معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ دوم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش یارانه کرونایی اتحادیه اروپا به دانمارک

عملکرد اقتصاد دانمارک در پسا کرونا، بهتر از انتظارات بوده است، بنابراین دانمارک از محل صندوق بازیابی 750 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا، پولی کمتر از توافق قبلی دریافت خواهد کرد. پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصاد اروپا، در جریان بازدید از کپنهاگ گفت که پرداخت‌ها برای تناسب با وضعیت در کشورهای مختلف عضو تطبیق داده شده است. این کمیسر ایتالیایی پس از گفتگو با نیکولای وامن، وزیر دارایی دانمارک گفت: کشورهایی که سریعتر بهبود یافته‌اند، یارانۀ کمتری دریافت خواهند کرد، در حالی که کشورهای دیگر اندکی بیشتر دریافت خواهند کرد. آقای وامن نیز گفت: اقتصاد دانمارک از بحران کرونا، قوی‌تر از پیش‌بینی‌ها خارج شده است؛ با اشتغال بالا، بدهی بسیار کم و رشد پایدار، ما عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا داشته‌ایم، به همین دلیل است که میزان دریافتی دانمارک، کمتر از میزان توافق شده در زمان انجام این طرح خواهد بود. با این تصمیم جدید، دانمارک اکنون 10.7 میلیارد کرون (معادل 1.41 میلیارد یورو) تا سال 2026 دریافت خواهد کرد، در حال که قبلا توافق شده بود 11.98 میلیارد کرون (معادل 1.58 میلیارد یورو) دریافت نماید. اولین بخش از این یارانه، به مبلغ 2.2 میلیارد کرون در اختیار دانمارک قرار گرفته است.

منبع: روزنامه بی تی

اجرای 37 ساعت کار در هفته برای افراد بیکار

دولت به منظور جذب مهاجران غیرغربی به بازار کار، از افراد بیکار خواهد خواست برای حفظ مزایای اجتماعی خود، 37 ساعت در هفته در یک اداره دولتی کار کنند. مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک، در مصاحبه با تی وی2 گفت: هرکسی که به دانمارک می‌آید موظف است مخارج زندگی خود را تامین کند و اگر فردی نتواند شغل معمولی پیدا کند، باید به مدت 37 ساعت در هفته در یکی از ادارات دولتی کار کند. وی افزود: مهاجران غیرغربی، به ویژه زنان، در آمار بیکاری به طور نامتناسبی بیش از حد حضور دارند. طبق آخرین آمار از هر ده زن غیرغربی، چهار نفر بیکار هستند و بسیاری از آنها سال‌ها مدعی مزایای رفاهی می‌شوند. بر اساس برآوردهای دولت، در حال حاضر 27 هزار نفر باید برای مدت 37 ساعت در هفته کارهائی در آشپزخانه‌های خانه‌های مراقبت، شستن لباس برای سالمندان، یا نظافت انجام دهند تا مزایای خود را حفظ کنند و اگر از کار امتناع ورزند، مزایای اجتماعی آنها قطع خواهد شد.

منبع: شبکه تی وی2

تشدید محدودیت برای کسب شهروندی دانمارک

دولت دانمارک، محدودیت‌های بیشتری را برای مهاجرانی که درخواست شهروندی می‌کنند پیشنهاد کرده است. بر اساس طرح جدیدی که ارائه شده است، متقاضیان از روز ارسال فرم‌ها تا زمان برگزاری مراسم رسمی‌شهروندی نباید دانمارک را ترک کنند، روندی که ممکن است تا دو سال طول بکشد. این الزام در کنار قوانین محدود کننده که از قبل وجود دارد، متقاضیان را ملزم می‌کند که به مدت 9 سال به طور مداوم در دانمارک زندگی کرده باشند. بر اساس اعلام وب سایت دولتی borger.dk، سفرهای طولانی مدت یا مکرر به خارج از کشور ممکن است بر شرائط دریافت شهروندی تاثیر بگذارد.

منبع: بی تی

ثبت بالاترین درآمد برای بزرگترین آلاینده دانمارک

آلبورگ پورتلند، تنها تولیدکننده سیمان در دانمارک و همچنین بزرگترین آلاینده این کشور، در سال 2022 به رکورد گردش مالی 12.8 میلیارد کرونی (1.69 میلیارد یورویی) دست یافت که 27 درصد بیشتر از سال قبل بود. سود سالانه این شرکت، به میزان 1.46 میلیارد کرون (190 میلیون یورو) افزایش یافته بود که حدود 30 درصد بیشتر از سال 2021 بود. این غول صنعتی، سال گذشته در مرکز توجه قرار گرفت، زیرا دولت برای کمک به دستیابی به هدف بلندپروازانه دانمارک برای کاهش 70 درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030، پیشنهاد مالیاتی معادل 1125 کرون (148 یورو) به ازای انتشار هر تن دی‌اکسید‌کربن را ارائه کرد، اما در عین حال به آلبورگ پورتلند که کارخانه آن در شمال یوتلند سالانه 2.3 میلیون تن سیمان تولید می‌کند، تخفیفی ویژه قائل شد که انتقاداتی را در پی داشت. سیمان تولیدی این شرکت علاه بر دانمارک، در بقیه کشورهای اروپای شمالی و ایالات متحده فروخته می‌شود و هلدینگ آلبورگ پورتلند، شرکت مادر تعدادی از شرکت‌های سیمان و بتون در کشورهای شمال اروپا، بلژیک، ایالات متحده آمریکا، ترکیه، مصر، مالزی، ایتالیا، چین و غیره است.

منبع: شبکه تلوزیونی دی آر

حمایت دولت از شرکت‌های بزرگ داروسازی دانمارک

دولت دانمارک از پیشنهادات کمیسیون اروپا برای اصلاح همه جانبه صنعت دارو فاصله گرفته است. طرح اتحادیه اروپا، به ویژه با هدف رسیدگی به اختلافات دسترسی و قیمت بین کشورهای اروپایی و حصول اطمینان از دسترسی همه شهروندان اتحادیه اروپا به محصولات مشابه با قیمت یکسان است، اما دولت دانمارک از اقدامات کلیدی به ویژه پیشنهاد کاهش دورۀ حفاظت از داده‌های داروهای جدید به دو سال در اروپا با این ادعا که نوآوری را کاهش می‌دهد، مخالف است.

سوفی لوهد، وزیر بهداشت دانمارک معتقد است این امر مثبتی است که قوانین دارویی اروپا در حال بازنگری و ثبات در آینده است و ما از اهداف کلی بهبود دسترسی بیماران به دارو، تامین امنیت و تقویت نوآوری حمایت می‌کنیم، اما ما همچنین نیازمند یک رویکرد متعادل هستیم. من نگران پیشنهاد کاهش دوره حفاظت از داروهای جدید هستم، زیرا این خطر باعث تضعیف انگیزه‌های صنعت برای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه داروهای جدید می‌شود. کنفدراسیون صنعت دانمارک (DI) و انجمن صنعت داروسازی دانمارک که اعضای آن شامل غول‌های داروسازی نوونوردیسک و لوندبک نیز می‌باشد با این موضع وزیر بهداشت موافقند. لارس یورگنسن، مدیرعامل نوونودریسک (بزرگترین تولید کننده داروهای دیابت در جهان)، قبلا هشدار داده بود که اگر این پیشنهادات به واقعیت تبدیل شود، شرکت او مجبور خواهد شد به جای اروپا، در ایالات متحده و سایر نقاط جهان تحقیق و آزمایش نماید و محصولات را به بازار عرضه کند. وی افزود: با این اقدام، اروپا نه از مزایای سلامتی برخوردار خواهد بود و نه سطح فعالیت اقتصادی از صنعت را دریافت خواهد کرد.

منبع: برلینسکه

قرارداد 920 میلیون دلاری اپراتور مخابراتی

اپراتور مخابراتی سوئدی تیلیا (Telia)، با فروش بخش عملیات خود در دانمارک، به شرکت نورلیس (Norlys)، به مبلغ 6.25 میلیارد کرون (825 میلیون یورو) موافقت کرده است. این معامله چند ماه پس از آن صورت گرفت که تیلیا سود اصلی سه ماهه چهارم را اندکی کمتر از تخمین‌ها گزارش کرد و هشدار داد که امسال دست به کاهش 1500 موقعیت شغلی خواهد زد.

منبع: شبکه دی آر

ساخت اولین کشتی کانتینری با سوخت متانول سبز

شرکت کشتیرانی مرسک (Maersk)، در سپتامبر تحویل اولین کشتی کانتینری جهان را که با متانول سبز حرکت می‌کند، جشن می‌گیرد. این کشتی 172 متری، تابستان امسال اسکله هیوندای میپو در کره را ترک خواهد کرد تا اولین سفر خود به کپنهاگ را آغاز کند. هدف مرسک، دستیابی به انتشار خالص صفر درصد گازهای گلخانه‌ای در سال 2040 در کل تجارت است.

منبع: www.soefart.dk

افزایش سود دنسکه بانک

دنسکه بانک، بزرگترین بانک دانمارک، افزایش شدید درآمدهای سه ماهه اول سال را گزارش کرده است که با افزایش نرخ بهره حاصل شده است. این بانک همچنین اعلام کرده که با وجود آشفتگی در بازارهای مالی جهانی، انتظار رشد درآمد در سال جاری را دارد. سود خالص دنسکه بانک در سه ماهه ژانویه تا مارس از 2.8 میلیارد کرون در سال گذشته به 5.2 میلیارد کرون (685 میلیون یورو) رسید. این بانک در سال 2022 متحمل 5.1 میلیارد کرون ضرر شد که بیشتر به دلیل تسویه حساب 2 میلیارد دلاری آن به ایالات متحده و دانمارک به دلیل تخلف بود.

منبع: danskebank.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما