معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۳

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمۀ دوم فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پایداری مازاد تجاری

به دلیل کاهش نسبتا یکسان صادرات و واردات دانمارک در ماه فوریه، مازاد تراز تجاری در این ماه تقریبا ثابت ماند. مازاد تجاری کل کالاها و خدمات، تقریباً بدون تغییر نسبت به ماه قبل به 21.8 میلیارد کرون (معادل 3 میلیارد دلار) رسید. صادرات با 1.1 درصد کاهش، به 149.4 میلیارد کرون رسید که کمترین میزان آن در 12 ماه گذشته بوده است. واردات نیز با کاهش 1.3 درصدی به 127.6 میلیارد کرون رسید که عمدتاً ناشی از کاهش واردات محصولات دارویی و روغن‌های حیوانی و گیاهی بود. در دو ماه اول سال، مازاد تجاری کشور از 34.8 میلیارد کرون در مدت مشابه سال 2022 به 41.3 میلیارد کرون افزایش یافت. همزمان، مازاد حساب جاری دانمارک در ماه فوریه به 29.3 میلیارد کرون افزایش یافت.

منبع: www.dst.dk

افزایش تولیدات صنعتی

تولیدات صنعتی دانمارک در ماه فوریه 3.7 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت که عمدتاً ناشی از افزایش تولیدات کالاهای مصرفی و کالاهای سرمایه‌ای بود. به طور سالانه نیز، تولید در ماه فوریه 18.3 درصد افزایش یافت که به طور قابل توجهی بهتر از رشد 14 درصدی ژانویه بود.

منبع: tradingeconomics.com

انجام مشاغل پست توسط مهاجران با مهارت بالا

یک مطالعه جدید توسط بزرگترین اتحادیه کارگری دانمارک (F3) نشان می‌دهد که وقتی مهاجران یا پناهندگان به دانمارک می‌رسند، مقامات بیشتر نگران این هستند که آنها را در اسرع وقت به کار مشغول کنند، در حالی که مهارت‌ها و تحصیلاتی که از کشور خود به همراه دارند، نادیده گرفته می‌شود. در عین حال، سیستم دانمارکی گزینه‌های بسیار محدودی برای ارتقاء مدارک تحصیلی خارج از کشور دارد. این مطالعه نشان داد که از 45 هزار مهاجر که حداقل سه سال تحصیل در دانشگاه یا نوع دیگری از آموزش عالی را گذرانده‌اند، نیمی از آنها در مشاغلی مشغول به کار هستند که نیازی به مهارت یا تحصیلات ندارند. علاوه بر این، در میان افرادی از لهستان، اوکراین، لیتوانی و نپال، تنها 10 درصد در مشاغلی که تحصیلات پیش‌نیاز است به کار گرفته شده‌اند.

منبع: ec.europa.eu

تقویت انرژی‌های تجدیدپذیر با کاهش مصرف گاز

افزایش شدید قیمت گاز طبیعی در سال گذشته، مصرف‌کنندگان را تشویق کرد تا به منابع انرژی جایگزین متوسل شوند. بر اساس ارقام اولیه منتشر شده توسط آژانس انرژی دانمارک (DEA)، مصرف انرژی در دانمارک در سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.5 درصد کاهش یافت که ناشی از کاهش 29 درصدی مصرف گاز طبیعی و کاهش 3.4 درصدی تقاضای ذغال سنگ است. به گفته آژانس انرژی دانمارک، کاهش مصرف گاز طبیعی در طول سال 2022 نتیجه افزایش قیمت گاز بود که مصرف‌کنندگان را تشویق کرد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند. در همین مدت مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر، 5.3 درصد رشد داشته است. تولید انرژی بادی و انرژی سلول خورشیدی 22 درصد افزایش یافته است که طبق گفته آژانس انرژی دانمارک، تقریبا 60 درصد از عرضه برق کشور را در سال 2022 تشکیل می‌دهد، در حالی که این میزان در سال 2021 تنها 47 درصد بوده است. ارقام آژانس انرژی دانمارک همچنین نشان می‌دهد که کاهش مصرف انرژی به کاهش 0.9 درصدی انتشار دی اکسید کربن ناشی از مصرف انرژی در سال 2022 کمک کرده است. با این حال، مصرف فرآورده‌های نفتی بخاطر افزایش فروش سوخت برای مصارف خانگی و هوانوردی بین‌المللی از فرودگاه‌های دانمارک، 5.3 درصد افزایش یافته است.

منبع: شبکه دی آر

کشف نحوه بازیافت پره‌های توربین

در یک پیشرفت بزرگ، شرکت وستاس، غول انرژی بادی، اعلام کرد که نحوه بازیافت پره‌های قدیمی‌توربین بادی را کشف کرده است. تا به حال، بازیافت پره‌های توربین به دلیل خواص شیمیایی رزین اپوکسی چالش برانگیز بوده است. لیزا اکستراند، معاون و رئیس بخش پایداری وستاس گفت: اکنون می‌توانیم از تیغه‌های قدیمی مبتنی بر اپوکسی به ‌عنوان منبع مواد خام استفاده کنیم. به گفته کارشناسان انرژی بادی، اگر شرکت وستاس واقعاً نحوه بازیافت پره‌های توربین بادی را کشف کرده باشد، یکی از بزرگترین دردسرهای صنعت بادی را حل کرده است. ویندیوروپ انتظار دارد تا سال 2025 حدود 25 هزار تن تیغه به پایان عمر عملیاتی خود برسند و این رقم تا سال 2030 به 52 هزار تن افزایش یابد.

منبع: برلینسکه

بازگشت روزهای خوب به فرودگاه کپنهاگ

نزدیک به 2 میلیون مسافر در ماه مارس از فرودگاه کپنهاگ عبور کردند که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته 40 درصد افزایش داشت و بالاترین میزان از زمان شروع همه‌گیری کرونا در سه سال پیش بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که با بسیاری از مسیرهای جدید و افزایش پروازها، ظرفیت صندلی‌های خطوط هوایی در تابستان به سطح قبل از همه‌گیری نزدیک خواهد شد. به طور کلی، در طول تابستان کمتر از 11 میلیون صندلی از و به کپنهاگ وجود خواهد داشت که معادل 90 درصد از ظرفیت صندلی در تابستان 2019 است. لندن محبوب‌ترین مقصد فرودگاه کپنهاگ است، در حالی که استانبول، مالاگا و میلان نیز در بین 10 مقصد برتر قرار دارند. اسپانیا با 789 هزار صندلی در تابستان، پرطرفدارترین مقصد اروپای جنوبی است، در حالی که فرانسه و ایتالیا به ترتیب با 630 هزار و 613 هزار صندلی پس از آن قرار دارند. با این حال، بریتانیا و نروژ محبوب‌ترین مقاصد فرودگاه کپنهاگ هستند که هر کدام در طول تابستان کمی‌بیش از 1 میلیون صندلی دارند.

منبع: check-in.dk

کاهش قیمت مسکن علی رغم وجود نشانه‌هایی از خوش‌بینی

بازار مسکن نشانه‌های محتاطانه‌ای از بازگشت بهاری را نشان می‌دهد. پس از افت برای هشت ماه متوالی، آخرین ارقام بولی سیلن دات دی ک، پورتال پیشرو املاک دانمارک، نشان می‌دهد که قیمت خانه‌ها و آپارتمان‌ها در ماه مارس اندکی افزایش یافته است. اگرچه مارس و آوریل به طور سنتی شلوغ‌ترین دوره برای فروش خانه است، اما یپه یول بوره، اقتصاددان ارشد معتقد است که نشانه‌های قطعی از افزایش خوش‌بینی وجود دارد.

علی‌رغم این گزارش‌های خوش‌بینانه مبنی بر بازگشت بهاره بازار مسکن، گزارش جدید پورتال پیشرو املاک دانمارک نشان می‌دهد که از تابستان ۲۰۲۲، قیمت‌ها به طور متوسط ۱۰ درصد در سراسر کشور کاهش یافته است که معادل 240 هزار کرون برای هر خانه یا آپارتمان می‌باشد. در برخی از مناطق پرفروش، صاحبان خانه‌ها شاهد ناپدید شدن 500 هزار کرون از دارائی خود در 9 ماه گذشته بوده‌اند.

منبع: بی تی

اس.آ.اس در شوک بازار سهام

پس از اینکه شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی (اس.آ.اس) اعلام کرد که به سرمایه بیشتری نیاز دارد، ارزش سهام آن نزدیک به 30 درصد سقوط کرد. به گفته یاکوب پدرسن، تحلیل‌گر اقتصادی، سرمایه‌گذاران نگران هستند که ارزش سهام آنها در بلندمدت کاهش یابد یا شاید کاملاً بی‌ارزش شود.

منبع: بی تی

پیشی گرفتن نوو نوردیسک از مک دونالد و کوکاکولا

نوو نوردیسک، باارزش‌ترین شرکت دانمارکی، اکنون از نظر ارزش بازار از نام‌های معروف جهانی مانند مک‌دونالد، نایک و کوکاکولا پیشی گرفته است. غول دارویی دانمارک، پس از تعدیل صعودی انتظارات خود برای درآمدهای اصلی و سود خالص برای سال 2023، اکنون دارای ارزش تخمینی 2500 میلیارد کرون (350 میلیارد دلار) می‌باشد. این در حالی است که کل تولید ناخالص داخلی دانمارک 2800 میلیارد کرون است. با این وضعیت نوونوردیسک نوزدهمین شرکت و دومین تولید کننده بزرگ دارو در جهان محسوب می‌شود. نوو نوردیسک در اطلاعیه بازار سهام، اعلام کرد که فروش و سود عملیاتی آن در طول سه ماه اول سال 2023 به ترتیب 25 و 28 درصد افزایش یافته است و اکنون انتظار دارد فروش به میزان 24 تا 30 درصد و سود عملیاتی نیز 28 تا 34 درصد افزایش یابد.

منبع: تی وی2

درآمد میلیاردی دنسکه بانک

دنسکه بانک، بزرگترین بانک دانمارک، در سه ماهه اول سال جاری، 5.1 میلیارد کرون درآمد کسب کرد. این بانک، چشم‌انداز سود کل سال خود را در نتیجه افزایش نرخ بهره و درآمد معاملاتی بالا افزایش داد و اکنون انتظار دارد سود خالصی بین 16.5 میلیارد کرون (2.4 میلیارد دلار) تا 18.5 میلیارد کرون (2.75 میلیارد دلار) برای کل سال داشته باشد که نسبت به برآورد قبلی آن که بین 15 تا 17 میلیارد کرون بود، افزایش یافته است.

منبع: شبکه تی وی2

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما