معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته چهارم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تضعیف قدرت خرید فنلاندی‌ها در سال گذشته

آخرین باری که درآمد حقیقی (توزم زدایی شده) فنلاندی‌ها بیش از سال گذشته کاهش یافت، در سال 1957 بود. قدرت خرید خانوارهای فنلاند در سال گذشته بسیار ضعیف شد که بیشتر به دلیل بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین بود. تغییر سالانه در شاخص قیمت مصرف کننده، یا همان نرخ تورم در فنلاند، در بدترین حالت خود بیش از 9 درصد بود.، اما افزایش درآمد فنلاندی‌ها با تورم همگام نبود و بنابراین قدرت خرید خانوارها کاهش یافت. لازم به ذکر است که اگر میزان افزایش اسمی درآمدها کمتر از نرخ تورم باشد، درآمد حقیقی و قدرت خرید خانوار کاهش می‌یابد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009565660.html

نرخ تورم؛ همانند سال 1982

افزایش متوسط نرخ بهره وام مسکن، تورم را در آوریل بالا نگه داشت. افزایش قیمت برق نیز بر افزایش عمومی قیمت مصرف‌کننده در ماه آوریل تأثیر گذاشت. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار فنلاند، قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.9 درصد افزایش یافت که مشابه تورم سالانه در مارس بود. آخرین باری که قیمت مصرف کننده با این نرخ افزایش یافت، در سال 1982 بود.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009585747.html

گران‌ترین بنزین اروپا در فنلاند

بنزین در فنلاند، اکنون گران‌ترین بنزین در تمام اروپا است و فنلاند در صدر آخرین جدول قیمت سوخت کمیسیون اتحادیه اروپا قرار دارد. یک لیتر بنزین در فنلاند، 1.94 یورو قیمت دارد که فنلاند را بالاتر از دانمارک و فرانسه در رتبه اول قرار می‌دهد. از نظر قیمت گازوئیل، در حال حاضر سوئد گران‌ترین کشور بوده است. گازوئیل در سوئد 1.86 یورو به ازای هر لیتر است، در حالی که فنلاند با 1.83 یورو در رتبه دوم قرار دارد. فنلاند قبلا در بین سه رتبه برتر بوده است، اما معمولا پیشتاز نیست. در فنلاند، دلیل اصلی قیمت بالای سوخت، مالیات است.

https://yle.fi/a/74-20031663 

کاهش تولید نیروگاه هسته‌ای فنلاند با کاهش قیمت برق

به گفته مالک نیروگاه TVO، تولید جدیدترین تاسیسات هسته‌ای فنلاند، یعنی، Olkiluoto 3 به دلیل ارزان شدن برق، بسیار کاهش یافته است. یوهانا آهو ، مدیر ارتباطات TVO گفت: تولید برق باید برای نیروگاه‌های هسته‌ای نیز سودآور باشد و زمانی که قیمت بسیار پایین باشد، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که تولید محدود شود. به گفته وی، کاهش تولید نیروگاه هسته‌ای به دلیل قیمت بسیار پایین برق، بسیار نادر است، اما بی‌سابقه نیست.

https://yle.fi/a/74-20032375

افزایش 10 درصدی اجاره‌بها توسط بزرگترین شرکت صاحبخانه فنلاند

هکا، شرکت مسکن شهر هلسینکی، مالک حدود 50 هزار آپارتمان اجاره‌ای در منطقه پایتخت است. این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای افزایش قابل توجه اجاره‌بها برای مستاجران است که به میزان کل افزایش بیش از 10 درصدی طی امسال و سال آینده خواهد بود. این تغییرات باعث افزایش چهار درصدی هزینه‌های اجاره املاک مسکونی هکا در سال جاری خواهد شد. در مقایسه، افزایش در سال‌های گذشته به طور متوسط حدود 1.5 درصد بوده است.

در بیانیه‌ای که این شرکت منتشر کرد، هکا علت این اقدام را افزایش شدید نرخ بهره دانست. این شرکت همچنین دارای مقدار زیادی بدهی است و لذا نیاز به پوشش هزینۀ افزایش نرخ بهره و همچنین سایر هزینه‌های عمومی، در قیمت اجاره منعکس خواهد شد. این شرکت هزینه ساخت املاک جدید را به طور کامل با وام تامین کرده است و کار نوسازی نیز تا حد زیادی با گرفتن بدهی بیشتر انجام شده است.

https://yle.fi/a/74-20031897

پیوستن فنلاند به صندوق نوآوری ناتو

فنلاند با درخواست خود برای پیوستن به صندوق نوآوری ناتو و تائید آن، فرصت‌های جذابی را برای استارت‌آپ‌های این کشور ایجاد کرده است. به عنوان بخشی از این توسعه، Tesi که یک شرکت سرمایه‌گذاری دولتی است، 35 میلیون یورو در این صندوق سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این اقدام نه تنها به استارت‌آپ‌های فنلاندی که روی فناوری‌های نوظهور کار می‌کنند، فرصت‌های همکاری و تأمین مالی ایجاد می‌کند، بلکه مشارکت فنلاند در عملیات‌ها و شبکه‌های مرکزی ناتو را نیز تقویت می‌کند.

هدف صندوق نوآوری ناتو سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های در حال توسعه با فناوری‌های پیشرفته است. این صندوق با مجموع یک میلیارد یورو به دنبال تعهدات 22 کشور عضو ناتو در نشست سال 2022 ناتو در مادرید تأسیس شد. راه اندازی عملیاتی صندوق نوآوری ناتو برای امسال، همزمان با نشست سران ناتو در ویلنیوس برنامه‌ریزی شده است. با پیوستن به این صندوق، استارت‌آپ‌های فنلاندی که در مراحل اولیه کار بر روی فناوری‌های پیشرفته هستند، منبع جدیدی از تامین مالی برای رشد را به دست خواهند آورد و تضمین می‌کند که دانش و مالکیت این فناوری‌ها در کشورهای ناتو باقی می‌ماند.

صندوق نوآوری ناتو در درجه اول بر تامین مالی شرکت‌ها در بخش فناوری‌های پیشرفته که شامل حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، فناوری‌های کوانتومی، مواد جدید، انرژی، بیوتکنولوژی، ارتباطات نسل بعدی و فضا می‌شود، تمرکز خواهد کرد. این فناوری‌ها اغلب کاربردهای غیرنظامی و تجاری دارند، اما می‌توانند برای مقاصد دفاعی و امنیتی نیز مورد استفاده قرار گیرند و آنها را به فناوری‌هایی با کاربرد دوگانه تبدیل می‌کند.

https://www.helsinkitimes.fi/world-int/23584-finland-s-accession-to-nato-innovation-fund-unlocks-opportunities-for-finnish-startups.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما