معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه درهفته اول اردیبهشت ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بانک قبرس در مورد بسته شدن حساب های هزاران روس هشدار داد(20 آوریل_لنتا.رو)

بزرگترین بانک قبرس Main Partner Trust ، در مورد بسته شدن قریب الوقوع حساب چهار هزار مشتری دارای پاسپورت روسی که ساکن کشورهای اتحادیه اروپا نیستند، هشدار داده است. این موسسه مالی تخمین می زند که در مجموع، سپرده‌های این مشتریان از نیم درصد کل، یعنی 19 میلیارد دلار فراتر نمی رود. در مجموع، تا 31 دسامبر 2022، مشتریان روسیه و بلاروس تنها سه درصد از سپرده‌های بانک قبرس را تشکیل می دادند. نماینده این بانک توضیح داد که این تصمیم با تعلیق عضویت روسیه در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مرتبط است. این اتفاق در 24 فوریه 2023 در ارتباط با قطعنامه تصویب شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد رخ داد که حاوی درخواست برای خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین بود. دلیل دوم تغییر سیاست بانک در قبال روس ها، اضافه شدن این کشور به فهرست حوزه‌های مالیاتی است که با اتحادیه اروپا همکاری نمی‌کنند. در اوایل این هفته، Main Partner Trust، که خدمات جامعی را به مشتریان در جزیره ارائه می دهد، از ارسال انبوه اعلامیه‌های بسته شدن حساب به مشتریان روسی خبر داد. کارشناسان خاطرنشان کردند که این موسسه مالی به دلیل ترس از نقض رژیم تحریم هایی که ارائه خدمات مشاوره، بازاریابی، فناوری اطلاعات، حقوقی، مهندسی به شرکت ها و شهروندان روسیه را ممنوع می‌کند، چنین اقدامی را انجام داد. در غیر این صورت، بانک قبرس ممکن است با جریمه‌های زیادی روبرو شود.

https://lenta.ru/news/2023/04/20/closed/

 

هنکل قراردادی را در مورد فروش دارایی در فدراسیون روسیه به مبلغ 54 میلیارد روبل امضا کرد(20 آوریل _ایزوستیا)

شرکت آلمانی تولید مواد شیمیایی خانگی و مصالح ساختمانی هنکل در 20 آوریل اعلام کرد که قراردادی را برای فروش دارایی‌های خود در روسیه به سرمایه گذاران روسی به مبلغ 54 میلیارد روبل امضا کرده است. قیمت خرید توافق شده 54 میلیارد روبل است که معادل تقریبا 600 میلیون یورو می‌باشد. مقامات مربوطه روسیه قبلاً این معامله را تایید کرده اند. این شرکت در بیانیه ای گفت: «بسته شدن نهایی هنوز کامل نشده است.»

در آوریل 2022، دفتر مرکزی هنکل در آلمان خروج این شرکت از بازار روسیه را اعلام کرد. هنکل 11 کارخانه در مناطق مختلف روسیه دارد.

https://iz.ru/1501844/2023-04-20/kompaniia-henkel-podpisala-soglashenie-o-prodazhe-aktivov-v-rf-za-54-mlrd-rublei

 

ذخایر بین المللی روسیه از 7 تا 14 آوریل به 600.2 میلیارد دلار کاهش یافت(20 آوریل _گازتا.رو)

بانک مرکزی فدراسیون روسیه گزارش داده است که ذخایر بین المللی فدراسیون روسیه از 7 آوریل تا 14 آوریل 0.1 درصد کاهش یافته و به 600.2 میلیارد دلار رسیده است. رگولاتور خاطرنشان می‌کند که در طول هفته، حجم ذخایر بین المللی به دلیل تجدید ارزیابی منفی و عملیات انجام شده تحت قانون مالی 0.6 میلیارد دلار کاهش یافته است. در 7 آوریل، این شاخص در سطح 600.8 میلیارد دلار بود. ذخایر بین‌المللی روسیه یا دارایی‌های خارجی که توسط بانک مرکزی و دولت نگهداری می‌شود؛ شامل طلای پولی، حق برداشت ویژه، جایگاه ذخیره در صندوق بین‌المللی پول و صندوق‌های ارز خارجی است. در سال گذشته، ذخایر بین المللی فدراسیون روسیه 8.4٪ کاهش یافته است. از 1 ژانویه 2023، آنها به 577.5 میلیارد دلار رسیدند. در ماه مارس، ذخایر طلا و ارز فدراسیون روسیه 3.4٪ افزایش یافت. این در حالی است که در 18 فوریه 2022،در بالاترین رقم تاریخ یعنی 643.2 میلیارد دلار قرار داشت.

https://www.gazeta.ru/business/news/2023/04/20/20256493.shtml

 

پروژه ای به دومای دولتی فدراسیون روسیه برای ساده سازی رویه‌های تجاری با کشورهای آسیا و اقیانوسیه ارائه شد(21 آوریل_ریانووستی)

دولت روسیه پیش نویس قانون الحاق فدراسیون روسیه به توافقنامه چارچوب در مورد تسهیل رویه‌ها برای تجارت فرامرزی بدون کاغذ در منطقه آسیا و اقیانوسیه (APR) را به دومای دولتی ارائه کرده است. هدف این سند توسعه تجارت فرامرزی بدون کاغذ از طریق ایجاد شرایطی برای شناسایی متقابل اسناد و داده‌های تجاری به صورت الکترونیکی و مبادله آنها در سراسر مرزها، کارایی و شفافیت معاملات تجارت خارجی و همچنین افزایش قابلیت همکاری سیستم‌های پنجره واحد ملی و زیرمنطقه‌ای برای بهبود شرایط است.

این توافقنامه به کشورهای شرکت کننده اجازه می دهد اسناد و داده‌های تجاری را در قالب دیجیتال، اعم از صادرات کالا یا واردات یا ترانزیت، به طور متقابل تشخیص دهند، که به طور قابل توجهی شفافیت معاملات تجارت خارجی را افزایش می دهد و از کارآفرینان روسی که در بازار شرق کار می‌کنند حمایت می‌کند.  به گفته نخست وزیر روسیه، میشوستین، اطمینان از همکاری مؤثر روسیه با کشورهای شرکت کننده در چارچوب توافقنامه در مورد تسهیل رویه‌ها برای تجارت فرامرزی بدون کاغذ در منطقه آسیا-اقیانوسیه مهم است، زیرا این امر باعث تسریع روند تجارت بین المللی و جابجایی کالا و افزایش کنترل بر عملیات برون مرزی می‌شود. وی همچنین گفت که روسیه فعالانه در حال توسعه این حوزه است تا روس ها فرصت کار با اسناد به صورت الکترونیکی و کاهش گردش کار کاغذ را داشته باشند. وی افزود: چنین تعاملی بین کشورهای عضو اوراسیا نیز برقرار است. میشوستین همچنین به داده‌های سازمان ملل استناد کرد که بر اساس آن چنین تصمیماتی به کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه کمک می‌کند تا هزینه‌های تجاری را تقریباً یک چهارم کاهش دهند. این فرآیند شامل 11 کشور از جمله آذربایجان، بنگلادش، چین، ایران، مغولستان، فیلیپین، تاجیکستان و ترکمنستان است. این نخست وزیر افزود که اطمینان از همکاری مؤثر با آنها برای تسریع در جابجایی کالا و در عین حال افزایش کنترل بر عملیات فرامرزی مهم است.

https://ria.ru/20230421/torgovlya-1866994664.html

 

برند باتری Duracell روسیه را ترک خواهد کرد(21 آوریل_ایزوستیا)

تولیدکننده باتری آمریکایی Duracell خروج خود از روسیه را در 20 آوریل در نامه ای به شرکای تجاری خود اعلام کرد.  در مضمون این نامه چنین آمده است: "سهامداران ما تصمیم به خروج از بازار روسیه و پایان دادن به تجارت Duracell در روسیه را مطابق با قوانین و مقررات روسیه گرفته‌اند. پس از انحلال، سهامداران Duracell قصد توزیع یا عرضه محصولات خود را در بازار روسیه ندارند."

 صحت نامه توسط یوری کوروتایف، مدیر کل Duracell روسیه به Podyom تایید شده است.

این شرکت تحویل از کارخانه خود در بلژیک را متوقف خواهد کرد. تا زمانی که موجودی در روسیه تمام نشود، به تکمیل سفارشات فعلی و جدید ادامه خواهد داد. پیش از این، در 19 آوریل، شرکت آبجوسازی Heineken اعلام کرد که درخواستی را برای فروش دارایی‌های روسیه ثبت کرده است. این شرکت همچنین خاطرنشان کرد که فروش جهانی در سه ماهه اول سال 2023 به دلیل خروج از روسیه 3.4 درصد کاهش یافته است.

در 16 آوریل نیز، گزارش شد که بخش روسی کمپانی هنکل آلمان شروع به جمع کردن مارک های خود از بازار روسیه، قبل از اتمام فروش دارایی‌های خود کرده است. این تولید کننده مواد شیمیایی خانگی اعلام کرد که توافق نامه ای را برای فروش دارایی‌های خود در فدراسیون روسیه به سرمایه گذاران روسی به مبلغ 54 میلیارد روبل امضا کرده است.

https://iz.ru/1502145/2023-04-21/proizvoditel-batareek-duracell-uidet-iz-rossii

 

شورای وزیران بلاروس توافقنامه سیاست صنعتی مشترک با روسیه را تصویب کرد(22 آوریل_ریانووستی)

شورای وزیران بلاروس توافقنامه بین دولتی با روسیه در مورد یک سیاست صنعتی مشترک را تصویب کرد که بر اساس قطعنامه منتشر شده در پورتال حقوقی ملی است. در این سند آمده است: "توافقنامه بین دولت جمهوری بلاروس و دولت فدراسیون روسیه در مورد یک سیاست صنعتی یکپارچه، که در 15 فوریه 2023 در مسکو امضا شده است را تایید کنید."

وزارت صنعت بلاروس به عنوان نهاد هماهنگ کننده اجرای توافق منصوب شده است. به وزارت امور خارجه دستور داده شد تا اطلاعیه ای در مورد اجرای رویه‌های داخلی لازم برای لازم الاجرا شدن سند توسط مینسک ارسال کند. همانطور که در دولت روسیه توضیح داده شد، این توافقنامه با هدف دنبال کردن یک سیاست واحد در زمینه توسعه تولید صنعتی اتحادیه و همکاری علمی و فنی، جایگزینی واردات و تسریع فرآیندهای بومی سازی تولید در قلمرو اتحادیه است. به گفته دنیس مانتوروف، معاون نخست وزیر روسیه، در مواجهه با فشار تحریم ها، با کاهش موانع متقابل، همگام سازی مفهوم برنامه‌های علمی و فنی برای جایگزینی واردات و مشارکت شرکت های روسی و بلاروسی در اجرا، به دستیابی به اهداف تعیین شده از پروژه‌های صنعتی کمک خواهد کرد.

این قرارداد به مدت سه سال منعقد شد و در صورت عدم مخالفت طرفین به طور خودکار در آینده تمدید خواهد شد.

https://ria.ru/20230422/belorussiya-1867030136.html

 

 ابراز تمایل شرکت های چینی، ایرانی و ترکی  به خرید یک تجارت در روسیه (22 آوریل _ریانووستی)

یاکوف سرجینکو، رئیس شرکت مشاور یاکوف و شرکا، شریک در بخش روسیه شرکت سابق مک کینزی، در مصاحبه ای گفت: «شرکت هایی از چین، ایران و ترکیه در حال بررسی خرید یک تجارت در روسیه هستند و آماده توسعه تولیدات داخلی در اینجا هستند.»

سرجینکو گفت: «به طور کلی، شرکت هایی از چین، ایران، ترکیه و سایر کشورها می خواهند در روسیه کار کنند و در حال بررسی خرید کسب و کار هستند.» به گفته وی، شرکت های چینی به دنبال افزایش تعامل با صنعت معدن روسیه در زمینه جایگزینی ماشین آلات و سایر عناصر تولید هستند. او افزود: «پتانسیل عظیمی در صنعت خودروسازی، صنعت هوانوردی وجود دارد. در اینجا همکاران چینی آماده هستند و در حال حاضر فعالانه در حال توسعه تولید داخلی هستند.» این منبع گفت که شرکت های روسی همچنین به دنبال فرصت هایی برای تنوع بخشیدن به عرضه‌های خود به سایر کشورها هستند. کارشناسان پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری دوجانبه به ویژه در عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌بینند. او اذعان داشت: «با توجه به پتانسیل بازار و نیازهای مشتریانمان، ما در حال توسعه پیشنهاد و حضور خود در امارات؛ راس الخیمه، دبی و ابوظبی هستیم. در آینده نزدیک حضور خود را در بازار تعدادی از محصولات توسعه خواهیم داد.» سرجینکو خاطرنشان کرد در همان زمان، روندهای مشابه در هند قابل مشاهده است. وی ابراز اطمینان کرد که هر دو کشور به وضوح از توسعه روابط تجاری و اقتصادی منتفع خواهند شد و این کارشناس معتقد است تجارت روسیه بالاخره شروع به جدی گرفتن این بازار کرده است.

https://ria.ru/20230422/biznes-1867038826.html

 

وزارت خارجه لتونی از ارسال اولین محموله کودهای تحریمی روسیه به کنیا خبر داد(22 آوریل _پرایم)

وزارت امور خارجه لتونی اعلام کرد اولین دسته از کودهای روسی مسدود شده در اروپا از ریگا به کنیا صادر شد. همانطور که مشخص شد، محصولات متعلق به شرکت های روسی است که تحت تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفتند. قبل از ارسال، کودها در انبارهای لتونی ذخیره می‌شدند. بر اساس اطلاعات، صادرات یک دسته حدود 200 هزار تنی توسط برنامه جهانی غذا سازمان ملل انجام می‌شود. به زودی تحویل های بیشتری نیز انتظار می رود. پیش از این، وزارت امور خارجه روسیه از آماده سازی برای تحویل دو دسته کود به کنیا و نیجریه خبر داده بود که در اتحادیه اروپا مسدود شده است.

در جولای 2022، روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد قراردادی را با هدف صادرات محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین در دریای سیاه و رفع محدودیت‌های صادرات روسیه منعقد کردند. با این حال، در پایان ماه نوامبر مشخص شد که بیش از 260000 تن کود ارسالی از سوی روسیه به کشورهای نیازمند در بنادر اروپا مسدود شده است.

پیشتر مسکو آمادگی خود را برای تحویل رایگان این محصولات به کشورهای آفریقایی اعلام کرده بود و سازمان ملل نیز قول مساعدت برای حل این موضوع را داده است.

https://1prime.ru/world/20230422/840448998.html

 

قصد روسیه برای انتقال تمامی‌پرداخت های منابع انرژی به ارزهای ملی (22 آوریل _ایزوستیا)

الکساندر نواک معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه در برنامه تلوزیونی "مسکو، کرملین، پوتین " در کانال تلویزیونی "روسیه 1" گفت: «هنگام پرداخت منابع انرژی، روسیه به روند تغییر به ارزهای ملی ادامه خواهد داد.» به گفته وی، استفاده از یورو و دلار به دلیل مشکلات فعلی با تسویه حساب با آنها کاهش یافته است، بنابراین روسیه به ارزهای مورد تقاضا یعنی روبل و یوان روی می آورد.

وی اذعان داشت: «این بردار ادامه خواهد داشت، همکاران ما در حال حاضر برای گاز به یوان در جمهوری خلق چین و تا حدی برای نفت به روبل پرداخت می‌کنند.»  وی افزود که فدراسیون روسیه به بهبود چنین تسویه حساب های متقابل ادامه خواهد داد. علاوه بر این، به گفته معاون نخست وزیر، ایجاد چنین مکانیزم هایی ضروری است، زیرا در حال حاضر علاقه زیادی به خرید منابع انرژی روسی وجود دارد. در 11 آوریل، وزیر دارایی سابق روسیه، میخائیل زادورنوف گفت که جهان به حدود 10 سال دیگر نیاز دارد تا به استفاده گسترده از ارزهای ملی در تجارت روی آورد. به نظر وی، از دیدگاه جهانی، این روند بسیار طولانی خواهد بود.

در 6 آوریل، روسلان اسپینکا، مدیر فروش و خدمات مشتریان در شرکت سرمایه گذاری Fontvielle، به ایزوستیا گفت که احتمال اینکه کشورهای بریکس به تدریج دلار را در تجارت خارجی کنار بگذارند، بسیار زیاد است. وی خاطرنشان کرد که در سال های اخیر، فدراسیون روسیه روابط اقتصادی شراکتی را از طریق انجمن بریکس تقویت کرده است و یوان می‌تواند جایگزین دلار در فعالیت های تجاری خارجی کشورهای اتحادیه باشد.

در پایان ماه فوریه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در گفتگو با ایزوستیا، خاطرنشان کرده بود که جهان در حال گذراندن فرآیند دلارزدایی است و کشورها شروع به "تکیه بیشتر بر پول ملی خود" کرده اند.

https://iz.ru/1502593/2023-04-22/novak-zaiavil-o-namerenii-rossii-perevesti-vse-raschety-za-energoresursy-v-natcvaliuty

شرکت هواپیمایی ارزان قیمت «پابدا» علاقه مند به گسترش شبکه مسیر خود به آسیای مرکزی است(23 آوریل _ریانووستی)

یک نماینده شرکت هواپیمایی روسی پابدا به خبرنگاران گفت که این شرکت حمل و نقل علاقه مند به گسترش شبکه مسیر به آسیای مرکزی، به ویژه به ازبکستان و قرقیزستان است. وی تصریح کرده است: "ما علاقه مند به گسترش شبکه مسیر به آسیای مرکزی هستیم. در 21 آوریل، مسیر جدیدی را به سمرقند برای خود باز کردیم. ما همچنین می خواهیم پرواز به بخارا را آغاز کنیم. ما در حال کار بر روی دریافت مجوز برای پروازها در دو جهت به قرقیزستان هستیم. "

پابدا یک شرکت هواپیمایی ارزان روسی است که بخشی از گروه ایروفلوت به شمار می رود. هم اکنون این شرکت به پنج کشور بلاروس، ازبکستان، ترکیه، امارات متحده عربی و ارمنستان پرواز دارد.

https://ria.ru/20230423/pobeda-1867169413.html

 

روسیه در سال 2023 عرضه گاز خط لوله به چین را 50 درصد افزایش خواهد داد(23 آوریل _گازتا.رو)

در سال 2023، روسیه عرضه گاز از طریق خط لوله قدرت سیبری (Power of Siberia) به چین را 50 درصد افزایش خواهد داد و به 22 میلیارد متر مکعب خواهد رساند. این خبر را الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در مصاحبه ای در کانال تلویزیونی روسیه-1 بیان کرد. نواک گفت: «برای گاز سال گذشته 15 میلیارد متر مکعب گاز تامین شد، در سال 2023 انتظار داریم 22 میلیارد مترمکعب باشد که تقریبا 50 درصد افزایش دارد.» به گفته وی، ظرف دو سال آینده، خط لوله گاز قدرت سیبری باید به ظرفیت طراحی خود به طور کامل برسد. در 21 آوریل، وب‌سایت اداره کل گمرک جمهوری خلق چین گزارش داد که هزینه انتقال گاز با خط لوله از روسیه به چین در دوره ژانویه تا مارس 2.2 برابر شده و به 1.76 میلیارد دلار رسیده است. در بازه زمانی ژانویه تا مارس، تحویل از این کشور به چین با رشد 14 درصدی به 2.42 میلیارد دلار رسید. پیش از این، ماریا بلووا، مدیر تحقیقات Vygon Consulting، گفت که تقاضای بالای گاز روسیه از چین با تقسیم جهان PRC به دوستان و غیر دوستانه توضیح داده شده است. در این سناریو، این کشور بخشی از ذخایر گاز خود را از دست می دهد.

https://www.gazeta.ru/business/news/2023/04/23/20275027.shtml

نواک قیمت پایین منابع انرژی را مزیت رقابتی روسیه نسبت به اروپا خواند(23 آوریل _گازتا.رو)

روسیه در درازمدت به دلیل ارزان بودن منابع انرژی نسبت به اتحادیه اروپا (EU) برتری خاصی دارد. این خبر را الکساندر نواک معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه در روی آنتن شبکه تلویزیونی روسیه-1 اعلام کرد.و وی اظهار داشت: «اگر مثلاً قیمت هایی را که در حال حاضر در بازارهای جهانی یا همان اروپا وجود دارد در نظر بگیریم، به ازای هر هزار متر مکعب گاز 500 دلار است. سال گذشته آنها به 3800 دلار رسیدند، یعنی تقریبا 50 برابر بیشتر از روسیه است.» به گفته وی، صنعت روسیه بسیار کمتر از شرکت های غربی پول خرج می‌کند. به همین دلیل در هنگام فروش محصولات خود در بازارهای جهانی رقابت بیشتری دارند. وی افزود که قیمت انرژی در روسیه توسط دولت تنظیم می‌شود. در عین حال، قیمت روسیه، اگر با قیمت های اروپایی مقایسه شود، تقریباً در سطح 70 تا 75 دلار به ازای هر هزار متر مکعب گاز است.

در 24 مارس، اقتصاددان تیلاک دوشی، گفته بود که اکثر کشورهای جهان سیاست تحریم را کنار گذاشته و به نفع همکاری با روسیه در بحبوحه درگیری اوکراین هستند. پیش از این، پاول سوروکین، معاون اول وزیر انرژی فدراسیون روسیه، گفت که روسیه سیستم تامین انرژی جایگزین خود را ایجاد خواهد کرد.

https://www.gazeta.ru/business/news/2023/04/23/20275627.shtml

 

مشخص شدن تعداد شرکت کنندگان در آزمایش بانکداری اسلامی در روسیه (24 آوریل _لنتا.رو)

چیستیوخین نایب رئیس بانک مرکزی فدراسیون روسیه گفت: «14 شرکت در آزمایش بانکداری اسلامی‌شرکت خواهند کرد.» روسیه تعداد شرکت کنندگان در آزمایش بانکداری اسلامی را اعلام کرده است. وی گفت که بانک مرکزی یک نظرسنجی از 26 سازمان از چهار منطقه روسیه - داغستان، چچن، باشقیرستان و تاتارستان انجام داده است. 14 برنامه برای شرکت در آزمایش به اصطلاح تامین مالی مشارکتی اعلام کردند و 12 نفر از آنها موسسات غیر مالی هستند، یعنی در حوزه مقررات و نظارت رگولاتوری نیستند. چیستیوخین افزود گه، شرکت ها به طور نسبتاً مساوی "در سرزمین‌ها توزیع شده اند"، در هر یک از جمهوری‌ها 4-3 شرکت کننده وجود دارد.

معاون اول بانک مرکزی گفت: «برخی از سازمان‌هایی که حاضر به مشارکت در این آزمایش نشدند، اول از همه از فشار بیش از حد مراجع نظارتی و بار نظارتی هراس دارند. وی معتقد است در صورت تصویب قانون بانکداری اسلامی‌باید تعامل و گفت‌وگو بین دولت و شرکت‌ها برقرار شود.» چیستیوخین همچنین گفت که بانک مرکزی انتظار دارد این لایحه توسط دومای دولتی در جلسه بهار تصویب شود. این آزمایش دو سال به طول خواهد انجامید، پس از نتایج آن، تصمیمی‌برای نهایی کردن مکانیسم، گسترش آن، تمدید آن یا ایجاد تغییرات نهایی در قانون اتخاذ خواهد شد.

https://lenta.ru/news/2023/04/24/islambanking/

 

خودروسازان چینی از خروج برندهای غربی از روسیه استفاده کردند(25 آوریل _لنتا.رو)

اینترفاکس با اشاره به گزارش های شرکت های تحت RAS (استانداردهای حسابداری روسیه) می نویسد: "در سال 2022، تولیدکنندگان چینی تقریباً دو برابر سال قبل درآمد داشتند. پس از خروج تعدادی از برندهای خودرویی محبوب بین مصرف کنندگان از روسیه، چری، هاوال و جیلی رهبران بازار شدند و کل درآمد آنها در سال گذشته به 297 میلیارد روبل رسید." کل سود شرکت های تابعه مارک های چینی تقریباً 75 میلیارد روبل بود. دفتر نمایندگی روسیه چری رکورد سود خالص در صنعت را به مبلغ 29.8 میلیارد روبل دریافت کرد. کارخانه‌هاوال در یک سال 27.7 میلیارد روبل و جیلی تقریبا 16.8 میلیارد روبل درآمد کسب کردند.

بر اساس گزارش انجمن کسب و کارهای اروپایی (AEB)، برندهای چینی در روسیه در سه ماهه اول سال 2023، 43 درصد از فروش در روسیه را، در مقایسه با 9 درصد در سال قبل به خود اختصاص دادند. سهم سازنده چری از 3 به 20 درصد، گریت وال موتور از 3 به 12 درصد، جیلی از 2 به 8 درصد افزایش یافت. مزیت اصلی خودروهای چینی نسبت به سایر خودروهای خارجی باقی مانده در کشور دسترسی پایدار به قطعات است.

https://lenta.ru/news/2023/04/25/kitayskyrinok/

  

تعداد اعضای یکی از مهم ترین سازمان‌ها برای روسیه ممکن است به 19 کشور افزایش یابد(25 آوریل _پرایم)

بلومبرگ گزارش داد که تقریبا 20 کشور خواهان پیوستن به گروه بریکس هستند. نمایندگان این سازمان شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در کیپ تاون ملاقات خواهند کرد و در مورد پیوستن احتمالی سایر کشورها به این سازمان گفتگو خواهند کرد. آنیل سوکلال، سفیر آفریقای جنوبی در این سازمان، گفت: "سیزده کشور برای پیوستن به این سازمان به طور رسمی و شش کشور دیگر نیز به طور غیر رسمی درخواست داده اند. ما هر روز درخواست هایی برای مشارکت دریافت می‌کنیم."

صحبت از گسترش این سازمان به کشورهای دیگر از سال گذشته؛ زمانی که چین رئیس موقت بریکس بود، آغاز شد. از زمان تشکیل آن در سال 2006، این گروه تنها یک عضو جدید در سال 2010، و آن هم آفریقای جنوبی را، به جمع خود اضافه کرده است. عربستان سعودی و ایران نیز می خواهند به این سازمان بپیوندند. علاوه بر این؛ امارات، آرژانتین، مصر، اندونزی، الجزایر و همچنین سه کشور آفریقایی نیز علاقه نشان داده اند.

https://1prime.ru/state_regulation/20230425/840470343.html

 

نواک از تغییر مسیر 20 درصدی عرضه نفت از اروپا به آسیا خبر داد(26 آوریل _RBC)

معاون نخست وزیر روسیه؛ الکساندر نواک گفت؛ روسیه همچنین بخشی از گاز خود را به آسیا هدایت کرد. به گفته وی، عرضه این سوخت به چین در سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته است و روسیه حدود 20 درصد از نفت عرضه شده به اروپا را به بازارهای آسیایی هدایت کرده است. وی اظهار داشت: «آن دسته از منابع انرژی که قبلاً به اروپا فرستاده شده بودند تا حد زیادی به بازارهای جدید هدایت شدند. اگر به عنوان مثال در مورد نفت صحبت کنیم، حدود 20 درصد از حجمی‌که قبلاً به اروپا عرضه می‌شد را به بازارهای دیگر هدایت کردیم. این کشورها هند، چین و دیگر کشورها هستند.» او افزود: «در خصوص گاز نیز، روسیه بخشی از عرضه را به آسیا منحرف کرده است. معاون نخست وزیر خاطرنشان کرد به ویژه، تحویل به چین در سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته است.»

https://www.rbc.ru/economics/26/04/2023/6448e1d39a79475d951d8e98

 

ایران قصد دارد یک هاب هوانوردی در داغستان ایجاد کند(26 آوریل_ریانووستی)

سرویس مطبوعاتی دولت جمهوری داغستان روز چهارشنبه 26 آوریل پس از دیدار نخست وزیر این جمهوری  عبدالمسلم عبدالمسلیم اف و نمایندگان شرکت سهامی خاص شرکت هواپیمایی ایرانی پارس گلدن اسکای اعلام کرد که ایران داغستان را به دلیل مجاورت ارضی آن، به عنوان منطقه ای برای افتتاح یک هاب هوانوردی در نظر گرفته است که از جمله شامل شرکتی برای تعمیر هواپیما و قطعات یدکی آن خواهد بود. فرض بر این است که اجرای این پروژه باعث افزایش تعداد پروازها و مقاصد بین‌المللی در دسترس مسافران و پروازهای کارگو، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌های جدید در منطقه شود.

دولت منطقه افزود: «شرکت آماده ارائه پرسنل، تجهیزات و سیستم مدیریت دارای گواهی برای ایجاد این سازمان تعمیر و نگهداری است. جمهوری داغستان اقدامات حمایتی را برای یک شرکت بین المللی پیشنهاد کرده است.»

https://ria.ru/20230426/khab-1867975793.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما