حالی که تعداد افراد شاغل در ماه قبل 4800 نفر افزایش یافت، تحلیلگران گفتند که بازار کار همچنان با تورم، کاهش مصرف و عدم اطمینان اقتصادی مقابله می‌کند. استین نیلسن، معاون مدیر کنفدراسیون صنعت دانمارک (DI) معتقد است که تعداد افراد شاغل، تا پایان سال از مرز 3 میلیون نفر عبور خواهد کرد که این یک نقطه عطف خواهد بود که در ژانویه پیش‌بینی نمی‌شد. اما سورن کریستنسن، تحلیلگر ارشد پیش‌بینی کرد که اشتغال، به زودی شروع به کاهش خواهد کرد و انتظار این است که در سال 2023 با کاهش بیشتر اقتصاد شاهد اشتغال کمتری باشیم. به گفتۀ وی، افزایش 5 درصدی دستمزدها در بخش خصوصی که بزرگترین افزایش از قبل از بحران مالی است، توانایی و تمایل شرکت‌ها برای استخدام را کاهش داده است.

منبع: برلینسکه

رکوردشکنی فرودگاه کپنهاگ

علیرغم تأخیرهای ناشی از کمبود کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی، فرودگاه کپنهاگ در ماه می رکورد جدیدی را به ثبت رساند و به 2.4 میلیون مسافر خدمات‌رسانی کرد و یک رکورد جدید یک روزه را نیز ثبت کرد. تخمین زده می‌شود که از هر ده مسافر قبل از بحران کووید، 9 نفر بازگشته‌اند و فرودگاه کپنهاگ انتظار دارد 7.5 میلیون مسافر را در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت جابه‌جا کند. برای بهبود خدمات‌رسانی، کارمندان اضافی برای امنیت، خدمات نظافتی و کمک به مسافران استخدام شده‌اند، ساعات کار ترمینال برای پروازهای زودهنگام تنظیم شده است و به مسافران توصیه می‌شود خیلی زودتر از زمان پرواز خود، در فرودگاه حضور داشته باشند.

منبع: check-in.dk

شکایت خطوط هوایی اسکاندیناوی از فرودگاه کپنهاگ

خطوط هوایی اسکاندیناوی (SAS) به دلیل اختلالات ناشی از کمبود کنترلرهای ترافیک هوایی (ATC) در سال جاری، از فرودگاه کپنهاگ برای جبران خسارت مالی شکایت کرده است. طی چند ماه گذشته، هزاران مسافر به دلیل اختلاف بین Naviair (ارائه‌دهنده خدمات ناوبری در حریم هوایی دانمارک)، و DATCA (انجمن کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی دانمارک) با تاخیر مواجه شده بودند. در ماه آوریل، بیش از 45 درصد از ورود و خروج در فرودگاه کپنهاگ با تاخیر بیش از 15 دقیقه مواجه شد و SAS که بزرگترین اپراتور این فرودگاه است، از این موضوع به شدت متضرر گردید، به طوری که تخمین زده می‌شود که به این شرکت، به دلیل لغو یا تاخیر در پروازها میلیون‌ها دلار ضرر وارد شده است. این مشکلات اکنون حل شده، اما آنکو ون در ورف، مدیر عامل خطوط هوایی اسکاندیناوی در بیانیه‌ای اعلام کرد به دنبال جبران هزینه‌های ناشی از این وضعیت خواهد بود.

منبع: simpleflying.com

سرمایه‌گذاری شرکای زیرساخت کپنهاگ در کره جنوبی

شرکای زیرساخت کپنهاگ (CIP) متعهد شده است که 2.4 میلیارد کرون (معادل 350 میلیون دلار) در پروژه‌های بزرگ بادی دریایی در کره‌جنوبی سرمایه‌گذاری کند. CIP ده صندوق را مدیریت می‌کند و حدود 19 میلیارد یورو از بیش از 140 سرمایه‌گذار نهادی بین‌المللی، برای سرمایه‌گذاری در انرژی و زیرساخت‌های مرتبط جمع‌آوری کرده است. این شرکت اوایل امسال اعلام کرد که قصد دارد 60 میلیارد کرون (معادل 8 میلیارد یورو) در پروژه بادی چند گیگاواتی فراساحلی نورتادا در پرتغال، واقع در سواحل اقیانوس اطلس، سرمایه‌گذاری کند و دو قرارداد بزرگ انرژی بادی در فنلاند و استرالیا امضا کرده است.

منبع: www.cip.com/news-m

سرمایه‌گذاری جدید شرکت داروسازی نوو نوردیسک برای توسعه تاسیسات تولید

شرکت داروسازی نوو نوردیسک (Novo Nordisk) قصد دارد مبلغ 15.9 میلیارد کرون (معادل 2 میلیارد یورو) در گسترش تأسیسات تولیدی خود در هیلرود (شمال کپنهاگ) دانمارک سرمایه‌گذاری کند. این شرکت قصد دارد از سال 2023 برای توسعه یک مرکز تولید ماده فعال دارویی (API) موجود در دانمارک، در زمینه بیماری‌های مزمن سرمایه‌گذاری نماید. این سرمایه‌گذاری در حالی انجام می‌شود که نوو نوردیسک صدمین سالگرد تأسیس خود را در دانمارک جشن می‌گیرد، جایی که بیش از 21 هزار کارمند که بخش عمده‌ای از نیروی کار جهانی این شرکت را تشکیل می‌دهند، در آن مشغول به کار می‌باشند.

سرمایه‌گذاری در هیلرود، ظرفیت تولید بیشتری ایجاد می‌کند و توانایی نوو نوردیسک را برای برآورده کردن نیازهای بازار آینده افزایش می‌دهد و یک عامل کلیدی برای توسعه سبد محصولات بالینی نوو نوردیسک در آینده خواهد بود. تأسیسات جدید که در وسعتی تقریبا 65 هزار متر مربعی ایجاد خواهد شد، به عنوان یک مرکز چند محصولی با حداکثر انعطاف برای سازگاری با فرآیندهای جدید و نمایش فناوری و محیط کاری پیشرفته طراحی خواهد شد. این امر با طراحی جریان‌های فرآیندی بهینه و فشرده که امکان کاهش قابل توجه مصرف آب و انرژی را فراهم می‌کند، انجام می‌شود. در حال حاضر، ساخت‌وساز در حال انجام است و انتظار می‌رود این مرکز تا اوایل سال 2029 تولید API را آغاز کند. این پروژه پس از اتمام ساخت، 340 شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

لازم به ذکر است نوو نوردیسک، یک شرکت پیشرو در زمینه دارو و مراقبت‌های بهداشتی جهانی است که در سال 1923 تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در دانمارک قرار دارد. نوو نوردیسک، بیش از 57 هزار کارمند در 80 کشور جهان استخدام کرده و محصولات خود را در حدود 170 کشور به بازار عرضه می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما