معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

واردات نفت روسیه ممکن است قیمت بنزین را 100 روپیه در هر لیتر کاهش دهد

پاکستان خرید نفت از روسیه را آغاز کرده است اولین محموله تا یک ماه آینده وارد پاکستان خواهد شد با ورود نفت روسیه امکان کاهش قیمت بنزین تا ۱۰۰ روپیه در هر لیتر وجود دارد زیرا عرضه نفت روسیه به پاکستان با تخفیف 16 تا 18 دلار در هر بشکه می‌باشد. به گفته منابع وزارت نفت، پس از ورود اولین محموله نفت از روسیه، تخمین زده می‌شود که در آینده چه مقدار نفت مورد نیاز وارد خواهد شد و همچنین آیا پاکستان در آینده نفت از روسیه وارد خواهد کرد یا خیر.

https://e.jang.com.pk/detail/439209%22

دیدار وزیر تجارت افغانستان با سر وزیر سند

سیدمرادعلی شاه، سر وزیر سند، و نورالدین عزیز، وزیر تجارت افغانستان، در نشستی که دردفتر سر وزیری برگزار شد، توافق کردند که برای ارتقای صلح در منطقه با یکدیگر همکاری نمایند تا تجارت برای رفاه مردم باشد. کسب و کار را می‌توان ترویج کرد. وزیر تجارت افغانستان را در این نشست، صادق الله عابد معاون وزیر حمل و نقل، مقامات ارشد تجارت، ترانسپورت و هوانوردی افغانستان و عبید الرحمن نظامی سفیر پاکستان در افغانستان همراهی می‌کردند. سر وزیر از هیئت استقبال کرد و در مورد مسایل مختلف از جمله افغان‌های مقیم کراچی، صلح و امنیت، ارتقای تجارت گفتگو نمود. سر وزیر سند گفت: پاکستان و افغانستان هر دو کشور برادر هستند و پاکستان به ویژه کراچی خانه دوم شهروندان افغانستان است. وزیر تجارت افغانستان گفت که پاکستان مانند خانه اوست که از دیرباز میزبان مردم افغانستان بوده است. او گفت که مردم ما بیشتر برای درمان، فعالیت های اجتماعی و تجاری به کراچی می آیند.

https://www.express.pk/story/2480562/6/

https://www.nation.com.pk/10-May-2023/afghan-commerce-minister-discusses-trade-commerce-with-sindh-cm

اتاق مشترک بازرگانی و صنعت پاکستان و چین، وارد شدن سی پیک به فاز 2 را اعلام کرد

سی پیک پس از اتمام موفقیت آمیز مرحله اول، اکنون وارد فاز دوم با تمرکز بر همکاری‌های صنعتی، تجارت، کشاورزی و توسعه اقتصادی شده است. معظم گورکی، گفت: در حال حاضر 22 پروژه در حال اجرای سریع هستند که در مقایسه با کریدورهای دیگرجهان سرعت اجرایی بالاتری دارند.

https://www.thenews.com.pk/print/1064292-cpec-enters-phase-2-pcjcci

 ارائه پروژه خط آهن 58 میلیارد دلاری از گوادر به کاشغر توسط چین

چین بزرگترین پروژه تاریخی خود را به ارزش 58 میلیارد دلار از گوادر تا کاشغر تحت پروژه کریدور اقتصادی چین پاکستان (CPEC) ارائه کرده است. این پروژه، گران ترین پروژه طرح کمربند و جاده چین می‌باشد. بر اساس این گزارش، طرح پیشنهادی پتانسیل شکل دادن به تجارت و ژئوپلیتیک را دارد. پیوند ریلی بخشی از یک طرح گسترده تر برای بازیابی اتصال جاده ابریشم است، پیوند ریلی بخشی از طرحی برای کاهش وابستگی به مسیرهای تحت سلطه غرب می‌باشد. این پروژه 58 میلیارد دلار هزینه دارد، سیستم راه آهن به طول 1860 مایل، گوادر را به شهر کاشغر در سین کیانگ متصل می‌کند. کارشناسان چینی می‌گویند که دولت و موسسات مالی باید حمایت قوی از این پروژه داشته باشند، هماهنگی و همکاری بین ادارات ملی ذیربط باید افزایش یابد، دولت چین باید برای تامین بودجه حمایتی، از سیاست های قوی و تضمین برای ساخت پروژه استفاده نماید.

https://urdu.geo.tv/latest/325913-

سرمایه گذاری چین در بخش برق پاکستان تحت CPEC

سرمایه گذاری چین در بخش برق پاکستان در قالب کریدور اقتصادی چین و پاکستان به 21 میلیارد دلار رسیده است. به گزارش گوادر پرو، یکی از مقامات ارشد بخش برق گفت: پروژه ساخت نیروگاه مبتنی بر زغال سنگ وارداتی در گوادر به دلیل عدم نتیجه مطلوب تقریباً خاتمه یافته و برنامه ریزی برای جایگزینی آن با نیروگاه خورشیدی انجام شده است. گزارش امکان سنجی با استفاده از زغال سنگ تهر به دلیل هزینه بالای حمل و نقل از تهر به گوادر مخالفت کرد، اما دولت چین با این نظر موافق نبود و یک نیروگاه 300 مگاواتی مبتنی بر سوخت وارداتی پیشنهاد شد و بر بازسازی آن تاکید گردید. با نامگذاری این پروژه به عنوان یک برنامه راهبردی گفته شد که بهره برداری از بندر گوادر با توجه به قوانین و مقررات استان و برق وارداتی از ایران نمی‌تواند به پروژه ضعیفی که انتقال سوخت آن به خطر بیفتد، وابسته باشد. این مقام مسئول گفت: اکنون پروژه 300 مگاواتی زغال سنگ وارداتی را احیا کرده ایم که تا دسامبر 2025 عملیاتی می‌شود.

https://www.jasarat.com/2023/04/27/cpec-2/

تمایل دولت افغانستان به گسترش پروژه CPEC به افغانستان

موافقت با گسترش پروژه CPEC چین به افغانستان، طالبان با تعمیق همکاری سه جانبه با چین و پاکستان موافقت کردند. وزیر امور خارجه چین در تاریخ 6 مئی با بلاول بوتو زرداری همتای پاکستانی خود و امیر خان متقی وزیر امور خارجه افغانستان در اسلام آباد گفتگو کرد. سه کشور توافق کردند که کریدور اقتصادی چین پاکستان (CPEC) را به افغانستان گسترش دهند و متعهد شدند که روابط بین کشورها را ارتقا دهند. وزارت خارجه چین اعلام کرد وزرای سه کشور بر حفظ روابط، تعمیق اعتماد سیاسی، احترام به حاکمیت یکدیگر و رسیدگی به اختلافات از طریق رایزنی برابر توافق نمودند. این وزارت افزود که آنها با تحریم های یکجانبه غیرقانونی علیه افغانستان و مداخله در امور داخلی آن مخالفند. افغانستان و پاکستان هر دو متعهد به ارتقای روابط سه جانبه با چین در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای حفظ منافع مشترک خود می‌باشند.

https://www.jasarat.com/2023/05/08/afghanistan-cpec/

https://www.dawn.com/news/1751728/cpec-will-be-extended-to-afghanistan-as-trilateral-cooperation-set-to-deepen

سبقت گرفتن بندر گوادر در حمل و نقل گندم از سایر بنادردر پاکستان

بندر گوادر با انجام موفقیت آمیز تمامی مراحل ترخیص 450هزار تن گندم وارداتی از روسیه، توانایی عملیاتی خود را به اثبات رساند. 9 کشتی حامل 450 هزار تن گندم روسیه از 2 مارس تا 3 مئی در این بندر لنگر انداخته بودند. مقامات انجمن کارگزاران تسویه کشتی گوادر گفتند که بندر گوادر در حمل و نقل و فرآوری گندم از سایر بنادر پاکستان پیشی گرفته است. وی گفت: بندر گوادر نسبت به سایر بنادر مانند بندر KPT و قاسم اقتصادی‌تر است، زیرا این دو بندر همیشه پر مشغله بوده و کشتی‌ها به طور مکرر با خرابی و هزینه ذخیره‌سازی بالا مواجه هستند. بندر گوادر بدون هزینه ذخیره سازی همراه با سریعترین خدمات استودورینگ می‌باشد. وی گفت: برای ترخیص گندم از بندر گوادر به جای جابجایی دستی، از سامانه ترخیص تحت وب استفاده گردیده است.

https://www.express.pk/story/2479900/6/

  احتمال متوقف شدن فاز سوم پروژه زغال سنگ تهر به دلیل بحران مالی

با توجه به تداوم بحران مالی در پاکستان و کمبود دلار، پروژه‌های مهم ملی نیز به دلیل مشکلات گشایش ال سی واردکنندگان تحت تاثیر قرار گرفته است. با فرا رسیدن تابستان، مصرف کنندگان برق در سراسر پاکستان با قطعی برق طولانی مدت و مشکلات دیگر در تامین برق مواجه هستند. با توجه به کاهش قدرت خرید قشر عادی به دلیل تورم، کاهش نرخ برق بسیار ضروری است و پیش بینی می‌شود تقاضای برق در تابستان افزایش یابد که این امر نیازمند اتکا به منابع ارزان و مطمئن تولید برق می‌باشد. در سال مالی 2021-22، هزینه تولید هر واحد برق از زغال سنگ تهر 7 تا 9 روپیه در هر کیلووات بود. در مقابل، هزینه واحد نیروگاه‌هایی که با زغال سنگ وارداتی کار می‌کنند تا 35 روپیه در هر کیلووات ثبت شده است. بنابراین زغال سنگ تهر نقش مهمی در تامین تقاضای انرژی در پاکستان به صورت مقرون به صرفه ایفا کرده است. تولید معدن زغال سنگ در بلوک دوم از 3.8 میلیون تن در سال به 7.6 میلیون تن در سال افزایش یافته است.

https://www.express.pk/story/2479975/6/

 K-Electric : درخواست تمدید مدت مجوز برای 20 سال

مجوز توزیع برق شهر کراچی که به شرکت K-Electricاختصاص داشت، در تاریخ 20 ژوئیه به پایان می رسد. درپی این موضوع،  K-Electric به دنبال تمدید مجوز خود برای 20 سال آینده می‌باشد. شایان ذکر است کهK-Electric  در سال 2022 پیشنهادات و برنامه‌های خود برای 20 سال آینده را  به  NEPRA (سازمان ملی تنظیم مقررات برق) داده بود بنابراین تصمیم تمدید مجوز توزیع برق بعهده NEPRA  می‌باشد. NEPRAاز همه افراد سهامداران و عموم مردم دعوت کرده است تا نظرات خود را به نفع یا مخالف پیشنهادK-Electric برای تمدید و عدم تمدید در مدت چهارده روز ارائه دهند.

https://www.nation.com.pk/09-May-2023/k-electric-requests-to-extend-term-of-its-distribution-licence-for-another-20-years

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما