معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته دوم خرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش مصرف مواد غذایی در صربستان با افزایش تورم

داده‌های آماری رسمی نشان می‌دهد که به دلیل اثرات منفی تورم در صربستان، از ابتدای سال 2023، کاهش در ارزش حقیقیِ (تورم‌زدایی شده) خرده‌فروشی بوجود آمده است که نشان دهنده تضعیف قدرت خرید مصرف کنندگان است. آمارها نشان می‌دهد خرده فروشی کالا در ماه مارس امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.1 درصد کاهش داشته است. اگر چهار ماه اول سال 2023 را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم، این کاهش برابر با 4.5 درصد می‌باشد.

فروش مواد غذایی و آشامیدنی به طور حقیقی، 5.2 درصد کاهش یافت، در حالی که فروش محصولات غیرخوراکی 4.9 درصد کاهش داشته است. به نظر می‌رسد فروش سوخت کمترین تاثیر را از تورم داشته است، زیرا در مدت چهار ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال 2022 به صورت حقیقی 2.8 درصد کاهش داشته است.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/novi-podaci-gradjani-zbog-inflacije-poceli-da-jedu-manje

پیشنهاد افزایش آستانه مالیات با نرخ ثابت برای مشاغل کوچک

انجمن حمایت از مشاغل و شرکت‌های کوچک صربستان، پیشنهادی برای افزایش آستانه مالیات بر نرخ ثابت و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، به وزارت دارایی صربستان ارائه کرده است تا با توجه به روند تورمی، آستانه مالیات مقطوع از شش میلیون دینار (حدود 51 هزار یورو) به هشت میلیون دینار (حدو 68 هزار یورو) افزایش یابد. این انجمن همچنین از وزارت دارایی خواسته است تا سقف اعمال مالیات بر ارزش افزوده را از 8 به 10 میلیون دینار افزایش دهد.

صاحبان مشاغل کوچک در چند سال گذشته تقریبا هر سال از وزارتخانه خواسته‌اند که آستانه مالیات ثابت را افزایش دهد. سال گذشته، دراگان دمیروویچ، دستیار وزیر دارایی گفت که اگرچه مقررات مورد بحث، تقریبا ده سال پیش تصویب شده است، اما بعید است که این آستانه افزایش یابد، زیرا یکی از مطلوب‌ترین مقررات در منطقه است. در آن زمان، او همچنین خاطرنشان کرد که موسسات مالی اتحادیه اروپا با بالا بودن آستانه مالیات بر نرخ ثابت مخالفت کردند، زیرا مطابق با مقررات اروپایی مربوطه نیست.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/preduzetnici-traze-povecanje-granice-za-pausalce-zbog-inflacije

میانگین حقوق صربستان در ماه مارس

اداره آمار صربستان اعلام کرد که متوسط حقوق ماهانه در صربستان در ماه مارس 85485 دینار (حدود 725 یورو) بوده است، در حالی که حقوق ناخالص با احتساب مالیات و بازنشستگی 117669 دینار (حدود هزار یورو) بوده است. درآمد خالص و ناخالص در صربستان، در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به صورت اسمی 15.5 درصد افزایش یافته است، اما با توجه به تورم بالا، به رغم افزایش اسمی زیاد، قدرت خرید آن 0.4 درصد کمتر شده است. متوسط دستمزد ناخالص و خالص در ماه مارس 2023 نیز در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، به صورت اسمی، 14.5 درصد افزاش یافته، اما به صورت حقیقی، 1.5 درصد کمتر شده است. میانۀ درآمد خالص در ماه مارس 2023 بالغ بر 64363 دینار (حدود 550 یورو) بوده است که به این معنی است که درآمد ماهانۀ 50 درصد از کارمندان، کمتر از این میزان بوده است.

https://www.politika.rs/scc/clanak/554683/plata-zarada-srbija

سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های صربستان

بر اساس گزارشات رسمی، در حال حاضر بیش از 600 استارت‌آپ و هشت مرکز توسعه فعال در صربستان وجود دارد که هزاران نفر را در استخدام دارند. از نظر سرمایه‌گذاری، صندوق‌های VC (سرمایه خطرپذیر) با سهمی‌بالغ بر 87.5 درصد در تعداد کل سرمایه‌گذاری‌ها، غالب هستند. با این حال، از نظر ارزش سرمایه‌گذاری‌ها، صندوق‌های VC  تنها 52.9 درصد سهم دارند، در حالی که 38.2 درصد متعلق به سرمایه‌گذاران خصوصی است. بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری‌های ثبت‌شده در ابتدایی‌ترین مرحله تامین مالی و مرحله سرمایه اولیه انجام شده است، در حالی که مابقی در به اصطلاح مگاسری‌ها توزیع شده است. حدود 82 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها توسط ایالات متحده آمریکا انجام شده است و اتحادیه اروپا با 16 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها از نظر ارزش در رتبه دوم قرار دارد.

https://biznis.rs/vesti/srbija/srpski-startapi-za-dve-godine-prikupili-325-miliona-evra-investicija/

ساخت پارک فناوری در بلگراد

آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان اعلام کرد که ساخت پارک فناوری Bio 4 در بلگراد به طور رسمی آغاز شده است. وی گفت: هزینه این پروژه در حدود 350 میلیون یورو است که تا به حال 200 میلیون یورو آن تضمین شده است. پارک فناوری Bio 4، مراکز تحقیقاتی شرکت‌های فعال در زمینه‌های زیست‌پزشکی، بیوتکنولوژی، بیوانفورماتیک، دانشکده‌های مختلف و موسسات علمی را گرد هم می‌آورد. این پارک فناوری توسط دانشکده زیست‌شناسی و دانشکده داروسازی دانشگاه بلگراد و پنج موسسه علمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این مجموعه 11 هکتار وسعت دارد و دارای دانشکده، پارک علم و فناوری و ساختمان‌های کنفرانس و مرکز چندرسانه‌ای خواهد بود. انتظار می‌رود ساخت این پروژه در سال 2025 به پایان برسد.

https://biznis.rs/vesti/srbija/pocetak-gradnje-bio4-kampusa-do-kraja-ove-godine-useljenje-stanara-krajem-2025/

صربستان؛ سومین تامین‌کننده بزرگ روغن آفتابگردان اتحادیه اروپا

در سه ماهه اول سال 2023، صربستان سومین تامین کننده بزرگ روغن آفتابگردان اتحادیه اروپا بود و موقعیتی را که روسیه قبل از شروع جنگ اوکراین داشت، در اختیار گرفته است. این در حالیست که اوکراین موقعیت خود را به عنوان صادرکننده کلیدی روغن آفتابگردان به اتحادیه اروپا تثبیت کرده است و مولداوی نیز در رتبه دوم قرار دارد. بر اساس آخرین داده‌های یورواستات، در سه ماه اول سال جاری، روغن آفتابگردان اصلی‌ترین محصول صادراتی اوکراین به اتحادیه اروپا بوده و سهمی معادل 86 درصد از واردات اتحادیه از این کشور را داشته است. مولداوی در سال جاری، سهم پنج درصدی از کل واردات روغن خوراکیِ اروپا داشته است، همچنین صربستان با چهار درصد سهم، در جایگاه سوم قرار دارد. در ژوئن سال گذشته به دلیل جنگ اوکراین، بروکسل به طور موقت عوارض گمرکی واردات محصولات اوکراینی را تعلیق کرد.

https://bif.rs/2023/05/srbija-treci-najvazniji-dobavljac-suncokretovog-ulja-za-eu

واردات و صادرات شیر صربستان

در سه ماهه اول سال 2023، صربستان 11190 تن شیر (غلیظ و غیر غلیظ) وارد کرده است در حالی که 7019 تن از این محصول را صادر کرده است. تفاوت در ارزش تجارت در این کالای اساسی بسیار شدید است، زیرا صربستان 16.65 میلیون یورو برای واردات پرداخت کرده است و تنها 5.04 میلیون یورو برای صادرات دریافت کرده است. بر اساس داده‌های اداره آمار صربستان (RZS) از ژانویه تا مارس امسال، صربستان بیشترین مقدار شیر را از اتحادیه اروپا وارد کرده است. از ابتدای سال 2023، صربستان بیشتر شیر مورد نیاز خود را از لهستان، بوسنی و هرزگوین، فرانسه، دانمارک و کرواسی وارد کرده‌است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط RZS، از ابتدای سال 2023 تا پایان ماه مارس، 2261 تن شیر و خامه غیرغلیظ (بدون شکر افزوده) به ارزش 1.77 میلیون یورو و 731 تن خامه غلیظ (با شکر افزوده) به ارزش 2.66 میلیون یورو از لهستان وارد شده است. در همین بازۀ زمانی، 2713 تن شیر به ارزش 2.23 میلیون یورو از بوسنی و هرزگوین وارد شده است. پس از این کشورها، صربستان بیشترین مقدار شیر را از فرانسه (692 تن به ارزش 2.28 میلیون یورو)، دانمارک (394 تن به ارزش 1.84 میلیون یورو) و کرواسی (983 تن به ارزش 1.19 میلیون یورو) وارد کرده است.

https://novaekonomija.rs/ostalo/uvoz-mleka-u-srbiju-premasio-izvoz-za-4-000-tona

سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که در سال 2023، سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی برای اولین بار از سرمایه‌گذاری در تولید نفت پیشی خواهد گرفت، به طوری که به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی، 1.7 دلار به انرژی پاک اختصاص خواهد یافت. در سه سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های جهانی در انرژی‌های پاک 25 درصد افزایش یافته است، در حالی که سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی، که هنوز به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می‌شود، رشد 15 درصدی را ثبت کرده است. گزارش تهیه شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که امسال سرمایه‌گذاری جهانی در بخش انرژی 2800 میلیارد دلار خواهد بود که بیش از 60 درصد آن صرف فناوری‌های انرژی پاک و مابقی سرمایه‌گذاری در ذغال‌سنگ، نفت و گاز خواهد بود.

https://www.ekapija.com/news/4244331/ulaganja-u-solarnu-energiju-prvi-put-ce-nadmasiti-investicije-u-proizvodnju-nafte

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما