معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته سوم اردیبهشت‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برگزاری نمایشگاه بین المللی ساختمان و مصالح ساختمانی

نمایشگاه بین المللی ساختمان و مصالح ساختمانی (Batimatec 2023) از تاریخ 7 تا 11 می 2023 و با حضور حدود 900 شرکت در الجزیره برگزار شد. این رویداد با سخنرانی آقای محمد طارق بلعریبی، وزیر مسکن و شهرسازی و همراهی لخضر رخروخ، وزیر مشاغل عامه و زیرساخت های پایه، علی عون، وزیر صنعت و تولیدات دارویی، طیب زیتونی، وزیر تجارت و توسعه صادرات، فازیه دحلب، وزیر محیط زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر و طه دربال وزیر آبیاری الجزایر افتتاح شد.

آقای بلعریبی خاطرنشان کرد: «محصولات الجزایر در حوزه ساختمانی در حال حاضر جهانی است زیرا از نظر کیفیت با قوانین و استانداردهای مختلف بین المللی مطابقت دارد و به همین دلیل است که ما تولیدکنندگان داخلی (مصالح ساختمانی) را به صادرات به ویژه به آفریقا تشویق می‌کنیم. محصول ملی نیازهای مصرف داخلی را پوشش می دهد.»

همچنین بر اساس آماری که توسط آقای طیب زیتونی در حاشیه این نمایشگاه ارائه شد، صادرات مصالح ساختمانی الجزایر در سال 2022 به حدود 1.3 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2021 افزایش 56 درصدی داشته است.

شروع پروژه‌های توسعه ای الجزایر در کشورهای آفریقایی از ماه آینده

رئیس جمهور عبدالمجید تبون اعلام کرد که "آژانس همکاری بین المللی الجزایر برای همبستگی و توسعه" در ماه آینده، پروژه‌های توسعه ای خود در کشورهای آفریقایی را آغاز خواهد کرد. ایشان با اشاره به اینکه اولین پروژه در کشورهای مالی و نیجر انجام خواهد شد تاکید نمود فعالیت های این سازمان عمدتا بر بهداشت، آب و آموزش متمرکز خواهد بود.

ایشان به برخی برنامه‌های پیش رو شامل ساخت داروخانه و مدرسه در شهر کیدال در کشور مالی و  حفر چاه به منظور دسترسی به آب سالم در این منطقه و همچنین ساخت یک دبیرستان و تکمیل ساخت یک مسجد در کشور نیجر اشاره کرد. تبون همچنین با تاکید بر اینکه ماموریت این آژانس کمک به کاهش فقر، ایجاد زیرساخت های بهداشتی و مبارزه با تشنگی است، اعلام کرد چنین پروژه‌هایی فرصتی برای پزشکان الجزایری خواهد بود تا به جای رفتن به اروپا در آفریقا مستقر شوند.

دولت الجزایر یک میلیارد دلار بودجه برای این آژانس اختصاص داده است.

ملاقات سفیر ج.ا.ایران در الجزایر با وزیر انرژی و معادن الجزایر

در این دیدار که در روز پنجشنبه 4 می 2023 انجام شد، طرفین وضعیت روابط همکاری و مشارکت دو کشور را خوب توصیف کردند و در مورد چشم‌انداز این روابط و توسعه آن گفتگو کردند. دو طرف همچنین بر لزوم گسترش همکاری‌ها بین دو کشور در زمینه انرژی و معدن و بررسی فرصت‌های تجاری و چشم‌اندازهای آتی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی در الجزایر، به‌ویژه در زمینه‌های تحقیقات نفت و گاز، اکتشاف، توسعه صنعت پتروشیمی و برق تأکید کردند.

گفتگو و رایزنی و همکاری در سازمان‌های اوپک و مجمع کشورهای صادرکننده گاز GECF با هدف کمک به ثبات بازارهای نفت و گاز از دیگر موضوعات مورد علاقه طرفین در این گفتگو بود.

تاکنون سه شرکت مجوز واردات خودرو گرفته اند

وزارت صنعت و تولیدات دارویی اعلام کرد که تنها نهاد متولی پرونده اعطای مجوزهای واردات خودرو این وزارتخانه می‌باشد و تمام اخبار و اطلاعات لازم از طریق مراجع رسمی انجام خواهد شد. این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است تا کنون سه شرکت فیات، جک (JAC) و اپل موفق اخذ این مجوز شده اند.

دیدار وزیر دارایی با مدیر عملیات بانک جهانی (World Bank)

آقای لعزیز فاید، وزیر دارایی الجزایر روز دوشنبه 8 می 2023 با آقای جسکو هنشل، مدیر عملیات بانک جهانی در منطقه مغرب دیدار کرد. در این دیدار درباره وضعیت و چشم انداز همکاری بین الجزایر و بانک جهانی (WB) گفتگو شد و دو طرف ضمن ابراز خرسندی اقدامات از انجام شده در این زمینه به ویژه در زمینه پشتیبانی فنی در بخش مالی،  بر تشدید این همکاری‌ها در سایر زمینه‌های مورد علاقه توافق کردند.

آقای فاید ضمن اشاره به چالش های این کشور از جمله چالش اقلیمی، از بانک جهانی خواست تا حمایت این سازمان در زمینه انتقال دانش و ظرفیت سازی که در راستای حل این چالش ها، بیشتر شود. همان منبع تاکید کرد: آقای هنشل نیز بر در دسترس بودن بانک جهانی برای ادامه حمایت از اقدامات اتخاذ شده توسط الجزایر در چارچوب برنامه توسعه و تنوع اقتصادی تاکید کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما