معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول خرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تکمیل مونتاژ اولین موشک ساخته شده در استان آنخویی؛

هفدهم می 2023، شرکت Xinghe مستقر در آنخویی در حوزه فناوری تجهیزات قدرت، مراسمی را برای مونتاژ نهایی موشک و راه اندازی پایگاه آزمایشی موتور موشک در این استان برگزار کرده و اعلام نمود؛ اولین موشک حامل سوخت مایع "Zhishenxing-1" ساخته شده در چیجو با موفقیت مونتاژ شده و این به معنی صنعتی شدن رسمی موشک های تجاری چیجو می‌باشد.

گزارش شده است که موشک حامل سوخت مایع "ژیشنشینگ-1" که مراحل مونتاژ آن به پایان رسیده است، 52 متر طول و 3.35 متر قطر دارد و وزن برخاست آن 257 تن است. قدرت اصلی آن موتور اکسیژن مایع / نفت سفید "Cangqiong" با قابلیت رانش عمیق 40٪ -105٪ است. ژنراتور گاز مخروطی شکل گردابی چندگانه، پمپ توربو دو مکش کواکسیال و شیر ترکیبی یکپارچه چند منظوره مورد استفاده در "Zhishenxing-1" همگی نه تنها در داخل چین بلکه در سطح بین المللی هم پیشرو هستند. اولین پرتاب این موشک در سال آینده انجام خواهد داد.

 Cnanhui.org-23-05-23

  احیای اقتصاد شانگهای در ماه آوریل با افزایش چشمگیر تولید صنعتی؛

 شرکت‌های صنعتی شانگهای در ماه آوریل 2023، ارزش کل تولید صنعتی 313.77 میلیارد یوان (44.46 میلیارد دلار آمریکا) را به ثبت رساندند که رشد 150 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد. این بدان معنی است که مجموع تولیدات صنعتی در دوره سه ماهه ژانویه تا آوریل از 1.23 تریلیون یوان با 14.6 درصد افزایش سالانه فراتر رفته است.

از نظر سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت، از ژانویه تا آوریل، FAI  شهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28.9 درصد افزایش یافته است. در میان سه حوزه اصلی سرمایه گذاری، سرمایه گذاری زیرساخت های شهری 7.2 درصد، سرمایه گذاری صنعتی 29.4 درصد و سرمایه گذاری در توسعه املاک و مستغلات 29.9 درصد افزایش داشته است. در میان سه بخش عمده شهر، هرچند صنعت اولیه شاهد کاهش 14.2 درصدی سرمایه گذاری بود، اما سرمایه گذاری در صنایع ثانویه 29.4 درصد رشد کرده و صنعت سوم نسبت به سال قبل 28.8 درصد رشد را ثبت نموده است.

گفتنی است خرده فروشی کالاهای مصرفی در شانگهای طی چهار ماه اول، در مجموع به 614.19 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال گذشته 20.4 درصد افزایش داشت. از نظر صنعت، فروش عمده و خرده‌فروشی کالاهای مصرفی با 18.8 درصد افزایش به 563.93 میلیارد یوان رسید، در حالی که فروش مسکن با افزایش 42.1 درصدی نسبت به سال گذشته به 50.26 میلیارد یوان رسید.

 Shinenews/2023-05-19

 مدل جدید توسعه شهری شانگهای بر مبنای ایجاد بلوک تجاری نوین؛

 شانگهای، بعنوان مقصدی تثبیت شده برای سرمایه گذاری از داخل و خارج از چین، همچنان مشتاق است بر امواج احیای اقتصادی سوار شود و با سیاست ها و خدمات بهتر، سرمایه گذاری با کیفیت بیشتری را جذب کند. در این راستا بنابر اعلام مقامات محلی این کلانشهر، بلوک تجاری ممتاز جدید در مرکز شهر شانگهای در حال شکل گیری است که ممکن است مدل جدیدی برای دگرگونی شهری این کلانشهر ایجاد کند. این بلوک که به طور مشترک توسط شرکت بیمه (گروه) چین اقیانوس آرام، Shui On Land  و Yongye Group توسعه یافته است، در مجاورت منطقه Xintiandi  و در قلب منطقه هوانگپو قرار دارد. این پروژه مرکز تجاری CPIC Xintiandi  نام دارد.

 انتظار می رود این پروژه توسعه شهری آینده شانگهای به معنای  فضاهای کاری با انتشار تقریباً صفر کربن، حفظ مناظر خوب و میراث فرهنگی، خدمات چند منظوره و کاهش ترافیک را محقق سازد. این بلوک 390000 متر مربعی متشکل از سه ساختمان اداری، پس از امضای پروژه Xintiandi به نقطه عطف دیگری برای توسعه در شانگهای تبدیل خواهد شد.

 Shinenews/2023-05-18

اعلام برنامه‌های سونی در راستای تقویت رشد بازار شانگهای؛

کمپانی سونی روز چهارشنبه 24 می 2023 در شانگهای از مجموعه ای از برنامه‌های مرتبط با چین شامل تقویت قابلیت های تحقیقاتی پوشش هوش بی سیم، سه بعدی و مصنوعی در پروژه ای که از توسعه دهندگان بازی‌های محلی از طریق پلت فرم پلی استیشن خود حمایت می‌کنند، رونمایی کرد. رشد سونی در چین، از جمله آزمایشگاه تازه تأسیس این کمپانی در شانگهای، نشانه ای از بازار پر جنب و جوش چین و جذابیت آن برای غول های فناوری جهانی است. مقامات سونی در شانگهای اظهار داشتند که سونی در بازار چین ریشه ای قوی دارد و به همین دلیل این کمپانی، چشم اندازی برای رشد در چین ارائه کرده است که فرصت هایی را در این کشور به ارمغان خواهد آورد.

طی نمایشگاه سونی (غول فناوری ژاپنی) 2023 در شانگهای از 25 لغایت 28 می، این کمپانی محصولات و نوآوری‌های خود را در حوزه‌های الکترونیک، موسیقی، انیمیشن، بازی و تولید فیلم و برخی از محصولاتی که برای اولین بار در چین رونمائی می‌شد، به نمایش گذاشت. سونی با راه‌اندازی آزمایشگاه‌هایی در شانگهای، پکن و شنجن که شامل هوش مصنوعی، بی‌سیم، تولید محتوای سه‌بعدی و تحقیقات حسگر رباتیک است، توانایی‌های تحقیقاتی خود را در چین گسترش داده است. آزمایشگاه شانگهای، با تمرکز بر قابلیت سه بعدی، در سال 2022 تأسیس شد و با دانشگاه‌ها و سازمان‌های محلی همکاریهایی داشته است. ازجمله سونی اعلام کرد که سه شرکت جدید چینی در پروژه China Hero Project شرکت خواهند کرد چراکه این کمپانی قصد دارد از شرکت های بازی سازی داخلی برای گسترش جهانی در پلتفرم پلی استیشن خود پشتیبانی کند. از طریق این پروژه، سونی از شرکت‌های داخلی در زمینه مدیریت، سرمایه، ابزارهای توسعه و توزیع حمایت می‌کند تا صنعت بازی چینی را تقویت کند.

Shinenews/2023-05-24

 تصمیم شرکت تسلا مبنی بر فروش خودروهای الکتریکی ساخت چین در کانادا؛

وب سایت شرکت تسلا روز سه شنبه 23 می اعلام نمود که تسلا خودروهای مدل 3 و مدل Y ساخت چین را برای فروش در کانادا آماده کرده و تایید نمود که این خودروساز الکتریکی اولین محموله‌های خود را از کارخانه شانگهای به آمریکای شمالی ارسال خواهد کرد. هر دوی این مدلها واجد شرایط دریافت مشوق های فدرال 5000 دلار کانادا (3700 دلار آمریکا) هستند، چراکه در کانادا که بر خلاف ایالات متحده، یارانه خودروهای الکتریکی به محل کارخانه سازنده خودرو ربطی پیدا نمیکند.

این شرکت و سایر تولیدکنندگان خودروهای برقی از مزیت صرفه جویی هزینه در چین برخوردارند که این مهم، رونق صادرات از بازار این کشور را درپی دارد. بعنوان مثال نسخه ساخت چین مدل Y با قیمت 61990 دلار (کانادا) در کانادا ثبت شد که این نشان از تأثیر مثبت 22 درصدی مشوق های هزینه‌های خودرو در کاناداست. اقدام تسلا به صادرات از مبدأ شانگهای به کانادا ضمن گشایش بازار برای تولیدات این کمپانی در شانگهای، می‌تواند به این کمپانی کمک کند تا وسایل نقلیه تولید شده در کارخانه‌های کالیفرنیا و تگزاس خود را صرفا برای فروش در ایالات متحده نگه دارد، چراکه که آنها واجد شرایط مشوق های مالیاتی بالقوه تا 7500 دلار تحت برنامه یارانه دولت بایدن هستند.

کارخانه تسلا در شانگهای خودروهای برقی را برای فروش در چین تولید می‌کند و به بازارهای خارج از کشور از جمله اروپا صادر می‌کند. اما این شرکت با رقابت فزاینده ای بر سر قیمت و ویژگی‌های سازندگان خودروهای برقی در چین مواجه است، درحالیکه کارخانه برلین این کمپانی تولید مدل Y را برای اروپا افزایش داده است!

Reuters/23-05-23

 ارتقای شبکه‌های 5G  و هوش مصنوعی پیشرفته توسط اپراتورهای مخابراتی شانگهای؛

بنابر اعلام یکی از مقامات اپراتور مخابراتی Unicom، اپراتورهای مخابراتی در حال ارتقای شبکه‌ها در شانگهای هستند تا خدمات بهتری شامل پهنای ‌باند بیشتر و 5G  سریع‌تر و ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال و قابلیت‌های محاسباتی برای رونق خدمات ابری و هوش مصنوعی هستند. چندین پلتفرم دیجیتال، از جمله یک پلت فرم پزشکی هوشمند با سرویس ChatGPT در سطح شهر شانگهای اخیرا در شانگهای شروع به کار کردند. همچنین  China Mobile  (دیگر اپراتور مخابراتی چین) شبکه‌های 5G  را در سطح شهر شانگهای ارتقا می‌دهد تا حداکثر پهنای باند را در سال 2030 به 10 گیگابیت در ثانیه برساند، در حالی که اکنون حداکثر پهنای باند آن 4 گیگابیت بر ثانیه است.

به گفته نایب رئیس اداره ارتباطات شانگهای، این کلانشهر موقعیت پیشرو در سرعت شبکه دارد چراکه در حال ایجاد زیرساخت های دیجیتالی برای داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و توسعه ابر است که به دیجیتالی شدن و نوآوری شهر کمک می‌کند. همچنینUni-Talk ، یک پلت فرم مدل بزرگ پزشکی AI پزشکی شانگهای، برای نخستین بار در شانگهای مورد استفاده قرار گرفته است. این شبکه توسط شبکه‌ها و فناوری‌های چین Unicom ساخته شده است. بر خلاف ChatGPT ، این پلتفرم یک پلتفرم مدل بزرگ و مستقل از AI است که داده‌ها را تحت انطباق دقیق با الزامات مدیریت امنیت داده ملی، مستقر و آموزش می دهد.

Shinenews/2023-05-24

امضای قرارداد بلندمدت ریوتینتو برای شرکت در نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE[1]

گروه Rio Tinto اخیرا پس از بازدید از مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های ملی (شانگهای)، تفاهم نامه  بلندمدت 2024-2028 را برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در مرکز نمایشگاه  CIIE امضا کرد. از سال 2018، ریوتینتو به طور فعال در CIIE شرکت کرده و به اهداف خود مبنی بر همکاری با بسیاری از خریداران چینی رسیده است. در پنجمین دور CIIE در سال 2022، ریوتینتو برای اولین بار به عنوان یک غرفه‌دار در نمایشگاه تجاری سازمانی ظاهر شد و بیش از 10 ماده معدنی فلزی با کیفیت بالا و برنامه‌های نوآورانه سبز را به نمایش گذاشت که نشان دهنده استراتژی شرکت مبنی بر تحول کم کربن بود. در طول این نمایشگاه، ریوتینتو با شرکت آلومینیوم چین و گروه منابع معدنی چین به توافقات همکاری خوبی دست یافت. ریوتینتو به عنوان اولین شرکت Fortune 500 که قراردادی پنج ساله با CIIE امضا کرد، قصد دارد همکاری با نمایشگاه بین المللی واردات چین را برای بلندمدت توسعه دهد و به طور کامل از  این پلت فرم برای کشف فرصت های توسعه و تعمیق ریشه‌های خود در بازار چین استفاده کند.

ریوتینتو شرکت استخراج معادن و فلزات بریتانیایی- استرالیائی چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در شهر لندن است و دفتر مدیریتی آن در شهر ملبورن استرالیاست. این شرکت دارای عملیات استخراج فلزات در شش قاره می‌باشد اما بخش بزرگتر فعالیت های آن در کشورهای استرالیا و کانادا متمرکز شده است. این شرکت به عنوان یک رهبر معدنی در جهانی شناخته می‌شود.

 Shinenews/2023-05-17

ظهور نسل جدیدی از کار آفرینان حوزه فناوری پیشرفته از کالج های چین؛

هشتمین مسابقه نوآوری و کارآفرینی "اینترنت پلاس" دانشجویان کالج بین المللی چین اخیرا در دانشگاه چونگ کینگ برگزار شد. در مجموع 3.4 میلیون پروژه برای بررسی در مسابقه امسال ارائه شد و تعداد دانش آموزان متقاضی شرکت در این مسابقه به 14.5 میلیون نفر رسید که از 4554 دانشگاه و کالج در 111 کشور و منطقه بودند. تعداد شرکت کنندگان در این مسابقه در سالجاری برای اولین بار از مرز ده میلیون نفر گذشت. از زمان افتتاح این رویداد در سال 2015، اکثر شرکت کنندگان در این مسابقه زیر 25 سال سن داشته اند و طرح حهای نوآورانه جالبی طراحی کرده اند. بعنوان مثال وانگ جنیانگ دانشجوی 22 ساله ای که از تیم دانشگاه ججیانگ در این رویداد شرکت کرده و مقام سوم را کسب نمود، برنامه ای تحت عنوان "انسان دیجیتال"  طراحی کرده است. تیم او بر ایجاد یک برنامه متمرکز شده که قابلیت شکل گیری عادات خوب را دارد. بدین صورت که  هنگامی‌که کاربران تمرینات روزانه از پیش برنامه ریزی شده خود را کامل کردند، تصویر دیجیتالی آنها باارائه یک تصویر پرانرژی و فعال در برنامه گویای انجام این برنامه‌هاست. برعکس، اگر آنها تا دیروقت بیدار بمانند، در تصویر زیر چشم آنها حلقه‌های تیره دیده خواهد شد. هدف این برنامه ایجاد دنیای مجازی است که در آن کاربران با انجام کارهای روزمره و روال‌های روزمره بازخورد فوری دریافت می‌کنند و تشویق می‌شوند که برنامه روزانه خود را اصلاح کنند.  سونگ جوچن کارآفرین دیگری است که  با تیمش دستگاهی ساخته که از یک تراشه و حصارهای هوشمند برای نظارت بر روال روزانه و سلامت گوسفندان استفاده می‌کند و در صورت شناسایی ناهنجاری‌ها، هشدارهایی را از طریق یک برنامه تلفن هوشمند به دامداران ارسال می‌کند. با ثبت مقدار شیری که هر میش می‌تواند تولید کند، دستگاه می‌تواند آنهایی را که بالاترین محصول را دارند شناسایی کند. در نتیجه بکارگیری این دستگاه توسط 120 خانوار در شهرستان‌های مختلف، درآمد سالانه هر خانوار 12000 یوان (1710 دلار) افزایش یافته است.

zhejiang.chinadaily.com.cn/23-05-26

[1] China International Import Expo

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما