معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۳

افزایش درآمد مالیاتی از خدمات دیجیتال

کنیا می‌تواند بیش از 10 برابر درآمد فعلی، مالیات خدمات دیجیتال (DST) خود را از مکانیسم جدید مالیاتی بین المللی که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) حمایت می‌شود، دریافت کند.

اگر کشور چارچوب فراگیر جدید را با هدف مقابله با عدم پرداخت مالیات از طریق الزام شرکت‌های چندملیتی بزرگ به تخصیص مجدد بخشی از سود خود به کشورهایی که در آن فعالیت می‌کنند، تصویب نماید، طبق برآوردهای OECD، اداره درآمد کنیا می‌تواند مالیاتی بین 3.3 میلیارد (25 میلیون دلار) تا 5.3 (40 میلیون دلار) میلیارد شیلینگ جمع‌آوری کند.

نیکسون اوموندی، سرپرست شرکت مالیات خدمات دیجیتال KRA، گفت که این جهش بیش از 10 برابر در مقایسه با 400 تا 500 میلیون شیلینگی است که در حال حاضر به صورت سالیانه مامور مالیات از DST به دست می آورد.

هفته پیش ویلیام روتو اعلام کرد که DST، که از درآمد حاصله یا جمع‌آوری شده در کنیا از خدمات یک بازار دیجیتال دریافت می‌شود، با چارچوب OECD همسو خواهد شد. وی در جریان اجلاس تجاری منطقه ای اتاق بازرگانی آمریکا گفت: رشد تجارت دیجیتال بسیاری از کشورها را وادار کرده است که مالیات خدمات دیجیتال را بر درآمد حاصل از آن اعمال کنند. کنیا نیز همین کار را انجام داده است. به دنبال گفتگو با بازیگران در این بخش، ما متعهد شده‌ایم که رژیم مالیاتی را بازنگری کرده و آن را با چارچوب فراگیر OECD هماهنگ کنیم. این چارچوب مالیات تراکنش های تجارت دیجیتال را هدایت می‌کند.

چارچوب جدید OECD، که با هدف رسیدگی به مشکلات ناشی از فرسایش و تغییر سود توسط شرکت های چندملیتی است، دارای دو رکن است که اولین آن، همسویی بیشتر حقوق مالیاتی با مشارکت نزدیکتر بازار داخلی است. بر اساس رکن اول، بخشی از سود بزرگترین و سودآورترین گروه‌ها به بازار اختصاص می یابد. با ستون اول، سود بدون توجه به حضور فیزیکی در آن حوزه‌ها، سود به قلمرو بازار تخصیص می‌یابد که شرکت‌های چندملیتی بزرگ با 20 میلیارد یورو درآمد و سود حداقل 10 درصد قبل از مالیات را هدف قرار می‌دهد. رکن دو، شرکت های با حداقل مالیات بر درآمد 15 درصد را مد نظر قرار می دهد که قرار است از ژانویه سال آینده اجرایی شود.

در مورد کنیا، آقای اوموندی اعلام کرد که این کشور باید این کنوانسیون را تصویب کند اگرچه تا آن زمان DST حفظ خواهد شد. KRA در شش ماه منتهی به دسامبر 2022، 174 میلیون شیلینگ DST جمع آوری کرده است.

سازمان مالیاتی تخمین می‌زند که درآمد حاصل از خدمات دیجیتال از جمله در مورد غول‌های فناوری ایالات متحده، گوگل، نتفلیکس، متا، توییتر و مایکروسافت انتظار می‌رود تا ماه ژوئن از 300 میلیون شیلینگ فراتر رود.

KRA قصد داشت 50 کسب و کار دیگر را در سال مالی منتهی به ژوئن 2023 ثبت کند، اما در حال حاضر از این هدف فراتر رفته است و 64 شرکت در حال حاضر در دفتر مالیات DST قرار دارند. بر اساس قانون مالیات بر درآمد (مالیات بر خدمات دیجیتال) 2020، کلیه مشاغلی که خدمات آنلاین را به فروش می رسانند، ملزم به پرداخت مالیات ثابت 1.5 درصدی بر ارزش خدمات ارائه شده از طریق پلتفرم های دیجیتال علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده16 درصد هستند. خدماتی که تحت این مالیات قرار دارند شامل کتاب‌های الکترونیکی و فروش فیلم، سایت‌های دوستیابی، موسیقی و بازی‌ و رسانه‌های مبتنی بر اشتراک از جمله اخبار، مجلات و محتوای دیجیتال است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما