معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۸- ۰۸:۰۰

نمایشگاه صنایع بسته‌بندی شرق آفریقا در نایروبی

نمایشگاه PROPAC EAST AFRICA در 24 الی 26 اسفندماه سال 1401 (برابر با 15 الی 17 مارس سال 2023) در مرکز نمایشگاهی sarit center شهر نایروبی با حضور حدود 150 شرکت فعال در زمینه‌های صنعت بسته‌بندی برگزار شد.

 بنا به گزارشات منتشره بیش از 5500 بازدیدکننده تخصصی در این بزرگ‌ترین نمایشگاه تخصصی صنعتی آفریقای شرقی از حدود 35 کشور حضورداشته‌اند. در کنار نمایشگاه، پروپاک شرق آفریقا میزبان کنفرانس‌های متعددی بود که برخی از معتبرترین متخصصین آفریقا در امر بسته‌بندی و فرآوری محصولات در آن به ارائه آخرین موضوعات و نوآوری‌های این صنعت پرداختند.

طبقه‌بندی بازارهای مرتبط با صنعت فرآوری مواد غذایی و بسته‌بندی:

  • بازار بسته‌بندی آفریقا را می‌توان به‌صورت زیر طبقه‌بندی نمود:
    • بر اساس مواد (کاغذ و مقوا، پلاستیک، فلز، شیشه)
    • بر اساس نوع بسته‌بندی (بطری‌های پلاستیکی، بطری‌های شیشه‌ای، جعبه‌های کارتنی، قوطی‌های فلزی و سایر انواع)
    • بر اساس محصول نهایی (نوشیدنی، غذا، دارو، مراقبت‌های خانگی و شخصی، سایر موارد)
    • بر اساس کشور (مصر، نیجریه، کنیا، آفریقای جنوبی، بقیه آفریقا)

  • بازار پلاستیک را می‌توان بر اساس نوع و کاربرد به شرح زیر دسته‌بندی نمود:
    • بر اساس نوع مواد (پلی‌اتیلن ترفتالات، پلی‌اتیلن با چگالی بالا، پلی پروپیلن، پلی‌اتیلن کم چگالی و غیره)
    • بر اساس کاربرد (بسته‌بندی غیر غذایی، بسته‌بندی مواد غذایی، ساختمانی، خودرو و غیره)

  • بازار چاپ افریقا بر اساس نوع، فرآیند و کاربرد به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌شود:
    • بر اساس نوع (مبتنی بر حلال، مبتنی بر آب، مبتنی بر روغن، UV، UV-LED و انواع دیگر)
    • بر اساس فرآیند (چاپ لیتوگرافی، چاپ فلکسوگرافی، چاپ گراور، چاپ دیجیتال، و سایر فرآیندها)
    • بر اساس کاربرد (بسته‌بندی، بازرگانی و انتشارات، منسوجات و سایر کاربردها)

  • بازار برچسب بر اساس فن‌آوری، نوع و کاربر نهایی به شرح زیر دسته‌بندی می‌شود:
    • بر اساس فن‌آوری (افست، فلکسوگرافی، روتو گراور و صفحه‌نمایش)
    • بر اساس نوع (برچسب با چسب مرطوب، برچسب‌های حساس به فشار یا خودچسب، و برچسب بدون آستر)
    • بر اساس کاربر نهایی (FMCG، بیمارستان‌ها، صنایع)

اطلاعات کلی در خصوص صنعت بسته بندی و قسمت های تابعه

بازار جهانی فراورده‌های غذایی، بازاری رو به گسترش در سطح جهان محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که انتظار بر این است که حجم این بازار در سال 2024 به 41 میلیارد دلار برسد. در این بازار نقش فن‌آوری بسته‌بندی در ایجاد ارزش و حتی ایجاد امکان برای صادرات محصولات بسیار مهم و غیرقابل‌چشم‌پوشی است.

در همین بازار، گزارش‌های معتبر حاکی از آن است که صنعت پلاستیک آفریقا نرخ رشد بالایی خواهد داشت زیرا تقاضا برای کالاها و ماشین‌آلات پلاستیکی در آفریقا رشد ثابتی را ثبت کرده است. پیش‌بینی می‌شود که  بازار پلاستیک بازیافتی آفریقا تا سال 2026 به 72.6 میلیارد دلار خواهد رسید و این در حالی است که در حال حاضر ارزش واردات پلاستیک کنیا 828.4 میلیون دلار است.

از سوی دیگر بازار جهانی چاپ در سال 2022 به حدود 800 میلیارد دلار رسید که ناشی از رشد بسته‌بندی و برچسب‌ها به‌جای برنامه‌های گرافیکی و چاپ دیجیتال به‌جای آنالوگ است. سهم چاپ دیجیتال از کل بازار ازنظر ارزشی از 15.7 درصد در سال 2017 به 19.3 درصد تا سال 2022 افزایش یافته است.

فرآوری مواد غذایی باعث تغییرات زیادی در صنایع نوشیدنی، لبنیات، گوشت و مرغ، غذا و تنقلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، و صنایع غذایی دریایی شده است. محرک‌های اصلی این بازار، افزایش تقاضا برای محصولات غذایی آماده، تغییر سبک زندگی و افزایش خانواده‌هایی با زنان شاغل است. هدف این صنعت توسعه فن‌آوری‌های فرآوری مواد غذایی است که تغییرات مضر در غذا را کاهش می‌دهد و ارزش غذایی را حفظ می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی فرآوری مواد غذایی تا سال 2024 به 41 میلیارد دلار برسد.

ارزش بازار برچسب چاپی در سال 2019 به 39.17 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 به 49.86 میلیارد دلار برسد. عواملی مانند افزایش تقاضا برای کالاهای تولیدی و افزایش درآمد مردم در سراسر جهان ممکن است چشم‌انداز رشد بازار را تا پایان دوره پیش‌بینی تحت تأثیر قرار دهد.

بسیاری از شرکت‌ها بر این باورند که فرآیند برچسب‌زنی رویکردی عالی برای جذب مشتری بوده و توجه زیادی را به سمت برند جذب می‌کند. امروزه فن‌آوری دیجیتال در ساخت طرح‌های برچسب جذاب، به کمک این صنعت آمده است تا مصرف‌کنندگان بالقوه را به خرید تشویق کند. ادغام فن‌آوری دیجیتال با تکنیک چاپ برچسب موجود، تغییر بزرگی را در تمام بخش‌های کوچک و همچنین در مقیاس بزرگ ایجاد می‌کند و بازار کلی را بهبود می‌بخشد.

نمایشگاه:

ازنقطه‌نظر جایگاه صنعت بسته‌بندی در تجارت محصولات و فراورده‌های غذایی و همچنین محوریت مواد پلاستیکی به‌عنوان ماده اولیه برای بسته‌بندی، از جمله دلایل اهمیت این نمایشگاه در کشور کنیا و نیز در سطح قاره آفریقا به شرح زیر است:

  • واردات مواد پلاستیکی به کنیا طی سال‌های اخیر همواره در حال افزایش بوده و هم‌اکنون ارزش آن بیش از 36 میلیون دلار است. این در حالی است که کنیا تنها 1 درصد از پلاستیک خام موردنیاز خود را تولید می‌کند و 99 درصد باقی‌مانده را وارد می‌نماید.
  • ازآنجاکه اولاً کشاورزی پیشران اصلی اقتصاد در شرق آفریقا محسوب می‌شود و دوماً فرآوری این محصولات کلید ایجاد ارزش‌افزوده در آن‌ها به شمار می‌رود به‌طوری‌که اغلب محصولات و فراورده‌های غذایی بدون بسته‌بندی مناسب قابلیت عرضه در بازار را ندارند؛ لذا با توجه به جمعیت رو به رشد مصرف‌کنندگان جوان، افزایش تقاضا برای محصولات مصرفی، رشد درآمدهای فردی و رشد اقتصادهای داخلی، پیش‌بینی می‌شود که ضمن توسعه بیش‌ازپیش این صنعت، جایگاه آن در اقتصاد این منطقه ارتقا یافته و به یکی از موضوعات کلیدی در اقتصاد شرق آفریقا تبدیل گردد.

با نگاهی به ملیت شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، حضور ایتالیا از بین کشورهای اروپایی و هند در میان کشورهای آسیایی شاخص‌تر از بقیه به نظر می‌رسید. البته می‌توان به حضور فعال کشورهای قطر و امارات متحده عربی از حوزه خلیج‌فارس و نیز آفریقای جنوبی و مصر نیز از آفریقا نیز اشاره نمود.

توجه به رشته تخصصی شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه نشان می‌دهد که در آن به ارائه پتانسیل‌های شرکت‌کنندگان در 5 بخش اصلی این بازار یعنی فراوری مواد غذایی (شامل نوشیدنی‌ها، لبنیات، گوشت، مرغ، غذاهای آماده، اسنکها، میوه، سبزی‌ها و غذاهای دریایی)، بسته‌بندی، چاپ، پلاستیک و درنهایت برچسب و برچسب پرداخته شده است. در یک نگاه کلی می‌توان گفت که 35درصد فعالیت‌ها مربوط به بسته‌بندی، 20 درصد مربوط به پلاستیک، 25 درصد مربوط به فرآوری مواد غذایی و 20 درصد مابقی مربوط به چاپ و برچسب بود.

کنفرانس‌های جانبی برگزارشده در رویداد امسال با استقبال صدها نفر از بازدیدکنندگان مواجه شد. در این کنفرانس‌ها در حدود 20 نفر از کارشناسان برجسته این بازار، دانش و بینش خود را در مورد آخرین روندها و نوآوری‌ها در مورد 4 بخش کلیدی منتقل نمودند. ازجمله موضوعات مطرح‌شده می‌توان به تولید پلاستیک پایدار، بسته‌بندی در چارچوب‌های مقررات و سیاست کنیا، فرصت‌ها، پایداری بازار، مقررات صنعتی و استانداردها، اشاره نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما