معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۱

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه درهفته دوم خرداد ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کرملین اعلام کرد که روسیه در حال مطالعه تجربه توسعه اقتصاد کشورهای مختلف است(02 ژوئن _ایزوستیا)

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، این موضوع را در 2 ژوئن اعلام کرد و درباره اظهارات ماکسیم رشتنیکوف وزیر توسعه اقتصادی مبنی بر اینکه روسیه شروع به بررسی تجربه چین در برنامه ریزی اقتصاد خود کرده است، اظهار داشت:« روسیه در حال مطالعه تجربه توسعه اقتصادهای مختلف است، اما صحبتی از کپی برداری کورکورانه نیست» وی افزود: «باید تجربه هر کشوری را در نظر گرفت و تجربه مدیریت باید در همه کشورها مطالعه شود.

https://iz.ru/1522543/2023-06-02/v-kremle-zaiavili-ob-izuchenii-rossiei-opyta-razvitiia-ekonomik-raznykh-stran

 

وزارت صنعت و تجارت روسیه تایید کرد که در حال بررسی محدود کردن واردات موازی لوازم الکترونیکی است(02 ژوئن_لنتا.رو)

وزارت صنعت و تجارت روسیه بحث لیست برندهای الکترونیک خارجی را تایید کرد که ممکن است واردات موازی آنها ممنوع باشد. به گزارش تاس با اشاره به سرویس مطبوعاتی این وزارت، اکنون این بخش در حال جمع آوری و بررسی پیشنهادات برای علائم تجاری خاص است. نمایندگان این وزارتخانه می‌گویند: «در حال حاضر پیشنهادهای موجهی برای برندهای خاص جمع‌آوری می‌شود که توسط ارقام مربوطه برای تولید کالاهای مشابه داخلی تأیید شده است». پیش از این، کومرسانت به نقل از منابع گفته بود که این وزارتخانه در حال مذاکره با تولیدکنندگان در مورد حذف بیش از 20 برند خارجی از جمله تجهیزات HPE، Acer، Asus، MSI، Pali و سایر شرکت‌ها است. لیست دیگری که شامل IBM، Dell، HP، Cisco و سایر تولیدکنندگان است، توسط وزارت توسعه اقتصادی در حال بررسی است.

https://lenta.ru/news/2023/06/02/importa_ne_budet/

 

اندونزی تمایل خود را برای افزایش عرضه قهوه به روسیه ابراز کرد(03 ژوئن_ریانووستی)

مصدلیفه محمود معاون وزیر اقتصاد اندونزی در بخش غذا و مجتمع کشاورزی و صنعتی به ریانووستی گفت جاکارتا مایل است عرضه قهوه به روسیه را افزایش دهد.وی اذعان داشت: «روسیه به قهوه نیاز دارد، ما می‌توانیم با تامین آن در آنجا سود ببریم. ما رتبه چهارم را در تولید قهوه در جهان داریم. ما روبوستا را پرورش می دهیم. اما تاکنون هیچ توافقی با روسیه در این زمینه وجود ندارد، فقط با نمایندگان شرکت های تجاری ارتباط وجود دارد.» سفارت این جمهوری چند سالی است که جشنواره‌های قهوه اندونزی را در مسکو برگزار می‌کند تا بتواند حجم عرضه قهوه به روسیه را افزایش دهد. سفیر این کشور در روسیه؛ خوزه آنتونیو موراتو تاوارس قبلاً به ریانووستی گفته بود که عرضه صنعتی قهوه به روسیه، مانند تعدادی از کالاهای دیگر، از جمله به دلیل مشکلات لجستیکی دشوار است. اندونزی یکی از پنج کشور برتر تولید کننده قهوه است. بیش از 90 درصد قهوه اندونزی از نوع روبوستا است. مناطق اصلی قهوه این کشور جاوا، سوماترا و بالی هستند.

https://ria.ru/20230603/kofe-1875905162.html

 

قزاقستان پیشنهاد افزایش عرضه نفت به آلمان از طریق دروژبا را دارد(03 ژوئن _لنتا.رو)

به گزارش تاس، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در اجلاس سران آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا (EU) پیشنهاد افزایش عرضه نفت به آلمان را داده است. قزاقستان ارسال نفت به آلمان را از طریق خط لوله دروژبا آغاز کرده است. این رئیس جمهور گفت: «از ابتدای سال جاری تاکنون تحویل 90 هزار تن انجام شده است.» به گفته توکایف، مقامات پتانسیل کافی برای رساندن عرضه به 1.2 میلیون تن در سال و افزایش آن در آینده را دارند. پیش از این مشخص شده بود که روسیه و قزاقستان در حال مذاکره برای ساخت یک خط لوله گاز برای انتقال گاز ترانزیتی به چین هستند، مسیری برای گذاشتن این لوله به طور اولیه مشخص شده است.

https://lenta.ru/news/2023/06/03/tokaev/ 

 

به دستور اوپک پلاس؛ روسیه باید تولید نفت خود را از سال 2024 به 9.828 میلیون بشکه تنظیم کند(04 ژوئن_ریانووستی)

تصمیم اوپک پلاس برای دستیابی و حفظ ثبات در بازار نفت و ایجاد قابلیت پیش‌بینی بلندمدت، از بیانیه پس از نتایج آخرین نشست این ائتلاف برمی‌آید. اوپک پلاس پس از نشستی که روز یکشنبه برگزار شد، توافق کرد که سطح کلی تولید نفت را از سال 2024 به 40.46 میلیون بشکه در روز تعدیل کند. از سوی دیگر روسیه نیز باید تولید نفت خود را از سال 2024 به 9.828 میلیون بشکه در روز تعدیل کند. در این بیانیه آمده است که تصمیم کشورهای عضو اوپک پلاس "برای دستیابی به ثبات در بازار نفت و حفظ ثبات در بازار نفت و همچنین تضمین پیش بینی پذیری بلندمدت در بازار" گرفته شده است.

https://ria.ru/20230604/neftedobycha-1876110969.html

 

روسیه کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را تا پایان سال 2024 تمدید کرد(04 ژوئن_ریانووستی)

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت که مسکو کاهش تولید نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز تا پایان سال 2024 تمدید خواهد کرد. وی تاکید کرد که روسیه در هماهنگی با کشورهای عضو اوپک پلاس عمل می‌کند. معاون نخست وزیر تصریح کرد:« کاهش فعلی از سطح تولید نفت انجام می‌شود که امروز در جلسه این سازمان به تصویب رسید.» عربستان سعودی در نشست اوپک پلاس تصمیم مشابهی گرفت. همانطور که نواک اشاره کرد، مسکو و ریاض هیچ اختلافی بر سر این معامله نداشتند. در اوایل آوریل، کشورهای اوپک پلاس کاهش بیشتر تولید نفت را اعلام کردند. این باید یک اقدام پیشگیرانه برای حفظ ثبات بازار باشد. این تصمیم علاوه بر محدودیت های قبلی تا پایان سال معتبر خواهد بود. در می 2020، اوپک پلاس به دلیل کاهش تقاضای نفت در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا، تولید خود را 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش داد و سپس بارها این سهمیه‌ها را تعدیل کرد. در آگوست 2022، آنها تقریباً به طور کامل لغو شدند، اما از ماه نوامبر، این اتحادیه  دوباره تولید نفت خود را دو میلیون بشکه کاهش داده است.

https://ria.ru/20230604/neft-1876110376.html

 

روسیه تنها کشور اروپا بود که قیمت مواد غذایی در آن در ماه آوریل کاهش یافته است(04 ژوئن_ریانووستی)

بر اساس محاسبات ریانووستی، روسیه تنها کشور اروپا شد که در آن کاهش قیمت مواد غذایی در ماه آوریل مشاهده شد. قیمت ها در شرایط سالانه 0.22 درصد کاهش یافت. کمترین تورم در میان کشورهای اروپایی در اواسط بهار در سوئیس مشاهده شد ( جایی که قیمت مواد غذایی در مقایسه با سال گذشته 5.4 درصد افزایش یافت.) نرخ تورم زیر ده درصد نیز در بلاروس (6.1 درصد)، قبرس (6.7 درصد) و آلبانی (9.6 درصد) مشاهده شده است. بالاترین تورم مواد غذایی در ماه آوریل در مجارستان ثبت شد، اگرچه کمی‌کاهش یافت( از 45٪ در ماه قبل به 39٪). همچنین نرخ رشد سالانه قیمت بالای 20 درصد در اسلواکی (25.4 درصد)، استونی (23.4 درصد)، صربستان (23.1 درصد)، اوکراین (22.2 درصد)، لیتوانی (21.9 درصد) و لتونی (20.2 درصد) بوده است.

در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای اروپایی، سرعت رشد قیمت مواد غذایی بیشتر از همه در جمهوری چک و همچنین در بوسنی و هرزگوین کاهش یافت ( در این کشورها، تورم 6.2 درصد نسبت به آوریل 2022 کاهش یافت). این در حالی است که، نرخ تورم در ایرلند در ماه آوریل تغییری نکرد و در حداکثر نرخ تورم از دهه 1980 در 13.1 درصد باقی ماند. رشد قیمت مواد غذایی در دو کشور ایسلند (با 0.2 واحد درصد) و نروژ (1.9 واحد درصد) شتاب گرفت. کاهش قیمت سالانه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی در روسیه تا آوریل سال جاری تنها یک بار ( در ژوئن 2018، زمانی که به 0.42٪ رسید) مشاهده شد. این مطالعه توسط ریانووستی بر اساس داده‌های سرویس‌های آماری ملی 40 کشور اروپایی انجام شد که از اوایل ژوئن، داده‌های ماه آوریل را فاش کردند. شاخص تورم مواد غذایی تغییرات قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی را در نظر می‌گیرد.

https://ria.ru/20230604/rossiya-1876032598.html

 

کمیته شورای فدراسیون روسیه از تصویب توافقنامه همکاری با چین در زمینه تامین گاز حمایت کرد(05 ژوئن_ریانووستی)

سناتور ناتالیا نیکونوروا گفت: «کمیته بین المللی شورای فدراسیون از تصویب توافقنامه با جمهوری خلق چین در زمینه همکاری در زمینه تامین گاز طبیعی از طریق مسیر خاور دور حمایت کرد.» او در کانال تلگرامی خود نوشت : «موافقتنامه بین دولت فدراسیون روسیه و دولت جمهوری خلق چین در زمینه همکاری در زمینه تامین گاز طبیعی از فدراسیون روسیه به جمهوری خلق چین در امتداد مسیر "خاور دور" برای تصویب توصیه شده است.» این توافقنامه بین دولتی که در 31 ژانویه 2023 امضا شد، ساخت یک بخش فرامرزی از خط لوله گاز را پیش بینی می‌کند. از یک ایستگاه اندازه گیری گاز (GIS) در روسیه در نزدیکی Dalnerechensk شروع می‌شود، از رودخانه Ussuri می‌گذرد و به ایستگاه پرتاب Hulin در چین ختم می‌شود (شامل GIS و ایستگاه پرتاب نمی‌شود). طراحی، ساخت و بهره برداری از سایت در روسیه توسط گازپروم، چین و توسط شرکت ملی نفت و گاز چین انجام می‌شود.

پیش از این، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه توضیح داده بود که با رسیدن خط لوله گاز به ظرفیت کامل، عرضه گاز روسیه به چین 10 میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت. این نخست وزیر تاکید داشت: «اجرای این توافقنامه برای هر دو طرف مفید خواهد بود و به توسعه اجتماعی-اقتصادی و تکنولوژیکی مناطق خاور دور ما انگیزه بیشتری خواهد داد.»

گازپروم اکنون از طریق خط لوله  قدرت سیبری(Power of Siberia ) به چین گاز می رساند. صادرات آن در پایان سال 2022 بالغ بر 15.5 میلیارد متر مکعب بوده است. با پیشرفت پروژه، برنامه‌ریزی شده است تا سالانه حجم عرضه‌ها تا رسیدن به ظرفیت طراحی سالانه 38 میلیارد متر مکعب در سال تا سال 2025 افزایش یابد. توسعه "بردار چینی" همچنین با مسیر ساخت خط لوله قدرت سیبری 2 ( Power of Siberia-2 ) از مغولستان برای 50 میلیارد متر مکعب در سال مرتبط است. این پروژه در حال کار است.

https://ria.ru/20230605/ratifikatsiya-1876257161.html

  

وزارت خارجه روسیه گفت که روسیه هیچ چشم اندازی برای تمدید "توافقنامه صادرات غلات" نمی‌بیند(05 ژوئن_پرایم)

سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا چشم‌اندازی برای تمدید توافقنامه محصولات غذایی وجود دارد، گفت: «روسیه هیچ چشم‌اندازی برای تمدید «توافقنامه صادرات غلات» نمی‌بیند.» او افزود: « اما البته به رایزنی با نمایندگان سازمان ملل در مورد هر دو بخش از آن بسته توافقنامه‌هایی که در ژوئیه سال گذشته امضا شد، ادامه می دهیم.» به گفته این دیپلمات، انحرافات موجود در اجرای «توافنامه غلات» هنوز برطرف نشده است. وی با بیان اینکه بنادر نیکولایف و اولویا در قرارداد تمدید شده قرار نگرفته اند، گفت: «هیچ تغییری از نظر تعداد پورت ها یا سایر پارامترها ایجاد نشده است».

https://1prime.ru/state_regulation/20230605/840759939.html

 

درآمد نفت و گاز روسیه در ماه می 11.9 درصد نسبت به آوریل کاهش یافت(05 ژوئن_راشن.آر تی)

درآمد حاصل از صنعت نفت و گاز روسیه در ماه می 2023 با 11.9 درصد کاهش نسبت به آوریل به 570.7 میلیارد روبل رسید. به گزارش تاس، این از آمار وزارت دارایی روسیه به دست می آید. پیش از این، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه گفته بود که اگر درآمدهای نفت و گاز بیشتر از اهداف تعیین شده توسط قانون بودجه باشد، صندوق ثروت ملی دوباره پر می‌شود.

https://russian.rt.com/business/news/1157963-minfin-neftegazovye-dohody-rossii

 

روسیه و کوبا در زمینه آموزش همکاری خواهند کرد(05 ژوئن_ودوموستی)

وزارتخانه‌های آموزشی روسیه و کوبا موافقت کردند که یک کارگروه بین بخشی برای همکاری ایجاد کنند. وزارت آموزش و پرورش روسیه اعلام کرد: "مراسم رسمی امضای سند ایجاد یک کارگروه بین بخشی برای همکاری بین وزارت آموزش و پرورش فدراسیون روسیه و وزارت آموزش جمهوری کوبا برگزار شد." تصریح شده است که سند امضا شده همکاری در سازمان تفریح و توانبخشی کودکان و همچنین در زمینه آموزش عمومی، متوسطه حرفه ای و حرفه ای اضافی را فراهم می‌کند. دیمیتری چرنیشنکو معاون نخست وزیر روسیه در 19 می از از سرگیری پروازهای منظم بین این دو کشور از اول جولای خبر داد. روز قبل او همچنین گفته بود که روسیه قصد دارد از پایان ماه می تعداد پروازهای چارتر مستقیم به کوبا را افزایش دهد.

پس از اتمام سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به آمریکای لاتین در ماه آوریل، تاتیانا ماشکوا، معاون کمیته ملی ارتقای همکاری اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین، به ودوموستی گفت که روابط روسیه و کوبا اکنون بسیار مهم است.  به گفته طرف مقابل، این روابط برابر است . ماشکوا خاطرنشان کرد: «برای 60 سال، کوبا متحد دائمی فدراسیون روسیه در نیمکره غربی بوده است، که برای مسکو بسیار ارزشمند است حتی با توجه به بهبود روابط با کشورهای بزرگتر آمریکای لاتین مانند برزیل.» او همچنین افزود که تقویت بخش انرژی کوبا و همچنین کمک به تکرار تولید دارو به نفع روسیه است.

https://www.vedomosti.ru/politics/news/2023/06/05/978780-rossiya-i-kuba-budut-sotrudnichat?from=newsline

 

کارشناسان درآمد حاصل از گردشگری روستایی در روسیه را محاسبه کردند(06 ژوئن_ریانووستی)

به گفته سرویس مطبوعاتی بانک وزارت کشاورزی روسیه(Rosselkhozbank )، جریان توریستی به مناطق روستایی روسیه تا سال 2025 بیش از 60 درصد رشد خواهد کرد و به پنج میلیون نفر در سال خواهد رسید. این بانک افزود: «تجربه مثبت در توسعه گردشگری اکولوژیک به مناطق بزرگتری از کشور نیز تعمیم خواهد یافت.» آنها محاسبه کردند که درآمد حاصل از اکوتوریسم در مناطق روستایی روسیه می‌تواند به 120-100 میلیارد روبل در سال برسد و به 1.7تا 2.2 درصد از سود کشاورزی برسد. Rosselkhozbank انتظار دارد: "در بلند مدت، میزان درآمد ممکن است به 150 میلیارد روبل نزدیک شود." آنها معتقدند که مناطق وولوگدا، کالینینگراد، ولگوگراد، نووگورود و آرخانگلسک، و همچنین یاکوتیا، اودمورتیا، کالمیکیا، باشقورتوستان، سرزمین‌های آلتای و کراسنودار و خاور دور از نقطه نظر تفریحات زیست‌محیطی قابل توجه هستند. کارشناسان می‌گویند: «اینها سرزمین‌هایی هستند که حتی در حال حاضر گردشگران می‌توانند با طبیعت تقریباً بکر در تماس باشند.» "بر اساس نتایج سه ماهه اول سال 2023، بیش از 400 سایت گلمپینگ در روسیه وجود دارد که 60 درصد آنها در تمام طول سال و 40 درصد فصلی هستند. توسعه صنعت گلمپینگ اکنون با سرعت بیشتری در حال انجام است. تا سال 2025 بیش از 600 تسهیلات از این قبیل در روسیه راه اندازی می‌شود، با در نظر گرفتن تورم در دراز مدت، درآمد حاصل از این نوع گردشگری از 7 میلیارد روبل در سال فراتر خواهد رفت.

https://ria.ru/20230606/agroturizm-1876497995.html

 

وزارت دارایی روسیه از کاهش 49.6 درصدی درآمد نفت و گاز روسیه به مدت پنج ماه خبر داد(06 ژوئن_لنتا.رو)

بر اساس نتایج پنج ماهه اول سال 2023، حجم درآمدهای نفت و گاز بودجه فدرال روسیه به نصف (منهای 49.6 درصد)، به 2.853 تریلیون روبل کاهش یافته است. این آمار را یک ارزیابی اولیه از اجرای بودجه، که در وب سایت وزارت دارایی روسیه منتشر شده است، نشان می دهد. در این زمینه، کل درآمد به 9.818 تریلیون روبل رسید که 19 درصد کمتر از حجم درآمد دریافتی برای مدت مشابه در سال 2022 است. در همان زمان، هزینه‌ها بیش از یک چهارم (به علاوه 27 درصد) افزایش یافت و به 13.229 تریلیون روبل رسید. بنابراین، کسری بودجه 3.4 تریلیون روبل در برابر برنامه سالانه 2.9 تریلیون است. وزارت دارایی روسیه به افزایش 9 درصدی درآمدهای غیرنفتی و گازی (شامل مالیات بر گردش مالی و مالیات بر درآمد) به 6.965 تریلیون روبل اشاره می‌کند. این اداره دلیل کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز را پایه بالای سال گذشته، سطح پایین قیمت پایه صادراتی روسیه اورال و همچنین کاهش عرضه گاز طبیعی به خارج از کشور خواند. این گزارش تاکید می‌کند که تغییر در پارامترهای مالیات بر نفت و کاهش پیش بینی شده تخفیف ها به درجه معیار برنت به بازیابی بیشتر درآمدهای مالیاتی از بخش نفت کمک می‌کند.

در ابتدای ماه، وزارت دارایی روسیه گزارش داد که در ماه می میانگین قیمت اورال با 5.3 دلار در هر بشکه کاهش به 53.34 دلار رسید. از نظر سالانه، قیمت این رقم تقریباً یک سوم کاهش یافته است( در ماه می 2022، میانگین قیمت آن 78.81 دلار بود). با این حال، این وزارت معتقد است که در ماه ژوئن وضعیت تا حدودی بدتر خواهد شد. در این راستا، وزارت دارایی این کشور مجبور به افزایش فروش یوان از صندوق رفاه ملی (NWF) است.

https://lenta.ru/news/2023/06/06/upalo/

 

ایران آماده توسعه همکاری با روسیه در بخش پتروشیمی است(07 ژوئن_ریانووستی)

مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یران گفت: «ایران آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی و همچنین مواد شیمیایی و کاتالیزورهای مورد استفاده در صنعت پتروشیمی‌به روسیه است. » وی اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی و همکاری در زمینه مواد شیمیایی و کاتالیست های مورد نیاز صنعت نفت و پتروشیمی روسیه در شرایط تحریم این کشور است.» شاهمیرزایی از سرمایه گذاران روسی برای مشارکت در برنامه ایران برای توسعه صنایع پتروشیمی، نفت و گاز دعوت کرد. وی با تاکید بر اینکه ایران تجربه غنی در غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم ها دارد، گفت: «پروژه‌های سرمایه گذاری پتانسیل صنعت پتروشیمی جمهوری اسلامی را از 92 به 140 میلیون تن و سپس در چارچوب یک دوره 6 ساله تا 200 میلیون تن افزایش می دهد. » او همچنین به تمایل بخش دولتی و خصوصی ایران برای تقویت همکاری با روسیه در زمینه فناوری و تامین کالا اشاره کرد. به گفته وی، حجم همکاری‌های اقتصادی دو کشور در سال 2022 بالغ بر 5 میلیارد دلار بوده و طی دو سال آینده به نزدیک به 7 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. به گزارش سفارت، شرکت‌های ایرانی در سه روز برگزاری این نمایشگاه قصد دارند بیش از 10 قرارداد همکاری با شرکت‌های روسی امضا کنند. سیزدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و مواد برای صنعت پلاستیک Rosplast در تاریخ 6 تا 8 ژوئن 2023 در Crocus Expo IEC در مسکو برگزار می‌شود. 183 غرفه دار از بلاروس، آلمان، ایران، ایتالیا، چین، روسیه، تایوان و ترکیه در این نمایشگاه حضور دارند.

https://ria.ru/20230607/sotrudnichestvo-1876735856.html

 

چشم انداز ایجاد یک هاب گاز در ایران با مشارکت فدراسیون روسیه و قطر وجود دارد(7 ژوئن_ایزوستیا)

استانیسلاو میتراخوویچ، کارشناس برجسته صندوق امنیت ملی انرژی و استاد دانشگاه مالی دولتی فدراسیون روسیه، معتقد است که چشم اندازهایی برای ایجاد هاب گازی در ایران با مشارکت روسیه، ترکمنستان و قطر وجود دارد. به گزارش تسنیم، ایران با مشارکت روسیه، قطر و ترکمنستان در نظر دارد در منطقه صنعتی عسلویه که در استان بوشهر در کرانه شمالی خلیج فارس قرار دارد، هاب گازی ایجاد کند.

وی در مورد قطر نیز تصریح کرد که این کشور و ایران روابط بسیار خوبی دارند. این کارشناس یادآور شد: «زمانی قطر با بهار عربی طرف بود، در حالی که ایران مخالف آن بود، اما از آن زمان وضعیت بهتر شده است. علاوه بر این، ایران در زمانی که عربستان با قطر درگیر بود به قطر کمک کرد و این کشور را محاصره کرد. اگر ما در مورد گاز صحبت کنیم، مطمئن نیستم که قطر فردا علاقه مند به فروش گاز تحت طرح های جدید باشد. با این وجود، در واقع نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می دهد قطر از فرمت های قدیمی همکاری با شرکای گازی خود ناامید شده است.»

وی به عنوان نمونه به شرایطی اشاره کرد که چند ماه پیش رهبری قطر اعلام کرد که مفهوم سقف قیمت را نمی‌پذیرد و در صورت اعمال مکانیسم سقف قیمت در قبال گاز قطر، این کشور خود را مبرا از تعهدات عرضه انرژی به اروپا می‌داند. او افزود: «شاید در آینده، قطر در پروژه‌هایی برای ایجاد مراکز غیرغربی و مکانیسم های قیمت گذاری غیرغربی مشارکت کند. شاید روابط خوب بین قطر و ایران به این امر کمک کند.» در عین حال، او امکان "احیای" مجمع کشورهای صادرکننده گاز را رد نکرد. این کارشناس افزود: «ترکیب ذخایر بزرگ گاز، تمایل به ایجاد قوانین بازی غیرغربی و وجود برخی همکاری‌های سیاسی بین کشورهای ذکر شده (ایران، روسیه، قطر، ترکمنستان) وضعیت مثبتی دارد.»

میتراهوویچ ابراز عقیده کرد که ترکمنستان ممکن است بخواهد مستقل تر باشد، زیرا روابط خاص خود را با چین و غرب دارد. این کارشناس در پایان گفت: «اما فکر می‌کنم ممکن است او نیز در این پروژه مشارکت کند، به‌خصوص که خط لوله جدید گاز از روسیه از طریق آسیای مرکزی به ایران می‌تواند از ترکمنستان و سپس به منطقه هند و پاکستان عبور کند».

پیش از این، در 17 می، معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک گفته بود که روسیه به همراه ایران در حال توسعه 10 میدان گازی و نفتی هستند. علاوه بر این، در 21 مارس، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی ایران نیز، گفته بود که تهران انتظار دارد حجم عظیمی از سوآپ عرضه نفت و گاز از روسیه در سال جاری میلادی انجام شود.

https://iz.ru/1524980/2023-06-07/ekspert-otcenil-perspektivy-sozdaniia-gazovogo-khaba-v-irane-pri-uchastii-rf-i-katara

 

حجم تجارت بین روسیه و پاکستان در ژانویه تا مارس 49.2 درصد افزایش یافته است(7 ژوئن _پرایم)

الکساندر نواک معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه گفت: «حجم تجارت متقابل بین روسیه و پاکستان در حال رشد است و در ژانویه تا مارس 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 49.2 درصد افزایش یافته است.» روز چهارشنبه، نواک در مسکو با محمدصادق سنجرانی، رئیس سنای پاکستان برای گفتگو در مورد همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور دیدار کرد. او افزود: «ما مصمم هستیم که به طور فعال همکاری‌های تجاری و اقتصادی با پاکستان را گسترش دهیم که پتانسیل های آن هنوز به طور کامل محقق نشده است. امسال روند مثبتی را در تجارت دوجانبه ثبت می‌کنیم. در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2023، روسیه و پاکستان حجم معاملات تجاری نسبت به مدت مشابه در سال 2022 به میزان 49.2 درصد افزایش یافته است.» نواک همچنین ابراز امیدواری کرد که سفر رئیس مجلس سنا انگیزه جدیدی به توسعه روابط بین پارلمانی ایالتی بدهد. امسال روسیه و پاکستان هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می‌گیرند.

https://1prime.ru/state_regulation/20230607/840778280.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما