معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۳۰- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته چهارم فروردین ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رونمایی از  SenseTime [1] ،ابزار ارتقا یافته AGI (Artificial General Intelligence) در شانگهای

SenseTime  روز دوشنبه دهم آوریل 2023 از ابزار جدید AGI (هوش عمومی مصنوعی) جهت ارائه خدمات و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی برای مشتریان سازمانی رونمایی کرد. سنس تایم جدیدترین  و موفق ترین استارتاپ و شرکت فناوری چینی است که سرمایه گذاری و ابزارهای جدیدی را در بخش پررونق AGI اعلام کرده که تقاضای فزاینده برای برنامه‌های کاربردی جدید مانند ChatGPT و خدمات مشابه آن در چین را برآورده می‌کند. این شرکت در جریان رویداد روز فناوری که در مرکز هوش مصنوعی در لینگانگ واقع در شانگهای برگزار شد، از مدل بنیاد SenseNova رونمایی کرد که انواع قابلیت‌های هوش مصنوعی را در پردازش زبان طبیعی، تولید محتوا، حاشیه‌نویسی خودکار داده‌ها و آموزش مدل‌های سفارشی معرفی کرد. به گفته Xu Li، رئیس و مدیر عامل سنس تایم: «SenseNova  جدید برای زبان چینی طراحی شده، اما از دستورات انگلیسی نیز پشتیبانی می‌کند.» در حال حاضر، ابزار جدید هوش مصنوعی فقط برای مشتریان و کاربران سازمان در دسترس است. تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را می‌توان در چند ثانیه توسط ابزار هوش مصنوعی سنس تایم تولید کرد. سنس تایم، چندین سال است که روی قابلیت‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده و یک مرکز داده هوش مصنوعی نسل بعدی (AIDC) نیز در لینگانگ ساخته است. انتظار می‌رود AIDC که در سال 2022 افتتاح شده، قابلیت‌های زیرساخت و قابلیت‌های هوش مصنوعی سنس تایم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و صنعتی شدن هوش مصنوعی را در بخش‌های مختلف سرعت بخشد و یک اکوسیستم هوش مصنوعی فعال ایجاد کند. مراکز SenseNova و AI به شانگهای کمک می‌کنند تا به توسعه استراتژیک برای سه صنعت کلیدی یعنی هوش مصنوعی، زیست پزشکی و توسعه تراشه دست یابد.

 Shinenews/23-04-10

بکارگیری ربات در منطقه  Longjing  برای حل مشکل کمبود نیروی انسانی در برداشت چای؛

در پی آغاز فصل برداشت چای بهاری در چین، متاسفانه باغ‌های چای محلی در این کشور با کمبود نیروی انسانی برای برداشت محصول مواجه هستند. ازجمله اکثر کشاورزان در مناطق تولید چای Longjing  واقع در هانجو مرکز استان ججیانگ همگی در دهه 60 و یا بعضا 50 زندگی خود هستند و به ندرت جوانان مشتاق اشتغال در این صنعت هستند. با این وجود، کار چیدن محصولات ظریفی همچون چای سبز عمدتاً بصورت یدی است و جایگزینی ماشین‌آلات برای انجام آن، بسیار دشوار است. در این حال آقای جیا توسعه دهنده ربات و دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم فناوری ججیانگ با یک کلاه خورشیدی ساخته شده از پنل های خورشیدی،از نسل جدید ربات برای جایگزینی نیروی انسانی در برداشت محصول رونمایی کرده است.  این ربات 550 کیلوگرمی قادر است در فصل برداشت،کمک شایانی به چای کاران محلی  بکند.  جیا در توضیح اینکه چرا تیمش در اوایل سال 2019 شروع به توسعه ربات‌های چای‌چین کردند، می‌گوید: هدفش حل مشکل عمده صنعت چای لانگجینگ بوده است. گفتنی است یک جوانه و یک برگ از چای اوایل بهار حدود 2 سانتی متر طول دارد و دمبرگ فقط 3 تا 5 میلی متر است، بنابراین نیاز به دقت عمل بالایی از بازوهای مکانیکی دارد. چراکه اگر با زاویه نامناسب بریده شود، ربات به شاخه چای آسیب می رساند یا جوانه و برگ ناقص را برداشت می‌کند. به گفته محققان، از برگ های آسیب دیده چای هم نمی‌توان استفاده کرد و این به معنی ایجاد ضایعات است.  بنابراین تیم جیا یک مدل شناختی از شبکه‌های عصبی کانولوشنال[2] و یادگیری عمیق را معرفی کردند که به ربات امکان می‌دهد داده‌های زیاد و تصاویر بسیاری از جوانه‌ها و برگ‌های درخت چای را بررسی کند. با استفاده از دید استریو دوچشمی، ربات می‌تواند جوانه و برگ مورد نظر را در جای مشخصی قرار دهد، آنها را به طور دقیق برش و سپس برگ ها را داخل سبد خود بگذارد. در اوایل سال جاری، نسل پنجم ربات کمکی جیا به صورت آنلاین عرضه شد که ضمن افزایش دقت تشخیص جوانه و برگ به 86 درصد، راندمان چیدن را به 1.5 ثانیه در هر برگ چای ارتقا داد. در مقایسه با ربات نسل سوم که سال گذشته رونمایی شد، میزان موفقیت کلی ربات سالجاری در انتخاب چای از 40 به 60 درصد ارتقا یافته است. چن جیاننگ، یکی دیگر از محققان این تیم، می‌گوید: «نسل جدید ربات می‌تواند عملکرد خوبی حتی در حد یک انسان داشته باشد.

 China Daily/23-04-10

افزایش شاخص اعتماد مصرف کننده و سرمایه گذار شانگهای در سه ماهه اول سال 2023؛

بر اساس آخرین نظرسنجی که توسط دانشگاه اقتصاد شانگهای انجام شده، شاخصه اعتماد مصرف کننده و سرمایه گذار شانگهای در سه ماهه اول سال 2023 در میان اقدامات دولت محلی برای بهبود اقتصادی، افزایش داشته است. این شاخص در شانگهای نسبت به سه ماهه چهارم سال 2022 با 11.2 واحد افزایش به 111.9 واحد رسید که نشان دهنده بازگشت دید مثبت مصرف کنندگان در ارزیابی توسعه اقتصادی شانگهای و انتظارات آنها برای آینده است که به بالاترین حد در یک سال رسیده است.

به گفته ژو گوکسیانگ، مدیر تحقیقات آمار کاربردی دانشگاه  اقتصاد شانگهای: "نشست ها و اقداماتی" که در این سه ماهه برگزار شده، پایه و اساس توسعه باکیفیت اقتصاد چین در آینده را با تأکید بر توسعه با ثبات ایجاد کرده که بدنبال  آن اعتماد مصرف کننده افزایش یافته است. از این نظر اقتصاد داخلی به تدریج در حال تثبیت است و با بهبود کلی وضعیت اشتغال، شانگهای درحال ورود به وضعیت عادی می‌باشد. البته این موضوع تا حدی پایین بودن آمارهای سال گذشته هم ربط دارد اما باز هم سیگنال مثبتی برای توسعه اقتصادی ارسال می‌کند. با این حال، اقتصاد جهانی پس از شیوع ویروس کرونا و جنگ روسیه و اوکراین با چالش‌های مهمی مواجه است. با توجه به این موضوع، ژو، بهبود رقابت و تمرکز بر توسعه با کیفیت بالا، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت تجارت خارجی برای تسهیل بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری را پیشنهاد  و به دولت محلی توصیه می‌ کند بر گروه با درآمد متوسط تمرکز و اشتغال و درآمد آنها را تثبیت کنید. ژو همچنین اشاره کرد؛ نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که ارزیابی درآمد و شاخص انتظار گروه با درآمد متوسط به ترتیب 21.8 و 19.7 واحد کاهش یافته است و کمتر از مقدار خنثی است.

بنابر این نظرسنجی همچنین شاخص قصد خرید مردم شانگهای نسبت به سه ماهه قبل در ژانویه تا مارس 19.6 واحد افزایش یافته است. در این میان، شاخص قصد خرید مسکن در این سه ماهه 16.1 واحد  و قصد خرید خودرو و کالاهای بادوام، به ترتیب 20.1 و 22.6 واحد افزایش یافت.

 Shinenews/23-04-12

 بیستمین نمایشگاه خودرو شانگهای ( ۲۰۲۳) در آستانه برگزاری؛

بیستمین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو شانگهای، از 18 تا 27 آوریل در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش های ملی (شانگهای) برگزار می‌گردد. از یازدهم تا هفدهم آوریل بلیط‌ها برای خرید آنلاین از طریق مینی برنامه رسمی Auto Shanghai WeChat  در دسترس بودند. نمایشگاه خودرو شانگهای در مجموع بیش از 360000 متر مربع مساحت دارد. در برنامه نمایشگاه دو روز به عنوان روزهای رسانه ای در نظر گرفته شده است که به طور انحصاری صرفا پذیرای رسانه‌های خبری داخلی و خارجی است. 20 و 21 آوریل هم برای بازدیدکنندگان حرفه ای رزرو شده، در حالی که از 22 تا 27 آوریل، Auto Shanghai  برای عموم بازدیدکنندگان چه حرفه ای و چه عمومی‌باز است. از 20 تا 23 آوریل، قیمت بلیط ها 100 یوان (14.5 دلار آمریکا) است، در حالی که از 24 تا 27 آوریل قیمت به 50 یوان کاهش می یابد. هر بلیط فقط برای یک تاریخ معتبر و فقط یک بار قابل استفاده است. تمامی‌بلیط ها الکترونیکی خواهند بود و بازدیدکنندگان باید قبل از ورود به سالن نمایشگاه، نام خود را ثبت کنند. بلیط های الکترونیکی پس از خرید، غیر قابل استرداد و غیر قابل تعویض است.

 Shinenews/23-04-11

امضای توافقنامه تأسیس مگاکارخانه جدید تسلا در شانگهای؛

بنابر اعلام خبرگزاری‌های چین،  غول خودروسازی تسلا قرار است یک مگاکارخانه جدید در شانگهای بسازد تا Megapack، باتری ذخیره انرژی تجاری بسیار بزرگ خود را تولید کند. به گفته این خودروساز، برنامه اولیه تسلا، تولید سالانه 10000 واحد باتری ذخیره انرژی تجاری در کارخانه جدید شانگهای با ظرفیت ذخیره سازی نزدیک به 40 گیگاوات ساعت است و قرار است این محصول در سطح جهانی به فروش برسد. پروژه مگاکارخانه تسلا شانگهای در سه ماهه سوم سال 2023 شروع به ساخت و تولید آن در سه ماهه دوم سال 2024 آغاز می‌شود. روز یکشنبه نهم آوریل 2023 وو شیائوهوا، معاون اداره منطقه ویژه لینگانگ و تائو لین، معاون خودروسازی تسلا، قرارداد پروژه جدید را در شانگهای امضا کردند. این یک همکاری بزرگ دیگر بین تسلا و چین است. اخیراً، تسلا از بخش سوم طرح خود مبنی بر گذار به انرژی پایدار و دستیابی به 100 درصد انرژی پایدار تا سال 2050، رونمائی نموده است. پروژه جدید مگاکارخانه تسلا در شانگهای یکی از گام های حیاتی برای دستیابی به این هدف است. این دومین کارخانه تولید باتری مگاپک این شرکت در سراسر جهان خواهد بود. در حال حاضر، تنها Megafactory عملیاتی درLathrop، کالیفرنیا واقع شده است که قادر به تولید 10000 مگا پک در سال است. ژوانگ مودی، معاون دبیرکل شانگهای در مراسم امضای این قرارداد گفت: «پنج سال پیش، پروژه گیگافکتوری تسلا در شانگهای کمک کرد تا به دستاوردهای جدیدی برای توسعه صنعت خودروهای انرژی نو دست یابیم و امروز، ما شاهد امضای پروژه مگا کارخانه تسلا در شانگهای هستیم که بدون شک به عامل مهمی در ارتقای توسعه صنعت ذخیره‌سازی انرژی جدید شانگهای و تحول سبز کم کربن تبدیل خواهد شد. باتری Tesla Megapack  در حال حاضر راه حل های انرژی پایدار را برای کشورهای سراسر جهان از جمله ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا ارائه می دهد. این شرکت اعلام کرده که این باتری به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پرطرفدارترین محصولات ذخیره‌سازی انرژی در سطح جهان است و به کشورها کمک می‌کند تا بر کاهش اتکای خود به سوخت‌های فسیلی سنتی و حرکت بسمت انرژی‌های تجدیدپذیر تمرکز کنند.

Shinenews/23-04-09

 تحویل اولین شاسی بلند تمام الکتریکی جهان در شانگهای؛

شرکت خودروسازی Lotus Technology Inc تحویل اولین خودروی شاسی بلند تمام الکتریکی جهان(Eletre) را در شانگهای به پایان رساند. مراسم تحویل در پیست F1 بین المللی شانگهای و همزمان با  هفتاد و پنجمین سالگرد برند لوتوس برگزار شد. این شرکت علاوه بر شانگهای، تحویل این خودروی شاسی بلند تمام الکتریکی را در سراسر چین و از اواخر سال جاری در بریتانیا و اتحادیه اروپا  در برنامه دارد. همچنین برنامه ریزی برای تحویل این مدل به ایالات متحده و سایر نقاط جهان طی پنج سال، با استفاده از شبکه جهانی این برند خودروسازی در حال انجام است. Eletre  دارای آیرودینامیک و طراحی عالی و همچنین فناوری‌های نوآورانه ای ازجمله اولین سیستم تشخیص نور و محدوده قابل استقرار (LIDAR) در یک خودروی تولیدی می‌باشد. این موتور از معماری عملکرد الکتریکی 800 ولتی اختصاصی لوتوس نیرو می‌گیرد و با موفقیت به "باشگاه دو ثانیه ای" می‌پیوندد - قادر به شتاب 0-100 کیلومتر در ساعت در کمتر از سه ثانیه است.   3تا 31 ژانویه 2023، لوتوس بیش از 5000 سفارش Eletre  در سراسر جهان دریافت کرده بود که نشان دهنده تقاضای بالا برای خودروی الکتریکی لوکس است. قیمت نسخه Eletre S+   828000 یوان (120,330 دلار آمریکا) و Eletre R+  1.028.000 یوان می  باشد.

در سال 2018، لوتوس طرح 10 ساله احیای نام تجاری "Vision 80" را منتشر کرد و از تحولی جامع به سمت برق و هوشمندی خبر داد. این پس از آن بود که کمپانی خودروسازی جیلی مستقر در هانجو برند معتبر بریتانیایی را در سال 2017 به دست آورد. این شرکت از آن زمان از امکانات تحقیق و توسعه خود در بریتانیا، آلمان، ووهان، شانگهای و نینگبو برای توسعه NEV  های لوکس استفاده می‌کند. همچنین این شرکت در جولای سال گذشته، ساخت کارخانه ای در ووهان را به پایان رساند که می‌تواند سالانه تا 150000 خودرو تولید کند.

 Shinenews/23-03-31

هدف گذاری شانگهای در راستای ایجاد بخش ساخت و ساز قوی تر؛

به گفته منابع رسمی، دولت محلی شانگهای دستورالعملی را برای ترویج اصلاحات یکپارچه در بخش مهندسی ساخت و ساز منتشر کرده است که با استانداردها و رویه‌های جهانی برابری می‌کند. دستورالعمل جدید منتشر شده، 20 وظیفه کلیدی را در پنج دسته شامل می‌شود.

هو گوانگجی (Hu Guangjie)، مدیر کمیسیون مسکن و توسعه شهری  و روستایی شانگهای در یک کنفرانس خبری گفت: این دسته بندی‌ها عبارتند از: ارتقای سیستم سیاست گذاری پایدارتر، تسهیل توسعه  و افزایش کیفیت مهندسی پروژه‌های ساختمانی و ارائه خدمات دولتی در این زمینه، ارتقای کیفیت نظارت و استانداردهای پروژه‌های مهندسی ساخت و ساز و ایجاد نوآوری در توسعه ساخت و ساز.

وی همچنین افزود: «بهینه سازی محیط کسب و کار در حفاظت از نهادهای بازار، الهام بخشیدن به سرزندگی و افزایش شاخص اعتماد بازار در سال 2022، سیاست های کلیدی بود که در مقابل تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا توانست رشد مثبت صنعت ساختمان شهر را با ارزش خروجی ترکیبی 927.39 میلیارد یوان  و رشد 7.2 درصدی سرمایه‌گذاری مهندسی عمده در ساخت و ساز و تحقق رقم 209.9 میلیارد یوان در این شاخصه را منجر شود. 

 chinadaily.com.cn/23-04-12

 

[1] یک شرکت چینی در حوزه‌ی هوش مصنوعی که در طول چهار سال گذشته، توانسته به ارزشمندترین شرکت دنیا در حوزه‌ی هوش مصنوعی تبدیل شود. این شرکت هم‌اکنون ارزشی معادل چهار و نیم بیلیون دلار دارد.

[2] نوع خاصی از شبکه عصبی با چندین لایه است که قادر است داده‌هایی را که آرایش شبکه ای دارند، پردازش نموده و سپس ویژگی‌های مهم آنها را استخراج کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما