معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته اول خرداد 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری فروم شهر دانش نانشا

فروم ساخت و توسعه هماهنگ شهر علمی نانشا در 20 می 2023 در منطقه نانشا گوانجو برگزار شد. در این رویداد، کارشناسان علمی-فناوری برای بحث در مورد توسعه منطقه به یک مرکز نوآوری علمی‌بین المللی گردهم آمدند. وو یانگ، مدیر اجرایی منطقه نانشا، گفت که طرح کلی، که توسط شورای دولتی در سال 2022 برای ترویج همکاری جامع بین گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو با هدف تعمیق بیشتر درهای باز در منطقه نانشا صادر شد، فرصت های منطقه را برای جذب استعدادهای برتر به ارمغان می آورد. وی توضیح داد که تعداد موسسات تحقیق و توسعه در سطح استانی و موسسات تحقیقاتی نوآوری در سطح بالا در نانشا به ترتیب یک پنجم و یک سوم کل تعداد گوانجو را تشکیل می دهند. 25 شرکت در نانشا در لیست شرکت های یونیکورن گوانجو با سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه 5.45 درصد قرار دارند. وی افزود: "با مساحت برنامه ریزی شده 99 کیلومتر مربع، ساخت شهر علمی نانشا تسریع می‌گردد".

هوانگ شیانگ یانگ، رئیس دفتر نوآوری علمی- فناوری آکادمی علوم چین، گفت که این آکادمی سرمایه گذاری تحقیقات علمی در نانشا را بر اساس پارک علمی مینگژو، به ویژه در زمینه‌های اعماق دریا و زمین، انرژی و علوم و فناوری هوافضا افزایش خواهد داد. به گفته دولت نانشا، شهر علمی نانشا همچنین قصد دارد توسعه هماهنگ با شهر علمی‌گوانجو، شهر علمی Songshanhu در دونگوان و شهر علمی Guangming در شنجن را ترویج کند.

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/928d6d18dc.shtml

افتتاح پرواز باری بین گوانجو و نیویورک

یک هواپیمای باری خطوط هوایی جنوب چین که بیش از 90 تن کالاهای تجارت الکترونیک را حمل می‌کرد، در ساعت 11:52 بعد از ظهر روز 18 می 2023 پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی بایون گوانجو در نیویورک فرود آمد. سفر رفت و برگشت بین گوانجو و نیویورک سه بار در هفته انجام می‌شود و به ترویج صنعت تجارت الکترونیک فرامرزی بین دو اقتصاد بزرگ جهان و بهبود بیشتر طرح و ساختار شبکه لجستیک کمک می‌کند. در این خط هوایی جنوب چین آمده است که کانال حمل و نقل هوایی بین خوشه‌های شهری منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) و شهرهای اطراف نیویورک گسترش می یابد. در همین حال، مسیر حمل و نقل هوایی پشتیبانی قوی برای ترویج سیاست درهای باز سطح بالا و اطمینان از ثبات و جریان زنجیره‌های صنعتی و تأمین جهانی را فراهم می‌کند.

منبع: https://www.newsgd.com/node_9bad7c4b3b/54cb8b2a27.shtml

برگزاری فروم علمی منطقه خلیج بزرگ در گوانجو

فروم علمی منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) در تاریخ 21 می 2023 در گوانجو برگزار گردید. شرکت کنندگان در این رویداد خواستار افزایش همکاری‌های علمی-فناوری در منطقه خلیج بزرگ و سراسر جهان برای رسیدگی به چالش های مشترک جهانی از قبیل تغییرات آب و هوایی و پیری جمعیت شدند. نانسی یوک، رئیس دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ، خواستار به حداکثر رساندن قدرت GBA به عنوان یک نیروگاه نوآوری و اقتصادی برای آماده شدن جهت مواجه با پیری جمعیت شد. چین قصد دارد یک مرکز نوآوری و فناوری جهانی در GBA، محل فعالیت بسیاری از غول های فناوری و استارت آپ‌ها، و همچنین خوشه‌ای رو به رشد از امکانات علمی و دانشگاه‌ها ایجاد کند. این رویداد که در شهرهای گواندونگ از جمله گوانجو، شنجن و فوشان برگزار می‌شود، دارای 15 فروم فرعی با تمرکز بر علوم دریایی، علوم نانو، فیزیک انرژی بالا، تولید پیشرفته و هوش مصنوعی است.

ساموئل چائو چونگ دینگ، برنده جایزه نوبل، در این نشست گفت که چین فیزیکدانان تجربی در سطح جهانی دارد. وی افزود: " فیزیکدانان چینی ظرفیت و تجربه برای توسعه فناوری‌های جدید و رهبری همکاری‌های بین المللی را دارند". لئونگ چون یینگ، معاون کمیته ملی مشورتی خلق چین نیز گفت: "با استفاده از خدمات مالی بین المللی هنگ کنگ، خدمات تجارت بین المللی و خدمات حفاظت از مالکیت معنوی و تجاری بین المللی، نوآوری‌های علمی و تکنولوژیکی در GBA تا حد زیادی افزایش خواهد یافت."

منبع: http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10602620.html

واردات 2.35 میلیارد دلار کالا تحت سیاست های تعرفه صفر به‌هاینان

بندر تجارت ازاد هاینان در جنوب چین تا پایان آوریل 2023 حدود 16.356 میلیارد یوان (2.35 میلیارد دلار) کالای بدون تعرفه را وارد کرده است. اعمال سیاست های تعرفه صفر، برای مواد خام و کمکی وارداتی، وسایل نقلیه، قایق و تجهیزات تولید در هاینان اجرا می‌گردد. این سیاست‌ها از طرح جامع دولت مرکزی که در ژوئن 2020 به تصویب رسید، پیروی می‌کند که مسیر توسعه استان جزیره ای را به یک بندر تجارت آزاد با نفوذ جهانی تا اواسط این قرن مشخص می‌کند. اولین قایق بادبانی بدون تعرفه در تاریخ 29 ژانویه 2021 به‌هاینان وارد شد و پس از آن طیف گسترده ای از وسایل نقلیه - از جمله اتومبیل و کامیون‌های چند منظوره، گلایدر، هلیکوپتر، هواپیمای باری، قایق بادبانی، کشتی‌های کانتینری و فله، تانکرهای نفتی و غیره - تحت سیاست تعرفه صفر برای وسایل نقلیه و قایق بادبانی وارداتی قرار گرفته اند.

گمرک هایکو، مرکز استان‌هاینان، همچنان به تنظیم و گسترش دامنه لیست تعرفه صفر به نفع شرکت های بیشتر و ساکنان محلی جزیره ادامه خواهد داد.

منبع: http://en.hainan.gov.cn/englishgov/Photos/202305/0604278178b04e39869f8ba2c27293a7.shtml

ساخت مرکز جدید تحقیق و توسعه زیمنس در شنجن

شرکت (SSMR) Siemens Shenzhen Magnetic Resonance اعلام کرد که بیش از 1 میلیارد یوان (142 میلیون دلار) برای ایجاد یک مرکز تحقیق و توسعه و سایت تولید در شنجن، سرمایه گذاری خواهد کرد. این اعلامیه پس از ان صورت گرفت که SSMR، یک شرکت تابعه متعلق به Siemens Healthineers، توافقنامه همکاری استراتژیک را با دولت منطقه نانشان شهر شنجن امضا کرد. تاسیسات جدید دومین سایت تحقیق و توسعه و تولید شرکت در شنجن خواهد بود. SSMR در سال 2002 در پارک صنعتی با تکنولوژی بالا شنجن تأسیس گردید. دکتر برند مونتاگ، مدیر عامل شرکت زیمنس Healthineers، گفت: "تصمیم ما برای سرمایه‌گذاری در یک مرکز تحقیقاتی و همچنین پایگاه تولید در شنجن باتوجه به ظرفیت نوآورانه شنجن و روح پیشگام این شهر صورت گرفته است".

این شرکت همچنین با دانشگاه شنجن برای پرورش استعدادها همکاری می‌کند. با حضور مستمر SSMR در شنجن برای دو دهه، این شرکت با موفقیت یک زنجیره ارزش قوی از تحقیقات، توسعه، تولید هوشمند تا زنجیره تأمین دیجیتال را ایجاد کرده است. تاکنون این شرکت در مجموع 8000 واحد تجهیزات کامل را تولید و 1 میلیون قطعه الکترونیکی پزشکی را به بیش از 100 کشور و منطقه در سراسر جهان تحویل داده است.

با شناخت پتانسیل در بازار تجهیزات پزشکی در مقیاس بزرگ، SSMR در مورد چشم انداز رشد بلند مدت خود خوش بین است. این شرکت متعهد به استفاده از تجهیزات، استعداد و فناوری خود در کارآمدترین و اقتصادی ترین راه ممکن برای تولید محصولات مقرون به صرفه و انجام تعهد خود به بازار پزشکی چین می‌باشد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/d2bd169b5c.shtml

برگزاری مجمع علم و فناوری چین-آلمان در استان فوجیان

سومین مجمع علم و فناوری چین-آلمان با حضور محققان، بازرگانان و مقامات آلمان و چین در چوانژو، استان فوجیان، با هدف تقویت دوستی چین و آلمان و همکاری‌های علمی- فناوری برگزار گردید. این رویداد با عنوان " آینده ای جدید از همکاری‌های علمی-فناوری چین و آلمان: حمایت متقابل از توسعه مشترک"، از بیش از 200 شرکت کننده از دو کشور برای بحث در مورد زمینه‌های کلیدی همکاری چین و آلمان، از جمله اقتصاد دیجیتال و تولید هوشمند، انرژی و خودرو جدید، علوم زیستی و داروسازی دعوت کرد. دینگ ژونگلی، معاون کمیته دائمی‌کنگره ملی خلق و رئیس انجمن محققان، در سخنرانی خود گفت که در محیط پیچیده و در حال تغییر بین المللی، چند جانبه گرایی تنها راه برای مقابله با چالش های جهانی است. وی افزود: "چین و آلمان هر دو ذینفع و طرفدار چندجانبه گرایی و تجارت آزاد هستند. ما امیدواریم که متخصصان جوامع علمی و تجاری هر دو کشور بتوانند از طریق این فروم اهمیت همکاری بلند مدت و پایدار فناوری صنعتی بین دو کشور را درک کنند، به طور مداوم پتانسیل همکاری را بررسی و دستاوردهای متقابل و توسعه مشترک را از طریق همکاری نوآورانه ترویج نمایند."

اتو هاوزر، رئیس انجمن فدرال اتحاد آلمان و چین، گفت که آلمان، اروپا و چین می‌توانند پروژه‌های مشترکی را تعریف کنند که به نفع همه باشد. وی افزود: "همه طرف ها نیاز به فرصت های جدید برای همکاری، به ویژه در جامعه، آموزش و بهداشت دارند".

اولین مجمع علمی-فناوری چین و آلمان در سال 2018 در برلین و دومین رویداد در پکن در سال 2019 برگزار شد.

منبع: http://fujian.gov.cn/english/news/202305/t20230525_6175318.htm

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما