معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۷

اخبار اقتصادی گرجستان -تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول فروردین ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

292 هتل در سالهای2025 – 2023 در گرجستان ساخته می‌شود

به گزارش آژانس ملی گردشگری گرجستان در سال2025 - 2023، بیش از 292 هتل جدید در گرجستان ساخته خواهد شد.

اکثر امکانات اقامتی در تفلیس راه اندازی می‌شود. در مجموع 65 هتل در پایتخت47 هتل در منطقه سامتسخه-جاواختی و 46 هتل در ساحل آجارا ساخته خواهند شد.

در نتیجه تکمیل ساخت هتل های جدید تا سال 2025، نزدیک به 33750 تخت به بخش گردشگری گرجستان افزوده می‌شود.

https://commersant.ge/ru/post/v-gruzii-v-2023-25-godax-postroiat-292-otelia

 

رشد صادرات محصولات کشاورزی گرجستان

اوتار شاموگیا وزیر کشاورزی گفت: در دو ماه ژانویه و فوریه، صادرات محصولات کشاورزی گرجستان 17 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: «طی دو سال اخیر گرجستان رشد اقتصادی دو رقمی داشته است. سال گذشته صادرات محصولات کشاورزی 11 درصد و در 2 ماه گذشته 17 درصد افزایش یافت.

دولت اقدامات لازم را برای توسعه عرضه محصولات کشاورزی در بازار جهانی انجام می دهد تا کشاورزان به تولید محصولات بهتر تشویق شوند.

 وزیر امور خارجه گفت: این فعالیت در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

https://commersant.ge/ru/post/eksport-agrarnoy-produkcii-viros

 

کمبود کادر متخصص در گرجستان

طی یکسال گذشته  115756 فرصت شغلی جدید در گرجستان ایجاد شد که 12 درصد آنها نتوانستند نیروی متخصص مورد نیاز را جذب کنند.

 به گزارش وزارت اقتصاد، هم اینک گرجستان دارای عدم تعادل بین عرضه و تقاضا می‌باشد و مشکل در نبودن نیروی کار ماهر مورد نیاز است.

ایراکلی نداریشویلی معاون وزارت اقتصاد: بسیاری از مشاغلی که پنج سال پیش فعال بودند، امروز از اهمیت کمتری برخوردارند. مشاغل جدید بسیاری وجود دارد که قطعا به نیروی کار ماهر نیاز دارند.

https://t.me/SputnikGeorgia/25274

 

طرح ساخت یک پالایشگاه 30 میلیون دلاری در گرجستان

لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد گرجستان گفت، 30 میلیون دلار برای ساخت یک پالایشگاه نفت در گرجستان هزینه خواهد شد.

این سرمایه گذاری در حریم روستای کولوی توسط سرمایه گذار جدید انجام می‌شود و طبق پیش بینی از سال جاری شروع به کار خواهد کرد.

به گفته داویتاشویلی، بدین ترتیب گرجستان یک مجتمع صنعتی جدید خواهد داشت که در آن فرآورده‌های نفتی در شرایط مدرن فرآوری می‌شوند.

یک پایانه نفتی متعلق به سوکار (شرکت دولتی نفت آذربایجان) از سال 2008 در کولوی فعالیت می‌کند. ظرفیت کل آن 10 میلیون تن در سال است.

https://t.me/SputnikGeorgia/25242

 

پیش بینی Galt & Taggart در مورد بازار خودرو در گرجستان

تاتیا مامریکشویلی کارشناس موسسه مالی گالت اند تاگارت: ما فرصت هایی را برای توسعه بازار خودروهای نو و دست دوم می‌بینیم. اغلب گفته می‌شود که ناوگان بسیار بزرگی با تقریبا 1.5 میلیون وسیله نقلیه داریم. اما تحقیقات ما نشان داده است که این کاملاً درست نیست. اگر به تعداد خودرو به ازای هر 1000 نفر نگاه کنیم، تقریباً 2 برابر از میانگین اروپا عقب هستیم. خودروهای ما عمدتاً در تفلیس متمرکز هستند و این باعث ایجاد تصور نادرستی در مورد تعداد آنها می‌شود. در واقع، اگر در مورد کل گرجستان صحبت کنیم، در کل کشور خودروهای زیادی نداریم.

به گفته وی، توسعه خوب حمل و نقل عمومی‌به هیچ وجه بر تعداد خودروها تأثیر نمی‌گذارد، زیرا حتی در هنگام استفاده فعال از وسایل حمل و نقل عمومی، مردم از خرید اتومبیل خودداری نمی‌کنند. در اتحادیه اروپا حمل و نقل عمومی‌بسیار توسعه یافته است، با اینحال آنها 2 برابر بیشتر از ما خودرو دارند. بنابراین، بازار خودرو گرجستان دارای پتانسیل رشد است.

مقررات یورو 5 که واردات خودروهای تولید شده قبل از سال 2013 را محدود می‌کند، ممکن است رشد بازار خودرو را در کوتاه مدت کاهش دهد. اما در میان مدت همچنان پتانسیل رشد خواهد داشت.

انتظار می‌رود بازار خودروهای دست دوم 8 تا 9 درصد رشد کند. زیرا برای خودروهای جدید، نرخ‌های بالاتری پیش‌بینی می‌شود. خریداران خودروهای جدید غالبا بخش های عمومی و شرکتی هستند، سهم افراد نسبتاً کم است.

واسطه گران انتظار رشد 15 تا 20 درصدی قیمت خودرو را دارند. در حال حاضر پرفروش ترین برند در گرجستان تویوتا است و این به طور یکسان در مورد خودروهای نو و دست دوم صدق می‌کند. بطوری که تقریباً نیمی از فروش را به خود اختصاص می دهد.

https://commersant.ge/ru/post/galt-taggart-o-perspektivax-razvitiia-avtorinka-v-gruzii

 

خرید زمین در گرجستان از سوی اتباع روسیه به شدت افزایش یافته است

در دوره آوریل تا اکتبر 2022، تعداد 1720 شهروند خارجی بر 1956 قطعه زمین غیرکشاورزی در گرجستان حق مالکیت به دست آوردند.

به گزارش وزارت دادگستری، 48.5٪ (950 ملک) از کسانی که حقوق مالکیت قطعه زمین را به دست آورده اند شهروندان روسیه هستند.

اتباع سایر کشورها که حق مالکیت زمین‌های غیر کشاورزی در گرجستان را به دست آورده اند، به شرح زیر است:

شهروندان ارمنی 88، قطعه زمین، شهروندان آلمانی 84، شهروندان مصری 72، اتباع ایرانی 67، شهروندان عربستان سعودی 66، شهروندان رژیم صهیونیستی 65، شهروندان ایالات متحده 58، شهروندان آذربایجانی 57، شهروندان اوکراینی 54، شهروندان یونانی 47، شهروندان قزاقستان 24، شهروندان کانادایی 20 و شهروندان کویتی 17قطعه زمین.

https://24news.ge/read/id/80714

 

ارمنستان شریک اول صادراتی گرجستان

به گزارش اداره ملی آمار، ارمنستان شریک اصلی صادرات گرجستان شده است.

در دو ماه اول سال 2023، گرجستان کالاهایی به ارزش 133.1 میلیون دلار به کشور همسایه صادر کرده است. این رقم در مدت مشابه سال 2021 حدود 45.6 میلیون دلار بود و صادرات 191.7 درصد افزایش یافته است.

خودرو سبک جایگاه اول محصولات صادراتی به ارمنستان را به خود اختصاص داده است. بطوری که طی دو ماه ژانویه و فوریه بیش از 50 میلیون دلار خودرو سبک از گرجستان به ارمنستان صادر شده است.

علاوه بر این 20 میلیون دلار مینی بوس، 3.5 میلیون دلار دستگاه‌های راه سازی از قبیل بولدوزر، گریدر، بیل مکانیکی، غلتک و ...، 1.7 میلیون دلار کامیون و 1.4 میلیون دلار تراکتور صادر شده است.

کامپیوتر، تلفن، محصولات گچ، آب، خوراک دام، مرکبات، گوشت، دارو، واکسن، محصولات ورزشی، لباس، سیمان، ماهی، نوار بهداشتی و تامپون، پوشک و ... نیز از گرجستان به ارمنستان صادر می‌شود.

لازم به ذکر است بخش قابل توجهی از صادرات گرجستان به ارمنستان صادرات مجدد است.

https://commersant.ge/ru/post/armeniia-stala-krupneyshim-eksportnim-partnerom-gruzii

 

بازرگانان گرجستانی خواهان توسعه روابط با روسیه هستند

وانو باکرادزه تاجر گرجی محصولات نفتی در مصاحبه با ریانووستی:

ما مدت زیادی است که با آذربایجان، روسیه، قزاقستان، و ترکمنستان کار می‌کنیم. واردات ما از اروپا بسیار کم است. به نظر من بهتر است از هم اکنون توسعه روابط با روسیه آغاز شود.

https://t.me/SputnikGeorgia/25469

 

معاون دومای روسیه: روسیه و گرجستان در آستانه لغو روادید هستند

طبق گزارش تاس خبرگزاری رسمی روسیه، به گفته لئونید کلاشنیکف معاون دومای روسیه و رئیس کمیته  CIS، امروز روسیه و گرجستان در آستانه ازسرگیری ارتباطات مستقیم هوایی و همچنین لغو روادید هستند.

وی افزود: من با بسیاری از مقامات بلندپایه صحبت کرده ام، از جمله در مورد موضوعی که به آن اشاره کرده ایم.

کلاشنیکف در همایش اقتصادی با عنوان «چشم انداز توسعه روابط اقتصادی روسیه و گرجستان» گفت: روسیه و گرجستان در آستانه از سرگیری ارتباطات مستقیم هوایی و همچنین لغو روادید هستند.

به گفته کلاشینکف، برای او سخت است که بگوید این تصمیمات چه زمانی و به چه ترتیبی اتخاذ خواهد شد.

https://interpress.ge/read/43596

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما