معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم فروردین ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 افتتاح دفتر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در استانبول

با حضور وزیر تجارت ترکیه، دبیر کل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، رئیس اتاق صنایع استانبول، رئیس اتاق بازرگانی استانبول و رئیس انجمن صادرکنندگان ترکیه؛ سازمان همکاری و توسعه اقتصادی دفتر خود در استانبول را افتتاح کرد. محمت موش وزیر تجارت ترکیه در خصوص مرکز استانبول سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) گفت: این مرکز به توسعه و تقویت همکاری بین دانشگاهیان، تحقیق و توسعه و محافل سرمایه گذاری کمک خواهد کرد. وی افتتاح این دفتر در استانبول را نشانه همکاری‌های سازنده میان ترکیه و OECD دانست. موش با اشاره به اینکه OECD استانبول را به عنوان مرکز منطقه ای خود برای دستیابی به یک جغرافیای وسیع انتخاب کرده است، تاکید کرد که فعالیت مرکز استانبول باعث تقویت بیشتر روابط بین OECD با ترکیه و کشورهای منطقه خواهد شد.

https://www.cumhuriyet.com.tr/ekonomi/

اعلام مرز گرسنگی و خط فقر در ترکیه

بر اساس نتایج نظرسنجی سندیکای کارگری ترک - ایش در مارس 2023؛ مرز گرسنگی برای یک خانواده چهار نفری در ترکیه 9 هزار و 591 لیر؛ خط فقر 31 هزار و 241 لیر و نیز متوسط هزینه زندگی یک فرد مجرد در ترکیه، 12 هزار و 469 لیر اعلام گردیده است.

https://www.dunya.com/ekonomi/

اعلام خبر افزایش حداقل دستمزد در جولای 2023 توسط رئیس جمهور  ترکیه

اردوغان رئیس جمهور ترکیه خبر افزایش حداقل دستمزد را اعلام نمود. وی اظهار داشت: حداقل دستمزد در ماه جولای 2023 مورد بازبینی و افزایش  قرارخواهد گرفت. حداقل دستمزد در ترکیه در سال گذشته به دلیل افزایش شدید نرخ تورم طی دو نوبت در ماههای ژانویه و جولای 2022 افزایش یافت. حداقل دستمزد در ترکیه هم اینک 8500 لیر می‌باشد.

در شکل زیر منحنی سبز رنگ میزان حداقل دستمزد در ترکیه براساس نرخ دلار ؛ منحنی قرمز رنگ میزان افزایش نرخ حداقل دستمزد و منحنی آبی رنگ نرخ تورم را برای ماههای ژانویه سالهای 2003 تا 2023  نشان می دهد:

https://www.haberturk.com/son-dakika-haberi

اعلام خبر کاهش نرخ تعرفه برق و گاز طبیعی توسط رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که از آوریل 2023 قیمت برق و گاز را کاهش خواهد داد. وی گفت: از اول ماه آوریل، 15 درصد تخفیف در قیمت برق برای همه گروه مشترکان و همچنین 20 درصد تخفیف در تعرفه قیمت گاز طبیعی برای مصارف صنعتی اعمال خواهد شد. هم اینک قیمت 1 کیلووات برق برای مشترکین مسکونی 1.74 لیر برای مصرف حداکثر 240 کیلووات در ماه است. برای بخشی از مصرف ماهانه بالای 240 کیلووات، قیمت واحد برق با احتساب مالیات 2.6 لیر بر کیلووات ساعت اعمال می‌شود. تعرفه مشترکان صنعتی برای 1000 مترمکعب گاز طبیعی 7 هزار و 124 لیر برای سطح 1 و 15 هزار و 833 لیر برای سطح 2 تعیین خواهد شد. قیمت 1000 مترمکعب گاز طبیعی برای کارخانه‌های تولید برق نیز  18 هزار لیر می‌باشد.

https://www.dunya.com/gundem/

ساخت 14600 واحد صنعتی در مقیاس کوچک در مناطق زلزله زده ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که ترکیه 14600 واحد صنعتی کوچک در مناطق زلزله زده و سه هزار فروشگاه زنجیره ای در استان آدیامان خواهد ساخت. اردوغان طی سخنانی در مراسم کلنگ زنی گفت که فروشگاه‌های تازه ساخته شده به صاحبان مغازه‌ها و مدیران تجاری محلی واگذار خواهد شد. وی همچنین خاطر نشان کرد که دولت 50 هزار خانه برای بازماندگان زلزله در استان خواهد ساخت.

https://www.sondakika.com/haber/

کاهش شاخص اعتماد مصرف کننده در ترکیه

بر اساس اعلام سازمان آمار ترکیه، شاخص اعتماد مصرف کننده این کشور در ماه مارس 2023 نسبت به  ماه قبل با 2.9 درصد کاهش به 98.8 رسید.

https://www.gazeteduvar.com.tr/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما