معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول فروردین ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

 افزایش 32 درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان

حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان (بدون احتساب صادرات نفت خام) در یازده ماهه نخست سال جاری (از 21 مارس 2022 تا 19 فوریه 2023) نسبت به مدت مشابه سال قبل 32.18 درصد افزایش یافته است. در دوره مذکور، ایران و ترکمنستان 1.2 میلیون تن کالا به ارزش 435.73 میلیون دلار مبادله کردند.

حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر در ده ماهه نخست امسال به 5.99 میلیون تن به ارزش 3.34 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.91 درصد رشد داشت.روسیه شریک تجاری اصلی ایران در میان کشورهای حاشیه خزر به شمار می رود. در مدت مشابه، حجم مبادلات تجاری دو کشور بالغ بر 1.97 میلیارد دلار (3.36 میلیون تن) بوده که نسبت به سال قبل 0.57 درصد کاهش داشته است.شایان ذکر است، صادرات ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر در این دوره با 3.39 درصد افزایش از 1.86 میلیارد دلار گذشت.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9999/torgovyi-oborot-mezhdu-turkmenistanom-i-iranom-uvelichilsya-na-3218

 

از سرگیری عبور کامیون از مرز باجگیران- هودان توسط ایران و ترکمنستان

ایران و ترکمنستان تردد کامیون‌ از گذرگاه مرزی باجگیران- هودان را از سرگرفتند. به گفته محمد بهشتی، در راستای توسعه بیشتر روابط تجاری دو کشور، طرف ترکمنستانی 10 کامیون ایرانی را از گذرگاه مرزی باجگیران - هودان عبور داده است. به دلیل محدودیت‌های مرتبط با COVID-19 در سراسر جهان، گذرگاه مذکور به مدت سه سال به روی کامیون‌ها بسته شده بود. طبق این گزارش، هم اکنون عبور بار از همه گذرگاه‌های مرزی ایران و ترکمنستان بلا مانع است.بهشتی افزود: بر این اساس، وزن کامیون نباید بیش از ۲۰ تن باشد و مقصد تحویل نهایی آن نیز در قلمرو ترکمنستان و شهر عشق آباد باشد.شایان ذکر است، روسای گمرکات ایران و ترکمنستان روز 28 فوریه در گذرگاه مرزی باجگیران - هودان نشستی برگزار کرده و طی آن پیشنهاد استفاده از سامانه الکترونیکی e-TIR مورد بررسی واقع شد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10002/turkmenistan-i-iran-vosstanovili-propusk-gruzovyh-avtomobilei-na-granice-gaudanbadzhigiran

 

استحصال جریان گاز جدید در میدان شرپلی ترکمنستان

بنا بر گزارش نشریه «Nebit-Gaz»، یک جریان قابل توجه صنعتی گاز طبیعی توسط کارکنان شرکت «ترکمن گاز» در میدان شرپلی واقع در ولایت ماری ترکمنستان بدست آمده است.این جریان گاز در عمق 2297-2291 متری از چاه شماره 2 میدان مذکور به دست آمد. به گفته کارشناسان، میزان دبی چاه 628 هزار متر مکعب گاز طبیعی در روز است.همچنین، نمونه به دست آمده فاقد ناخالصی سولفید هیدروژن است که نشان دهنده کیفیت بالا و مطابقت آن با استانداردهای بین المللی است.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/49379/v-turkmenistane-poluchili-promyshlennyj-pritok-gaza-na-mestorozhdenii-sherepli

 

امیدواری شی جین پینگ به گفتگو با سردار بردی محمداف درباره طرح بزرگ روابط چین و ترکمنستان

شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین امیدوار است در اولین اجلاس سران «چین و آسیای مرکزی» با سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در خصوص "برنامه بزرگ توسعه روابط بین چین و آسیای مرکزی و مناسبات چین و ترکمنستان" گفتگو کند. به گزارش روزنامه «ترکمنستان بیطرف»، وی در پیام تبریک نوروز به رئیس جمهور ترکمنستان این مطلب را بیان کرده است.

رهبر جمهوری خلق چین خاطرنشان کرده است: در سفر سردار بردی محمداف به چین، مشترکاً اعلام شد که روابط چین و ترکمنستان به سطح مشارکت راهبردی همه جانبه رسیده و همچنین مفهوم سرنوشت واحد برای چین و ترکمنستان اجرا خواهد شد. شی جین پینگ تاکید کرد: این امر، مسیر توسعه روابط دوجانبه را تعیین کرد.

همچنین رئیس جمهور چین از مشارکت رئیس جمهور ترکمنستان در نشست آتی سران «چین و آسیای مرکزی» در ماه می در چین استقبال می‌کند. وی در پیام خود افزوده است: امیدوارم تا با شما در مورد طرح بزرگ توسعه روابط چین و آسیای مرکزی و نیز چین و ترکمنستان به منظور دستیابی به نتایج عالی در همکاری‌های فیمابین گفتگو کنم.

رئیس جمهوری خلق چین در پایان پیام خود، برای سردار بردی محمداف سلامتی و موفقیت و برای مردم دوست ترکمنستان شادی و بهروزی آرزو کرده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/59510/si-czinpin-nadeetsya-obsudit-s-serdarom-berdymuhamedovym-grandioznyi-plan-kitaiskoturkmenskih-otnoshenii

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما