معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۱

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته دوم فروردین‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

عمان در چارچوب توافق اوپک پلاس تولید نفت خود را کاهش داد

سلطنت عمان در چارچوب توافق اوپک پلاس میزان تولید نفت خود را از ماه می تا پایان سال 2023 به میزان 40 هزار بشکه در روز کاهش می دهد. وزارت انرژی عربستان سعودی نیز اعلام کرد این کشور از ماه می تا پایان سال 2023 میزان تولید روزانه خود را 500 هزار بشکه کاهش خواهد داد. این تصمیم براساس توافق حاصل شده در نشست اوپک پلاس در اکتبر 2022 و با هدف حفظ ثبات در بازار نفت خام اتخاذ شده است.

تردد بیش از یک میلیون مسافر از فرودگاه مسقط

فرودگاه بین المللی مسقط در ماه ژانویه 2023 محل تردد بیش از 1 میلیون مسافر داخلی و خارجی بوده است. مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد پروازهای داخلی و خارجی از/به فرودگاه بین المللی مسقط در ماه ژانویه 2023 با افزایش 143 درصدی به 7 هزار و 687 پرواز رسید و در این مدت یک میلیون و 51 هزار و 390 مسافر از طریق این فرودگاه تردد کردند. آمار تردد مسافران در فرودگاه مسقط به دوران پیش از شیوع کرونا نزدیک شده است؛ در ژانویه 2020 بیش از یک میلیون و 430 هزار مسافر در این فرودگاه تردد کرده بودند.

سود خالص اوکیو به حدود 4 میلیارد ریال رسید

شرکت انرژی اوکیو اعلام کرد در سال 2022 سود خالص این شرکت به 3 میلیارد و 800 میلیون ریال عمان رسیده است و این بالاترین سود خالص ثبت شده در تاریخ این شرکت می‌باشد. رئیس شرکت اوکیو گفت سال 2023، سالی خاص بود و این شرکت قدرتمندترین عملکرد مالی و عملیاتی تاریخ خود را شاهد بود. شرکت اوکیو در 17 کشور در زنجیره تامین انرژی از اکتشاف و تولید تا بازاریابی و توزیع فعالیت می‌کند.

بهبود دورنمای اقتصادی و رتبه اعتباری عمان

موسسه بین المللی اعتبارسنجی اس.اند.پی دورنمای اقتصادی عمان را مثبت و رتبه اعتباری این کشور را بی.بی ارزیابی کرد. اس.اند.پی اقدامات اصلاحی دولت عمان در حوزه‌های مالی و اقتصادی و بهبود موقعیت مالی عمان در زمینه بازپرداخت بدهی‌های خارجی را علت ارزیابی خود از این کشور عنوان کرده است. این موسسه کاهش میزان بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی (جی.دی.پی) از 60 درصد در سال 2021 به 40 درصد در سال 2022 را از نکات مثبت در عملکرد مالی دولت عمان برشمرد. این گزارش می افزاید همچنین میزان بدهی عمان در پایان سه ماهه نخست سال 2023 به 16 میلیارد و 500 میلیون ریال یا به عبارتی 37 درصد جی.دی.پی رسیده است.

افزایش بهای نفت عمان با کاهش تولید اوپک پلاس

در پی کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت از سوی اوپک پلاس، بهای نفت خام عمان با افزایش 8 درصدی همراه بوده است. بهای نفت خام عمان در بازار دبی برای تحویل در ماه ژوئن با افزایش 8 ممیز 4 دهم درصدی به 84 دلار و 11 سنت رسید. همچنین بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت نیز به دنبال تصمیم کشورهای اوپک پلاس برای کاهش تولید، با افزایش حدود 8 درصدی همراه بوده است.

افزایش تولید محصولات پالایشگاهی در عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد میزان تولید محصولات پالایشگاهی در فوریه 2023 نسبت به فوریه 2022 با افزایش 44 درصدی همراه بوده است. براساس آمارهای منتشره، تولید بنزین با اکتان 91، بنزین با اکتان 95، گازوئیل، سوخت جت و ال.ان.جی در فوریه 2023 به ترتیب با افزایش 82 ، 3، 38، 65 و 62 درصدی همراه بوده است.

آغاز بکار آزمایشی واحد تقطیر نفت خام در پالایشگاه الدقم

شرکت صنایع پتروشیمی و پالایشگاه الدقم (اوکیو8) از آغاز بکار آزمایشی واحد تقطیر نفت خام در پالایشگاه الدقم خبر داد و گفت این مسیر را برای عملیاتی شدن واحدهای پالایشگاه الدقم هموار می‌کند. پالایشگاه الدقم ظرفیت پالایش 230 هزار بشکه نفت خام در روز را دارد. تولید ال.پی.جی، نفتا، سوخت جت، دیزل، سولفور و کک نفتی در دستور کار این پالایشگاه قرار خواهد داشت. حلال بن علی الخروصی، مدیر بازرگانی، پالایش و پتروشیمی در شرکت اوکیو و یکی از اعضای هیات مدیره اوکیو8 گفت آغاز بکار آزمایشی پالایشگاه الدقم شامل چندین مرحله می‌شود و این پالایشگاه تا پایان سال جاری به صورت تجاری عملیاتی خواهد شد. پالایشگاه و پتروشیمی الدقم با سرمایه گذاری مشترک شرکت اوکیو و بخش بین المللی شرکت نفت کویت در حال ساخت می‌باشد.

کاشت 250 هزار نهال در عمان

شرکت اوکیو قراردادی با وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آبی عمان به منظور کاشت 250 هزار نهال درخت امضا کرده است. این قرارداد در راستای ابتکار شرکت اوکیو به منظور کاشت 10 میلیون درخت در عمان با هدف ایجاد فضای سبز بیشتر در این کشور و آگاهی بخشی به مردم برای حفاظت از محیط زیست می‌باشد.

پیشرفت 93 درصدی پروژه انتقال برق ربط در عمان

شرکت انتقال برق عمان اعلام کرد فاز اول پروژه راهبردی و عظیم انتقال برق ربط با پیشرفت 93 درصدی همراه بوده است. فار اول پروژه ربط قرار است شبکه‌های انتقال برق شمال و جنوب عمان به طول 660 کیلومتر را با کابل های 400 کیلوواتی به هم متصل کند. هزینه فاز اول این پروژه 183 میلیون ریال عمان برآورد شده است.

سود بانک های عربی فراتر از دوران پیش از همه کرونا

سود بانک های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2022 به حدود 45 میلیارد دلار رسید که رقمی‌بالاتر از دوران پیش از همه گیری کرونا در این منطقه به شمار می آید. مجموع سود بانک های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال گذشته با افزایش 27 درصدی نسبت به سال 2021 به رقم 44 میلیارد و 800 میلیون دلار رسید. سود این بانک ها در سال 2021 رقم 35 میلیارد و 200 میلیون دلار گزارش شده بود.

برگزاری سمینار فرصت ها و چالش های گاز طبیعی در عمان

شرکت توتال میزبان سمیناری با موضوع فرصت ها و چالش های زنجیره گاز طبیعی در عمان و با حضور تعدادی از کارشناسان عمانی و بین المللی در مسقط برگزار کرده است. سرجیو جیورجی، رئیس توتال انرژی در عمان گفت این سمینار فرصتی برای نشان دادن تعهد توتال انرژی برای حمایت از توسعه بخش انرژی عمان و توسعه پایدار آن است. در این سمینار که بر عملکرد شرکت توتال در عمان متمرکز بود، تعدادی از مسئولان شرکت های دولتی، کارشناسان حوزه انرژی، دانشجویان و اساتید دانشگاه حضور داشتند.

افزایش 75 درصدی ترافیک خطوط هوایی در خاورمیانه

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اعلام کرد ترافیک خطوط هواپیمایی در خاورمیانه در فوریه 2023 نسبت به سال پیش از آن با افزایش 75 درصدی همراه بوده است. یاتا در این گزارش می افزاید ترافیک خطوط هواپیمایی در فوریه 2023 نسبت به فوریه 2019 با افزایش 84 درصدی همراه بوده است.

عدم تاثیر بخش بانکی عمان از بحران بانکی آمریکا

پس از ورشکستگی گروه SVB آمریکا که گفته می‌شود بزرگترین بحران بانکی پس از بحران 2008 می‌باشد، به غیر از بخش بانکی امارات که کمی تحت تاثیر این بحران قرار گرفته است، نظام بانکی دیگر کشورهای منطقه از جمله عمان از این بحران در امان هستند.

عملکرد موفق بورس مسقط

بورس مسقط طی ماه مارس 2023 برای دومین ماه پیاپی به عنوان دومین بورس برتر بین کشورهای شورای همکاری معرفی گردید. بورس مسقط با 2.3 درصد رشد پس از عربستان با 4.8 درصد رشد در جایگاه دوم قرار گرفته است. بخش صنعت و شاخص مالی عامل اصلی این رشد می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما