معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۵

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمۀ اول فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بودجه ضد تورمی

نیکولای وامن، وزیر دارایی دانمارک، هنگام ارائه پیش‌نویس بودجه دولت برای سال 2023 و آخرین گزارش وضعیت اقتصاد گفت که اقتصاد در حال رونق است، اما تورم همچنان در حال افزایش است. او گفت بزرگترین وظیفه ما نه افزایش تورم، بلکه مبارزه با آن است، و به همین دلیل است که ما سیاست‌های مالی انقباضی را در پیش گرفته‌ایم. دولت انتظار دارد تورم که در سال گذشته 7.7 درصد بود، امسال به 3.9 درصد کاهش یابد و رشد اقتصاد، 0.2 درصد کمتر از رقم 0.8 درصد پیش بینی شده در ماه اوت باشد. این برخلاف نظر بانک مرکزی است که میزان رشد برای سال جاری را 0.9 درصد پیش‌بینی کرده است. با این حال، دولت نسبت به بازار کار بدبین است و انتظار دارد اشتغال امسال ۱۱ هزار نفر و در سال آینده ۱۷ هزار نفر کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن در سال جاری 8.4 درصد کاهش یابد. در مجموع دولت انتظار دارد اقتصاد برای مدتی کند عمل کند. وزیر دارائی گفت: ما بعد از دو سال رونق با سرعت بالا به سمت کاهش سرعت پیش می‌رویم، اما این کاهش به تدریج صورت خواهد گرفت. (منبع: بی تی)

افزایش نرخ بیکاری برای چهارمین ماه متوالی

نرخ بیکاری دانمارک برای چهارمین ماه متوالی در فوریه افزایش یافت. بر اساس گزارش اداره آمار دانمارک، تعداد بیکاران از 81200 نفر در ژانویه به 81700 نفر در فوریه رسید که نرخ بیکاری 2.8 درصدی را نشان می‌دهد. درصد بیکاری در بین جوانان 16 تا 24 ساله و همچنین برای گروه سنی 40 تا 49 سال به میزان 0.1 درصد افزایش یافته، اما برای بقیه گروه‌های سنی تغییری نکرده است. یپه یول بوره، اقتصاددان ارشد معتقد است این افزایش جزئی جای تعجب ندارد، زیرا در حال حاضر با پایین‌ترین نرخ بیکاری از سال 2008 مواجه هستیم. اریک بیورستد، اقتصاددان ارشد اتحادیه فلزکاران دانمارک می‌گوید: بیکاری در درجه اول به دلیل افزایش عرضۀ نیروی کار بوده است، نه به این دلیل که شرکت‌ها استخدام را متوقف کرده‌اند. تعداد فرصت‌های شغلی آگهی‌شده، که معمولا یک شاخص قابل اعتماد از تحولات بیکاری است، نسبتا بالا باقی مانده که نشان می‌دهد صف بیکاری کوتاه خواهد ماند. (منبع: detailwatch.dk)

افزایش اشتغال با وجود نااطمینانی اقتصادی

با وجود تورم بالا، بلاتکلیفی اقتصادی و هشدارهای مربوط به رکود احتمالی، تعداد بیشتری از مردم کار پیدا کرده‌اند. ارقام جدید مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که 4417 نفر در ژانویه به بازار کار پیوستند و با این وضع بازار کار به بالاترین حد خود با 2976900 حقوق بگیر رسید. لاس اولسن، اقتصاددان ارشد دنسکه بانک گفت که از ادامه افزایش ارقام متعجب است زیرا شرکت‌ها نسبت به رکود هشدار داده بودند. اقتصاددانان همچنین برای ماه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ بالای اشتغال قابل تداوم نیست، اما به گفته این اقتصاددان، ادامه روند صعودی نشان می‌دهد که بسیاری از کسب‌ و کارها آماده استخدام افرادی هستند که در جاهای دیگر بیکار شده‌اند. پاله سورنسن، اقتصاددان ارشد نوکردیت، که ماه گذشته هشدار داد ما به سمت دوره‌ای از بیکاری بیشتر، ورشکستگی بیشتر و تعداد کمتری از کارمندان پیش می‌رویم گفت که صادرات دانمارک افزایش یافته است و به حفظ آن بخش از بازار کار کمک می‌کند. او گفت: صادرکنندگان تشویق شده‌اند تا تولید را افزایش دهند و در نتیجه به نیروی کار بیشتری نیاز دارند. اما من همچنان انتظار دارم که امسال با توجه به اینکه اقتصاد دچار رکود متوسطی شده است، اشتغال اندکی کاهش یابد. (منبع: تی وی2)

هشدار شورای ریسک به بخش بانکی

شورای ریسک سیستمی (SRC) نسبت به تلاطم احتمالی در بخش بانکی پس از شکست بانک‌های سیلیکون ولی (SVB) و سیگنچر بانک در ایالات متحده و کردیت سوئیس هشدار داده است، اما اطمینان داده که بانک‌های دانمارکی برای مقابله با فشار به خوبی مجهز هستند. شورای ریسک سیستمی‌که تهدیدات علیه ثبات مالی سیستم مالی کشور را رصد می‌کند، دارای 10 عضو است که شامل دو عضو از بانک مرکزی دانمارک، دو عضو از سازمان نظارت مالی دانمارک، یک عضو از هر یک از وزارتخانه‌های امور اقتصادی و کشور، وزارت تجارت و رشد و وزارت دارایی و همچنین سه کارشناس مستقل با آگاهی از مسائل مالی می‌باشد. (منبع: risikoraad.dk)

افزایش سپرده‌های بانکی با پس انداز مصرف کنندگان

اگرچه درآمد قابل استفاده در اثر تورم افسارگسیخته کاهش یافته، اما پس‌اندازهای شخصی مردم همچنان در حال رشد است. گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که کل سپرده‌ها در تمام بانک‌های دانمارکی با 9.6 میلیارد کرون (معادل 1.25 میلیارد یورو) افزایش در ماه فوریه به 1087 میلیارد کرون (155 میلیارد یورو) رسیده است. به گفته برایان فریس هلمر، اقتصاددان ارشد، نرخ بالای اشتغال این ارقام را افزایش داده است، اما این یک توزیع نابرابر است، زیرا بسیاری مجبور شده‌اند بخاطر گرانی‌ها از پس انداز خود استفاده کنند. وی گفت: امروز 175 هزار نفر بیشتر از قبل از همه‌گیری کرونا مشغول کار هستند و در عین حال سپرده‌گذاران بار دیگر برای پس‌اندازهای خود سود دریافت می‌کنند که انگیزه پس‌انداز را افزایش می‌دهد. اما در عین حال، میزان واقعی سپرده‌های بانکی به دلیل افزایش مداوم قیمت‌های مصرف کننده در حال کاهش است. با اعمال نرخ تورم، قدرت خرید سپرده‌های بانکی در سال گذشته 40 میلیارد کرون کاهش یافته است. (منبع: بی تی)

تعداد مجوز کار در سال 2022 رکورد زد

در سال گذشته 31600 مهاجر در دانمارک مجوز کار دریافت کردند که نسبت به سال 2021 در حدود 24 درصد افزایش داشت و بالاترین رقم در تاریخ این کشور بود. این رقم در طول دهه گذشته به طور میانگین 21200 نفر در سال بود. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک که روز سه‌شنبه 28 مارس منتشر شد، نشان می‌دهد که اتباع رومانیایی با حدود 6 هزار مجوز، بیشترین مجوز کار را دریافت کرده‌اند و پس از آن لهستانی‌ها با حدود 3700 مجوز قرار دارند. بیشترین افزایش نیز مربوط به هند است که با 2800 مجوز یک افزایش 73 درصدی را نشان می‌دهد. در سال گذشته همچنین به 30200 شهروند اوکراینی بر اساس قوانین اضطراری که پس از جنگ در این کشور در فوریه تصویب شد، اقامت موقت اعطا شد. ارقام جدید همچنین نشان می‌دهد که تا اول ژانویه سال جاری، 176300 تبعۀ خارجی دارای مجوز کار هستند. (منبع: www.dst.dk)

افزایش اندک در خرده فروشی و اعتماد کسب و کار

با کاهش تورم، خرده فروشی برای سومین ماه متوالی در ماه مارس افزایش یافت. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که فروش پس از افزایش اندک 0.1 درصدی در فوریه، در ماه مارس 0.3 درصد افزایش یافته است. در ماه مارس فروش پوشاک و کالاهای مرتبط در مقیاس سالانه، 0.8 درصد و فروش سایر کالاهای مصرفی نیز 0.7 درصد رشد داشته است. در همین حال، فروش مواد غذایی 0.3 درصد کاهش یافت. در عین حال، شاخص اعتماد کسب و کار که شامل صنعت، ساخت و ساز، خدمات و خرده ‌فروشی می‌شود، از 88.8 در ماه فوریه به 89.3 در ماه مارس رسید. در همین ارتباط، شاخص‌های صنعت و خدمات به صورت ماهانه افزایش یافت، در حالی که معیار ساخت و ساز با تشدید کمبود نیروی کار بدون تغییر باقی ماند. این نظرسنجی نشان داد که چالش‌های پیش روی کسب ‌و کارها در قالب افزایش قیمت‌ها، مشکلات تامین انرژی و کالاها و خطر ورشکستگی آنها ناشی از جنگ اوکراین، اکنون در حال کاهش است. (منبع: www.dst.dk)

خوش‌بینی بیشتر مصرف کنندگان

با ادامه کاهش تورم، بدبینی مصرف کنندگان کمتر شده است. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که شاخص اعتماد مصرف کننده (CCI) به بالاترین سطح خود در ده ماه گذشته رسیده و از منفی 25.1 در فوریه به منفی 23.1 در ماه مارس رسیده است، اما در محدوده منفی باقی مانده است. این آژانس گفت که بهبود جزئی در ماه مارس در درجه اول به دلیل پیشرفت قابل توجه در ارزیابی مصرف کنندگان از شرایط اقتصادی گذشته و آینده دانمارک بوده است. شاخص سنجش دیدگاه مصرف کنندگان نسبت به وضعیت عمومی اقتصادی کشور در دوازده ماه آینده به طور قابل توجهی از 6.4- در فوریه به 0.7- در مارس بهبود یافت و ارزیابی مصرف کنندگان از وضعیت مالی خودشان در آینده از 0.3- به 0.4+ رسید. با این حال، مصرف‌کنندگان همچنان ارزیابی می‌کنند که وضعیت مالی خانواده امروز بدتر از یک سال گذشته است. طبق این نظرسنجی، خانوارها انتظار دارند افزایش قیمت‌ها در دوازده ماه آینده کندتر صورت گیرد. همچنین انتظار می‌رود بیکاری روند افزایشی داشته باشد. (منبع: www.dst.dk)

قرارداد خط لوله هیدروژن دانمارکی-آلمانی

دانمارک و آلمان توافق کردند که خط لوله‌ای برای تامین هیدروژن از غرب دانمارک به ایالت شلزویگ-هولشتاین در شمال غربی آلمان بسازند. رابرت هابک، معاون صدراعظم آلمان، پس از سفر به دانمارک در هفته گذشته گفت که دو کشور می‌خواهند در آینده در زمینه توسعه زیرساخت‌های هیدروژنی اروپا همکاری نزدیکتری داشته باشند. لارس آگارد، وزیر انرژی، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در مورد مسائل انرژی و آب و هوا، از آلمان تشکر کرد. طول این خط لوله نامشخص است، اما به صورت زمینی و از مرز آلمان و دانمارک، نزدیک شهر فلنزبورگ، عبور خواهد کرد و احتمالاً در نهایت به شهرک‌های صنعتی در کیل و هامبورگ منتهی خواهد شد. (منبع: energiwatch.dk)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما