معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی گرجستان- باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه اول فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

ارائه ظرفیت های گردشگری دریای سیاه در منطقه آجارا در 16 نمایشگاه بین المللی

دپارتمان گردشگری آجارا روز سه‌شنبه اعلام کرد: جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت های منطقه دریای سیاه در حوزه جمهوری خودمختار آجارای گرجستان تنها در سال جاری در 16 نمایشگاه بین‌المللی گردشگری معرفی شده است. این نهاد ملی گفت که این دپارتمان دارای غرفه در نمایشگاه‌های وین و پراگ بوده و در این نمایشگاه‌ها استقبال از غرفه آجارا و گرجستان در بین بازدیدکنندگان "بالا" بود.

همچنین اشاره کرد که امسال برای اولین بار در اتریش و جمهوری چک کارهای تبلیغاتی انجام شد و غرفه آجارا در نمایشگاه جهانی تعطیلات و منطقه جهانی 2023 در پراگ عنوان تأثیرگذارترین نمایشگاه را به خود اختصاص داد. نمایندگان گرجستان همچنین با انجمن‌های گردشگری، آژانس ها، شرکت های تبلیغاتی و رسانه‌ها به عنوان بخشی از تلاش برای ارائه و معرفی منطقه آجارا، ملاقات و جلساتی برگزار نمودند.

https://agenda.ge/en/news/2023/1153

 

تشریح گام های دولت  گرجستان برای حمایت از توسعه فناوری اطلاعات

وزیر اقتصاد گرجستان، لوان داویتاشویلی،  بر تلاش‌های دولت برای حمایت از توسعه فناوری اطلاعات و اکوسیستم استارت‌آپی در این کشور تاکید کرد. وزارت اقتصاد به نقل از داویتاشویلی در تشریح نتایج پروژه اکوسیستم ملی نوآوری که توسط آژانس نوآوری و فناوری گرجستان سازماندهی شده، اعلام نمود که وزیر در این مراسم به حاضرین گفت: ما می خواهیم تا حد امکان افرادی را که ایده‌های نوآورانه دارند یا می خواهند از استعدادهای خود در مسیرهای جدید استفاده کنند و مهارت های خود را بهبود ببخشند، وارد این عرصه کنیم. وی افزود، دولت "برنامه‌ها، اهداف و وظایف بسیاری" برای ارتقای بیشتر توسعه نوآوری و فناوری در گرجستان دارد. امسال و سال آینده قرار است چندین هزار متخصص IT تازه کار تربیت کنیم. داویتاشویلی گفت: با آموزش نیروهای حرفه‌ای و حمایت مالی و فنی از ایده‌های استارت‌آپی، می‌توانیم چنین شرکت‌هایی را در گرجستان تأسیس کنیم که باعث شهرت کشورمان در صحنه بین‌المللی شود.

داویتاشویلی گفت که از سال 2018 تاکنون 186 پروژه تامین مالی شده و بیش از 3000 شغل در گرجستان ایجاد شده است که درآمد استارت آپ های تامین شده توسط آژانس گیتا به 120 میلیون لاری (46.61 میلیون دلار) از فروش محصولات و خدمات، بدون احتساب سرمایه گذاری‌های ایجاد شده توسط آنها می رسد.

https://agenda.ge/en/news/2023/1166

رشد 10.1 درصدی اقتصاد گرجستان در سال 2022

آمارهای منتشر شده توسط اداره ملی آمار گرجستان نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی اسمی‌گرجستان در سال 2022 به 71.75 میلیارد لاری (27.87 میلیارد دلار) رسیده است که نشان دهنده رشد 10.1 درصدی تولید ناخالص داخلی واقعی نسبت به سال گذشته است. انتشار این ارقام همچنین نشان دهنده افزایش 19.6 درصدی تولید ناخالص داخلی در مقایسه با سال قبل و 8.6 درصد تغییر درصد کاهش تورم تولید ناخالص داخلی است.

بیشترین سهم در تولید ناخالص داخلی بر اساس فعالیت تجاری عمده و خرده فروشی:

تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت (15.2 درصد)، تولید (11.1 درصد) ، فعالیت های املاک و مستغلات (9.9 درصد) ، ساخت و ساز (8 درصد) ، کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری (7 درصد) ، حمل و نقل و ذخیره سازی (6.5 درصد) ، مدیریت دولتی و دفاع؛ تامین اجتماعی اجباری (6.4 درصد) ، فعالیت های مالی و بیمه ای (4.9 درصد) ، اطلاعات و ارتباطات (4.7 درصد) ،

همچنین رشد واقعی در موارد زیر ثبت شده است:

حمل و نقل و ذخیره سازی (28.4 درصد) ، اطلاعات و ارتباطات (49.9 درصد) ، تامین برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع (38.9 درصد) ، ساخت و ساز (14.8 درصد) ، تجارت عمده و خرده فروشی؛ تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت (6.1 درصد) ، تولید (7.8 درصد) ، هنر، سرگرمی و تفریح (17.3 درصد) ، فعالیت های اسکان و خدمات غذایی (16.7 درصد) ، معدن و استخراج معادن (22.8 درصد).

این دفتر همچنین گفت که کاهش در ارزش افزوده واقعی در املاک و مستغلات (-4.8 درصد)، سلامت انسان و مددکاری اجتماعی (-5.7 درصد) و کار حرفه ای، علمی و فنی (-2.4 درصد) ثبت گردیده است.

https://agenda.ge/en/news/2023/1148

افزایش 20.3 درصدی صادرات داخلی گرجستان از ژانویه تا فوریه 2023

داده‌های اولیه اداره ملی آمار گرجستان نشان می دهد که گرجستان کالاهای تولید محلی خود را به ارزش 914.8 میلیون دلار بین ژانویه تا فوریه به خارج از کشورصادر کرده است که 20.3 درصد بیشتر از سال قبل است. جئوستات همچنین اعلام کرد که صادرات داخلی این کشور 54.3 درصد از کل صادرات را در دوره مذکور به خود اختصاص داده است که بالغ بر 497.2 میلیون دلار است. این رقم 10.6 درصد کمتر از ژانویه تا فوریه 2022 است.

شرکای تجاری برتر گرجستان  در این مدت عبارت بودند از:

روسیه - 107 میلیون دلار

چین - 106.1 میلیون دلار

ترکیه - 57.1 میلیون دلار

بلغارستان - 34.5 میلیون دلار

ارمنستان - 26.1 میلیون دلار

پنج کالای بزرگ صادراتی داخلی گرجستان به شرح زیر است:

سنگ معدن و کنسانتره مس - 143.3 میلیون دلار (28.8٪)

فروآلیاژها - 71.7 میلیون دلار ( 14.4%)

کنستانتره انگور تازه - 34.4 میلیون دلار (6.9%)

کودهای نیتروژن دار - 21.04 میلیون دلار( 4.2%)

طلای خام یا نیمه ساخته یا پودری - 16.34 میلیون دلار (3.3%)

https://agenda.ge/en/news/2023/1133

تمجید از آغاز پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه توسط گرجستان

رومئو میکاوتادزه معاون وزیر اقتصاد گرجستان روز شنبه گفت پروژه بین المللی کابل زیردریایی دریای سیاه که توسط گرجستان آغاز شده است، "موضوع مورد علاقه بین المللی" است. میکاوتادزه در مصاحبه خود با تلویزیون ایمدی با اشاره به اینکه تاریخ، هزینه و نحوه نصب کابل در سال جاری مشخص خواهد شد، تاکید کرد که این کابل به طول 1200 کیلومتر "طولانی ترین کابل در جهان" خواهد بود. وی تاکید کرد که این یک "موضوع مورد علاقه" در منطقه قفقاز جنوبی بوده و ارتباط "مستقیم و مهم" با بازار انرژی کشورهای اتحادیه اروپا خواهد داشت. پروژه انرژی - که در دسامبر 2022 بین جمهوری آذربایجان، گرجستان، مجارستان و رومانی امضا شد - شامل ساخت یک شبکه انتقال فشار قوی زیر آب های دریای سیاه به طول 1200 کیلومتر برای اتصال خطوط و سیستم های انتقال برق چهار کشور و امکان صادرات انرژی سبز به اروپا است.

https://agenda.ge/en/news/2023/1122

 

افزایش 21.2 درصدی میانگین حقوق در گرجستان در سه ماهه چهارم سال 2022

اداره ملی آمار گرجستان روز جمعه اعلام کرد متوسط درآمد اسمی ماهانه در گرجستان در سه ماهه چهارم سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 21.2 درصد افزایش یافته و به 1773.7 لاری (687.57 دلار) رسیده است. در سه ماهه چهارم سال، درآمد کارکنان استخدام شده در بخش کسب و کار به 1911.1 لاری (740.84 دلار) رسید که نشان دهنده افزایش 19.6 درصدی نسبت به سال قبل است. این دفتر گفت که بیشترین درآمد ماهانه در بخش اطلاعات و ارتباطات و همچنین هنر، سرگرمی و تفریح بوده است. در بخش های غیر تجاری و مالی، متوسط درآمد ماهانه 21.8 درصد افزایش یافت و به 1523 لاری (590.39 دلار) رسید. بیشترین درآمد در فعالیت های مالی و بیمه ای مشاهده شد.

https://agenda.ge/en/news/2023/1103

 

شرکت اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان در نمایشگاه آمستردام برای ارتقاء فرودگاه‌های تفلیس و باتومی

هیئتی از اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان، نهاد متولی فرودگاه‌های این کشور، در راستای آشنائی با آخرین فناوری‌ها در تاسیسات فرودگاهی، در چارچوب نمایشگاه ترمینال مسافری که در آمستردام درحال برگزاری است، شرکت کرد. این هیئت به منظور ارتقاء و به روز رسانی تاسیسات فرودگاه‌های تفلیس و باتومی، جلساتی با شرکت های مطرح در این زمینه برگزار نمودند. سخنگوی این اتحادیه  گفت که از فرصت های این نمایشگاه و شرکت های شرکت کننده در آن برای آوردن "آخرین فناوری" به دو فرودگاه و تضمین "آسایش بیشتر" برای مسافران و کاهش زمان ارائه خدمات استفاده خواهد شد.

براساس این گزارش، در این جلسات بحث و گفتگو در مورد پروژه‌های زیرساختی در حال انجام در فرودگاه‌های گرجستان - از جمله ترمینال ها، پل های مسافربری و طراحی چشم انداز - نیز انجام شد..

https://agenda.ge/en/news/2023/1071

کمک EBRD  به گرجستان برای بهبود مدیریت پسماند جامد در کوبولتی و باتومی

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) بودجه جدیدی را برای رسیدگی به مسائل مربوط به بازیافت زباله‌های جامد در باتومی و منطقه آجارا در گرجستان اختصاص می دهد. وام دولتی تا سقف 19 میلیون یورو برای شرکت مدیریت زباله آجارا برای مقابله با برخی از مهم ترین چالش های زیست محیطی که ساکنان و بازدیدکنندگان این منطقه توریستی با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. اولین قسط تعهد شده تا سقف 3 میلیون یورو برای خرید تجهیزات جدید مدیریت پسماند استفاده خواهد شد. این وام، گیرنده آن را قادر می‌سازد تا عملیات جدید دفع زباله را آغاز کند و در نتیجه، دفع زباله را در محل‌های زباله فعلی که مطابق با اتحادیه اروپا (EU) نیستند، متوقف کند. دومین بخش وام اختصاصی تا سقف 16 میلیون یورو برای ساخت یک کارخانه بازیافت زباله جدید استفاده خواهد شد.

این سرمایه گذاری نیازهای اولویت دار شهرباتومی و منطقه وسیع تر آجارا را برطرف می‌کند. این طرح شامل توقف دفع زباله در محل های زباله موجود در کوبولتی و باتومی است که دومی ‌بزرگترین و خطرناک ترین آلاینده در گرجستان محسوب می‌شود. EBRD می‌گوید: "این زباله‌ها منابع فعال آلودگی زمین، آب و هوا هستند که بر اکوسیستم منطقه به طور خاص و دریای سیاه به طور کلی تأثیر می‌گذارد."

https://euneighbourseast.eu/news/latest-news/

تامین مالی دو پروژه جدید در منطقه سامگرلو-زمو سوانتی توسط سفارت ژاپن

به گزارش شبکه تلویزیونی "ایمدی"، مراسم امضای سه پروژه در سفارت ژاپن برگزار شد که هزینه کل آن 336554 دلار می‌باشد. به گزارش دفتر مرکزی نماینده دولت مرکزی در سامگرلو-زمو سوانتی، دو پروژه از سه پروژه مذکور در منطقه سامگرلو-زمو سوانتی اجرا خواهد شد. در چارچوب طرح اول، بیمارستان جمهوری در  روستای "روخی" به آخرین فناوری پزشکی مجهز می‌شود. پروژه دوم شامل ایجاد یک کلینیک سیار دامپزشکی در منطقه سامگرلو-زمو-سوانتی است. بودجه این پروژه‌ها تحت برنامه کمک هزینه امنیت انسانی (GGP) سفارت ژاپن تامین مالی می‌شود.

https://imedinews.ge/ge/regioni/282817/

راه اندازی پروژه مدیریت پایدار جنگل با همکاری بانک توسعه و بازسازی آلمان (KFW)

به گزارش شبکه تلویزیونی "ایمدی"، آقای تورنیکه ریژوادزه، رئیس دولت خودمختار آجارا، همراه با  اقای زازا شوادزه، وزیر کشاورزی، با نمایندگان بانک توسعه و بازسازی آلمان (KFW)، آژانس جنگل داری آلمان و صندوق جهانی طبیعت (WWF) ملاقات کرد. در این نشست کاری، جزئیات اجرای پروژه مدیریت پایدار جنگل در منطقه  آجارا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پروژه جدید توسط وزارت همکاری اقتصادی و توسعه فدرال آلمان (BMZ) و از طریق بانک KFW اجرا می‌شود و هدف آن حمایت از آژانس جنگل داری آجارا و معرفی شیوه‌های مدرن استفاده از جنگل های پایدار است.  بودجه این پروژه 7.5 میلیون یورو می‌باشد در این نشست به  پروژه‌های اجرا شده و در حال اجرا در منطقه با حمایت مالی بانک اعتباری بازسازی آلمان (KFW) اشاره گردید. ریاست هیئت آلمانی آمادگی کشور خود را برای حمایت از پروژه‌های آتی در جمهوری خودمختارآجارا را نیز اعلام نمود.

https://imedinews.ge/ge/regioni/284991

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما