معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ سوم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش دوباره نرخ تورم در دانمارک

نرخ تورم دانمارک، برای ششمین ماه متوالی در آوریل کاهش یافت و به 5.3 درصد رسید. نرخ تورم در ماه مارس، 6.7 درصد بود و میزان کاهش نرخ تورم در طول این یک ماه، بزرگترین کاهش یک ماهه در بیش از 40 سال گذشته بود. پاله سورنسن، اقتصاددان ارشد نوکردیت، کاهش نرخ تورم را یک خبر خوب برای مصرف‌کنندگان خواند، اما تصریح کرد که برای نادیده گرفتن کامل نگرانی‌های مربوط به تورم خیلی زود است. یپه یول بوره، اقتصاددان ارشد نیز گفت که بخش عمده‌ای از کاهش نرخ تورم نسبت به سال گذشته، عمدتا به دلیل کاهش قیمت انرژی، مواد غذایی و بنزین بوده است، اما در مقایسه با 12 ماه پیش، خانواده‌های متوسط دارای فرزند هنوز نیاز به 2000 کرون در ماه هزینه‌کرد بیشتر برای کالاها و خدمات یکسان با سال گذشته را دارند. لوئیز آگرستروم هانسن، تحلیلگر ارشد دنسکه بانک نیز در یادداشتی نوشت: انتظار داریم تورم تا سال 2023 کاهش یابد. با این حال، همچنان شاهد فشارهای اساسی بر قیمت‌ها خواهیم بود، که این فشارها اکنون ناشی از افزایش دستمزدها خواهد بود.

منبع: تی وی2

افزایش نرخ سود بانکی

بانک مرکزی دانمارک به پیروی از بانک مرکزی اروپا (ECB) دوباره نرخ بهره را افزایش داد. پس از اینکه بانک مرکزی اروپا نرخ بهره پایه خود را 0.25 واحد درصد افزایش داد، بانک مرکزی دانمارک نیز سود پایه بانکی را از 2.6 درصد به 2.85 درصد افزایش داد. دانمارک که برای اولین بار در جهان نرخ بهره منفی را در سال 2012 اعمال کرد، اکنون پس از افزایش بانک مرکزی اروپا، هزینه‌های استقراض را هفت بار در 10 ماه گذشته افزایش داده است؛ البته در ماه اکتبر و فوریه، به دلیل قدرت کرون، بانک مرکزی دانمارک، نرخ بهرۀ کلیدی خود را کمتر از بانک مرکزی اروپا افزایش داده بود.

منبع: تی وی2

چشم‌انداز اقتصادی نوردیا

بانک نوردیا در آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصادی خود، احتمال وقوع رکود در دانمارک را رد کرده و پس از یک دوره رونق و افزایش فعالیت‌های اقتصادی، یک فرود نرم برای اقتصاد را پیش‌بینی کرده است. این بانک در این گزارش پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های خانوار به دلیل تورم بالا محدود شده است و صنعت ساختمان به‌ ویژه تحت تأثیر نرخ‌های بهره بالا قرار گرفته است؛ با این حال، رشد شدید در صنعت داروسازی به حفظ تولید بالای صنعتی کمک کرده است. انتظار می‌رود که با مثبت شدن دوباره رشد دستمزد حقیقی، فعالیت‌ها سرعت بیشتری بگیرد و سطح تولید در پایان سال افزایش یابد. این موضوع، راه را برای یک حرکت مجدد در اقتصاد عمومی دانمارک در سال 2024 هموار می‌کند. این بانک انتظارات رشد تولید ناخالص داخلی را به 0.5 درصد در سال 2023 و 1.5 درصد در سال 2024 افزایش داده است. به عقیدۀ کارشناسان این بانک، بزرگترین تهدید برای رشد فعالیت‌های اقتصادی، به تورم مرتبط است. اگر تورم طبق انتظار کاهش نیابد، بانک‌های مرکزی مجبور خواهند شد نرخ‌ها را با شدت بیشتری نسبت به سناریوی پایه افزایش دهند. علاوه بر این، یک دوره طولانی تورم بالا، بهبود قدرت خرید خانوارها را به تاخیر می‌اندازد.

منبع: یولندزپستن

افزایش مازاد تجاری دانمارک

آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که کل مازاد تجاری این کشور در ماه مارس از 24.3 میلیارد کرون در ماه قبل به 24.8 میلیارد کرون (3.4 میلیارد دلار) رسید که به دلیل تقاضای قوی برای خدمات حمل و نقل دریایی تقویت شده است. صادرات و واردات کالا و خدمات در ماه مارس به ترتیب 1.7 و 1.6 درصد افزایش یافت. مازاد تجارت کالا از 23.2 میلیارد کرون در ماه قبل به 19.2 میلیارد کرون کاهش یافت. صادرات کالا 1.4 درصد کاهش یافت، در حالی که واردات 3.9 درصد افزایش یافت. در همین حال، مازاد تجارت خدمات از یک میلیارد کرون در ماه فوریه به 5.7 میلیارد کرون در ماه مارس افزایش یافت. صادرات به دلیل افزایش خروجی خدمات حمل و نقل دریایی، رشد ماهانه 6.6 درصدی را ثبت کرد. داده‌ها همچنین نشان داد که مازاد حساب جاری از 30.7 میلیارد کرون در ماه فوریه به 29.5 میلیارد کرون در ماه مارس کاهش یافته است.

منبع: www.dst.dk

جهش جزئی در بازار مسکن

رکود بازار مسکن در آوریل، کمی‌کاهش یافت، زیرا قیمت خانه و آپارتمان به ترتیب، 0.9 درصد و 1.3 درصد در سطح ملی افزایش یافت. این دومین ماه متوالی است که قیمت‌ها اندکی افزایش یافته است، اما تحلیلگران نسبت به پایان یافتن این رکود خوش‌بین نیستند، زیرا بهار معمولا زمان اوج بازار ملک را نشان می‌دهد. میرا لی نیلسن، اقتصاددان نوکردیت، نسبت به برداشت بیش از حد خوش‌بینانه از این ارقام هشدار داد، اما گفت که قیمت‌ها در سطحی هستند که خریداران بالقوه را وسوسه کرده‌اند تا بازار را آزمایش کنند. او گفت: ممکن است در تابستان شاهد افزایش جزئی باشیم، اما در سطح ملی هنوز معتقدیم که تنها سه چهارم از رکود عبور کرده‌ایم. از تابستان گذشته، قیمت‌ها به طور متوسط در سطح ملی 9 درصد اما در منطقه پایتخت بیش از 11 درصد کاهش یافته است.

منبع: تی وی2

توسعه فرودگاه کپنهاگ برای رفع گلوگاه عملیاتی

فرودگاه کپنهاگ، 5 میلیارد کرون (735 میلیون دلار) برای بازسازی کلی ترمینال 3، شلوغ‌ترین ترمینال این فرودگاه، هزینه می‌کند. در بزرگترین توسعه این فرودگاه که تا به حال انجام شده است، به منظور بهبود جریان مسافران، افزایش 60 هزار متر مربع فضا و یک سیستم پیشرفته حمل بار در نظر گرفته شده است. توماس ولدبای، مدیرعامل فرودگاه کپنهاگ گفت: این توسعه به ما اجازه می‌دهد تا در دهه‌های آینده تا 50 میلیون مسافر در سال را جابجا کنیم. فرودگاه کپنهاگ در حال حاضر سالانه حدود 22 میلیون مسافر را جابجا می‌کند. این پروژه در سال 2021 راه اندازی شد اما تقریبا بلافاصله، به دلیل همه‌گیری کرونا متوقف شد، امان اکنون به مسیر خود بازگشته و قرار است در سال 2027 تکمیل شود.

منبع: برلینسکه

کاهش درآمد شرکت کشتی‌رانی مرسک در سه ماهه اول سال

شرکت کشتیرانی مرسک، گزارش داد که درآمدهای سه ماهه اول سال جاری آن کاهش قابل توجهی داشته است. دلیل این امر کاهش حجم حمل و نقل پس از جهش اقتصادی جهانی سال گذشته پس از همه گیری کووید-19 عنوان شده است. طبق گزارش این شرکت، سود خالص سه ماهه اول امسال، 2.3 میلیارد دلار گزارش شده که نسبت به 6.8 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته، کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. مرسک همچنین در آمد شرکت در این مدت را با کاهش 26 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 14.2 میلیارد دلار اعلام کرد. در ماه فوریه، این شرکت کشتیرانی، سود خالص 29.2 میلیارد دلاری را برای سال گذشته گزارش کرد که بالاترین سودی است که تاکنون توسط یک شرکت دانمارکی گزارش شده است. مرسک گفت: نتایج سه ماهه اول، منعکس کننده عادی شدن تقاضا و عرضه جهانی است که مشخصه آن اصلاحات موجودی در اقتصادهای غربی در دو سه ماهه گذشته می‌باشد.

منبع: finans.dk

افزایش در فروش خودروهای برقی

از بیش از 12 هزار خودروی سواری جدید ثبت شده در دانمارک در ماه گذشته، 3471 دستگاه آن برقی بودند که 139 درصد نسبت به آوریل سال گذشته افزایش داشته است. در چهار ماهه اول سال، 52 هزار و 23 دستگاه خودروی سواری به ثبت رسیده که تعداد 15 هزار و 373 دستگاه از آنها، برقی بودند که نشان از افزایش 108 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

منبع: fdm.dk

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما