معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۷

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه درهفته سوم اردیبهشت ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روسیه عرضه نفت از طریق خط لوله به اتحادیه اروپا را 3.2 کاهش داد (04 می _RBC)

روسیه متعهد شده است که تولید نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش دهد، در حالی که به گفته بلومبرگ، در 22 تا 28 آوریل، عرضه نفت از طریق دریا از 680 هزار بشکه به 4.08 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت که رسانه‌ها کاهش عرضه خط لوله به اتحادیه اروپا را در نظر نمی‌گیرند. معاون نخست‌وزیر روسیه گفت که روسیه از «سطوح کاهش داوطلبانه تولید نفت» پیروی می‌کند. به گفته وی، "خبرنگاران فردی" که با استناد به داده‌های نظارت بر حمل و نقل دریایی، از افزایش صادرات نفت روسیه صحبت می‌کنند، کاهش عرضه خط لوله به اتحادیه اروپا را بیش از 3.2 در نظر نمی‌گیرند در حالی که؛ این کاهش "تنها تا حدی با صادرات دریایی جبران شده است." بلومبرگ تخمین می زند که تحویل دریایی نفت خام روسیه در هفته 22 تا 28 آوریل 680000 بشکه افزایش یافته است. در روز صادرات نفت خام به کشورهای اروپایی در چهار هفته منتهی به 28 آوریل به 63000 بشکه کاهش یافت.

در اوایل آوریل، نواک تصمیم خود را برای تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان 500000 بشکه تا پایان سال اعلام کرد. وی در پایان ماه اعلام کرد که تولید نفت روسیه در سال جاری با 20 میلیون تن کاهش نسبت به سال 2022 به 15 میلیون تن خواهد رسید. دولت روسیه در ماه آوریل انتشار آمار تولید نفت و گاز را تا اول آوریل 2024 به حالت تعلیق درآورد.

https://www.rbc.ru/economics/04/05/2023/645367489a7947d147e8dd98

 

روسیه و برزیل قراردادی برای تامین اورانیوم امضا کردند(04 می _ریانووستی)

شرکت دولتی روس اتم گزارش داد که روسیه و برزیل قرارداد دیگری برای تامین اورانیوم طبیعی امضا کردند.

در این گزارش آمده است: «ما به توسعه همکاری با شرکت برزیلی INB  Industrias Nucleares do Brasil برای تامین محصولات اورانیوم ادامه می دهیم. سال گذشته در مناقصه ی بین المللی برنده شدیم و قراردادی را برای تامین خدمات غنی سازی اورانیوم امضا کردیم.» کریل کوماروف، معاون اول مدیر کل و مدیر بلوک توسعه و تجارت بین‌الملل روس اتم، در جریان امضای قرارداد گفت: «اورانیوم در ریودوژانیرو امضا شد.» این امضا در جریان کنفرانس بین المللی مبادله تجارت و فناوری هسته ای (NT2E) که در ریودوژانیرو برگزار می‌شود، انجام شد. این بزرگترین رویداد صنعت هسته ای در آمریکای لاتین است که هر دو سال یکبار با حضور شرکت های بزرگ جهان در زمینه اتم صلح آمیز برگزار می‌شود. روس اتم سال هاست که در بازار آمریکای لاتین حضور دارد. اولین توافقنامه بین روسیه و برزیل در بخش هسته ای در سال 1993 امضا شد و بیش از 30 سال است که همکاری‌های دوجانبه به توسعه خود ادامه داده است. برای چندین سال، Rosatom یکی از بزرگترین تامین کنندگان محصولات ایزوتوپی برای نیازهای پزشکی هسته ای برزیل بوده است. علاوه بر این، در سال های اخیر، همکاری در زمینه چرخه سوخت هسته ای به طور فعال توسعه یافته است. روس اتم خاطرنشان می‌کند: «به دنبال نتایج مذاکرات در مورد حاشیه‌های NT2E، توافقات جدیدی حاصل شد.»

https://ria.ru/20230504/uran-1869755818.html

روسیه در حال افزایش تجارت با کشورهای ثالث از طریق ترکمنستان است(04 می _پرایم)

معاون اول مدیر کل راه آهن روسیه، سرگئی پاولوف، که در دومین کنفرانس بین المللی "راهروهای حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی: اتصال و توسعه - 2023" شرکت کرد، روز پنجشنبه در عشق آباد گفت: «روسیه تجارت با کشورهای ثالث را از طریق ترکمنستان افزایش می دهد.» وی در گفت و گو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: «امروز جریان بار از غرب به شرق تبدیل شده است و شاخه شرقی (از طریق ترکمنستان) کریدور شمال-جنوب در اینجا بسیار حائز اهمیت است، زیرا این یک مسیر راه آهن در حال فعالیت است.» به گفته پاولوف، "این مسیر به عنوان یکی از امیدوار کننده ترین مسیرها در نظر گرفته می‌شود، اقتصاد فدراسیون روسیه امروز به آن نیاز دارد." وی تاکید کرد: «اینکه امروز اینجا هستیم، گام های واقعی برای افزایش تجارت نه تنها با ترکمنستان است، بلکه برای افزایش تجارت با کشورهای ثالث، ما از طریق ترکمنستان به خلیج فارس می رویم و با هند تجارت می‌کنیم، قبلا چندین قطار فرستاده ایم. » وی همچنین افزود: راه آهن روسیه یک قطار کانتینری معمولی را بین روسیه و بندرعباس (ایران) سازماندهی کرده است و این دقیقاً همان چیزی است که کشتیرانان و اقتصاد روسیه به آن نیاز دارند.

https://1prime.ru/state_regulation/20230504/840535220.html

 

ایالات متحده آمریکا مدت مجوز تراکنش با بانک های روسی تحت تحریم را تمدید کرد(05 می _لنتا.رو)

وزارت خزانه‌داری آمریکا مهلت مجاز تراکنش‌ها با بانک‌های مهم روسیه مشمول تحریم‌ها را تا اول نوامبر 2023 تمدید کرد. این خبر در پیام دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC) آمده است. این مجوز برای معاملات تامین مالی انرژی، به عنوان مثال، برای معاملات مربوط به استخراج، پردازش و حمل و نقل انواع مختلف سوخت اعمال می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به نفت، گاز، زغال سنگ و چوب و همچنین محصولات کشاورزی که برای تولید سوخت های زیستی و منابع انرژی هسته ای استفاده می‌شود، اشاره کرد. مجوز عمومی خزانه داری ایالات متحده آمریکا مجوز تسویه حساب با بانک روسیه، Vnesheconombank، Otkritie Bank، Sovcombank، Sberbank، VTB، Alfa-Bank، Rosbank، شرکت های تابعه آنها و سایر سازمان‌ها را تمدید می‌کند. برای اولین بار، ایالات متحده آمریکا قراردادهای انرژی «مرتبط با انرژی» را از تحریم ها در مارس 2022 خارج کرد. وزارت دارایی روسیه در این خصوص توضیح داد که برای دور زدن محدودیت‌ها به پرداخت‌های کنارگذر ویژه نیاز است. تراکنش‌های موسوم به U-turn از طریق موسسات مالی بدون تحریم در کشورهای ثالث پردازش می‌شوند و از آن‌ها به حساب دلاری یک شرکت روسی در یک بانک تحت تحریم وارد می‌شوند.

https://lenta.ru/news/2023/05/05/mojno/

 

روسیه به ده اقتصاد قدرتمند جهان بازگشت(07 می _ریانووستی)

بر اساس گزارش بانک جهانی و خدمات آمار ملی، روسیه در سال 2022 به ارزش 2.3 تریلیون دلار کالا و خدمات تولید کرد که از نظر تولید ناخالص داخلی در رتبه هشتم جهان قرار گرفت. ایالات متحده آمریکا در سال گذشته با تولید ناخالص داخلی اسمی 25.46 تریلیون دلار در صدر رتبه بندی قرار گرفت و پس از آن چین با 17.94 تریلیون دلار و ژاپن با 4.17 تریلیون دلار در رتبه سوم قرار گرفتند. علاوه بر این، ده کشور برتر شامل آلمان، بریتانیا، فرانسه، کانادا و ایتالیا هستند.

https://radiosputnik.ria.ru/20230507/ekonomika-1870275606.html

 

گازپروم در مورد حجم ترانزیت از طریق اوکراین صحبت کرد(07 می _لنتا.رو)

به گزارش تاس، نماینده رسمی‌شرکت گازپروم به خبرنگاران درباره حجم ترانزیت گاز به اوکراین گفت: این شرکت از 7 ماه می 39.3 میلیون متر مکعب گاز را از طریق اوکراین، به تایید این کشور، از طریق ایستگاه اندازه گیری گاز (GIS) Sudzha تامین می‌کند. علاوه بر این، منبع تصریح کرد که درخواست برای GIS "Sokranovka" رد شده است. یک روز قبل از آن، حجم پمپاژ در سطح 39.5 میلیون متر مکعب بود.

پیش از این اپراتور GTS اوکراین (OGTSU) اطلاعاتی را در وب سایت خود منتشر کرد مبنی بر اینکه در 7 می، حجم ترانزیت گاز از طریق خاک اوکراین می‌تواند به حدود 39.3 میلیون متر مکعب برسد. خط ترانزیتی اوکراین تنها مسیری است که گاز روسیه از طریق آن وارد کشورهای اروپای مرکزی و غربی می‌شود. پس از خرابکاری در خط لوله نورد استریم، عرضه از طریق نورد استریم متوقف شد. برای کشورهای جنوب اروپا و ترکیه، گاز از طریق بلو استریم و ترکیش استریم تامین می‌شود.

پیش از این در 7 می، کلودیو دسکالزی، مدیر عامل شرکت انرژی ایتالیایی انی، گفت که دو سال طول می‌کشد تا ایتالیا به طور کامل گاز روسیه را حذف کند. وی افزود: «در حال حاضر 30 میلیارد متر مکعب از 40 میلیارد مترمکعب تعویض شده است.»

https://lenta.ru/news/2023/05/07/sudzha/

 

روسیه و قرقیزستان آماده اقدامات هماهنگ برای محافظت در برابر رقابت ناعادلانه هستند(08 می _ریانووستی)

به گزارش وب سایت کرملین، رهبران فدراسیون روسیه و قرقیزستان، ولادیمیر پوتین و سادیر ژاپاروف، آمادگی خود را برای اقدامات هماهنگ برای محافظت در برابر رقابت ناعادلانه و سایر خطرات خارج از بازار تایید کردند. در بیانیه مشترک آنها آمده است :«طرفین همکاری‌ها را در بخش‌های بانکی و مالی افزایش خواهند داد، رویه استفاده از ارزهای ملی را در تسویه حساب‌ها با یکدیگر گسترش خواهند داد. آمادگی برای اتخاذ اقدامات هماهنگ برای محافظت در برابر رقابت ناعادلانه و سایر خطرات خارج از بازار به منظور بهبود کیفیت تأیید شده است.»

https://ria.ru/20230508/konkurentsiya-1870497086.html

 

 روسیه و الجزایر در تلاش برای افزایش و تنوع بخشیدن به تجارت هستند(08 می _ریانووستی)

ایوان نالیچ، نماینده تجاری روسیه در الجزایر به ریانووستی گفت: «روسیه و الجزایر برای افزایش تجارت بین دو کشور تلاش می‌کنند.» به گفته نماینده تجاری روسیه، گردش مالی سالانه تجاری بین دو کشور حدود 3 میلیارد دلار است. نالیچ افزود: «کار برای افزایش و تنوع بخشیدن به مبادلات تجاری بین ما در حال انجام است. بخش های امیدوار کننده برای افزایش گردش مالی برای ما عبارتند از: کشاورزی، صنایع غذایی، معدن، داروسازی، مهندسی و موارد دیگر می‌باشد.» این نماینده تجاری خاطرنشان کرد که این هیئت به منظور تقویت مبادلات تجاری بین دو کشور، به طور مرتب کنفرانس های آنلاین با تجار روسی برگزار می‌کند تا نحوه تجارت با شرکای بالقوه خود در الجزایر را توضیح دهد.

نالیچ ابراز عقیده کرد که مشارکت گسترده شرکت های الجزایری در اجلاس آتی روسیه و آفریقا در روسیه در تابستان، نمایشگاه صنعتی Innoprom و "روسیه و جهان اسلام: مجمع بین المللی اقتصادی KazanForum "به توسعه و افزایش تجارت بین الجزایر و روسیه کمک خواهد کرد.

https://ria.ru/20230508/tovarooborot-1870483693.html

  گردش مالی روسیه با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا طی 5 سال 83 درصد رشد داشته است(08 می _لنتا.رو)

مبادلات تجاری روسیه با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا طی پنج سال 83 درصد رشد داشته و به 94.9 میلیارد دلار رسیده است. این خبر را ماکسیم رشتنیکوف، رئیس وزارت توسعه اقتصادی در مجمع سالانه سرمایه گذاری در ابوظبی بیان کرده است. به گفته وی، روسیه آماده توسعه روابط مشارکتی است.

وی تصریح کرد: «روسیه برای تقویت بیشتر همکاری‌های اقتصادی با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نیاز به ایجاد زیرساخت بانکی و مالی مستقل دارد.»

رشتنیکوف خاطرنشان کرد که سوله‌های خالی در بازار روسیه فرصت های تجاری جدیدی هستند. وی در پایان گفت: «توسعه همکاری‌ها با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا یکی از اولویت های سیاست خارجی اقتصادی روسیه است.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر گفته بود که مسکو از تصمیم اتحادیه کشورهای عربی برای بازگرداندن سوریه به این سازمان استقبال می‌کند.

https://lenta.ru/news/2023/05/08/tovarooborot/

 

سفارت روسیه در توکیو از کاهش تجارت بین روسیه و ژاپن خبر داد(09 می _ریانووستی)

گنادی اووچکو، معاون دفتر دیپلماتیک سفارت روسیه در توکیو در مصاحبه با ریانووستی گفت:« در نتیجه ی موضع غیرسازنده توکیو، گردش تجاری بین ژاپن و روسیه در سه ماهه اول سال جاری 41 درصد کاهش یافت. جامعه تجاری ژاپن تحت فشار بی‌سابقه‌ای از سوی مقامات محلی و خارج از کشور است. پویایی‌های منفی نیز در تجارت دیده می‌شود. در پایان سال 2022، این میزان به حدود 20 میلیارد دلار (کاهش 8.9 درصدی) رسید. اووچکو گفت که این امر به طور قابل توجهی صادرات ژاپن به روسیه را به 4.67 میلیارد دلار (کاهش 40.5 درصدی) کاهش داد.

به گفته وی، مقامات ژاپنی صادرات طیف گسترده ای از کالاها به روسیه را محدود یا ممنوع کرده اند که در نتیجه خودروهای فرسوده به بزرگترین گروه کالایی صادراتی به روسیه در سال 2022 - 41.5 درصد از گردش مالی تبدیل شده اند. غول های خودروسازی تویوتا، نیسان و مزدا روسیه را ترک کردند. بر اساس برآوردهای کارشناسان، توکیو ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه را به میزان 5-4 تریلیون ین (30-38 میلیارد دلار) مسدود کرده است. وی اذعان داشت: «واردات از روسیه 8.8 درصد افزایش یافت و به 15.38 میلیارد دلار رسید که عمدتاً ناشی از فضای قیمتی مناسب در بازارهای جهانی انرژی و کالا است. در ساختار عرضه، LNG  34.4 درصد از گردش مالی، زغال سنگ 24٪، فلزات غیر آهنی  14.6٪، مواد غذایی (عمدتاً غذاهای دریایی و ماهی)  7.9٪ را به خود اختصاص داده است. » اووچکو افزود: «کارشناسان حتی کاهش بیشتر را نیز در پس زمینه اقدامات ضد روسی شدیدتر توسط غرب پیش بینی می‌کنند.» اکنون تماس ها و تعامل فقط در برخی مناطق حفظ شده است.

https://ria.ru/20230509/yaponiya-1870551468.html

 

کمیسیون اروپا به آلمان توصیه کرد واردات نفت از طریق خط لوله دروژبا را متوقف کند(09 می _لنتا.رو)

کمیسیون اروپا (EC) به آلمان توصیه کرد از عرضه نفت از طریق خط لوله دروژبا به عنوان بخشی از سیاست تحریم‌های ضد روسیه خودداری کند. اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: «معافیت موقت اعطا شده به آلمان برای تامین نفت خام از طریق خط لوله از روسیه از طریق بخش شمالی خط لوله نفت دروژبا باید متوقف شود.» خاطرنشان می‌شود که طرف لهستانی تقریباً به این وعده دست یافت که آلمان از دریافت نفت از طریق دروژبا خودداری کند. با این حال، مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی ممکن است به واردات سوخت از طریق خط لوله ادامه دهند.

پیش از این رئیس بزرگترین شرکت نفت لهستانی اورلن گفته بود که این شرکت به دلیل امتناع از استفاده از نفت روسیه روزانه 27 میلیون دلار ضرر می‌کند. به گفته وی، در حال حاضر در شرایط سقف قیمت، عرضه جایگزین به روسیه 30 دلار در هر بشکه بیشتر است.

https://lenta.ru/news/2023/05/09/druzhba/

 

اتحادیه اروپا ممکن است صادرات تعدادی از کالاهای روسیه به کشورهای ثالث را ممنوع کند(09 می _پرایم)

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: «کشورهای اتحادیه اروپا ممکن است صادرات تعدادی از کالاها به کشورهای ثالث را در صورت مشکوک شدن به مشارکت آنها در دور زدن تحریم ها علیه فدراسیون روسیه ممنوع کنند.»

وی افزود: «اخیراً شاهد رشد مشکوکی در جریان کالا بین اتحادیه اروپا و تعدادی از کشورهای ثالث هستیم، بنابراین ابزار جدیدی را برای مبارزه با دور زدن تحریم ها پیشنهاد می‌کنیم.» او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیمیر زلنسکی در کی‌یف گفت که علاوه بر روسیه، ما می‌توانیم به کشورهای اتحادیه پیشنهاد کنیم که چنین صادرات کالایی را تحریم کنند. این آخرین راه‌حل خواهد بود. رئیس کمیسیون اروپا درباره محتوای یازدهمین بسته جدید تحریم‌های ضد روسیه صحبت کرد. وی افزود که چنین اقدامی می‌تواند پس از بررسی دقیق و مشورت با کشورهای اتحادیه اروپا تایید شود. به گفته او، EC همچنین قصد دارد "ابزارهای موجود را تقویت کند." فون در لاین توضیح داد: «ما اقلام بیشتری را به ممنوعیت حمل و نقل خود اضافه می‌کنیم، به عنوان مثال برای محصولات با فناوری پیشرفته یا قطعات هواپیما. به گفته وی، این بر کالاهایی که از طریق روسیه به کشورهای ثالث می روند تأثیر می‌گذارد. او همچنین اشاره کرد که محدودیت‌های جدید بر «ساختارهای مشکوک روسیه و کشورهای ثالثی که در دور زدن تحریم‌ها دست دارند» تأثیر خواهد گذاشت.

https://1prime.ru/state_regulation/20230509/840556228.html

 

از ابتدای سال 2023، تجارت بین روسیه و چین بیش از 41 درصد رشد داشته است.(9 می _ایزوستیا)

گردش تجاری بین روسیه و چین از ژانویه تا آوریل سالانه 41.3 درصد افزایش یافته و به 73.148 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس داده‌های گمرک چین، صادرات چین به روسیه در مدت زمان مشخص شده با افزایش 67.2 درصدی به 33.68 میلیارد دلار رسیده است. به طور جداگانه، در ماه آوریل، حجم تجارت بین دو کشور به 19.228 میلیارد دلار رسید: روسیه کالاهایی به ارزش 9.606 میلیارد دلار به چین وارد کرده و 9.621 میلیارد دلار از آن دریافت کرده است. در عین حال، حجم تجارت چین با آمریکا از ژانویه تا آوریل با 11.2 درصد کاهش به 217.924 میلیارد دلار رسید. پیش از این، در 14 آوریل، گردش تجاری بین روسیه و چین در سه ماهه اول سال 2023 با 38.7 درصد افزایش به 53.85 میلیارد دلار رسید.

در ماه فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در دیدار با وانگ یی، رئیس دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، پیشنهاد کرد که مسکو تا سال 2024 به گردش مالی 200 میلیارد دلاری با پکن برسد. وی خاطرنشان کرد که روابط روسیه و چین به تدریج در حال توسعه است و به نقاط عطف جدیدی می رسد.

https://iz.ru/1510411/2023-05-09/tovarooborot-mezhdu-rossiei-i-kitaem-s-nachala-goda-vyros-na-413

 

خطوط هوایی روسیه اجازه پرواز به گرجستان را دادند(10 می _RBC)

ممنوعیت پروازهای خطوط هوایی روسیه به گرجستان از 15 می 2023 برداشته می‌شود. فرمان مربوطه توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین امضا شد. طبق این سند، فرمان شماره 287 مورخ 21 ژوئن 2019 "در مورد برخی اقدامات برای تضمین امنیت ملی فدراسیون روسیه و محافظت از شهروندان فدراسیون روسیه در برابر اقدامات جنایی و سایر اقدامات غیرقانونی" بی اعتبار اعلام شده است. این فرمان ممنوعیت موقتی برای خطوط هوایی روسیه از انجام حمل و نقل هوایی، از جمله تجاری، به خاک گرجستان وضع کرد. در همین سند توصیه شده است که اپراتورهای تور و آژانس های مسافرتی از فروش محصولات گردشگری به شهروندان که امکان حمل و نقل مناسب را برای مدت زمان ممنوعیت فراهم می‌کند، خودداری کنند. پس از انتشار این فرمان، وزارت امور خارجه اعلام کرد که توصیه به روس ها مبنی بر خودداری از سفر به گرجستان را لغو می‌کند. مسکو پروازهای مستقیم به گرجستان را در جولای 2019 به دلیل اعتراضات گسترده به حالت تعلیق درآورده بود.

https://www.rbc.ru/economics/10/05/2023/645b68d79a79479455626b21

 

رسانه‌ها می نویسند روسیه صادرات سوخت دیزل به شیلی را آغاز کرد(10 می _ریانووستی)

رویترز به نقل از داده‌های شرکت تحلیلی Refinitiv Eikon گزارش داد که روسیه در ماه آوریل 73000 تن سوخت دیزل به شیلی ارسال کرده است. رویترز می نویسد: «روسیه صادرات سوخت دیزل به شیلی را آغاز کرده است. بر اساس گزارش Refinitiv، دو تانکر با حدود 73000 تن سوخت دیزل در ماه آوریل در بندر پریمورسک روسیه در بالتیک بارگیری شدند و به سمت بندر Guayacan در شیلی حرکت کردند. بر اساس داده‌های Refinitiv به نقل از آژانس، روسیه در ژانویه تا آوریل حدود 1.5 میلیون تن سوخت به آمریکای لاتین در مقابل 211000 تن صادرات به این منطقه در کل سال گذشته عرضه کرده است. از ابتدای سال، بخش عمده ای از صادرات سوخت دیزل روسیه به برزیل رفت.

تحریم‌های نفتی غرب علیه روسیه در 5 دسامبر 2022 به اجرا درآمد اتحادیه اروپا پذیرش نفت روسیه از طریق دریا را متوقف کرد و کشورهای G7، استرالیا و اتحادیه اروپا محدودیت قیمتی برای آن در حمل و نقل دریایی 60 دلار در هر بشکه در نظر گرفتند. حمل و نقل و بیمه نفت گران تر ممنوع است. روسیه در پاسخ، از اول فوریه عرضه نفت به نهادهای خارجی را در صورتی که قراردادها به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای استفاده از مکانیسم سقف قیمت پیش بینی کرده باشند، ممنوع اعلام کرد.

https://ria.ru/20230510/dizel-1870830376.html

 

 پوتین دستور داد تا با چین در مورد کریدور غلات جدید توافقی ایجاد کند(10 می _کومرسانت)

به گزارش سرویس مطبوعاتی کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به دولت دستور داد تا یک توافقنامه بین‌دولتی بین فدراسیون روسیه و چین در مورد پروژه "کریدور زمینی جدید روسیه-چین" منعقد شود. طی این دستور پوتین گفته است که "به منظور افزایش حجم تولید غلات در مناطق فدرال خاور دور، اورال و سیبری و همچنین حجم صادرات آن به بازار مردم جمهوری چین" لازم است این توافقنامه صورت پذیرد.

به گزارش RBC، برنامه کریدور غلات جدید روسیه و چین در سال 2016 اجرا شد و سپس ترمینال غلات روسیه Zabaikalsky LLC و هلدینگ چینی Muyang توافق نامه ای را در مورد ساخت ترمینال غلات Zabaikalsky امضا کردند. فرض بر این بود که در سال 2019-2018 حدود 1.5 میلیون تن محصولات کشاورزی از طریق "کریدور جدید" صادر شود.

اینترفاکس نوشت، پیش از این در سال 2022، گروه شرکت‌های روسی New Land Grain Corridor (NSGC) در حال ساخت هفت آسانسور خطی گره‌ای در امتداد راه‌آهن ترانس سیبری و همچنین یک پایانه دریایی در شرق دور و قطب‌های غلات در قزاقستان بود.

وب سایت رسمی NCPC بیان می‌کند که گروه شرکت ها یک ساختار هلدینگ صادرات محور است که با ایجاد زیرساخت ها و گسترش صادرات غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی به چین، "پتانسیل های اورال، سیبری و خاور دور و کشورهای آسیای مرکزی و خاورمیانه را افزایش می دهد.

https://www.kommersant.ru/doc/5978339

 

حجم صادرات از فدراسیون روسیه برای تعدادی از اقلام از  رقم سال 2019 فراتر رفته است(10 می _کومرسانت)

روسلان داویدوف، سرپرست سرویس گمرک فدرال (FCS)، به خبرگزاری TASS گفت: «بر اساس نتایج سه ماهه اول، شاخص های واردات در روسیه "در مجموع بدتر" از یک سال قبل نبوده است.» به گفته وی، حجم صادرات برخی اقلام از ارقام سال 2019 فراتر رفته است. سرپرست FCS خاطر نشان می‌کند که حجم صادرات از فدراسیون روسیه، به استثنای نفت و گاز، به دلیل تحریم ها آسیب زیادی ندیده است. وی اذعان داشت: « کارگران صادرات  نفت و گاز مشکلات خاصی دارند، اما آنها نیز سازگار خواهند شد. در غیر این صورت، حجم ما متضرر نشد و در مقایسه با سال 2019، حتی برای برخی موقعیت ها افزایش یافت.»

در ماه مارس، FCS تا حدی انتشار داده‌های تجارت خارجی را از سر گرفت. در پایان سال 2022، گردش مالی آن 8.1 درصد نسبت به سال قبل رشد کرد و به 850.5 میلیارد دلار رسید. در سه ماهه اول سال 2023، خدمات گمرکی فدرال انتقالات به بودجه را 35.1 درصد نسبت به سال قبل کاهش داد و به 1.288 تریلیون دلار رساند.

https://www.kommersant.ru/doc/5977892

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما