معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۸

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول فروردین ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه 150 میلیون دلاری تاجیکستان برای تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر

بنا بر گزارش آسیا پلوس، دولت تاجیکستان قصد دارد در 5 سال آینده ظرفیت تولیدی سیستم انرژی این کشور را از طریق استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر(آب، خورشید و باد)  به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

طبق مصوبه دولت تاجیکستان در اول مارس سال جاری، این موضوع در برنامه منابع انرژی تجدیدپذیر برای سال‌های 2027-2023 آمده است.

بر اساس برآوردهای اولیه، منابع انرژی آنها (بدون احتساب نیروگاه‌های برق آبی بزرگ) بیش از 35 هزار و 754 مگاوات خواهد بود. به طور خاص، پتانسیل رودخانه‌های کوچک برای ساخت نیروگاه‌های آبی کوچک 32.5 هزار مگاوات با امکان تولید برق بیش از 100 میلیارد کیلووات ساعت در سال برآورده شده است.

طراحان این برنامه، استفاده موثر از انرژی خورشیدی را مهم و خاطرنشان می‌کنند که مدت تابش آفتاب سالانه در کشور از 250 تا 330 روز است .ظرفیت  انرژی بادی برای ساخت نیروگاه‌ها به میزان 1.9 هزار مگاوات و پتانسیل انرژی زیست توده 807 مگاوات برآورد شده است.

منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این برنامه حدود 1.6 میلیارد سامانی (حدود 150 میلیون دلار) تعیین شده که قرار است 3.6 میلیون دلار از این مبلغ از بودجه این کشور و مابقی از شرکا دریافت شود. تهیه کنندگان این برنامه خاطرنشان ‌می‌کنند که به منظور حل مشکلات بخش انرژی و بهبود وضعیت تامین برق مصرف‌کنندگان در داخل کشور و منطقه، 34 پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش 57.2 میلیارد سامانی اجرایی شده و 17 پروژه دیگر به ارزش 16.4 میلیارد سامانی در دست اجرا قرار دارند.

بعد از استقلال تاجیکستان بیش از 2 هزار مگاوات ظرفیت جدید برق تولیدی به بهره برداری رسیده است. پتانسیل برق آبی تاجیکستان،  527 میلیارد کیلووات ساعت برق در سال است که در حال حاضر تنها حدود 4 درصد از آن استفاده می‌شود.

تاجیکستان پس از چین، روسیه، آمریکا، برزیل، زئیر، هند و کانادا در موقعیت هشتم و در بین کشورهای آسیای مرکزی جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. تاجیکستان در میان کشورهای آسیای مرکزی کمترین سهم برق تولید شده توسط نیروگاه‌های حراراتی، یعنی 6.9 درصد از کل تولید برق (21.4 میلیارد کیلووات ساعت) را دارد. به طور خاص، 93.1 درصد از برق در تاجیکستان توسط نیروگاه‌های برق آبی، حدود 6.9 درصد توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید و 0.001 درصد دیگر با انرژی خورشیدی مرتبط است.

در قزاقستان 112.8 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می‌شود که 94.5 درصد از آن مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است. در ازبکستان 73.4 میلیارد کیلووات ساعت (80 درصد)، ترکمنستان  24.7 میلیارد کیلووات ساعت (تقریبا 100 درصد) و قرقیزستان 12.8 میلیارد کیلووات ساعت است که حدود 15 درصد از آن توسط نیروگاه حرارتی تولید می‌شود.

کمک 370 میلیون دلاری سازمان ملل تا سال 2026 به تاجیکستان

بر اساس توافق جدید تاجیکستان و سازمان ملل، تا سال ۲۰۲۶ بیش از ۳۷۰ میلیون دلار کمک توسط نهادهای زیرمجموعه این سازمان به تاجیکستان اختصاص داده می‌شود. مقامات تاجیکستان و سازمان ملل مراسمی را به مناسبت سی امین سالگرد حضور این سازمان در این کشور برگزار کردند. این مراسم با حضور شرکای سازمان ملل، وزارتخانه و نهادهای دولتی، نمایندگی‌های دیپلیماتیک مقیم دوشنبه، سازمان‌های بین المللی، سازمان‌های مربوط به جامعه مدنی، رسانه‌ها، فعالان و آژانس‌های ملل متحد در تاجیکستان برگزار شد.

فرهاد سلیم، معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان طی سخنانی گفت که 30 سال همکاری مثمر ثمر با سازمان ملل و مشارکت فعال تاجیکستان در فعالیت نهادهای آن اثبات کردند که این سازمان و تاجیکستان به شرکای قابل اعتمادی تبدیل شده‌اند. وی در ادامه ابراز اطیمنان کرد که تاجیکستان در آینده نیز به ترویج ابتکارات جهانی در سازمان ملل ادامه و همکاری خود را با تمامی اعضای این سازمان تقویت خواهد کرد.

 سزین سینان‌اوغلو هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل نیز در این مراسم گفت: امروزه ماهیت همکاری این سازمان با تاجیکستان تغییر کرده و از مرحله‌ای که بیشتر با «کمک» این سازمان به دوشنبه برای تحقق آرزوهای توسعه ملی آن بوده عبور و وارد دوره جدید «همکاری» شده است که نقش تاجیکستان در برنامه جهانی آب نشان دهنده این شراکت است. وی افزود: در طول 30 سال فعالیت خود در تاجیکستان، سازمان ملل متحد به دستیابی به صلح و توسعه در این کشور کمک کرده است و تنها طی سال‌های 2005 تا 2022، آژانس‌های این سازمان به عنوان کمک به توسعه بیش از یک میلیارد دلار به این کشور ارائه کرده‌اند.

در چارچوب توافقنامه جدید همکاری سازمان ملل و تاجیکستان برای سال‌های 2026-2023، آژانس‌های این سازمان در نظر دارند برای توسعه این کشور حدود 370 میلیون تخصیص دهند

 

اختصاص کمک 37 میلیون دلاری بانک جهانی به تاجیکستان

پایگاه اطلاع رسانی رادیو آزادی وابسته به دولت آمریکا: بانک جهانی 37.5 میلیون دلار برای حمایت اجتماعی از جمعیت و بهبود وضعیت اقتصادی به تاجیکستان اختصاص داده است. بر اساس گزارش بانک جهانی که در 27 مارس منتشر شد، این مبلغ با هدف بهبود استانداردهای زندگی خانوارهای آسیب پذیر در تاجیکستان است.

طبق گزارش بانک جهانی، خانوارهای فقیر در تاجیکستان، از افزایش قیمت ها، بیکاری و عدم دسترسی به غذای مناسب رنج می­برند. بر اساس این برنامه، این مبلغ باید به 110 هزار خانواده فقیر به عنوان کمک یکباره تعلق بگیرد. در حال حاضر بانک جهانی 25 برنامه به مبلغ 1.59 میلیارد دلار در تاجیکستان اجرا می­کند.

https://dsfs9m6mpbqzp.cloudfront.net/a/32336049.html

کمک 50 میلیون دلاری بانک جهانی برای بهبود کیفیت آموزش در تاجیکستان

بنا به گزارش خبرگزاری خاور، شورای مدیران اجرایی بانک جهانی سند کمک 50 میلیون دلاری به تاجیکستان برای اجرای پروژه بهبود کیفیت تدریس و آموزش در سیستم آموزش متوسطه این کشور را تصویب کرد.

شورای مدیران اجرایی بانک جهانی سند ارائه کمک مالی به تاجیکستان را با هدف بهبود کیفیت آموزش در این کشور به تصویب رساند. بر اساس این سند، بانک جهانی برای اجرای پروژه‌ای در زمینه بهبود کیفیت آموزش متوسطه از انجمن توسعه بین‌المللی (عضو گروه بانک جهانی) به تاجیکستان کمک بلاعوض 50 میلیون دلاری ارائه می‌دهد. در بیانیه این سازمان در این خصوص آمده است:  علیرغم اینکه دسترسی به آموزش متوسط عمومی در تاجیکستان بالاست و پوشش آن در سال 2019 میلادی 96.6 درصد بوده است، اما کیفیت آموزش همچنان پایین است.

در چارچوب این پروژه یک سیستم جدید ملی تدریس و آموزش تدوین و معرفی، مبلغ لازم برای بازسازی و نوسازی مدارس با هدف افزایش تعداد کلاس‌های درسی، افتتاح آزمایشگاه‌های مدرن، ارائه تجهیزات و گسترش فرصت‌ها برای مطالعه موضوعات با هدف تامین دانش آموزان تاجیکستان با مهارت‌های مدرن مورد نیاز در قرن بیست و یکم، ارائه می‌شود.

 افزایش ظرفیت تاجیکستان برای انجام ارزیابی‌های ملی و بین المللی مهم برای رصد نتایج آموزش دانش‌آموزان و دریافت داده‌های قابل اعتماد برای اطلاع رسانی سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از دیگر مزایای این پروژه به شمار می‌‌رود.

 بانک جهانی در حال حاضر 24 پروژه را در تاجیکستان به ارزش 1.54 میلیارد دلار سرمایه گذاری می‌کند. از سال 1996، بانک جهانی بیش از 2.72 میلیارد دلار به عنوان کمک‌های بلاعوض انجمن توسعه بین المللی ، وام‌های امتیازی و صندوق‌های هدفمند به تاجیکستان ارائه کرده است.

نرخ تورم تاجیکستان طی دو ماه اول سال جاری

پایگاه اطلاع رسانی اسپوتنیک و رادیو آزادی: سطح عمومی قیمت مواد غذایی در تاجیکستان طی دو ماه اول سال 2023  افزایش یافته است. در تاجیکستان، نرخ تورم در بخش مصرف 0.9 درصد بوده است. با توجه به گزارش آزانس ملی آمار اطلاعاتی در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری،  نرخ تورم در ماه فوریه 0.4 درصد افزایش یافته است.

در این راستا، مواد غذایی طی 2 ماه سال 2023 معادل1.3 درصد، کالاهای غیرخوراکی 1 درصد و خدمات پرداختی 0.1 درصد، افزایش یافت.

شایان ذکر است که قیمت مواد غذایی از جمله سبزیجات 21.4درصد، آرد نوع اول  9  درصد، سیب زمینی  10.4درصد، تخم مرغ - 12.9درصد و محصولات غیر خوراکی همچون بنزین - 1.7درصد؛ مواد شوینده  2.4درصد؛ محصولات دارویی - 0.9درصد؛  مصالح ساختمانی - 0.6درصد بیشتریت افزایش قیمت را داشته اند.

ارائه خدمات به مردم از جمله قیمت بلیت پرواز ها  2.4 درصد افزایش داشته است. .

https://sputnik.tj/20230317/sath-tavarrum-istemol-tojikiston-garon-1055590577.html

تقویت همکاری تاجیکستان و چین در چارچوب طرح “کمربند و راه”

خبرگزاری خاور،  موضوعات تقویت همکاری‌ها در زمینه صنعت بین تاجیکستان و چین در دیدار هیئت‌های تاجیکستان و منطقه کاشغر اویغور سین کیانگ چین در 10 مارس در دوشنبه مورد بررسی قرار گرفت. در این دیدار در خصوص اولویت های همکاری در زمینه‌های صنایع، حمل و نقل، تجارت، اقتصاد، افزایش صادرات محصولات تاجیکستان، یافتن راه‌های تامین مالی و مشارکت شرکت های مشترک برای اجرای پروژه‌های مرتبط صنعتی در تاجیکستان، ادامه ساخت و نوسازی بزرگراه دوشنبه – کاشغر و سایر پروژه‌های مهم منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین آمادگی خود را برای ادامه همکاری در چارچوب طرح “کمربند و راه”، ارتباط “آسیای مرکزی و چین” و تامین مشارکت هیئت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در نمایشگاه‌های بین‌المللی دو کشور اعلام کردند..

 

امضای قرارداد احداث پل و جاده در استان بدخشان

در راستای اجرای دستورات امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان مبنی بر بهبود زیرساخت های حمل و نقلی در شهر خاروغ و اتخاذ تدابیری به منظور تامین ایمنی حرکت وسائل نقلیه در شهر و نواحی ولایت بدخشان، در تاریخ 27 مارس سال جاری میلادی بین وزارت نقلیات جمهوری تاجیکستان و شرکت چینی «China Road and Bridge Corporation» در چارچوب مرحله چهارم طرح «بهبود جاده‌های ارتباط منطقه ای در آسیای مرکزی»، قرارداد احداث جاده‌ها و پل ها در قلمرو ولایت بدخشان به امضاء رسید.

در چارچوب طرح مذکور در ولایت بدخشان احداث یک عدد پل از روی رودخانه غوند با طول 200 متر واقع در خیابان شیرین شاه تیمور شهر خاروغ با احداث جاده‌های اتصالی به آن به طول 1،1 کیلومتر و در بَرسِم ناحیه شوغنان احداث جاده به طول 3،4 کیلومتر با احداث دالان (تونل) ضد بهمن (با طول 550 متر) و پل (با طول 82.3 متر) پیش بینی شده است.

وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان ضمن امضای قرارداد مذکور اظهار داشت امور ساختمانی بایستی با کیفیت و به موقع و مطابق با استانداردهای جاری اجرا شوند. نامبرده گفت، در احداث پل و جاده‌ها بایستی ماشین آلات معاصر و متخصصان مجرب به کار گرفته شوند. 

شایان ذکر است که ارزش طرح 31.9 میلیون دلار برآورد شده، زمان اجرای امور ساختمانی 30 ماه از روز شروع ساخت و ساز تعیین شده است.  نظارت بر اجرای طرح مذکور بعهده وزارت نقلیات، گروه اجرای طرح های وابسته به وزارت و شرکت مشترک مشاوره‌ای M50 Cоnsulting Group LLP و  ISAN Corporation  واگذار شده است. 

سایت وزارت نقلیات جمهوری تاجیکستان، مورخ 7فروردین

https://mintrans.tj/news-page/details/338

 

همکاری امانت بانک تاجیکستان با  آژانس بین المللی Fitch ratings

خبرگزاری خاور، شاخص های مالی امانت بانک جمهوری تاجیکستان و برنامه‌های بعدی برای همکاری با سایر کشورها در دیدار و گفتگوی سراج الدین اکرامی، رئیس شرکت واحد دولتی بانک جمهوری تاجیکستان با خانم کاتلین پلانکت، رئیس بخش تجارت و همکاری‌های بین المللی آژانس بین المللی “Fitch ratings”  مورد گفتگو قرار گرفت.

این ملاقات در حاشیه همایش سرمایه گذاری تاجیکستان و بریتانیا در لندن انجام شد و مدیریت “امانت بانک” دستاوردهای مالی این بانک در سال 2022 را ارائه کرد. نماینده آژانس بین المللی “Fitch ratings” اظهار داشت که کارگروه این آژانس آمادگی دارد در اسرع وقت به تاجیکستان سفر و فعالیت های مشترکی را برای همکاری بین المللی به “امانت بانک” آغاز کند. در همین راستا طرفین به این نتیجه رسیدند که کارگروه مشترکی تشکیل و شروع به کار کند.

حضور  تاجیکستان در نمایشگاه بین المللی ITB Berlin-2023

بر اساس گزارش خبرگزاری خاور، نمایشگاه بین المللی“ITB Berlin-2023”  در تاریخ 7 الی 9 مارس سال 2023 در شهر برلین آلمان برگزار شد که هیئت رسمی جمهوری تاجیکستان و نمایندگان شرکت های گردشگری در آن شرکت کردند.

در همکاری مشترک کمیته توسعه گردشگری وابسته دولت تاجیکستان با سفارت تاجیکستان در آلمان و و شرکت نمایشگاه "Messe Berlin" غرفه گردشگری کشور با نام “تاجیکستان- سرزمین گردشگری” برگزار شد. در این غرفه اقلام تبلیغاتی در مورد فرصت های گردشگری، راهنماها، نقشه‌ها، برگه‌های اطلاعاتی و سایر اطلاعات مورد علاقه به بینندگان و دوستداران سفر ارائه شد.

شایان ذکر است که مشارکت فعال جمهوری تاجیکستان درنمایشگاه "ITB Berlin" زمینه مناسبی را برای ارائه هر چه بیشتر فرصت­های گردشگری این کشور، جذب تعداد زیادی گردشگر و تقویت همکاری­های مفید بین شرکت­های مسافرتی داخلی و بین المللی فراهم می­کند.

 

افزایش سفرهای گردشگری تاجیک­ها به ازبکستان

خبرگزاری اسپوتنیک : مقامات ازبکستان می‌گویند که بیشتر گردشگرانی که از شهرهای مختلف این جمهوری دیدن کرده اند، شهروندان تاجیکستان هستند. در دو ماه نخست امسال 871 هزار گردشگر از ازبکستان بازدید کردند. این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.7 برابر افزایش داشته است. بیشتر گردشگرانی که از ازبکستان بازدید کرده اند، شهروندان تاجیکستان (289.2 هزار) هستند. در رتبه دوم گردشگران قزاقستانی (241.4 هزار) قرار دارند.

https://sputnik.tj/20230328/tojikon-beshtar-uzbekistonro-baroi-sayohat-intikhob-mekunand--1055808341.html

 

امضای قرارداد همکاری گردشگری تاجیکستان و هندوستان

مدیران دانشگاه‌های گردشگری تاجیکستان و حیدرآباد هند قرارداد همکاری امضا کردند. قرارداد همکاری را مدیران دانشگاه بین المللی گردشگری و صاحبکاری تاجیکستان با دانشگاه ملی گردشگری و مدیریت مهمانداری حیدرآباد هند امضا کردند. سند همکاری در چارچوب چهارمین همایش مشترک بین المللی گردشگری، مهمان نوازی و اهداف توسعه پایدار  در شهر حیدرآباد امضا شد. نمایندگان دانشگاه بین المللی گردشگری و صاحبکاری تاجیکستان در این کنفرانس شرکت و دستاوردهای صنعت گردشگری تاجیکستان را بیان کردند. این کنفرانس را موسسه ملی گردشگری و مدیریت مهمانداری حیدرآباد و با همکاری شرکای توسعه با حضور 150 بازدید کننده خارجی و وزیر گردشگری هند برگزار کرد.

دیدار رئیس کمیته سرمایه گذاری تاجیکستان با رئیس آژانس همکاری‌های ژاپن (JICA)

سعدی قادرزاده، رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و اداره اموال دولتی جمهوری تاجیکستان با سِیجو ایمایی، رئیس جدید نمایندگی آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن در جمهوری تاجیکستان (JICA) ملاقات کرد.

در این دیدار مسائل مربوط به روابط فیمابین تاجیکستان و ژاپن در چارچوب آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA)، در خصوص اجرای طرح های مشترک، حمایت از تجارت کوچک و متوسط، همچنین اجرای طرح «انکوباتور کسب و کار در تاجیکستان» مورد بررسی قرار گرفتند.

سایت کمیته سرمایه گذاری تاجیکستان، مورخ 25اسفند

https://investcom.tj/news/211-mulooti-raisi-kumitai-davlatii-sarmojaguzor-va-idorai-amvoli-davl.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما