معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمه دوم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش نرخ تورم در اتریش

موسسه آمار اتریش به صورت رسمی نرخ تورم ماه آپریل در این کشور را 9.7 درصد اعلام کرد. در مقایسه با ماه پیش از آن (مارس)، نرخ تورم در اتریش 0.5 درصد افزایش یافته است. نرخ بالای اجاره‌بها، انرژی و آب از عوامل مهم بالا رفتن نرخ تورم اعلام گردیده است. علاوه بر آن، موسسه آمار اتریش با نزدیک شدن به فصل تابستان، افزایش شدید نرخ بلیط هواپیما و هزینه‌های مسافرت در مقایسه با سال گذشته را از مواردی دانست که بر افزایش نرخ تورم تاثیر مستقیمی دارد. گزارش اخیر همچنین تاکید می‌کند که افزایش بهای تامین سبد روزانه خانوار به نسبت زمان مشابه در سال گذشته، بالاتر از نرخ تورم کنونی و در حدود 13.8 درصد است. هزینه‌های انرژی در اتریش به صورت میانگین 80 درصد، سفر 25 درصد و اجاره‌بها 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌اند.

در همین حال، رسانه‌ها از کاهش نرخ تورم در کشور همسایه یعنی سوئیس، به 2.6 درصد خبر داده‌اند و موسسه تحقیقات اقتصادی اتریش با بیان اینکه نرخ تورم در اتریش، در حدود یک سوم، از میانگین کل اتحادیه اروپا بیشتر است و دو برابر کشوری مثل اسپانیاست، خواستار اقدام فوری دولت در بازنگری کلی سیاست‌های مهار تورم شده است. گابریل فلبمایر، رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی اتریش که مهم‌ترین موسسه در این زمینه در داخل کشور است، هشدار داد که اگر اتریش نتواند نرخ تورم بالای کنونی را کنترل کند، شاید به سرنوشت کشورهای جنوب اروپا در زمان پیوستن آنها به حوزه مالی یورو گرفتار شود. وی با بیان اینکه نرخ تورم در اتریش طی چهار ماه گذشته، 2.5 درصد بالاتر از میانگین کشورهای حوزه یوروست، این موضوع را با تبعات جدی همراه دانست. وی در عین حال تاکید کرد که حتی اگر همین امروز سیاست‌های اقتصادی و مالی بازنگری شود، نمی‌توان نرخ تورم را در بازه زمانی کوتاهی کاهش داد.

 https://www.diepresse.com/6288954/inflation-steigt-im-april-auf-97-prozent

https://www.diepresse.com/6283856/in-sachen-teuerung-macht-oesterreich-fast-alles-falsch

https://www.derstandard.at/story/2000146258930/wifo-chef-felbermayr-warnt-heimische-politik-vor-suedeuropa-schicksal

کاهش سرمایه‌گذاری چین در اروپا

روزنامه پرسه در گزارشی اعلام کرد که میزان سرمایه‌گذاری چین در اروپا در سال 2022 به 7 میلیارد و 900 میلیون یورو رسید که در مقایسه با سال 2021 نشان دهندۀ کاهش 22 درصدی می‌باشد. براساس تحقیقات انجام شده، عمده سرمایه‌گذاری‌های چین در صنعت خودروسازی بوده که بیشترین منفعت را چهار کشور آلمان، بریتانیا، فرانسه و مجارستان کسب می‌کنند. صنعت باتری‌سازی برای خودروهای الکترونیکی نیز از بخش‌هایی می‌باشد که بیش از هر صنعتی مورد علاقه چین برای سرمایه‌گذاری بوده که 4.5 میلیارد یورو در این بخش در اروپا سرمایه‌گذاری کرده است.

https://www.diepresse.com/6285695/china-investiert-deutlich-weniger-geld-in-europa

افزایش ورشکستگی شرکت‌ها در اتریش و اروپا

براساس گزارشی که روزنامه پرسه با استفاده از منابع ملی و اروپایی تهیه کرده است، میزان ثبت ورشکستگی شرکت‌ها در غرب اروپا در سال 2022، به میزان 24 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است. سهم اتریش اما بسیار فراتر از این ارقام است و میزان ثبت ورشکستگی شرکت‌ها در این کشور در سال 2022 در مقایسه با سال پیش از آن، 60 درصد افزایش را نشان می‌دهد. افزایش نرخ تورم، مشکلات ناشی از کرونا، قطع کمک‌های کرونایی دولت در سال گذشته، کمبود انرژی و همچنین مشکلات عمده سیستم اقتصادی از مهم‌ترین دلایل این افزایش اعلام شده است. پس از اتریش که بالاترین میزان رشد ورشکستگی را ثبت کرده، بریتانیا با رشد 55 درصدی و فرانسه با رشد 50 درصدی قرار دارند.

https://www.diepresse.com/6286588/groesstes-plus-in-oesterreich-zahl-der-insolvenzen-steigt-in-ganz-europa

افزایش تراز مالی شرکت پست اتریش

شرکت پست اتریش اعلام کرد که میزان تراز مالی این شرکت در سه ماهه نخست سال 2023 در مقایسه با زمان مشابه در سال پیش با 10.5 درصد رشد به 665 میلیون یورو رسید. البته یکی از دلایل افزایش تراز مالی این شرکت، افزایش 3.3 درصدی هزینه‌های پست بوده که در کنار افزایش کسب و کار پس از پایان محدودیت‌های کرونا به عنوان عوامل اصلی این امر اعلام گردیده است.

https://www.diepresse.com/6286974/oesterreichische-post-im-1-quartal-2023-mit-starkem-ergebnis-zuwachs

سرمایه‌گذاری استرالیا در معادن لیتیوم در اتریش

شرکت بزرگ معدنی European Lithium متعلق به استرالیا اعلام کرد که پس از نزدیک به ده سال تحقیق، کاوش و عملیات‌های اولیه، کار عملیاتی مربوط به استخراج لیتیوم را در اروپا آغاز می‌کند. این پروژه در استان کرنتن اتریش خواهد بود. این شرکت، سه پروژۀ همزمان را در مساحتی به ابعاد 114 کیلومتر مربع شروع می‌کند و پیش‌بینی شده که اولین محصول آن در سال 2025 تولید خواهد شد. پیش‌بینی شده است که در این منطقه در بازه زمانی 15 ساله، می‌توان 129 هزار تن لیتیوم ناخالص استخراج کرد. این شرکت استرالیایی، پیشاپیش قراردادی با شرکت خودروسازی BMW برای فروش لیتیوم جهت استفاده در باتری خودروهای برقی به امضاء رسانده است.

https://www.derstandard.at/story/2000146476044/australier-krallen-sich-weiteredrei-lithium-vorkommen-in-oesterreich

سرمایه‌گذاری 4.7 میلیاردی شرکت راه‌آهن سراسری اتریش برای نوسازی

شرکت راه‌آهن سراسری اتریش اعلام کرد که 4.7 میلیارد یورو برای نوسازی راه‌آهن و ناوگان ریلی خود طی سال‌های آینده سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در این راستا قرار است 540 قطار نوسازی شده و چیدمان داخلی بسیاری از واگن‌ها تغییر یابد. علاوه بر آن، نوسازی ریل‌ها در بسیاری از مناطق نیز جزو برنامه‌های پیش‌بینی شده می‌باشد. برای مثال، هزینه تامین 33 قطار شب‌رو (دارای تخت خواب) در حدود 700 میلیون یورو برآورد شده است.

https://www.derstandard.at/story/2000146493441/grosse-oebb-investitionen-in-neue-zuege-kleine-transparenz

افزایش آلایندگی پروازها در اتریش

موسسه vsö اتریش که نهادی فرا‌دولتی در زمینه بررسی حمل‌و‌نقلِ محیط‌زیست محور می‌باشد، در گزارش اخیر خود اعلام نمود که میزان آلایندگی ناشی از پرواز هواپیماها در اتریش افزایش یافته است. در این گزارش آمده که میزان گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط پروازها در این کشور با 640 هزار تن افزایش، اکنون یه 1.9 میلیون تن رسیده است. البته یکی از عوامل مهم این افزایش، پایان محدودیت کرونایی و افزایش سفرها و تعداد پروازها عنوان شده است. این گزارش همچنین خواستار توجه بیشتر به خطوط حمل‌و‌نقل ریلی، نه تنها در اتریش بلکه در کل اروپا برای رسیدن به اهداف تعیین شدۀ آب و هوایی شده است.

https://kurier.at/wirtschaft/klimaschaedliche-emissionen-des-flugverkehrs-in-oesterreich-gestiegen/402443298

نشست اقتصادی اتریش و کره جنوبی

در حاشیه سفر نخست‌وزیر کره جنوبی به وین، نشست بزرگ هیات‌های تجاری با حضور وی، رییس اتاق بازرگانی اتریش و وزیر اقتصاد این کشور برگزار شد. هارالد ماهرر رئیس اتاق بازرگانی اتریش تاکید کرد که هدف اتریش، تعمیق روابط اقتصادی کنونی بین دو کشور می‌باشد. سال گذشته، صادرات اتریش به کره جنوبی، 1 میلیارد و 760 میلیون یورو بوده است که رشد 36.5 درصدی نسبت به سال 2021 داشته است، اما رئیس اتاق بازرگانی اتریش معتقد است هنوز هم می‌توان این رقم را به شدت افزایش داد. میزان واردات اتریش از کره جنوبی نیز 1 میلیارد و 120 میلیون یورو بوده است.

https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20230509_OTS0151/wkoe-mahrer-gemeinsamer-austausch-mit-suedkoreas-premierminister-han-duck-soo-und-arbeits-und-wirtschaftsminister-martin-kocher-bild

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما