معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول خرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

140 شرکت ترکمنی و خارجی در نمایشگاه "شهر سفید عشق آباد" شرکت می‌کنند(1 خرداد)

خبرگزاری اورینت: افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی جهانی "شهر سفید عشق آباد" همزمان با روز شهر عشق آباد است.در این نمایشگاه که از 24 لغایت 25 می در اتاق بازرگانی و صنایع کشور برگزار می‌شود، 140 غرفه دار ترکمن و خارجی به نمایندگی از بخش دولتی و جامعه تجاری حضور خواهند داشت.به مناسبت روز شهر عشق آباد که در 25 می جشن گرفته می‌شود، کنسرت های جشن و بسیاری رویدادهای دیگر نیز برگزار می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53590/v-vystavke-belyj-gorod-ashhabad-primut-uchastie-140-turkmenskih-i-zarubezhnyh-kompanij

 

خانه‌های جدید در بخش بوزماین عشق آباد افتتاح شد(2خرداد)

خبرگزاری اورینت: به گزارش روزنامه ترکمنستان بی طرف، در بخش بوزماین عشق آباد، در آستانه روز شهر، مراسم بهره برداری از دو ساختمان مسکونی چند آپارتمانی در فضایی باشکوه برگزار شد.

در این جشن نمایندگانی از مدیریت شهری، سازمان‌های مردمی، هنرمندان، بزرگان و اهالی منطقه مسکونی حضور داشتند.

محوطه مجاور ساختمان جدید نیز به طور کامل محوطه سازی شده است. زمین‌های بازی کودکان و زمین‌های ورزشی تعبیه شده است، فضای سبز و پارکینگ برای ماشین‌ها در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر، منطقه مسکونی بزرگ در بخش بوزماین از خانه‌های مدرن مجهز به فناوری‌های نوآورانه تشکیل شده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53679/v-byuzmejinskom-rajone-ashhabada-otkryli-novye-doma

 

در روزهای آینده مرکز توانبخشی کودکان در شهر ارکاداگ افتتاح می‌شود(2خرداد)

خبرگزاری اورینت: قربانقلی بردی محمداف، رئیس مصلحت خلق ترکمنستان، در دومین نشست شورای ریش سفیدان در بنیاد خیریه کمک به کودکان نیازمند مراقبت گفت: در روزهای آینده مرکز سلامت و توانبخشی کودکان در شهر آرکاداگ افتتاح خواهد شد.

رهبر ملی ترکمنستان گفت که افتتاح این مرکز جدید به طور قابل توجهی مقیاس کار را برای ارائه کمک به کودکان نیازمند مراقبت گسترش می دهد.

فعالیت های هدفمند در این راستا تنها شتاب بیشتری خواهد گرفت. رئیس مصلحت خلق تاکید کرد: برای این کار هم دولت و هم صندوق بودجه کافی دارند.

علاوه بر این، در این نشست نتایج کار انجام شده توسط اعضای شورا در زمینه، آمادگی برای رویدادهای آینده با اهمیت ملی، به ویژه برای جشن‌های سی و دومین سالگرد استقلال ترکمنستان همچنین مسائل مربوط به آغاز اقدام برداشت غلات، وضعیت شهرها و روستاها، وظایف آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53589/sozdan-orgkomitet-po-podgotovke-prazdnovaniya-32-j-godovshchiny-nezavisimosti-turkmenistana

 

از ژانویه تا آوریل مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی حدود 1.6 میلیون تن نفت را فرآوری کرد(4 خرداد)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی شرکت دولتی "ترکمن‌ نفت" در ژانویه ‌ماه تا آوریل ماه سال جاری، از یک میلیون و ۵۵۴ هزار تن نفت خام دریافتی، حدود یک میلیون و ۵۲۶ هزار تن فرآوری شده است. این مطلب در روزنامه الکترونیک صنعت نفت و گاز ترکمنستان منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، حجم کل انواع بنزین تولیدی این شرکت طی چهار ماه گذشته از مرز 512.5 هزار تن گذشت که 108 درصد از برنامه پیشی گرفت. همچنین برنامه تولید نفت سفید در این مدت 110.1 درصد، سوخت گازوئیل 109.7 درصد، گاز مایع 236.4 درصد، قیر نفتی بیش از 1.5 برابر بوده است.

این مجموعه بنزین بدون سرب، نفت سفید فنی و هوانوردی، سوخت جت و دیزل، مازوت، روغن‌های روان کننده، پلی پروپیلن، گازوئیل سبک، کک الکترود نفتی، گاز طبیعی مایع، قیر ساختمانی و جاده ای و همچنین تعدادی دیگر محصولات نفت تولید می‌کند.

در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی شرکت دولتی "ترکمن نفت" در ماه‌های ژانویه تا مارس سال جاری حدود یک میلیون و 161 هزار تن نفت فرآوری شده که 103.3 درصد بیشتر از برنامه تعیین‌شده است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10281/yanvar--apreltknpz-pererabotal-okolo-16-mln-tysyach-tonn-nefti

 

جریان جدید نفت در میدان گوتوردپه دریافت شد(5 خرداد)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: در چاه جدید شماره 392 که توسط کارمندان اداره حفاری گوتوردپه شرکت دولتی ترکمن نفت در میدان گوتوردپه شمالی حفر شده است، اخیرا جریان جدیدی از نفت دریافت شده است. این مطلب در روزنامه الکترونیک صنعت نفت و گاز ترکمنستان منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، جریان جدیدی از نفت در عمق 4740 متری به دست آمده است. بهره وری این چاه بیش از 57 تن نفت در روز است.

حفاری این چاه با تجهیزات مدرن حفاری طی قراردادی با شرکت اوکراینی یوگنفت گاز انجام می‌شود و عمر آن 15 تا 20 سال خواهد بود.

از ژانویه تا آوریل سال جاری، بخش حفاری گوتوردپه از برنامه تولید حفاری کوهی فراتر رفت و در مجموع 17550 متر حفاری کرد. در عین حال از هر پنج حلقه چاه حفر شده سه چاه تجاری است.

در حال حاضر، حجم نفت خام تولید شده در میدان گوتوردپه یک سوم نفت است که توسط شرکت ترکمن‌ نفت به ‌طور کلی تولید می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10282/na-mestorozhdenii-goturdepe-poluchen-novyi-pritok-nefti

 

شهر جدید آرکاداگ در حال آماده شدن برای افتتاح است، بودجه محلی در حال کار است(5 خرداد)

خبرگزاری اورینت: شهر جدید ارکاداگ در حال آماده سازی برای افتتاح است، در حال حاضر، دفتر شهردار و زیرمجموعه‌های ارگان‌های دولتی در اینجا ایجاد شده و عملکرد آنها به طور منظم در حال ایجاد است.

وزارت دارایی و اقتصاد محاسباتی از مصارف و درآمدهای بودجه شهر انجام داده که تهیه پیش نویس آن توسط حاجیمیرات گلدیمیرادوف معاون نخست وزیر در جلسه روز جمعه دولت ترکمنستان گزارش شد.

رئیس جمهور سردار بردی محمداف گفت که توسعه بودجه شهر جدید باید بر اساس اولویت های سیاست اجتماعی-اقتصادی دولتی، بر اساس تحلیل سیستمی و در نظر گرفتن همه جانبه همه معیارها باشد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53985/gorod-arkadag-gotovitsya-k-otkrytiyu-prorabatyvaetsya-mestnyj-byudzhet

 

برداشت گندم از دوم ژوئن در ترکمنستان آغاز می‌شود(5 خرداد)

خبرگزاری اورینت: برداشت گندم از دوم ژوئن در ترکمنستان آغاز می‌شود. در این روز برداشت انبوه گندم در استانهای آخال، لباب و ماری آغاز می‌شود. یک هفته بعد، در 9 ژوئن، استانهای بالکان و داشاغوز به آنها خواهند پیوست.

تاریخ شروع کمپین برداشت غلات توسط رئیس جمهور سردار بردی محمداف در جلسه دولت در روز جمعه 26 می اعلام شد. رئیس جمهور از بزرگان افتخاری مردم خواست فصل برداشت محصول را با برکت سنتی افتتاح کنند.

با شروع برداشت، کارگاه‌های گسترده ای برای کشاورزان جوان و اپراتورهای کومباین زمان بندی می‌شود که توسط متخصصان مجرب و دانشمندان کشاورزی برگزار می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53986/zhatva-urozhaya-pshenicy-nachnetsya-v-turkmenistane-2-iyunya

 

ترکمنستان صادرات کالا به ترکیه را 34.6 درصد از ژانویه تا مارس 2023  افزایش داد(29 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، گردش تجاری بین ترکمنستان و ترکیه در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال 2022 با 24.7 درصد افزایش به بیش از 541 میلیون دلار رسیده است.

به این ترتیب، ترکمنستان صادرات را 34.6 درصد افزایش داد و این رقم را به 306 میلیون دلار رساند و واردات را 19.1 درصد افزایش داد که ارزش آن به 235 میلیون دلار رسید.

ترکمنستان و ترکیه به طور فعال تجارت را سال به سال افزایش می دهند: در سال 2022، این رقم 21.8 درصد افزایش یافت و به 2.06 میلیارد دلار رسید. طبق توافقات قبلی، دولت قصد دارد این رقم را به 5 میلیارد دلار در سال برساند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53400/turkmenistan-uvelichil-eksport-tovarov-v-turciyu-na-346-v-yanvare-marte-2023-goda

 

ایران قصد دارد گل های تزئینی به ترکمنستان صادر کند(30 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: هم اکنون بیش از 260 هکتار از اراضی استان مازندران در شمال ایران با قلمه زدن گل های تزئینی اشغال شده است. به گزارش تهران تایمز، اداره محلی وزارت کشاورزی قصد دارد این محصولات را به ترکمنستان و همچنین قزاقستان و روسیه صادر کند.

در حال حاضر به گفته احسان عباسپور معاون منطقه ای مجتمع کشاورزی، ایران ظرفیت بالایی برای صادرات گل های تزئینی به بازارهای جهانی دارد.

به گفته وی، کشور از نظر پرورش گل رتبه هفدهم و از نظر صادرات گل در رتبه 107 جهان قرار دارد. مزایای استفاده نشده هنوز می‌تواند در حدود 1 میلیارد دلار باشد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53533/iran-planiruet-eksport-dekorativnyh-cvetov-v-turkmenistan

 

در 4 ماه گردش تجاری ترکمنستان و ازبکستان از مرز 310 میلیون دلار گذشت(30 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در ژانویه تا آوریل 2023، گردش تجاری متقابل بین ترکمنستان و ازبکستان 312.6 میلیون دلار آمریکا بود. این شاخص در ژانویه تا مارس برابر با 263.8 میلیون دلار بوده است. در آوریل مبادلات تجاری به ارزش 48.8 میلیون دلار بین دو کشور انجام شده است. اداره آمار زیر نظر رئیس جمهور ازبکستان در این باره خبر می دهد.

ترکمنستان در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی 258.5 میلیون دلار کالا صادر کرده است. در مدت مشابه، ارزش کل کالاهای وارداتی ترکمنستان از ازبکستان 54.1 میلیون دلار بوده است. به این ترتیب حجم مبادلات تجاری دو کشور در ماه‌های ژانویه تا آوریل با 7.5 میلیون دلار معادل 1.6 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 312.6 میلیون دلار رسید. ترکمنستان در میان شرکای اصلی تجاری خارجی ازبکستان رتبه هشتم را به خود اختصاص داد.

در ژانویه تا آوریل 2023، گردش مالی تجارت خارجی ازبکستان با 2.3 میلیارد دلار یا 13.4 درصد افزایش به 19.6 میلیارد دلار رسید.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/62139/4-ayda-turkmenozbek-sowda-dolanyshygy-310-million-dollardan-gechdi

 

حجم تجارت بین ترکمنستان و روسیه در ژانویه تا مارس 2023 به 386 میلیون دلار رسید(30 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: روزنامه بی‌طرف ترکمنستان گزارش داد، گردش تجاری بین ترکمنستان و فدراسیون روسیه در سه ماهه نخست سال 2023 10،4 درصد افزایش یافته و به 386 میلیون دلار رسیده است.

همچنین خاطرنشان می‌شود که روسیه در مجموع مبادلات تجاری ترکمنستان رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/62132/tovarooborot-mezhdu-turkmenistanom-i-rossiei-sostavil-386-mln-dollarov-za-yanvarmart-2023-goda

 

کاماز پنجمین مرکز خدمات را در ترکمنستان در سال 2023 افتتاح می‌کند(30 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان روابط قوی با شرکت سهامی‌کاماز برقرار کرده است. روزنامه بی طرف ترکمنستان گزارش می دهد که ده‌ها هزار خودروی غول خودروسازی روسیه در حال حاضر در بخش های مختلف اقتصاد ترکمنستان فعال هستند.

اولین مرکز خدمات کاماز در جولای 2008 در عشق آباد افتتاح شد. مراکز مشابهی نیز در نوامبر 2021 در شهر ترکمن باشی و در سپتامبر 2022 در شهرهای ماری و ترکمن آباد افتتاح شد. افتتاحیه ای برای سال 2023 در داشاغوز برنامه ریزی شده است که پنجمین مرکز در ترکمنستان خواهد بود.

لازم به ذکر است که در آغاز سال 2023، سرگئی کوگوگین مدیر کل شرکت سهامی‌کاماز گفت که این شرکت دو اتوبوس برقی و یک ایستگاه شارژ فوق سریع را برای آزمایش در آب و هوای ترکمنستان عرضه کرده است.

کاماز این اتوبوس های برقی را در نمایشگاهی در عشق آباد که در جریان کنفرانس "کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی: اتصال و توسعه" برگزار شد، ارائه کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/62141/kamaz-v-2023-godu-otkroet-pyatyi-servisnyi-centr-v-turkmenistane

 

فرش عتیقه اقوام ترکمن تکه در صدر گران ترین حراجی‌های وین قرار دارد(2 خرداد)

خبرگزاری اورینت: حراج بعدی شرکت حراج اتریش "فرش های نفیس آنتیک شرقی-33" در تاریخ 10 ژوئن در وین برگزار می‌شود. در این حراج 165 قطعه فرش از جمله فرش های ترکمن باستانی، قفقازی، آناتولی، ایرانی، چینی و بسیاری دیگر به نمایش گذاشته شده است.

طبق معمول، در میان گران‌ترین فرش‌ها، فرش ترکمنی متعلق به نیمه اول قرن نوزدهم با تزئینات کلاسیک تکه است.

تخمین آن، یعنی محدوده قیمت، که شامل عواملی مانند وضعیت اثر هنری، منحصر به فرد بودن، نتایج فروش مشابه گذشته است، از 20 تا 30 هزار یورو است.

فقط دو قالی گرانتر از آن است، ترکی و فارسی که دو قرن از فرش ترکمنی قدمت دارند.

آنچه فرش های شرقی و به ویژه فرش های ترکمن را بسیار ارزشمند و منحصر به فرد می‌کند، ساخت دست ساز پیچیده آنهاست که شاهکارهای نفیس را به مبلمانی واقعا بادوام تبدیل می‌کند. این چیزی است که می‌تواند برای یک عمر استفاده شود و نسل به نسل منتقل شود و به همین دلیل ارزش فرش فقط افزایش می یابد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53671/antikvarnyj-tekinskij-kover-v-tope-samyh-dorogih-lotov-aukciona-v-vene

 

شرکت های قزاق در حال اجرای 53 پروژه سرمایه گذاری در ترکمنستان هستند(2 خرداد)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: تا مارس 2023، 53 پروژه سرمایه گذاری با مشارکت شرکت های قزاقستانی در ترکمنستان به ثبت رسیده است. این مطلب در روزنامه "ترکمنستان بی طرف" منتشر شده است.

در قزاقستان، در استان مانگیستاو، هم مرز با استان بالکان ترکمنستان، 16 سرمایه گذاری مشترک در بخش های مختلف اقتصادی با مشارکت سرمایه ترکمنستان وجود دارد.

بر اساس این گزارش، سران ترکمنستان و قزاقستان هدف خود را برای رساندن رشد تجارت متقابل به یک میلیارد دلار در آینده قابل پیش بینی تعیین کردند.

عمده اقلام صادراتی به قزاقستان محصولات پنبه، منسوجات، بافتنی‌های آماده، سایر پوشاک، الیاف شیمیایی و کودهای معدنی است. بازرگانان ترکمن سبزیجات و مواد شوینده عرضه می‌کنند.

آرد گندم، مبلمان، تجهیزات فنی و الکترونیکی و سایر کالاها از قزاقستان به ترکمنستان وارد می‌شود.

پروژه‌های انرژی و حمل و نقل و ارتباطات در روابط ترکمنستان و قزاقستان از اهمیت راهبردی برخوردار هستند.

نتیجه ملموس همکاری موثر در بخش حمل و نقل، احداث راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران است که به مهمترین حلقه در کریدور ترانزیتی بین المللی شمال-جنوب تبدیل شده است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10270/kazahstanskie-kompanii-osushchestvlyayut-53-investicionnyh-proekta-v-turkmenistane

 

ژانویه تا آوریل: گردش مالی بین چین و کشورهای آسیای مرکزی از 25 میلیارد دلار گذشت(2 خرداد)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: حجم مبادلات تجاری بین چین و قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در چهار ماهه نخست سال 2023 به بیش از 25 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد رشد داشته است. این مطلب در روزنامه "ترکمنستان بی طرف" منتشر شده است.

همانطور که روزنامه "ترکمنستان بی طرف" خاطرنشان می‌کند، در مجموع گردش تجاری ترکمنستان در 3 ماه سال 2023، چین رتبه اول را به خود اختصاص داده است. حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل 22.7 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، در سال 2022، گردش مالی تجاری اقتصادی بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی بالغ بر 70.2 میلیارد دلار بوده است که یک رکورد در تاریخ است.

تا پایان مارس 2023، سرمایه گذاری مستقیم چین در قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از 15 میلیارد دلار فراتر رفت.

علاوه بر این، در ژانویه 2023، بیش از 350 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله گاز ترکمنستان - چین تحویل داده شد.

گازی که از آسیای مرکزی به 25 استان و منطقه خودمختار جمهوری خلق چین و همچنین به منطقه ویژه اداری هنگ کنگ عرضه می‌شود به این معنی است که تقریباً 500 میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان که در اولین اجلاس آسیای مرکزی و چین در شهر باستانی شیان چین سخنرانی می‌کرد، پیشنهاد کرد که کار بر روی اجرای پروژه‌های جدید مربوط به تامین گاز طبیعی ترکمنستان به چین ادامه یابد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10271/yanvaraprel-tovarooborot-mezhdu-kitaem-i-stranami-ca-prevysil-25-mlrd

 

شرکت های آذربایجانی صادرات الیاف پنبه به ترکمنستان را راه اندازی کردند(3 خرداد)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت های آذربایجانی صادرات الیاف پنبه به ترکمنستان را راه اندازی کرده اند. این خبر را روز سه شنبه خبرگزاری ترند به نقل از وزارت اقتصاد آذربایجان گزارش داد.

بر اساس این گزارش، شرکت هایی مانند MKT İK، Azərpambıq و P-Agro صادرات داشته اند. در مرحله اولیه، الیاف پنبه به میزان 30 هزار تن از بندر تجارت دریایی بین‌المللی باکو به ترکمنستان ارسال می‌شود.

به گفته آژانس توسعه مناطق اقتصادی آذربایجان، در آینده در کنار الیاف پنبه، سایر محصولات فرآوری پنبه نیز به ترکمنستان صادر می‌شود که به توسعه همکاری‌های اقتصادی آذربایجان و ترکمنستان از جمله لجستیک و روابط تجاری کمک می‌کند.

حجم مبادلات تجاری آذربایجان و ترکمنستان در ژانویه تا مارس امسال با 5.4 برابر (38.92 میلیون دلار) افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 211.88 میلیون دلار رسید.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10273/azerbaidzhanskie-kompanii-naladili-eksport-hlopkovogo-volokna-v-turkmenistan

 

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD از ترکمنستان در تسهیل تجارت حمایت می‌کند(4 خرداد)

خبرگزاری اورینت: سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) از ترکمنستان در تسهیل تجارت از طریق معرفی شاخص های ویژه حمایت می‌کند. ترند در این باره با اشاره به گرگوری لکومت، رئیس پروژه‌های آسیای مرکزی، بخش اوراسیا اداره روابط و همکاری جهانی OECD می نویسد.

این کار در چارچوب پروژه تسهیل تجارت در آسیای مرکزی انجام می‌شود. شاخص ها امکان ارزیابی پیشرفت های حاصل شده در این زمینه را فراهم می‌کند.

لکومت گفت: "در ژوئن سال جاری، OECD جلسه آنلاین گروه کاری با دولت ترکمنستان را برای بحث در مورد نتایج و زمینه‌های اصلاحات احتمالی برگزار خواهد کرد."

وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر OECD به طور فعال با دولت ترکمنستان و همچنین با نمایندگان بخش خصوصی به منظور تحرک بخشی توسعه تجارت و ارتباطات حمل و نقل همکاری می‌کند.

در سال های اخیر، همکاری بین ترکمنستان و OECD گسترش یافته است. به ویژه، این کشور در ابتکار آسیای مرکزی برنامه رقابت پذیری اوراسیا OECD و شبکه مبارزه با فساد OECD برای اروپای شرقی و آسیای مرکزی شرکت می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53871/oesr-podderzhivaet-turkmenistan-v-uproshchenii-procedur-torgovli

 

قزاقستان خواهان ایجاد همکاری با بانک های ترکمنستان در بحبوحه تجارت رو به رشد است(5 خرداد)

خبرگزاری اورینت: حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و قزاقستان در پایان سال 2022 بیش از 438 میلیون دلار بوده که رشد 72 درصدی داشته است. به گزارش وزارت اقتصاد این کشور، رومن اسکلیار معاون اول رئیس دولت قزاقستان بیان کرد.

همچنین پیامی‌به اطلاع عموم رسانده شد که شرکت بیمه قزاقستان قزاق اکسپورت قصد دارد با بانکهای ترکمنستان همکاری نزدیک برقرار کند. این موضوع در پی نتایج دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک بین دولتی مشخص شد.

همچنین گزارش شده است که قزاقستان علاقمند به واردات منابع انرژی ترکمنستان به ویژه گاز مایع است. قصد شکل گیری جریان‌های انعطاف پذیر و پایدار کالا در امتداد مسیر شمال-جنوب بیان شد.

در حال حاضر 53 پروژه سرمایه گذاری با مشارکت شرکت های قزاقستانی در ترکمنستان به ثبت رسیده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53925/kazahstan-zhelaet-naladit-sotrudnichestvo-s-turkmenskimi-bankami-na-fone-rosta-tovarooborota

 

ترکمنستان در سال 2022 صادرات سوخت جت به آذربایجان را 4 برابر افزایش داد(5 خرداد)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان در سال 2022، 36.3 هزار تن نفت سفید هوایی به ارزش 39.2 میلیون دلار به آذربایجان صادر کرد که 4.2 برابر بیشتر از سال 2021 است. این خبر را خبرگزاری ترند آذربایجان گزارش داده است.

تولید نفت سفید هوایی در ترکمنستان با موفقیت در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی ایجاد شده است که از آنجا کالا بلافاصله از طریق دریا به بندر باکو تحویل داده می‌شود.

ترکمنستان در سال 2022 نیز 857 میلیون متر مکعب گاز به آذربایجان به ارزش مجموع 110.8 میلیون دلار صادر کرده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53938/turkmenistan-uvelichil-eksport-aviakerosina-v-azerbajdzhan-v-4-raza-za-2022-god

 

چین حدود 2.9 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد کرده است(5 خرداد)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: ترکمنستان در ماه مارس سال جاری حدود 2.9 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به چین صادر کرد. این مطلب در روزنامه الکترونیک صنعت نفت و گاز ترکمنستان منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، قزاقستان 380 میلیون مترمکعب و ازبکستان 140 میلیون متر مکعب گاز به چین صادر کرده اند.

ترکمنستان در حال حاضر از طریق سه خط لوله که در امتداد مسیر ترکمنستان - ازبکستان - قزاقستان - چین قرار دارند، گاز طبیعی به چین صادر می‌کند. ظرفیت 55 میلیارد متر مکعب گاز در سال است. سهم اصلی تحویل به ترکمنستان و بقیه قزاقستان و ازبکستان است.

در 26 آوریل، در جریان نمایشگاه جاده سرمایه گذاری ترکمنستان در دبی (امارات متحده عربی)، باتیر امانوف، رئیس شرکت ترکمن گاز، گفت که ترکمنستان پس از راه اندازی خط چهارم لوله گاز طبیعی به چین، عرضه گاز طبیعی به چین را به 65 میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد داد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10286/kitai-importiroval-okolo-29-mlrd-kubometrov-turkmenskogo-gaza

 

توکایف: سرمایه گذاری در بنادر ایران و ترکمنستان باعث گسترش جغرافیای صادرات می‌شود(5 خرداد)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان روز پنجشنبه در  نشستی گفت: سرمایه گذاری مشترک زیرساخت ها در بنادر دریایی و خشک ایران و ترکمنستان، جغرافیای صادرات کشورهای شرکت کننده در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب را توسعه می دهد. این خبر توسط تاس گزارش شده است.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: "این به طور قابل توجهی جغرافیای صادرات کشورهای عضو را گسترش می دهد و توانایی‌های لجستیکی ما را تقویت می‌کند."

رئیس جمهور توکایف افزود که کریدور حمل و نقل شمال-جنوب باید در ارتباط با مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر توسعه یابد.

روسیه و کشورهای اوراسیا در 18 تا 19 می، در مجمع بین‌المللی اقتصادی "روسیه-جهان اسلام: کازان فروم" در مورد توسعه گسترده کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب که پروژه آن شامل افزایش تحویل کالا 15 تا 30 بار کانتینری است، بحث و گفتگو کردند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10284/tokaev-investicii-v-porty-irana-i-turkmenistana-rasshiryat-geografiyu-eksporta

 

24 شرکت با مشارکت سرمایه گذاری ترکمنستان در مدت چهار ماه در ازبکستان تاسیس شد(5 خرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: از ژانویه تا آوریل 2023، 24 شرکت جدید با مشارکت سرمایه گذاری ترکمنستان در ازبکستان تأسیس شد. به این ترتیب ترکمنستان در رده هشتم جدول مربوطه قرار گرفت. این را نشریه آنلاین ازبکستان گزارش کرده است.

در طول دوره گزارش، در مجموع 150 سرمایه گذاری مشترک جدید با مشارکت سرمایه گذاری کشورهای آسیای مرکزی در ازبکستان تأسیس شد. 16 درصد آن به سهم ترکمنستان است.

به طور کلی، اکثر سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ازبکستان در چهار ماهه اول سال 2023 با مشارکت سرمایه‌گذاری روسیه، چین و ترکیه ایجاد شد. به طور دقیق تر، در ماه‌های ژانویه تا آوریل، 341 شرکت جدید با مشارکت سرمایه گذاری روسیه، 187 شرکت با مشارکت سرمایه گذاری چینی و 99 شرکت با مشارکت سرمایه گذاری ترکیه در این کشور به ثبت رسیدند.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/62409/ozbegistanda-dort-ayda-turkmen-maya-goyumynyn-gatnashmagynda-24-karhana-doredildi

 

مرکز تجارت بین المللی محصولات صنعتگران آسیای مرکزی را به بازارهای بین المللی تبلیغ می‌کند(5 خرداد)

خبرگزاری اورینت: مرکز تجارت بین المللی با حمایت اتحادیه اروپا، به مشاغل کوچک و صنعتگران از پنج کشور آسیای مرکزی کمک می‌کند تا محصولات خود را از طریق بازار تجارت الکترونیک NOVICA به فروش برسانند. بازار دیجیتال امکان دسترسی صنعتگران از قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را به کانال های فروش جدید که مشتریان بین المللی را هدف قرار داده است، فراهم می‌کند.

این وب سایت که در سال 1999 در لس آنجلس تأسیس شد، به صنعتگران اجازه می دهد تا کالاهای دست ساز خود را به مشتریان در سراسر جهان بفروشند. شرکای NOVICA یونیسف، مرکز تجارت بین المللی، USAID، سازمان‌های غیردولتی مختلف آمریکایی هستند.

یکی از آخرین پروژه‌های NOVICA، مرکز توانمندسازی Artisan منطقه جاده ابریشم و فروشگاه آنلاین Artisans Connect در آسیای مرکزی بوده است. این برنامه با هدف حمایت از مشاغل کوچک فعال فروش آنلاین صنایع دستی در چارچوب پروژه Ready4Trade آسیای مرکزی است که توسط مرکز تجارت جهانی با حمایت مالی اتحادیه اروپا اجرا می‌شود.

مرکز توانمندسازی Artisan 40 صنعتگر را از پروژه Ready4Trade انتخاب می‌کند، آنها را در کانال های آنلاین NOVICA ثبت می‌کند و تمام جنبه‌های نمایش، فروش، بسته بندی و ارسال سریع محصولات آنها را انجام می دهد. همچنین به فروشگاه NOVICA و دیگر پلتفرم هایی که به صورت خصوصی در دسترس صنعتگران نیستند، اعطا می‌کند. اینها فروشگاه‌های NOVICA در آمازون، Overstock و Wayfair هستند.

فروشگاه تجارت الکترونیک Artisans Connect دارای کالاهایی از صنعتگران و شرکت هایی است که آموزش مهارت های تجارت الکترونیک و آموزش های شخصی را در چارچوب پروژه چهار ساله دریافت کرده اند. برای مثال، 50 صنعتگر و کارآفرین در ترکمنستان و تاجیکستان برای انطباق با سیستم های تجارت الکترونیک آن کشورها حمایت دریافت کردند.

به گفته کارشناسان، بخش صنایع دستی جهانی دارای ظرفیت عظیمی است. در سال 2022، اندازه بازار 752.2 میلیارد دلار بود. فروش از طریق کانال های آنلاین در آسیای مرکزی از 2.5 میلیون دلار فراتر رفت.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53978/mtc-prodvigaet-produkciyu-remeslennikov-stran-centralnoj-azii-na-mezhdunarodnye-rynki

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما