معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش درآمد صادراتی کنجد اتیوپی

کنجد 30 درصد از کل تولید دانه‌های روغنی در اتیوپی را تشکیل می‌دهد. امسال 2.77 میلیون هکتار زمین زیر کشت کنجد رفت که نسبت به 1.37 میلیون هکتار در سال گذشته افزایش داشته است. با این حال، حجم صادرات و درآمد نسبت به پنج سال گذشته کاهش شدیدی را تجربه کرده است. در سال 2019 نزدیک به 220 هزار تن کنجد صادر و 358 میلیون دلار درآمد برای کشور به همراه داشته است. این حجم در سال گذشته به نصف کاهش یافت و به 223 میلیون دلار رسید. امسال تنها 89 هزار تن با درآمد 155 میلیون دلار راهی بازارهای بین‌المللی شد. جنگ دو ساله در ایالت‌های منطقه‌ای تیگرای و آمهارا که بیش از 70 درصد از تولید کنجد در سراسر کشور را تشکیل می‌دهند، از مهمترین دلایل کاهش درآمدهای صادراتی اتیوپی از جانب این محصول می‌باشد. کاهش بهره‌وری، دسترسی محدود به فناوری مدرن، نیروی کار غیر ماهر و واسطه‌ها از جمله دیگر عواملی هستند که بازار کنجد را تحت تأثیر قرار داده است.

https://twitter.com/addis_fortune/status/1659101555629383681

صرفه جویی 1.9 میلیارد دلاری با اتخاذ سیاست جایگزینی واردات

به گفته ملاکو آلابل وزیر صنعت اتیوپی این کشور توانست طی 9 ماهه سال مالی جاری با اتخاذ سیاست جایگزینی واردات 1.9 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی نماید. بخش تولیدی ظرفیت تولید خود را از 46 درصد به 53 درصد در 9 ماه گذشته افزایش داده و 96 درصد از برنامه را محقق کرده است. وی خاطرنشان کرد: با تلاش‌هایی که برای تحقق سیاست جایگزینی واردات انجام شده، کشور توانسته کالاهای وارداتی را در صنایع تولیدی فعال در کشور تولید کند و در طول 9 ماهه سال مالی جاری حدود 1.9 میلیارد دلار صرفه‌جویی کند. به گفته وی برخی از این صنایع نیز اقدام به صادرات برخی از این محصولات به بازارهای بین المللی کرده‌اند. سهم بازار بخش تولید نیز که در ابتدای برنامه ده ساله 30 درصد بود، امسال به 34 درصد رسیده است.

https://www.fanabc.com/english/ethiopia-saves-1-9bn-in-9-months-through-import-substitution-ministry-of-industry/

برگزاری مجمع تجاری اتیوپی – امارات در ابوظبی

مجمع تجاری اتیوپی و امارات با هدف ارتقای پتانسیل سرمایه‌گذاری اتیوپی در تاریخ 19 مه 2023 در ابوظبی برگزار شد. در این مجمع خانم للیسه نمه کمیسونر کمیسیون سرمایه‌گذاری اتیوپی توضیحات مفصلی در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سیاست‌های مطلوبی که در اتیوپی وجود دارد ارائه کرد. وی همچنین با گروهی از سرمایه‌گذاران کلیدی امارات در مورد فرصت‌ها و مشوق‌های ارائه شده برای سرمایه‌گذاری در اتیوپی گفتگوهای مفیدی انجام داد. وی در این گفتگوها با موضوع «فرصت‌های تجاری در اتیوپی» بر چارچوب‌های حمایتی متعدد برای سرمایه‌گذاران از صدور مجوز تا بهره‌برداری کامل و همچنین طرح‌های اصلاحی انجام‌شده توسط دولت برای تسهیل تجارت، تاکید کرد.

https://www.ena.et/web/eng/w/eng_2824947

برنامه شرکت Nyala Motors برای مونتاژ محصولات نیسان در اتیوپی

شرکت Nyala Motors اعلام کرده زمینی را برای ساخت کارخانه مونتاژ خودروهای نیسان در اتیوپی اکتساب نموده است. این شرکت در تاریخ 18 مه 2023 در جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس خود این موضوع را اعلام کرد. مدیران این شرکت قصد دارند در طول ساخت این کارخانه با خودروساز ژاپنی نیسان که دفتر مرکزی آن در یوکوهاما است، مشارکت نمایند. شایان ذکر است علیرغم معرفی یک سری سیاست‌ها برای تشویق مونتاژکاران داخلی، این بخش در اتیوپی رشد چندانی نکرده است. KIA، Lifan، Chery و Jack از جمله خودروهایی هستند که در داخل اتیوپی مونتاژ می‌شوند ولی با این وجود خودروهای دست دوم بر بازار بازار اتیوپی تسلط دارند.

https://www.thereporterethiopia.com/34075/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما