معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه اول فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

استاندار هرات: از ظرفیت های سد سلما عادلانه استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (1فروردین)، استاندار هرات در دیدار با شماری از مسئولان ادارات محلی بر استفاده از ظرفیت‌های آبی سد سلما و توزیع عادلانه آن برای کشاورزان تاکیدکرد. مولوی نوراحمد اسلام‌جار، استاندار هرات با روسای حوزه آبی مرغاب، ریاست برق هرات و فرمانداران پشتون زرغون و اوبه در خصوص مدیریت بهتر منابع آبی سد سلما گفتگو نمود. در این جلسه مقرر شد در صورت بارندگی‌ها کشاورزان شهرستان‌های اوبه، چشت‌ شریف و پشتون زرغون بتوانند از آب سد جهت آبیاری زمین‌های کشاورزی خود بهره مند شوند. کشاورزان شهرستان‌های چشت و اوبه سال گذشته از کاهش رها شدن آب سد سلما شکایت داشتند. سد سلما از سدهای مهم در غرب افغانستان است که با هزینه‌ی حدود ۲۹۰ میلیون دلار توسط کشور هند بر روی رودخانه هریرود ساخته شده است.  وزارت انرژی و آب امارت اسلامی مشخص نکرده که در حال حاضر حجم آب در این سد چقدر است. سد مذکور ظرفیت ذخیره‌ی ۶۳۳ میلیون متر مکعب آب و تولید ۴۲ مگاوات برق را دارد.

درآمدهای شهرداری هرات 56 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (3فروردین)، سخنگوی شهرداری هرات گفت: ۶۵۰ میلیون افغانی صرف  ۵۴ پروژه بزرگ در این استان نموده ایم. مضاف برآن در سال گذشته ( ۱۴۰۱) ۱۸۰ پروژه کوچک هم اجرا نموده ایم. تاکنون ۹۰۰ میلیون افغانی درآمد شهرداری هرات بوده است که 56 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.

 معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ: مرکز کاریابی برخط ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری وطن۲۴ (3فروردین)، معاون جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان؛ قاری محمد یونس راشد، طی سفری به استان هرات در یک نشست خبری گفت: مرکز کاریابی برخط به منظور ایجاد شغل و کسب درآمد در این استان راه اندازی شده است و این مرکز قرار است در سراسر کشور شروع به فعالیت کند. در این مرکز جوانان با نمایش گذاشتن مهارت خود می‌توانند کسب درآمد داشته باشند.

معاون استاندار فراه: موسسات کمک رسان در احداث سد بخش آباد کمک نمایند.

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (5فروردین)، معاون استاندار فراه از موسسات کمک‌رسان خارجی خواست در راستای احداث پروژه‌های مهم زیربنایی این استان همکاری نمایند هم‌زمان با سفر مولوی خلیل‌الرحمن حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین به فراه در خصوص پروژه‌های زیربنایی، برق وارداتی از ایران به فراه، احداث جاده گمرک شیخ ابونصر فراهی بحث و تبادل نظر شد.

بیش از 76 تن کالا از هرات به خارج از افغانستان صادر شد.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) (10فروردین)، محمد یونس قاضی‌زاده، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات اظهار کرد: در سال گذشته (۱۴۰۱) بیش از ۷۶ تن اقلام مختلف از هرات به خارج از کشور صادر شد که ارزش این محصولات صادراتی ۱۰۲ میلیون دلار می‌باشد. این اقلام صادراتی شامل محصولات حیوانی، میوه‌خشک، داروهای گیاهی، حبوبات، کشمش، سرب، سنگ مرمر، سنگ رخام، زغال سنگ، زعفران، قالی دستباف و میوه می‌باشد.

 وزارت انرژی و آب افغانستان: بیش از 400 پروژه برای مدیریت آب های کشور داریم.

به گزارش خبرگزاری شفقنا (15فروردین)، وزارت انرژی و آب حکومت طالبان گفت: جهت مدیریت آب‌های کشور، در سال جاری بیش از ۴۰۰ پروژه عملیاتی خواهد شد. به گفته این وزارت، عملیات احداث سد کمال‌خان در نیمروز، سد توری در زابل و سد شاه و عروس در کابل ادامه دارد و عملیات  بخش اول فاز دوم سد کجکی در هلمند به پایان رسیده است. معاون وزارت مذکور در بخش دیگر از اظهاراتش عنوان کرد: افغانستان فقط با کشور ایران معاهده آب دارد و ما به آن معاهده متعهد هستیم و باید حق آنان داده شود. ما با سایر کشور‌ها معاهده آب نداریم و خدای ناخواسته اگر مشکلی پیش بیاید، طبق اصول بین‌المللی به آن رسیدگی می‌کنیم. بر اساس اطلاعات وزارت انرژی و آب، بیش از ۶۰ میلیون دلار پروژه‌های آبی ازسوی نهاد‌های خارجی آغاز شده بود و اکنون نیمه کاره رها شده است.

وزارت تجارت افغانستان: در تولید 50 قلم کالا به خود کفایی رسیده ایم.

به گزارش خبرگزاری شفقنا (9فروردین)، قدرت‌الله جمال، معاون وزارت صنعت و تجارت طالبان، در نشستی گفت: در تولید میلگرد، مواد شوینده، برخی محصولات دارویی، نوشیدنی و قالی دستباف، به خودکفایی رسیده ‌ایم. در یک ‌سال گذشته، ۱۰۰ سرمایه گذار خارجی جهت سرمایه گذاری در افغانستان اعلام آمادگی نموده اند. همچنین جهت از حمایت از تولید ملی تعرفه‌ی وارداتی مواد اولیه‌ی کارخانجات تولیدی را به ۱.۵ تا ۲.۵ درصد و تعرفه‌ی واردات ماشین آلات صنعتی جهت کارخانه‌های تولیدی را، به صفر کاهش داده‌ ایم.

وزارت معادن و پترولیوم: 500 درصد افزایش درآمد داشته ایم.

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (13فروردین)، شیخ‌ ضیاءالرحمن اریوبی، معاون وزارت معادن و پترولیم در یک نشست خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت امارت اسلامی افغانستان گفت: این وزارت در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ میلیارد و ۴۸۷ میلیون افغانی درآمد داشته که نسبت به سال گذشته ۵۸۳ درصد افزایش دارد. درآمد سال 1400 افغانستان از معادن حدود 3 میلیارد افغانی بود. 70 تا ۸۰ درصد معادن با مقیاس کوچک شامل مرمر، گچ خام، تراورتن، فلورایت، نمک، سرب و جست، کلسیت، نفرایت و کرومایت در استان‌های کابل، غزنی، بغلان، ننگرهار، پروان، خوست، لوگر، میدان وردک، فاریاب، قندهار، پکتیا، هرات، ارزگان و هلمند به مناقصه گذاشته شده است. وی تأکید کرد: معادن سرمایه ملی افغانستان هستند و امارت اسلامی‌برای حفاظت، استفاده موثر و پایدار از آن با قاطعیت کار می‌کند و تلاش داریم در واگذاری معادن کاملا شفاف اقدام نماییم. در سال گذشته 234 مجوز فعالیت تحت ارزیابی فنی قرار گرفته و حسب دستورات رهبری امارت اسلامی، یک نیروی امنیتی ویژه ۳۰۰ نفری برای تامین امنیت معادن در نظر گرفته شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما