معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته دوم خرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چالش شرکت‌های صادراتی فنلاند با تضعیف کرون سوئد و دلار آمریکا

دلار آمریکا و کرون سوئد که مهم‌ترین ارزهای تجاری برای شرکت‌های فنلاندی هستند، به شدت به نوسانات خود ادامه می‌دهند. اگر شرکتی با پوشش ریسک نرخ ارز از تجارت خود در برابر نوسانات ارزی محافظت نکرده باشد، تأثیرات آن بر شرکت می‌تواند قابل توجه باشد. از آنجایی که سوئد دومین بازار مهم صادراتی فنلاند است، تضعیف کرون می‌تواند ضررهایی را برای شرکت‌های صادراتی به همراه داشته باشد. البته، سوئد یک شریک تجاری مهم برای شرکت‌های وارداتی فنلاند است که توانسته‌اند از کرون ضعیف سود ببرند.

اهمیت نرخ برابری دلار آمریکا نیز برای فنلاند بسیار زیاد است، زیرا علاوه بر تجارت با آمریکا، تجارت فنلاند با چندین کشور آسیایی نیز به دلار انجام می‌شود. از پاییز گذشته، دلار در برابر یورو نزدیک به 15 درصد تضعیف شده است که این به نوبه خود یک مزیت برای شرکت‌های وارداتی بوده است، اما تجارت فنلاند با ایالات متحده بر صادرات متمرکز است. از این منظر، تغییر در بازار ارز از پاییز گذشته برای شرکت‌های صادراتی فنلاند در صورتی که از پوشش ریسک ارزی استفاده نکرده باشند، منفی بوده است. از پنج شریک تجاری بزرگ فنلاند، یعنی آلمان، سوئد، چین، ایالات متحده و هلند، تنها واحد پول دو کشور یورو است، لذا برای شرکت‌های فنلاندی که تجارت بین‌المللی انجام می‌دهند، بسیار مهم است که برای تغییرات نرخ ارز آماده باشند.

https://www.hs.fi/visio/mainos/art-2000009604509.html

هزینه و منافع آب و هوایی وسایل نقلیه الکتریکی

محاسبات انجام شده توسط آژانس حمل و نقل و ارتباطات فنلاند (Traficom) نشان می‌دهد که هزینه و مزایای آب و هوائی وسایل نقلیه الکتریکی، سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها محقق می‌شود. این آژانس محاسباتی را منتشر کرد که نشان می‌دهد هزینه‌های تجمعی یک وسیله نقلیه الکتریکی با فرض مسافت پیموده شدۀّ سالانه 14 هزار کیلومتر (میانگین پیمایش سالانۀ خودروها در فنلاند)، پس از استفاده به مدت تقریبا ۱۱ سال، کمتر از هزینه‌های تجمعی خودروی سوختی خواهد بود. البته راننده‌ای که سالانه 30 هزار کیلومتر طی مسیر می‌کند، پس از کمتر از 5 سال استفاده، از انتخاب یک وسیله نقلیه الکتریکی به جای یک خودروی سوختی سود مالی خواهد داشت. محاسبات نشان می‌دهد که پس از یک دهه استفادۀ معمول، انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط یک وسیله نقلیه الکتریکی با سایز متوسط حدود 60 درصد کمتر از یک خودروی سوختی با اندازه مشابه است.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/23699-traficom-cost-and-climate-benefits-of-electric-vehicles-realised-faster-than-expected.html

تبعات زیست‌محیطی نیروگاه هسته‌ای جدید فنلاند

راکتور هسته‌ای Olkiluoto 3 در جنوب غربی فنلاند، تولید منظم برق را در آوریل آغاز کرد و اکنون بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای در حدود 1600 مگاوات برق تولید می‌کند. با این حال، گروه‌‌های آب و هوایی به تعدادی از اثرات نامطلوب بزرگ‌ترین راکتور در منطقه شمال اروپا بر محیط اطراف خود از جمله گرم شدن آب دریا که برای خنک‌کردن نیروگاه استفاده می‌شود و اثرات آن بر زندگی دریایی اشاره کرده‌اند. این نیروگاه بزرگترین راکتور از سه راکتور واقع در این منطقه است و عملیات آن، تقریبا مقدار آب مورد نیاز برای خنک کردن نیروگاه‌ها را دو برابر می‌کند.

آب دریا که برای خنک کردن نیروگاه هسته‌ای استفاده می‌شود، ناگزیر حاوی ماهی و دیگر موجودات دریایی است. دادگاه اداری فنلاند دستور داد تا تحقیقاتی در مورد اثراتاین نیروگاه بر حیات دریایی محلی انجام شود. این تحقیقات در طی 12 ماه آینده انجام خواهد شد و هدف آن مشخص کردن تأثیر وجود راکتورهای هسته‌ای بر اکوسیستم محلی است. مطالعات قبلی نشان داده است که هر ساله چند صد کیلو ماهی سوف در اثر خنک کردن از بین می‌رود، اما بررسی جدید اطلاعات بیشتری را ارائه می‌دهد. اثرات روی ماهی‌های کوچکتر قبلا مورد مطالعه قرار نگرفته بود، اما اکنون در مورد آنها نیز اطلاعاتی به دست خواهد آمد.

https://yle.fi/a/74-20034904

فاصله فنلاند از اهداف بازیافت اتحادیه اروپا

نرخ بازیافت زبالۀ فنلاند در سال 2020، برابر با 41.6 درصد بود، در حالی که هدف اتحادیه اروپا در سال 2025 بیش از 55 درصد است. وزارت محیط زیست نگران افزایش میزان سوزاندن زباله‌ها است. فنلاند همچنین در معرض خطر عدم دستیابی به اهداف بازیافت زباله‌های پلاستیکی است که در فنلاند برابر با 39.4 درصد است که کمتر از هدف 50 درصدی اتحادیه اروپا در سال 2025 است. فنلاند به همراه استونی، فرانسه، ایرلند، لتونی، پرتغال، اسپانیا و سوئد در خطر عدم تحقق اهداف بازیافت زباله شهری هستند. کمیسیون خاطرنشان کرد که ۹ کشور شامل اتریش، بلژیک، چک، دانمارک، آلمان، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند و اسلوونی در مسیر دستیابی به هر دو هدف هستند.

https://yle.fi/a/74-20035850

فروش فضاهای اداری کم استفاده توسط دولت فنلاند

فنلاند به دنبال فروش نیمی از فضای اداری فعلی خود در سال‌های آینده است، زیرا در حال حاضر بسیاری از فضاهای اداری به دلیل دورکاری خالی است. به طور متوسط از هر ده کارمند اداره ایالتی، تنها سه نفر همه روزه در محل، کار می‌کنند. به طور کلی، در حال حاضر بیش از یک میلیون متر مربع فضای اداری دولتی در سراسر کشور، از هلسینکی تا شمال دور قرار دارد، اما دولت هنوز هیچ تصمیمی در مورد فروش املاک نگرفته است.

https://yle.fi/a/74-20035787

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما