معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۵- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته دوم فروردین 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه عمل شنجن برای افزایش تجارت الکترونیکی livestreaming

شنجن میزان فروش صنعت تجارت الکترونیکی پخش زنده (livestreaming) به بیش از 300 میلیارد یوان (43.68 میلیارد دلار) تا سال 2025 را هدفگذاری نموده است. این هدف در طرح اقدام این شهر (۲۰۲۳ -۲۰۲۵)، جهت پیشبرد رشد با کیفیت صنعت پخش زنده مطرح شد. طبق برنامه عمل منتشرشده، شنجن توسعه باکیفیت تجارت الکترونیکی پخش زنده در این شهر را تسریع و تلاش برای تبدیل شدن به یک مرکز مصرف بین المللی و یک شهر با نفوذ جهانی در زمینه تجارت الکترونیکی را بیشتر خواهد کرد. تا سال 2025، شنجن پرورش و معرفی بیش از 100 موسسه خدمات پیشرو تجارت الکترونیکی livestreaming، ساخت بیش از 50 پایگاه و پارک تجارت الکترونیکی پخش زنده را محقق خواهد نمود.

صنعت در حال ظهور تجارت الکترونیکی پخش زنده چین در سال های اخیر شاهد رشد انفجاری بوده است و فرصت های رشد جدیدی را برای طیف گسترده ای از کسب و کارها ایجاد کرده و انگیزه جدیدی را به اقتصاد تزریق کرده است. بر اساس گزارش مرکز اطلاعات شبکه اینترنتی چین، تا دسامبر ۲۰۲۲ تعداد کاربران livestreaming در چین به ۷۵۱ میلیون نفر رسید که ۷۰٫۳% از کل تعداد کاربران اینترنت را تشکیل می دهد.

منبع: Shenzhen Daily

حضور بیش از 2 هزار شرکت کننده در مجمع بوائو برای آسیا در هاینان

لی بائودونگ دبیرکل مجمع بوائو برای آسیا (BFA) گفت که حدود 2 هزار شرکت کننده در کنفرانس سالانه بوائو برای آسیا که قرار است ۲۸ تا ۳۱ مارس در بوائو در استان‌هاینان برگزار گردد، شرکت خواهند کرد. به مناسبت اولین کنفرانس سالانه حضوری BFA از زمان شیوع COVID-19، کنفرانس امسال با حضور حدود 2 هزار نماینده از بیش از ۵۰ کشور و منطقه و بیش از ۱۱۰۰ روزنامه نگار از ۱۷۰ رسانه از ۴۰ کشور برگزار خواهد شد. عنوان مجمع امسال «جهان غیرمطمئن: همبستگی و همکاری برای توسعه باوجود چالش ها» می‌باشد. وی تصریح کرد: "امیدواریم قطعیت را در دنیایی نامشخص بررسی کنیم و همبستگی و همکاری میان کشورها را ترویج نموده تا از طریق بحث ها در کنفرانس سالانه با چالش ها بهتر برخورد کنیم. هدف ما حمایت از باز بودن و فراگیری برای ترویج بهتر توسعه است."

BFA که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، یک سازمان بین المللی غیردولتی و غیرانتفاعی است که متعهد به ترویج یکپارچگی اقتصادی منطقه ای و نزدیک کردن کشورهای آسیایی به اهداف توسعه ای خود است.

منبع: Xinhuanet.com

سفر نخست وزیر سنگاپور به استان گواندونگ

هوانگ کونمینگ، دبیر حزب کمونیست استان گواندونگ و وانگ ویژونگ، فرماندار گواندونگ، روز ۲۹ مارس 2023 (9 فروردین 1402) در گوانجو با لی هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور و هیئت همراه ملاقات کردند. در این دیدارها دو طرف راه‌های تعمیق همکاری‌های عملی و ترویج توسعه برد-برد بین گواندونگ و سنگاپور را مورد بررسی قرار دادند. هوانگ کونمینگ تاکید کرد که گواندونگ انتظار دارد همکاری با سنگاپور را در کسب و کار و سرمایه‌گذاری، شهرهای هوشمند، اقتصاد دیجیتال، زیست پزشکی، امور مالی، آموزش، علم و فناوری، و گردشگری فرهنگی تقویت کند. شرکت های سنگاپوری از سرمایه گذاری در گواندونگ و به اشتراک گذاشتن میوه توسعه استقبال می‌کنند.

نخست وزیر سنگاپور نیز اظهار داشت که از بازدید مجدد استان گواندونگ خوشحال است و پیشرفت‌های قابل توجهی را در جنبه‌های مختلف توسعه می‌بیند. گواندونگ نقش اساسی در ترویج همکاری بین سنگاپور و چین ایفا کرده است. وی مشتاقانه منتظر توسعه تعاملات با گواندونگ و شرکت در توسعه منطقه خلیج بزرگ گواندونگ هنگ کنگ-ماکائو (GBA)، به خصوص از طریق دو پروژه دو جانبه، شهر دانش چین - سنگاپور در گوانجو و ابتکار شهر هوشمند سنگاپور-چین (شنجن) است.

این سومین سفر لی هسین لونگ به گواندونگ به عنوان نخست وزیر سنگاپور است. آخرین دیدار وی از گواندونگ ۹ سال پیش بود.

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/7c4d85f69c.shtml

برگزاری کنوانسیون جهانی فناوری‌های هیدروژن در فوشان

کنوانسیون جهانی فناوری‌های هیدروژن ۲۰۲۳ از ۲۲ تا ۲۶ مه در فوشان استان گواندونگ با هدف افزایش همکاری و به اشتراک گذاری دانش در این صنعت برگزار می‌شود. این رویداد به طور مشترک توسط انجمن علوم و فناوری چین، فدراسیون صنعت ماشین آلات و انجمن بین المللی انرژی هیدروژن، با عنوان "انرژی هیدروژن و استراتژی دوگانه کربن: از حال به آینده"، بر روی آخرین محصولات، فناوری‌ها و تجهیزات در زمینه انرژی هیدروژن و استفاده از انرژی هیدروژن در حمل و نقل،  انرژی، صنایع شیمیایی، متالورژی و ساخت و ساز تمرکز دارد. موضوعات مختلف دانشگاهی از جمله استراتژی‌های صنعت سلول های سوختی، تولید هیدروژن، ذخیره سازی و توزیع سریع مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بخش نمایشگاه نیز شرکت های بالادست و پایین دست در زنجیره صنعت انرژی هیدروژن از داخل و خارج، محصولات و خدمات خود را به نمایش می‌گذارند.

صنعت انرژی هیدروژن از سال ۲۰۱۶ در چین در حال رونق است. دولت چین متعهد به کاهش انتشار کربن و رسیدن به کربن صفرتا سال ۲۰۶۰ می‌باشد و فضای توسعه گسترده تری را برای صنعت انرژی هیدروژن ایجاد نموده است. فوشان یکی از اولین مناطق کشور در توسعه خودروهای هیدروژنی، به عنوان بخشی از برنامه استراتژیک بلند مدت خود است و به تدریج به خوشه صنعت انرژی هیدروژن چین تبدیل شده است.

منبع: Chinadaily.com.cn

امضای پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی به ارزش 905 میلیون یوان در گوانجو

رویداد "سرمایه گذاری در چین" ویژه ارائه استان گواندونگ د روز ۲۹ مارس 2023 در گوانجو با هدف معرفی محیط کسب و کار گواندونگ و تشریح سیاست های ارتقاء سرمایه گذاری به سرمایه‌گذاران خارجی برگزار و در آن 74 پروژه بزرگ با بودجه خارجی به ارزش 905 میلیون یوآن امضا شد. در این رویداد نمایندگانی از ۵۰۰ شرکت برتر جهان، شرکت های چند ملیتی، بنگاه‌های دولتی و خصوصی و انجمن‌های صنعت حضور داشتند. است. ژانگ شین، معاون فرماندار استان گواندونگ، گفت: " میزان سرمایه گذاری خارجی در گواندونگ در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۸۰ میلیارد یوان (26 میلیارد دلار) بود، بیش از 300 هزار شرکت سرمایه گذاری شده خارجی و ۳۵۰ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر جهان که در این استان سرمایه‌گذاری کرده اند".  ژانگ جینسونگ، مدیرکل دپارتمان بازرگانی استان گواندونگ اظهار داشت که گواندونگ مزایایی در مقیاس اقتصادی، جمعیت و بازار، امکانات صنعتی، حمل و نقل،  و محیط کسب و کار دارد و انتظار دارد سرمایه گذاری بیشتری را جذب کند.

در این رویداد قرارداد 74 پروژه برجسته صنایع استراتژیک مانند مواد پیشرفته و ساخت تجهیزات، از جمله Sweden Hexagon Production در شنجن، پروژه Covestro  در جوهای و SEW جنوب چین در فوشان امضا شد.

به گفته لی هیوک جون، رئیس گروه هیوندای موتور (چین)، در نیمه اول سال جاری، کارخانه HTWO این شرکت در گوانجو، اولین پایگاه برون مرزی هیوندای موتور برای تحقیق و توسعه سلول سوختی هیدروژن، تولید و فروش افتتاح خواهد شد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/fad84da8d8.shtml

امضای تفاهم نامه همکاری شرکت های آلمانی در شنجن

شرکت ها و سازمان‌های آلمانی و شنجن برای پیشبرد فناوری‌های آینده گرا در مجمع اقتصادی چین -آلمان که در 29 مارس در شنجن، برگزار گردید، حضور یافتند. در این مجمع قرارداد ۱۲۸ پروژه همکاری و پنج پروژه کلیدی در زمینه‌های اطلاعات نرم افزاری، آموزش حرفه ای، ساخت و انرژی جدید امضا شد. این اولین رویداد حضوری تبادل اقتصادی چین و آلمان بود که پس از سه سال به دلیل محدودیت های کرونایی برگزار شد.

ولکر تریر، رئیس اجرایی تجارت خارجی و عضو هیئت اجرایی اتاق صنعت و بازرگانی آلمان گفت که هنوز پتانسیل قابل توجهی برای همکاری چین و آلمان وجود دارد. وی تصریح کرد: "شنجن نقش کلیدی در تسهیل تجارت خارجی و نوآوری داشته است. بنگاه‌های بزرگ و متوسط آلمان همواره محیط سرمایه گذاری در شنجن را ستوده اند". هوانگ هونگ شنگ، بنیان گذار گروه لوازم خانگیSkyworth  نیز گفت:" این گروه با یک شرکت آلمانی قرارداد همکاری در زنجیره تأمین فتوولتیک امضا کرده که در سال جاری در آلمان راه‌اندازی خواهد شد".

آلمان بزرگترین شریک تجاری شنجن در اروپا است. در سال ۲۰۲۲ کل واردات و صادرات شنجن به آلمان به ۱۲٫۹ میلیارد دلار (۸۸٫۸ میلیارد یوان) رسید که ۷٫۴ درصد افزایش یافت.

منبع: Chinadaily.com.cn

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما