معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته سوم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بانک مرکزی اروپا به دنبال یوروی دیجیتال

بانک مرکزی اروپا (ECB) و بانک‌های مرکزی ملی در منطقۀ یورو، برنامه‌هایی را برای ایجاد یک یوروی دیجیتال به منظور ارائه جایگزینی برای پرداخت‌های کارتی ارائه کرده‌اند، زیرا استفاده از پول نقد به سرعت و به ویژه در کشورهایی مانند فنلاند در حال کاهش است. خبرگزاری YLE گزارش داد که این ارز دیجیتال با یک برنامه تلفن هوشمند، از سوی بانک مرکزی اروپا یا یک بانک تجاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یوروی الکترونیکی، در درجه اول در اختیار افراد و مشاغل مستقر در منطقه یورو قرار می‌گیرد، اگرچه می‌تواند توسط افراد خارج از اتحادیه پولی یورو که حسابی در بانکی در داخل اتحادیه دارند، استفاده شود. 

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/23497-yle-ecb-devising-digital-euro-as-alternative-to-card-payments.html

مشاغل فنلاند خواستار کاهش مالیات برای تقویت رقابت و اشتغال

بر اساس نظرسنجی اتاق‌های بازرگانی، 54 درصد از شرکت‌ها امیدوار به کاهش مالیات توسط دولت برای بهبود رقابت‌پذیری و نرخ اشتغال فنلاند هستند. این نظرسنجی از 1560 شرکت عضو اتاق بازرگانی پاسخ دریافت کرد. بر اساس این نظرسنجی، شرکت‌ها همچنین افزایش توافق محلی (با 45 درصد) و سرمایه‌گذاری در مهارت‌ها و آموزش (با 39 درصد) را به عنوان اقدامات مهم برای بهبود رقابت و نرخ اشتغال در فنلاند می‌دانند. این نظرسنجی به شرکت‌ها اجازه داد تا سه گزینه برتر خود را انتخاب کنند. به گفته جوهو روماکانیمی، مدیرعامل اتاق بازرگانی مرکزی، مالیات بر نیروی کار در فنلاند، تله‌های درآمدی ایجاد می‌کند و انگیزه‌های کاری را تضعیف می‌کند. وی معتقد است سیستم مالیات شرکت‌ها باید در سطح بین‌المللی رقابتی باقی بماند و این مستلزم کاهش مالیات بر نیروی کار است. به گفته جوهو روماکانیمی، کاهش مالیات بر نیروی کار باید به عنوان بخشی از اصلاح مالیات سبز اجرا شود تا تمرکز از مالیات بر نیروی کار بر مالیات بر مصرف و مالیات‌های زیست‌محیطی منتقل شود.

https://www.helsinkitimes.fi/business/23518-majority-of-finnish-businesses-call-for-tax-reductions-to-boost-competitiveness-and-employment-according-to-survey.html

افزایش هزینه‌های فنلاند برای واردات انرژی

طبق داده‌های اولیه منتشر شده توسط اداره آمار فنلاند، این کشور در سال 2022 حدود 18.8 میلیارد یورو محصولات انرژی وارد کرده است که به لحاظ ارزش، نسبت به سال قبل 86 درصد افزایش داشته است. این اداره همچنین اعلام کرد که افزایش هزینه‌ها به دلیل تغییر در حجم محصولات وارداتی نبوده و عمدتا به دلیل افزایش قیمت‌ها است. طبق این گزارش، سهم روسیه از واردات انرژی فنلاند، از 52 درصد در سال 2021 به 18 درصد در سال 2022 کاهش یافته است. از نظر ارزش، فنلاند بیشترین هزینه را برای نفت خام که رقمی حدود 7 میلیارد یورو می‌باشد، پرداخت کرده است.

https://yle.fi/a/74-20030592

فنلاند؛ ابرقدرت پمپ حرارتی در اروپا

بر اساس آمار اولیه انجمن پمپ حرارتی اروپا، فنلاند با بیشترین سرانۀ پمپ حرارتی در هر 1000 خانوار به ابرقدرت پمپ حرارتی در اروپا تبدیل می‌شود. به گفته مدیر عامل LämpöYkkönen، عرضه‌کنندۀ پمپ حرارتی و خدمات چرخه آن در فنلاند، مردم فنلاند علاقه‌مند به کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایه‌گذاری در محصولات پایدار هستند. محبوبیت پمپ‌های حرارتی در فنلاند از آغاز هزاره به دلیل شرایط سخت نوردیک و نیازهای گرمایش بالا در فنلاند افزایش یافته بود، اما جنگ اوکراین و بحران انرژی در سال 2022 باعث رونق بی‌سابقه پمپ حرارتی در سراسر اروپا شده است.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/23509-finland-becomes-heat-pump-superpower-in-europe-with-highest-number-of-heat-pumps-per-1-000-households.html

امیدواری مجدد شرکت‌های فنلاندی به آینده

یک سوم از پاسخ دهندگان به یک نظرسنجی، معتقدند که گردش مالی آتی شرکت‌ها بهبود خواهد یافت. بر اساس نظرسنجی اتاق بازرگانی مرکزی، انتظارات شرکت‌ها از رشد پس از یک دوره طولانی کاهش در حال افزایش است. حدود 33 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که گردش مالی آنها در شش ماه آینده افزایش خواهد یافت و در مقابل، حدود 21 درصد از پاسخ دهندگان معتقد به کاهش هستند. بر اساس این نظرسنجی، 46 درصد تخمین می‌زنند که گردش مالی بدون تغییر باقی می‌ماند. بر اساس این نظرسنجی، بیشترین امیدواری در بخش‌های خدماتی و صنعتی بوده است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009577299.html

رتبۀ برتر فنلاند در شاخص عملکرد لجستیکی

بر اساس مطالعه اخیر بانک جهانی، فنلاند به عنوان کشور برتر لجستیکی در جهان معرفی شده است. این مطالعه عملکرد لجستیک را در 139 کشور بررسی می‌کند و شش حوزه کلیدی عملکرد لجستیک، از جمله کارایی عملیات گمرکی، کیفیت تجارت و زیرساخت‌های مرتبط با حمل‌و‌نقل و مقرون ‌به ‌صرفه بودن حمل‌و‌نقل بین‌المللی را اندازه‌گیری می‌کند. در این مطالعه، فنلاند رتبه دوم را در شاخص عملکرد لجستیک (LPI) کسب کرد. از میان 139 کشور، این پیشرفت قابل توجهی نسبت به مطالعه سال 2018 است که فنلاند در رتبه هشتم قرار گرفت. عملکرد قوی گمرک فنلاند، یکی از عوامل اصلی کسب این رتبه بوده که می‌توان آن را به توسعه فعال عملیات و حمایت از اپراتورهای تجارت خارجی در یک محیط در حال تغییر نسبت داد. این موفقیت همچنین به داشتن زیرساخت‌های با کیفیت بالا، اپراتورهای بسیار ماهر، توانایی رعایت زمان تعیین شده برای تحویل محموله‌ها و همکاری مناسب مقامات با مشتریان مربوط می‌شود.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/23506-finland-ranks-among-top-countries-in-logistics-performance-with-customs-leading-the-way.html

نیروگاه‌های بادی؛ تولید کنندۀ بیش از یک پنجم برق فنلاند

سال گذشته فنلاند پنجمین نیروگاه بزرگ بادی خشکی در بین تمام کشورهای جهان را ساخت. فنلاند در سال‌های اخیر به یک ابرقدرت در سطح جهانی در زمینه انرژی بادی تبدیل شده است. جوکا لسکلا، مدیرعامل صنایع انرژی، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که 21.5 درصد از برق مصرفی کل فنلاند در ماه‌های ژانویه تا مارس با نیروی باد تولید شده است. در سال گذشته سهم تولید انرژی بادی حدود 14 درصد بود، اما ظرف یک سال حدود 2 هزار مگاوات نیروی بادی جدید بیشتر تولید شد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009578217.html

تایید سیاست‌های انرژی فنلاند توسط آژانس بین المللی انرژی

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، هر پنج سال یک بار سیاست‌های انرژی کشورهای عضو خود را بررسی می‌کند و توصیه‌هایی را برای اقدامات سیاستی جدید صادر می‌کند. بر اساس آخرین بررسی ارائه شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی، نیروگاه‌های هسته‌ای و انرژی تجدیدپذیر فنلاند، پایه محکمی‌برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه اقلیمی این کشور فراهم می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی، دستاوردهای سال‌های اخیر سیاست انرژی فنلاند که شامل ساخت چشمگیر نیروگاه‌های بادی، توسعه ذخیره‌سازی گرما، استقرار نیروگاه هسته‌ای جدید و پیشرفت در دفع نهایی پسماندهای هسته‌ای است را مثبت ارزیابی کرد. میکا لینتیلا، وزیر امور اقتصادی در این خصوص گفت: فنلاند فرصت‌های بسیار خوبی برای تبدیل شدن به یک کشور پیشرو در انرژی پاک در آینده دارد. نزدیک به 90 درصد از برق ما در حال حاضر از منابع بدون فسیل تولید می‌شود. وی افزود: ارتقای بلندمدت انرژی هسته‌ای و رشد سریع نیروی بادی از جمله نقاط قوت فنلاند است که به جذب سرمایه‌گذاری‌های صنعتی جدید در این کشور کمک می‌کند.

https://www.dailyfinland.fi/business/32272/IEA-okays-Finlands-nuke-energy-policy-but-challenges-remain

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما