معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۶

افتتاح کارخانه تولید سلولز و خمیرکاغذ (یو پی ام 2) در اروگوئه

دومین کارخانه تولید سلولز و خمیر کاغذ شرکت فنلاندی یو پی ام در اروگوئه افتتاح شد. ارزش اجرایی این پروژه حدود 3.5 میلیارد دلار بوده و ظرفیت تولیدی سالانه این کارخانه 2.1 میلیون تن سلولز و خمیر کاغذ می‌باشد.

در سال های اخیر تولید خمیر چوب و سلولز در اروگوئه روند خوبی را طی نموده و بازدهی خوب اقتصادی از محل تولید و صادرات این محصولات موجب شده است سرمایه گذاری‌های گسترده ای در این بخش صورت بگیرد. از جمله مهم ترین سرمایه گذاری‌های اخیر مربوط به تاسیس کارخانه فنلاندی (یو پی ام2) است که به منظور افزایش تولید سلولز کارخانه (یو پی ام 1) به عنوان بزرگترین کارخانه تولید محصولات سلولزی در اروگوئه انجام پذیرفته و موجب تحولات بسیار مثبتی در چرخه اقتصادی و بازار کار این کشور شده است. در همین راستا  کارخانه دوم شرکت فنلاندی یو.پی.ام روز سه شنبه شانزدهم خرداد ماه 1402 رسماً با حضور لوئیس لاکاژه پو رییس جمهور اروگوئه و شمار زیادی از مسئولان دولتی و استانی در این کشور افتتاح شد.

 شرکت UPM (United Paper Mills) یک شرکت فنلاندی با سابقه طولانی در صنایع تولید چوب و سلولز است که در اوایل دهه 1870 در فنلاند راه‌اندازی گردید. شرکت فنلاندی یو.پی.ام در 6 قاره جهان فعالیت دارد و در دوازده کشور مختلف در سراسر دنیا دارای کارخانه می‌باشد. امروزه این شرکت دارای بیش از 18 هزار کارمند است و فروش سالانه آن بالغ‌بر 8.6 میلیارد دلار می‌باشد.

در حدود 13 سال پیش اولین کارخانه شرکت UPM در کشور اروگوئه افتتاح گردید و سالانه در حدود 1.3 میلیون تن سلولز تولید می‌کند. روزانه 800 متخصص و کارمند در این کارخانه فعالیت می‌کنند و در طول 13 سال موفق شده است با رعایت قوانین زیست محیطی، کمترین موارد احتمالی آلودگی محیط‌زیست را به ثبت برساند. بازدهی خوب این کارخانه در کشور اروگوئه موجب گردید تا مسئولین اروگوئه‌ای با عقد قرارداد با شرکت UPM پروژه ساخت کارخانه دوم این شرکت را به اجرا بگذارند. توافق اولیه میان دولت اروگوئه و شرکت یادشده نخست در نوامبر سال 2017 در زمان دولت قبلی (جبهه گسترده) میان طرفین به امضا رسیده بود و پس از شکل‌گیری دولت جدید به ریاست لوئیس لاکاژه پو از حزب ملی، طی امضای یادداشت تفاهمی میان دولت اروگوئه و شرکت UPM نهایی گردید.

کارخانه دوم شرکت فنلاندی یو.پی.ام پس از 3 سال فعالیت عمرانی، روز سه شنبه شانزدهم خرداد ماه 1402 رسماً با حضور لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه و شمار دیگری از مسئولین دولتی و استانی و نیز مسئولین شرکت فنلاندی افتتاح شد. کارخانه مذکور که در استان تاکوآرمبو قرار دارد، از ماه آوریل روند تولید سلولز را آغاز کرده و در ماه می نخستین محموله سلولز تولیدی به میزان پنجاه هزار تن به بندر مونته ویدئو انتقال یافت. انتقال محموله‌های تولیدی به پایانه ویژه باربری مونته ویدئو در حال حاضر از طریق کامیون انجام می‌گیرد. پروژه احداث خط راه آهن و استفاده از قطار برای انتقال تولیدات کارخانه جدید یو پی ام،  برغم مشکلات متعدد، در دست اجرا می‌باشد. پروژه احداث دومین کارخانه تولید سلولز باعث ایجاد هفت هزار شغل بصورت مستقیم و ده هزار شغل بصورت غیر مستقیم می‌گردد.

ارزش اجرایی این پروژه حدود 3.5 میلیارد دلار بوده و ظرفیت تولیدی سالانه این کارخانه 2.1 میلیون تن سلولز اوکالیپتوس می‌باشد. پروژه جدید شامل جنبه‌های مختلف از فعالیت‌های ساخت و ساز، امور زیرساختی، حمل‌ونقل، تولید انرژی و توسعه منطقه‌ای می‌شود. طبق توافقات صورت گرفته، شرکت یو پی ام موظف است با تأمین مالی 60 میلیون دلاری، پروژه‌های مرتبط با احداث راه و ارتقای سطح حمل‌ونقل در نواحی ساحلی و مرکزی کشور جهت پشتیبانی از حمل و نقل چوب، رفت‌وآمد خودروها و نیز بهبود شبکه جاده‌ای کشور را اجرا نماید. شرکت یو پی ام همچنین به میزان 68 میلیون دلار در گسترش شبکه برقی اروگوئه و 25 میلیون دلار برای ایجاد محیط های جنگلی جدید در مرکز این کشور  (کاشت، داشت و برداشت درختان اوکالیپتوس) سرمایه‌گذاری می نماید.

طبق اعلام شرکت UPM حدود 88 درصد از شرکت‌های فعال در ساخت کارخانه (یو پی ام 2) اروگوئه‌ای بوده اند و این موضوع موجب اشتغال‌زایی برای شهروندان این کشور شده است.

راه اندازی کارخانه جدید (یو پی ام 2) باعث افزایش 2 درصدی میزان تولید ناخالص داخلی اروگوئه گردیده و این کشور را به یکی از بزرگترین صادرکنندگان سلولز در منطقه تبدیل می نماید. دو کشور آرژانتین و برزیل از مهم ترین تولیدکنندگان سلولز و کاغذ در منطقه و جهان هستند و اروگوئه نیز در تلاش است به جمع تولیدگنندگان بزرگ جهانی بپیوندد. این موقعیت مناسبی است تا آمریکای لاتین جایگاه خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان سلولز دنیا بیش ‌از پیش مستحکم کند. 

طبق آمار اداره ملی گمرک اروگوئه در سال 2022 میزان حجم صادرات سلولز این کشور نسبت به سال 2021 به میزان 15 درصد افزایش داشته و به 1 میلیارد و 818 میلیون دلار آمریکا بالغ گردید. پیش بینی می‌گردد در سال 2023 صادرات سلولز حدود 2 میلیارد و 66 میلیون دلار برای اروگوئه ارز آوری داشته باشد. در سال 2022 سلولز به عنوان سومین محصول صادراتی اروگوئه معرفی شده و 14 درصد از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داد. موسسه اروگوئه 21 تخمین زده است با افتتاح کارخانه یو پی ام 2 و با توجه به احتمال کاهش 7 درصدی صادرات گوشت اروگوئه تا پایان سال جاری، میزان صادرات سلولز از گوشت پیشی گرفته و به مهمترین محصول صادراتی این کشور تبدیل شود. در سال 2022 اتحادیه اروپا با خرید 54 درصد و کشور چین (مهم ترین شریک تجاری اروگوئه در سال های اخیر) با خرید 25 درصد از سلولز تولیدی اروگوئه به عنوان مهم ترین مقاصد صادراتی سلولز این کشور شناخته شدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما