معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی غنا و توگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای غنا و توگو در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش تعرفه آب، برق و گاز در غنا

17 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، کمیسیون تنظیم مقررات خدمات عمومی (PURC) پس از بررسی سه ماهه دوم سال 2023، در بیانیه ای، افزایش 18.36 درصدی تعرفه برق و گاز طبیعی و آب را برای همه گروه‌های مصرف کننده اعلام کرد.

این کمیسیون افزایش اخیر قیمت ها را به نرخ مبادله سدی/ دلار آمریکا، تورم، ترکیب تولید برق و میانگین موزون هزینه گاز طبیعی (WACOG) نسبت داده است.

برگزاری سومین نمایشگاه اقتصادی و تجاری چین و آفریقا در اکرا

17 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، سومین نمایشگاه اقتصادی و تجاری چین و آفریقا با هدف ارتقای تجارت بین چین و سایر نقاط جهان در آکرا برگزار می‌گردد.

این رویداد در جریان کنفرانس تطبیق تبادل اقتصادی و تجاری چین (شائویانگ) و غنا در روز دوشنبه در آکرا برای تاریخ 29 ژوئن تا 2 ژوئیه 2023، به مدت چهار روز، در شهر چانگشا، استان هونان در کشور چین، برنامه ریزی گردیده است.

یائو مین، معاون دفتر بازرگانی شهرداری شائویانگ، در جریان این رویداد گفت، سومین نمایشگاه اقتصادی و تجاری چین - آفریقا فرصت های جدیدی را به ارمغان می آورد و حرکت جدیدی را برای همکاری‌های عملی اقتصادی و تجاری و مشارکت برد - برد بین غنا و چین ایجاد می‌کند.

گسترش همکاری‌های تجاری میان غنا و چین

18 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، آقای مایکل اوکیره بافی، معاون وزیر تجارت و صنعت غنا طی سخنانی در کنفرانس هماهنگی اقتصادی و تجاری چین (شائویانگ) و غنا گفت، غنا به تقویت روابط دوجانبه و تجاری با چین ادامه خواهد داد. علاوه بر این، چین طی سال ‌ها شریک تجاری اصلی غنا بوده است و این مشارکت نتایج مثمر ثمر و یک وضعیت برد - برد برای هر دو طرف به همراه داشته است.

وی افزود، AfCFTA بازاری با 1.2 میلیارد نفر با مجموع تولید ناخالص داخلی 3.4 تریلیون دلار ارائه کرده است و این به وضوح نشان می دهد که هر کسی که اکنون کسب و کاری در غنا راه اندازی می‌کند فردا آینده روشنی دارد. از آنجا که شما از بازار بزرگتری بهره مند خواهید شد، ممکن است نه تنها با غنا بلکه با سایر بازارهای منطقه آفریقا همکاری داشته باشید.

وی همچنین از شرکت‌های چینی درخواست کرد تا از ابتکار منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) استفاده کرده و حضور خود را در غنا تثبیت کنند.

 

افتتاح نمایشگاه مراقبت های بهداشتی و داروسازی غرب آفریقا در اکرا

17 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، کارشناسان دارو سازی غرب آفریقا در آکرا برای دومین دوره نمایشگاه داروسازی و مراقبت های بهداشتی غرب آفریقا گرد هم آمدند.

این نمایشگاه سه روزه که توسط Wegvoraus، یک شرکت مستقر در هند، با همکاری وزارت بهداشت (MOH) سازماندهی گردیده است، سرمایه گذاران و دست اندرکاران صنعت سلامت مانند: تولید کنندگان، فروشندگان و توزیع کنندگان را در میان سایرین در منطقه زیر صحرا گرد هم آورده است.

 

راه اندازی پروژه 27 میلیون دلاری در اکرا برای تقویت تولید برنج

15 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، یک پروژه 27 میلیون دلاری با شعار " پیوند آب - انرژی- غذا (WEFP) برای زندگی بهتر و توسعه روستایی در غنا" با هدف تقویت تولید برنج و کمک به تلاش غنا برای دستیابی به امنیت غذایی ملی با تامین مالی دولت کره جنوبی در آکرا راه اندازی گردیده است.

این پروژه که توسط مرکز تحقیقات علمی و صنعتی (CSIR) با مشارکت برنامه کره برای همکاری بین‌المللی در کشاورزی (KOPIA) مرکز غنا اجرا می‌گردد، به دنبال توسعه 100 هکتار زمین کشاورزی مکانیزه و آبی، طی پنج سال آینده برای تولید سالانه بیش از 1200 تن بذر برنج با کیفیت است.

آقای لیم جونگ تاک، سفیر کره در غنا گفت: دفتر KOPIA غنا و CSIR با همکاری یکدیگر، شش رقم برنج پرمحصول را توسعه داده اند و تحقیقات اولیه را برای آماده سازی و اجرای این پروژه انجام داده اند. او گفت که بذر برنج با کیفیتی که قرار است از طریق این پروژه بهینه سازی شود، برای بیش از 12000 کشاورز در سراسر غنا به صورت رایگان توزیع خواهد شد.

 

افزایش نرخ تورم تولیدکننده غنا در ماه آوریل به 43.9 درصد

18 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، داده‌های ارائه شده توسط سرویس آماری غنا (GSS) نشان می دهد که تورم قیمت تولیدکننده در ماه آوریل از 41.8 درصد در ماه مارس به 43.9 درصد در آوریل افزایش یافته است.

این گزارش همچنین نشان می دهد، نرخ تورم ماهانه تولیدکننده از 0.4 درصد در ماه مارس به 2.8 درصد در آوریل افزایش یافته است. نرخ تورم تولید کننده در بخش خدمات از 18.2 درصد در ماه مارس به 18.4 درصد، برای صنعت، از 41.1 درصد در ماه مارس به 43.9 درصد، در بخش ساخت و ساز با بیش از دو واحد درصد افزایش از 18.5 درصد در ماه مارس به 20.9  و برای معادن، برق و گاز از 57.5 درصد در مارس به 59 درصد در آوریل افزایش یافته است.

تصویب طرح پرداخت تسهیلات اعتباری به غنا توسط صندوق بین المللی پول

18 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، در جلسه روز چهارشنبه 17 مه، هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول به اتفاق آرا، ترتیبات 36 ماهه  3 میلیارد دلاری را برای غنا تصویب کرد. این تصمیم امکان پرداخت فوری حدود 600 میلیون دلار را فراهم می‌کند.

به گفته صندوق بین المللی پول، این اقدام بر اساس برنامه دولت برای رشد اقتصادی پس از شیوع بیماری کووید- 19 (PC-PEG) خواهد بود که هدف آن بازگرداندن ثبات اقتصاد کلان و پایداری بدهی است و شامل اصلاحات گسترده ای برای ایجاد انعطاف پذیری و ایجاد پایه و اساس رشد قوی تر و فراگیرتر است.

این برنامه به غنا کمک خواهد کرد تا بر چالش های سیاست و تامین مالی، از جمله اثر کاتالیزوری آن در بسیج تامین مالی خارجی از شرکای توسعه و ارائه چارچوبی برای تکمیل موفقیت آمیز تجدید ساختار بدهی‌های جاری، غلبه کند.

آقای افوری اتا، وزیر دارایی غنا پس از تصویب برنامه غنا توسط صندوق بین المللی پول در جلسه هیئت مدیره که به ریاست خانم کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول برگزار شد، گفت: «این اولین گام مهم در مورد اصلاحات قوی، رشد فراگیر و پیگیری بی‌وقفه یک برنامه رشد است که در جهت بازگرداندن اقتصاد غنا به مکانی با قدرت، شکوفایی و انعطاف‌پذیری تنظیم شده است».

 بازدید هیئت مدیره حج غنا از تأسیسات عربستان سعودی در آستانه سفر حج 2023

18 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، هیئت تازه تاسیس امور حجاج غنا (هیئت حج) برای بازدید از تأسیسات عربستان سعودی، پیش از مراسم حج سال 2023 به این کشور سفر خواهد کرد.

این هیئت به سرپرستی آقای بن عبدالله بنده، رئیس هیئت مدیره، در این سفر سه روزه از امکانات و تدارکات مربوط به حجاج مانند اسکان و حمل و نقل بازدید خواهند داشت و همچنین جلساتی را با مقامات سعودی در این زمینه برگزار خواهد کرد. این امکانات و تدارکات قبل از تأسیس هیئت جدید تهیه شده است و به گفته هیئت، این بازدید برای آگاهی هیئت مدیره، قبل از آغاز سفر بیش از 6000 زائر غنایی در ماه آینده است.

انتظار می رود اولین دسته از حجاج غنا در 9 ژوئن 2023 غنا را به مقصد عربستان سعودی ترک کنند.

 

درخواست حذف مالیات Covid در غنا

18 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com، اداره درآمد غنا (GRA) اعلام کرده است که مالیات کووید مصوب سال 2021 تا زمانی که این قانون لغو نشود، همچنان اخذ خواهد شد. این سازمان در توییتی در روز چهارشنبه 17 مه توضیح داد که این قانون تاریخ پایانی ندارد و بنابراین مقامات، آن را تا زمان اصلاح قانون دریافت خواهند کرد.

قانون مالیات بازیابی سلامت Covid-19، 2021، قانون 1068، به عنوان بخشی از اقدامات برای حمایت از هزینه‌های ناشی از Covid-19 به اجرا در آمد. اما پس از اینکه سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که کووید-19 دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی نیست، مردم غنا خواستار توقف پرداخت این عوارض شدند.

 

تکمیل 560 سایت تلفن روستایی در غنا تا پایان سال

18 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، خانم اورسولا اووسو- اکوفول، وزیر ارتباطات و دیجیتالی شدن غنا در مراسم بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی 2023 (WTISD) که در روز چهارشنبه توسط وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه برگزار گردید گفت، دولت تا پایان سال جاری ساخت حدود 560 سایت تلفن روستایی را تحت پروژه تلفن روستایی و گنجاندن دیجیتال تکمیل خواهد کرد تا اتصالات صوتی و داده اولیه را به جوامع محروم و بدون خدمات در سراسر غنا گسترش دهد.

به گفته خانم اکوفول، سرمایه گذاری در ICT برای پر کردن شکاف استفاده از فناوری بسیار مهم است، از این رو دولت پروژه‌های متعددی از جمله سیاست رومینگ ملی را برای رسیدگی به چالش های پوشش شبکه انجام داده است و این گامی در جهت حصول اطمینان از دسترسی همه شهروندان، صرف نظر از موقعیت مکانی آنها، به خدمات مخابراتی قابل اعتماد است.

 

برگزاری اولین اجلاس ملی اقتصاد آبی در اکرا

18 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، غنا اولین اجلاس ملی اقتصاد آبی خود را با هدف کاهش آلودگی دریایی و بهبود مدیریت و احیای اکوسیستم های دریایی و ساحلی این کشور برگزار خواهد کرد.

انتظار می رود این اجلاس دو روزه که برای 31 می و 1 ژوئن 2023 برنامه ریزی شده است، 300 شرکت کننده از جمله سیاست گذاران، دانشگاهیان، شرکای توسعه و قهرمانان محلی و بین المللی در صنعت ماهیگیری را جذب کند.

این رویداد، توسط بخش مشاوره اهداف توسعه پایدار (SDGs) دفتر رئیس جمهور و سایر شرکا با موضوع: "سلامت اقیانوس ما، رفاه ما، امنیت سیاره ما" سازماندهی گردیده است و بحث در مورد آلودگی، ناامنی دریایی، ماهیگیری غیرقانونی، شکاف های سیاستی، تامین مالی هوشمند، و راه حل ها و فرصت هایی برای رشد اقتصادی فراهم می‌کند.

 

خبرهای اقتصادی جمهوری توگو

 انعقاد قرارداد 250 میلیون دلاری توگو با ISDB برای تقویت انرژی، کشاورزی و بخش خصوصی

17 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بانک توسعه اسلامی (ISDB) از طریق شرکت تامین مالی تجارت بین‌المللی اسلامی(ITFC) ، 250 میلیون دلار به توگو ارائه خواهد کرد تا زمینه را برای گسترش مشارکت خود در سه بخش کلیدی جدید توسعه انرژی، کشاورزی و بخش خصوصی ایجاد کند.

این توافقنامه هفته گذشته، 12 مه، در سومین روز از جلسات سالانه ISDB در جده عربستان امضا شد.

به گفته ITFC، این معامله به توگو برای توسعه بخش خصوصی و تحریک رشد اقتصادی کمک می‌کند. همچنین به کشور کمک می‌کند تا سیستم تجاری کارآمدتر و مطمئن تری برای واردات و صادرات داشته باشد.

جمعه گذشته، ITFC با چندین کشور، از جمله الجزایر و کامرون و همچنین سازمان‌های منطقه‌ای مانند Afreximbank و بانک سرمایه‌گذاری و توسعه ECOWAS (EBID) ده‌ها قرارداد عمده امضا کرد. Afreximbank برای برنامه UKAPFA خود 325 میلیون دلار و EBID 27 میلیون دلار برای رفع نیازهای مشتریان بخش خصوصی خود دریافت خواهد کرد. ITFC همچنین یک یادداشت تفاهم با OCP آفریقا برای ایجاد یک مکانیسم مالی نوآورانه برای کشاورزان آفریقایی منعقد کرد.

 

لومه میزبان دومین دوره کنفرانس طیور پان آفریقایی

16 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، لومه در حال حاضر میزبان دومین دوره کنفرانس طیور پان آفریقایی (PAPC) است. این رویداد از 16 می آغاز شد و در 18 می‌به پایان خواهد رسید. این رویداد که اولین دوره آن در سال 2019 برگزار شد، با موضوع: "رقابت و فراگیر بودن در زنجیره ارزش صنعت طیور در آفریقا" توسط مرکز منطقه ای تعالی علوم طیور (CERSA) با مشارکت انجمن علوم طیور جهان (WPSA) سازماندهی شده است.

در این کنفرانس موانع تولید طیور در آفریقا با موضوعات کلیدی از جمله محیط زیست و سیستم های تولید طیور، خوراک و تغذیه، تولید مثل و جوجه کشی، کیفیت محصول و ایمنی بهداشتی و همچنین اقتصاد تولید طیور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و انتظار می رود بیش از 300 بازیگر از صنعت طیور، از آفریقا و فراتر از آن، در رویداد امسال شرکت کنند.

CERSA که در سال 2014 تأسیس شد، یکی از مراکز برتر در دانشگاه لومه است. هدف این سازمان بین المللی با حمایت بانک جهانی از طریق توسعه و ارتقای صنعت طیور، بهبود امنیت غذایی است.

 

گسترش همکاری توگو و سنگال در بخش دریایی

16 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، هفته گذشته در حاشیه هشتمین جلسه کمیته مشورتی WAEMU در خصوص حمل و نقل دریایی، در جریان دیداری بین آقای ادم تنگه، وزیر اقتصاد دریایی توگو و آشیل گوئی، مدیر کل آژانس امور دریایی سنگال (ASAM) در خصوص تقویت همکاری توگو و سنگال در بخش دریای این موضوع مورد بحث قرار گرفت.

این دو مقام به موضوعات مختلفی از جمله راه‌های مبارزه با دزدی دریایی و قاچاق غیرقانونی در خلیج گینه پرداختند. آنها همچنین موافقت کردند تا برای حفاظت بهتر از کشتی‌ها در این منطقه همکاری بیشتری داشته باشند.

این نشست همچنین فرصتی برای برجسته کردن چالش ها و فرصت های سازمان دریایی غرب و مرکز آفریقا (OMAOC) برای توسعه بخش دریایی در منطقه بود.

راه اندازی پروژه تنوع زیستی در منطقه مرکزی توگو

16 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، یک پروژه حفاظت از تنوع زیستی در منطقه مرکزی توگو جمعه گذشته، 12 مه راه اندازی شد.

این پروژه، به ارزش 21 میلیون CFA، با هدف تقویت قابلیت حیات اکوسیستم‌ های شکننده در دامنه‌های کوه دیبیدجو و سواحل رودخانه کالو از طریق اقدامات غنی‌سازی و احیای جنگل در 100 هکتار، توسط برنامه کمک های مالی کوچک تسهیلات محیطی جهانی (GEF/SGP)، به عنوان بخشی از همکاری بین توگو و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) تامین مالی می‌شود و کوه Dibidjo در Afadadè و سواحل رودخانه Kalo در Avadadè را پوشش خواهد داد.

 

لومه میزبان نشست حاصلخیزی خاک و استفاده از کود

15 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، در 30 و 31 می، وزرای ECOWAS در لومه نشستی در مورد کودها و حاصلخیزی خاک برگزار خواهند کرد. این نشست توسط کمیسیون ECOWAS و با حمایت بانک جهانی، مرکز توسعه کود بین المللی، USAID و دولت توگو برگزار می‌شود.

میزگرد آتی بستری را برای شرکت کنندگان فراهم خواهد کرد تا در مورد توصیه‌های مطرح شده در طول رایزنی‌های زیر منطقه ای که از 25 تا 27 آوریل برگزار شد، مشورت کنند. این رایزنی‌ها شامل ذینفعان بخش خصوصی و دولتی و همچنین جامعه مدنی بود که پیشنهاداتی را برای افزایش حاصلخیزی خاک و بهره وری کشاورزی در غرب آفریقا ارائه کردند.

توگو اقدامات متعددی را برای پاسخگویی به تقاضا برای کود انجام داده است. برای مثال، توگو برای کمپین فعلی 34000 تن کود برای کشاورزان محلی و 2.5 میلیارد CFA کود اهدائی از ژاپن دریافت کرد.

  میزبانی لومه در مجمع کلیدی آفریقایی در زمینه تامین مالی زیرساخت ها

17 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، لومه میزبان انجمن آفریقا 50 Infra for Africa و مجمع عمومی سهامداران آن در 3-4 ژوئن 2023 خواهد بود. این اولین دوره این رویداد خواهد بود و تحت حمایت رئیس جمهور توگو، Faure Gnassingbé برگزار خواهد شد.

آفریقا 50، یک صندوق پان آفریقایی است که توسط دولت های آفریقایی و بانک توسعه آفریقا (ADB) ایجاد شده است. هدف اصلی آن پر کردن شکاف مالی آفریقا در زیرساخت ها است. آفریقا 50 با سرمایه ای به ارزش 740 میلیون دلار، سهامداران آن شامل کشورهای آفریقایی از جمله توگو، سرمایه گذاری در بخش هایی مانند انرژی، حمل و نقل، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گاز متوسط، فین تک، بهداشت و آموزش را در اولویت قرار می دهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما