معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۸

اخبار اقتصادی گرجستان -تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته سوم خردادماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش قیمت محصولات کشاورزی

شاخص واحد قیمت محصولات کشاورزی نسبت به فصل قبل 2.1 درصد افزایش یافت. به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، این تغییر عمدتاً ناشی از افزایش 8.1 درصدی قیمت محصولات چند ساله (مانند محصولات باغی) بوده است که 2.21 واحد درصد در تغییر شاخص کل نقش داشته است.

شاخص قیمت واحد محصولات کشاورزی نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته 6.6 درصد افزایش داشته است. افزایش این شاخص عمدتاً ناشی از افزایش 12.4 درصدی قیمت دام زنده و فرآورده‌های دامی‌بوده که نشان دهنده تغییر 6.3 واحد درصدی در شاخص کل است.

https://interpress.ge/read/45521

 

برای ساخت فرودگاه جدید تفلیس جایابی می‌شود

فرودگاه جدید در تفلیس می‌تواند در قلمرو فرودگاه سابق وازیانی ساخته شود.

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان در جلسه هیات دولت ضمن اشاره به این موضوع گفت، در حال حاضر تحقیقات در این راستا در حال انجام است و تصمیم نهایی متعاقبا اعلام خواهد شد.

نخست وزیر با بیان اینکه فرودگاه جدید یک فرودگاه مدرن و در سطح بین المللی خواهد بود که می‌تواند به قطب هوانوردی در منطقه تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم نسبتاً بلندپروازانه است. اما من فکر می‌کنم که امروز توانایی، تجربه و بیشتر و مهمتر از همه، ظرفیت ما برای تبدیل شدن به یک مرکز هوانوردی منطقه امکان ساخت فرودگاه جدید را به ما می دهد.

وزارت اقتصاد چند ماه است که فعالانه در این خصوص کار می‌کند. احتمالاً با من موافقید که فرودگاه موجود رضایت بخش نیست و نمی‌تواند چالش ها و اهداف بلندپروازانه ما برآورده کند. آنچه ما برنامه ریزی می‌کنیم فقط یک پروژه 5 یا 10 ساله نیست، بلکه می خواهیم یک طرح بلند مدت باشد. بنابراین، می خواهم به شما اطلاع دهم که ما 2 گزینه را آماده کرده ایم. گزینه اول این است که فرودگاه موجود را تجهیز و توسعه دهیم. اما اگر بخواهیم به‌هاب هوانوردی تبدیل شویم، این فرودگاه و موقعیتش این اجازه را به ما نمی دهد.

بنابراین این موضوع را در شورای اقتصاد مطرح کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم در چشم انداز 20، 30 و 100 ساله به کشور نگاه کنیم، اگر بخواهیم زیرساخت های لازم را فراهم کنیم باید یک فرودگاه خوب داشته باشیم.

ما باید برای نسلهای آینده مکان جدیدی را جهت ساخت فرودگاه جدید انتخاب کنیم. چنین مکانی در تفلیس وجود دارد. به نظر می رسد فرودگاه سابق وازیانی برای این منظور ایده آل است. بنابراین با دستور من، وزارت اقتصاد در چند ماه گذشته فعالانه در این راستا تلاش نموده است. خواسته ما جذب بهترین طراحان، سازندگان، معماران برای مطالعه این پروژه است. زیرا این فرودگاه باید یک فرودگاه بین المللی ترانزیتی - لجستیکی و مدرن برای مسافران باشد.

https://24news.ge/read/id/83549

 

گرجستان زیتون تولید داخل را جایگزین زیتون وارداتی می‌کند

اوتار شاموگیا وزیر کشاورزی گرجستان گفت اولین مزرعه تولید نهال زیتون در منطقه کاختی قصد دارد تا نیم میلیون نهال را در سال 2023 تولید و عرضه کند.

 به گفته وی، در آینده تولید نهال افزایش می یابد و کشاورزان می‌توانند نهال های تولید داخل را خریداری کنند که عملکرد و کیفیت بالایی دارد.

گیورگی سوانیدزه از مدیران مزرعه تولید نهال زیتون خاطرنشان کرد که این موسسه 9 گونه نهال مختلف تولید و به طور فعال روی پرورش گونه گرجی نهال زیتون  کار می‌کند که با آب و هوای کشور حداکثر سازگاری را داشته باشد.

https://t.me/SputnikGeorgia/27469

 

ساخت طولانی ترین تونل گرجستان فعالانه ادامه دارد

ساخت طولانی ترین تونل گرجستان تا مرز روسیه بطور فعال ادامه دارد. 

بر اساس اعلام وزارت توسعه مناطق، تا پایان سال 2023 حفاری بیش از 6.4 کیلومتر از 9 کیلومتر بزرگترین تونل گرجستان به پایان می رسد.

هم اکنون طول جاده موجود در این مسیر 34 کیلومتر می‌باشد که با ساخت تونل 11 کیلومتر کاهش می یابد.

بخش کوبی ـ کوشتی مسیر انحرافی از قسمت کوبی – گودائوری (جاده منتهی به روسیه) است که در زمستان اغلب خطر ریزش بهمن و بسته شدن جاده در آن وجود دارد.

ساخت تونل جدید در این مسیر برای ناوگان حمل و نقل ارمنی هم این امکان را فراهم می‌کند که دیگر در مسیر خود به سمت پاسگاه لارس علیا (مرز با روسیه) متوقف نشوند.

https://t.me/SputnikGeorgia/27465

 

گرجستان در بیش از پنج سال گذشته 3.16 میلیون دلار ایزوتوپ وارد کرده است

طی 5 سال و 4 ماه گذشته، بیش از 3 میلیون و 162 میلیون دلار ایزوتوپ (کد 2845) به گرجستان وارد شده است. از این تعداد، 98٪ (3.1 میلیون دلار) در سال 2022 و 4 ماه سال 2023 خریداری شده است.

ارزش واردات ایزوتوب بر اساس سال به شرح زیر است:

2018 - 2950 دلار

2019 - 31 هزار دلار

 2020-1260 دلار

2021-2220 دلار

2022- 1.247 میلیون دلار (4.1 تن)

 2023 (ژانویه -  آوریل) – 1.88 میلیون دلار (5 تن)

ایزوتوپ های وارداتی در 4 ماه اول سال 2023  از مجموع واردات این محصول در پنج سال گذشته بیشتر است. واردات این محصول به گرجستان در سال های 2023-2022 رشد 8250 درصدی داشته است. در میان کشورهایی که گرجستان از آنها ایزوتوپ دریافت می‌کند، ژاپن با 2.7 میلیون دلار رتبه اول را دارد و پس از آن روسیه با 367 هزار دلار و آلمان با 23.5 هزار دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در فهرست کالاهای با کاربرد دوگانه که توسط وزارت اقتصاد گرجستان مطابق با استانداردهای بین المللی تهیه شده است، لیست ایزوتوپ های وارداتی شامل مواد زیر است: آب سنگین (اکسید دوتریوم)، دوتریوم و ترکیبات آن؛ ترکیبات ایزوتوپ غنی شده با هیدروژن و دوتریوم؛ مخلوط ها و محلول های حاوی این محصولات، بور غنی شده در ایزوتوپ بور 10 (10B) ، هلیوم-3 (3He)، مخلوط های حاوی هلیوم-3 و غیره .

https://commersant.ge/ru/news/economics/za-poslednie-5-let-i-4-mesiaca-v-gruziiu-bylo-vvezeno-3-162-180-tonn-izotopov

افزایش تقاضا در گرجستان برای خانه‌های چوبی پیش ساخته

به گفته تیناتین سامکوراشویلی مدیرشرکت "دیدوستاتی" سازنده خانه‌های چوبی پیش ساخته، تقاضا برای خانه‌های چوبی به طور مداوم در حال افزایش است. بطوری که اگر در سال 2016 علاقه به چنین خانه‌هایی کم بود امروز همه چیز تغییر کرده است.

وی افزود: اگر قبلا، بیشتر مشتریهای خانه‌های چوبی شهروندان خارجی بودند، اکنون بسیاری از متقاضیان شهروندان گرجستان هستند. با اشباع شدن منازل آپارتمانی در شهرها این شرکت تصمیم گرفت که به ساخت منازل چوبی روی بیاورد. در طول همه گیری و پس از پایان آن، تقاضا برای کلبه‌های چوبی از جمله در کسب و کار هتل ها افزایش یافت.

مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت خانه‌های چوبی از روسیه وارد می‌شود. زیرا چوب کافی در گرجستان وجود ندارد. از طرفی هم مواد اولیه در کشورهای دیگر گرانتر از روسیه است. علیرغم آن این شرکت در حال حاضر برای یافتن منابع جایگزین کار می‌کند.

قیمت مواد خام در بازار جهانی در طول جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافت، حمل و نقل نیز گران شد. اگرچه قیمت ها در 7 تا 8 ماه گذشته تا حدودی تثبیت شده است.

هزینه ساخت یک خانه چوبی به طور متوسط 1300-1200 لاری در هر متر مربع است. با این حال، هزینه نهایی، به عواملی همچون مکان، ویژگی‌های پروژه و غیره بستگی دارد.

تقریباً در همه مناطق تقاضا وجود دارد. اگرچه فروش به طور فعال در حومه تفلیس در حال رشد است.

https://commersant.ge/ru/news/business/v-gruzii-rastet-spros-na-dereviannye-doma

 

رشد قیمت سوخت در گرجستان از سر گرفته شد

با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت سوخت در گرجستان در حال افزایش است. قیمت  انواع بنزین و گازوئیل در عرض 2 هفته به طور میانگین 10 تتری در هر لیتر افزایش یافت.

به گفته زال یاکوبیدزه مدیر شرکت نفت سنتا پترولیوم، فصل تابستان نیز در افزایش قیمت تاثیرگذار خواهد بود.

اگر یک ماه پیش میانگین قیمت هر تن بنزین 600 دلار بود، امروز بین 700 تا 750 دلار در نوسان است. علاوه بر این، یکی از عوامل افزایش قیمت سوخت در گرجستان کاهش ارزش اخیر لاری بود.

در ماه‌های تابستان، قیمت سوخت در کشور همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد که به طور سنتی ناشی از افزایش تقاضا در این دوره است.

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در 4 ماهه اول سال جاری واردات سوخت به گرجستان افزایش یافته است. به ویژه، بر اساس داده‌های ژانویه ـ آوریل، واردات بنزین و گازوئیل بیش از 347 هزار تن بوده که 4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

https://commersant.ge/ru/news/business/v-gruzii-vozobnovilsia-rost-cen-na-toplivo

 

نظر نخست وزیر در مورد کاهش خط فقر در گرجستان

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان بیان داشت: در سال 2010 نرخ بیکاری 27 درصد بود. اکنون این شاخص به 17 درصد رسیده است. ما در 10 سال چنین پیشرفتی داشته ایم. در عین حال، اگر اشتباه نکنم نرخ فقر در سال های 2010، 2011، 2012 در سطح 37 تا 38 درصد بود و اکنون به 15.6 درصد رسیده است.

به گفته وی، نرخ فقر 15.6 درصدی همچنان مشکل بزرگی برای گرجستان است. اما در این مرحله، در پایین ترین سطح تاریخی خود است. تقریباً نیم میلیون نفر در مقایسه با سال 2012 از فقر خارج شده اند.

https://commersant.ge/ru/news/economics/premer-ministr-gruzii-o-snizenii-urovnia-bednosti

 

6 میلیون دلار هزینه برای تعمیر نیروگاه برق آبی در غرب گرجستان

تعمیر اولین نیروگاه برق آبی در منطقه تساگری در غرب گرجستان 20 میلیون لاری (7.6 میلیون دلار) هزینه خواهد داشت.

نیروگاه لاجانور واقع در بخش بالادست آبشار ریون است. اولین واحد این نیروگاه در سال 1960 به بهره برداری رسید.  ظرفیت این نیروگاه قبل از تعمیر 113.7 مگاوات می‌باشد.

 در حال حاضر واحد سوم نیروگاه در حال تعمیر است. پس از تعمیر، ظرفیت آن با 2.663 مگاوات افزایش به 116.363 مگاوات خواهد رسید.

https://t.me/SputnikGeorgia/27500

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما