معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمه اول اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دریافت 50 میلیون یورو تسهیلات از اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا 50 میلیون یورو تسهیلات بازیابی و تاب‌آوری را به اسلوونی پرداخت می‌کند. این نخستین بخش از تسهیلات بازیابی و تاب‌آوری کمیسیون اروپا برای اسلوونی در سال جدید است. پرداخت این مبلغ بدنبال اصلاحات مهمی است که در زمینه تحول دیجیتالی اقتصاد اسلوونی، اصلاحات در بهبود محیط کسب‌وکار کشور و مراقبت‌های طولانی‌مدت از سیستم حسابرسی صورت پذیرفته است. طرح کلی بهبود و تاب‌آوری اسلوونی با 1.5 میلیارد یورو کمک بلاعوض و حداکثر 3.2 میلیارد یورو وام حمایت خواهد شد. تا به امروز، این کشور 281 میلیون یورو کمک بلاعوض دریافت کرده است که شامل پرداخت اخیر و 231 میلیون یورو در سپتامبر 2021 است.

https://sloveniatimes.com/slovenia-receives-first-e50-million-from-eu-recovery-facility/

کاهش نرخ تورم اسلوونی در ماه آوریل

نرخ تورم سالانۀ اسلوونی در ماه آوریل نسبت به ماه مشابه سال قبل، 9.4 درصد بود که در مقایسه با نرخ تورم سالانۀ ماه مارس (با 10.5 درصد)، به میزان 1.1 واحد درصد کاهش داشته است. بیشترین عامل تورم ماه آوریل مربوط به افزایش قیمت‌های مواد غذایی و نوشیدنی بوده است. نرخ تورم ماهانه (آوریل نسبت به مارس سال جاری)، 1.5 درصد بوده است که عمدتا به واسطه افزایش 15.8 درصدی قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی بوده است. در یک سال گذشته، قیمت کالاها به طور متوسط 10.1 درصد و قیمت خدمات 7.9 درصد افزایش یافت. بر اساس محاسبه اداره آمار، در یک سال گذشته، کالاهای مصرفی بی‌دوام و روزمره، ۱۲ درصد، کالاهای نیمه‌بادوام ۷.۶ درصد و کالاهای بادوام ۵.۵ درصد گران شدند.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/letna-stopnja-inflacije-aprila-pri-9-4-odstotka/666435/

کاهش کسری بودجه اسلوونی

کلمن بوشتیانچیچ، وزیر دارایی اسلوونی گفت که کسری بودجه ملی اسلوونی در سال جاری، سه میلیارد یورو یا 4.5 درصد خواهد بود. همچنین به گفتۀ وی، کسری بودجه در سال آینده به 2.8 درصدِ تولید ناخالص داخلی خواهد رسید که کاهش زیادی محسوب می‌شود؛ اما مهمترین دلیل کاهش کسری بودجه در این است که اسلوونی، سال آینده اقدامات حمایتی و تسهیل کننده (اقداماتی که دولت در ارتباط با بیماری کرونا و حفظ وضعیت اقتصادی انجام داد) نخواهد داشت و همزمان با رفع اقدامات برای مقابله با بحران‌ها، سیاست تثبیت مالی به تدریج عادی خواهد شد. دولت در برنامه ثبات پیش‌بینی کرده است که کسری بودجه تا سال 2026 به 1.3 درصد تولید ناخالص داخلی و بدهی به 63 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی در دوره مذکور حدود 2.5 درصد باشد.

داورین کراچون، رییس شورای تثبیت مالی اسلوونی معتقد است که اگر اوضاع بر طبق سناریوی پیش‌بینی شده جلو نرود، بدهی عمومی اسلوونی در سه تا چهار سال آینده به طور جهشی افزایش خواهد داشت. لذا در صورتی که سناریوی بدبینانه تحقق یابد، نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی که در حال حاضر 70 درصد است، سه سال دیگر معادل 80 درصد خواهد بود. وی تصریح کرد اسلوونی از نظر پایداری در بدهی‌های دراز مدت، به دلیل افزایش هزینه‌های بدهی‌ها، کشوری با ریسک بالا است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/slovenija-je-visokotvegana-drzava-glede-dolgorocne-vzdrznosti-dolga/666575/

قیمت‌های بالای حمل‌و‌نقل عمومی در اسلوونی

اسلوونی از نظر مقرون به صرفه بودن حمل‌و‌نقل عمومی در رده چهاردهم اروپا قرار دارد. طبق گزارش موسسه گرین پیس اروپای مرکزی و شرقی که 30 کشور اروپایی را رتبه‌بندی کرده است، اسلوونی در زمینۀ حمل‌و‌نقل عمومی دارای سیستم فروش بلیطی است که استفاده از آن آسان است، اما مقرون به صرفه نیست. اسلوونی در حالی رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داد که از 100 امتیاز، تنها 18 امتیاز کسب کرد. این کشور برای سیستم ساده بلیط فروشی، سفر رایگان برای سالمندان بالای 65 سال و نرخ مالیات بر ارزش افزوده متوسط 9.5 درصدی امتیاز کسب کرد.

لازم به ذکر است اسلوونی دارای یک سیستم بلیط الکترونیکی است که به کاربران امکان می‌دهد تمام بلیط‌های حمل‌و‌نقل عمومی را با یک کارت رزرو کنند و در همان سفر از اتوبوس به قطار سوئیچ کنند. قیمت بلیط بر اساس طول سفر است که کمترین قیمت آن، 1.3 یورو برای سفر زیر 5 کیلومتر و بالاترین قیمت نیز 13 یورو برای بیش از 150 کیلومتر سفر است. دانشجویان می‌توانند بلیط سالانه 200 یورویی یارانه‌ای رزرو کنند که برای تمام وسایل حمل‌و‌نقل عمومی معتبر است و در داخل شهرها از تخفیف‌های بیشتر نیز برخوردار می‌شوند. سالمندان بالای 65 سال و افراد دارای معلولیت به صورت رایگان سفر می‌کنند. بلیط قطار و اتوبوس در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات برای همه، 75 درصد تخفیف دارد. علی‌رغم بسیاری از تخفیف‌های اجتماعی، اسلوونی در مقایسه با لوکزامبورگ در تسهیلات و مزایای حمل‌و‌نقل عمومی ضعیف است، جایی که حمل‌و‌نقل عمومی، کلا رایگان است. لوکزامبورگ با 100 امتیاز در این فهرست اول شد و مالت با 86 امتیاز و اتریش با 81 امتیاز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. بلغارستان نیز با صفر امتیاز پس از دو کشور یونان و کرواسی که 2 امتیاز کسب کردند، در رده آخر قرار گرفت.

https://sloveniatimes.com/high-prices-a-bump-in-the-road-for-slovenian-public-transport/

بازپرداخت جریمه‌های اعمال شده در دوره کرونا

دولت لایحه پیشنهادی بازپرداخت جریمه‌هایی را که در دوران همه‌گیری کرونا، بدون مبنای مناسب اعمال شده بود را تصویب کرد و به پارلمان اسلوونی ارائه داد. بر اساس این مصوبه، دولت جریمه‌هایی را که قبلا در طول همه‌گیری کووید-19 بدون مبنای قانونی کافی اعمال شده و توسط افراد پرداخت شده است را باز می‌گرداند. دولت همچنین می‌خواهد تمام اقدامات اجرایی جاری برای چنین جریمه‌هایی را متوقف کند. پیش‌بینی می‌شود که پارلمان، این قانون را ظرف یک یا دو ماه تصویب کند. لازم به ذکر است دادگاه قانون اساسی قبلا چنین جریمه‌هایی را مغایر با قانون اساسی دانسته بود. بر اساس آمار اعلامی، بین مارس 2020 تا مه 2022، بیش از 62 هزار پرونده در این ارتباط تشکیل شده و مجموع جریمه‌های اعمال شده حدود 5.7 میلیون یورو بوده است.

https://www.rtvslo.si/slovenija/vlada-potrdila-predlog-za-vracilo-glob-ki-so-bile-med-epidemijo-izrecene-brez-ustrezne-podlage/666982/

فروش دکل‌های موبایل Telemach به شرکت سعودی طوال

شرکت سعودی طوال (TAWAL)، دکل‌های موبایل Telemach را در اسلوونی خریداری می‌کند. یونایتد گروپ، شرکت رسانه‌ای و مخابراتی مستقر در آمستردام، زیرساخت دکل‌های موبایل خود را در اسلوونی، بلغارستان و کرواسی به شرکت سعودی طوال فروخته است. طوال بخشی از شرکت مخابرات عربستان سعودی است. این اولین سرمایه‌گذاری طوال در مخابرات اروپاست. در حالی که ارزش معامله فاش نشده است، گروه یونایتد ارزش این زیرساخت‌ها را 1.22 میلیارد یورو ارزیابی می‌کند.

لازم به ذکر است، گروه یونایتد مالک چندین رسانه و همچنین ارائه دهنده خدمات مخابراتی Telemach در اسلوونی است. این شرکت در بیانیه خود در 21 آوریل اعلام کرد که درآمد حاصل از فروش به این گروه کمک می‌کند تا جریان نقدینگی را برای توسعۀ بیشتر، از جمله سرمایه‌گذاری در شبکه‌های تلفن همراه، با برنامه‌ریزی گروه برای ساخت 200 برج اضافی در دو دهه آینده، آزاد کند. انتظار می‌رود این معامله در نیمه دوم سال انجام شود.

https://sloveniatimes.com/telemach-mobile-towers-sold-to-saudi-company/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما