معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته سوم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرعت کار در انجمن تولید "لباب اوتو اولاگ" در حال افزایش است.(16اسفند)

خبرگزاری جیحون نیوز: رانندگان انجمن تولیدی لباب اوتواولاگ در ماه فوریه امسال بیش از 6 میلیون و 397 هزار کالا حمل کردند. این بدان معناست که بیش از یک میلیون و 588 هزار منات مازاد بر برنامه حمل و نقل شده است.

همچنین حجم خدمات حمل و نقل ارائه شده به مسافران از مرز 16 میلیون و 962 هزار منات گذشت. این نیز بیش از 3 میلیون667 هزار منات بیش از برنامه ریزی شده است. این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین ژانویه ماه سال جاری بسیار بیشتر است.

منبع: https://jeyhun.news/v-proizvodstvennom-obedinenii-lebapawtoulag-rastet-tempy-rabot/

 

 

از ابتدای سال تاکنون 8 شرکت خصوصی در استان لباب محصولات خود را به خارج از کشور ارسال کرده اند.(15اسفند)

خبرگزاری جیحون نیوز: از ابتدای سال تاکنون 8 شرکت خصوصی فعال در استان لباب محصولات خود را به کشورهای دیگر ارسال کرده اند. ارزش کل کالاهای حمل شده به یک میلیون و 190 هزار دلار آمریکا نزدیک شد.

مانند سال گذشته، شرکت های خصوصی میزه مز قدم، ترکمن اوجاقی، آلتین بورگوت، ملی  اونوم، شرکت های اقتصادی نور پلاستیک، تاسین حاصیل، کیچی گالا محصولات خود را صادر کردند. این بار شرکت اقتصادی عاکیل لی زریاد نیز به آنها پیوست. کالا ها به کشورهای ازبکستان، ترکیه، قرقیزستان، روسیه، آذربایجان و قزاقستان ارسال شده است.

منبع: https://jeyhun.news/s-nachala-goda-v-lebapskom-velayate-8-individualnyx-predpriyatij-otgruzilo-svoi-produkcii-za-rubezh/

کار ساخت و ساز در مقیاس بزرگ در سراسر استان ماری راه اندازی خواهد شد.(23اسفند)

خبرگزاری اورینت: به گزارش روزنامه ترکمنستان، استانداری ماری مناقصه ساخت، طراحی و نصب زیرساخت های اجتماعی را اعلام کرد.

مهدکودک ها در مناطق مختلف استان - برای 160 مکان در روستای سریازی در بخش تخته بازار، برای 160 مکان در بخش ماری، برای 320 مکان در روستای‌هاشیردک در بخش وکیل بازار، برای 320 مکان در روستای آکیاپ در بخش ساکارچاگه احداث می‌شوند.

مدارس متوسطه جدید - برای 500 مکان در شهر ماری، برای 500 مکان در روستای یالکیم، بخش بایراماعلی، برای 600 مکان در بخش یولاتن، برای 500 مکان در بخش مورگاپ، برای 600 مکان در بخش وکیل بازار ساخته خواهد شد.

مرکز بهداشتی جدید در بخش ساکارچاگه ظاهر خواهد شد و مرکز بهداشتی در بخش یولاتن بازسازی خواهد شد.

تاسیسات تصفیه با ظرفیت 10 هزار متر مکعب در روز در شهر یولاتن با ظرفیت 25 هزار متر مکعب در روز در بخش ترکمنگالا و با ظرفیت 15 هزار متر مکعب در روز در دهستان پاراهات، بخش ساکارچاگه ساخته می‌شود.

علاوه بر این، قرار است تعدادی تسهیلات اجتماعی بزرگ در شهرک های جدید در حال ساخت ایجاد شود.

در بخش وکیل بازار: ساختمان اداره ایمنی آتش نشانی، ساختمان اداری، یک مدرسه متوسطه برای 660 مکان، مهد کودک برای 320 مکان و یک مرکز بهداشت.

در بخش ساکارچاگه: ساختمان اداره ایمنی آتش نشانی، ساختمان اداری، یک مدرسه متوسطه برای 720 مکان، یک مهدکودک برای 320 مکان و یک مرکز بهداشت.

در بخش ترکمنگالا: ساختمان اداره ایمنی آتش نشانی، ساختمان اداری، یک مدرسه متوسطه برای 660 مکان، یک مهد کودک برای 320 مکان و یک مرکز بهداشت.

در تمام شهرک های جدید، راه‌سازی، سیستم‌های آبرسانی، فاضلاب و تصفیه فاضلاب و نیز نصب شبکه‌های برق خواهد بود.

از شرکت های ثبت شده در ترکمنستان برای شرکت در مناقصه دعوت به عمل می آید.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/48947/po-vsej-maryjskoj-oblasti-razvernutsya-krupnye-stroitelnye-raboty

 

شرکت "بگشاخه" ماهانه 150 هزار متر پارچه ویسکوز تولید می‌کند.(23اسفند)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت خصوصی "بگشاخه" واقع در شهرستان ترکمن آباد استان ماهانه 150 هزار متر پارچه ویسکوز تولید می‌کند. این را روزنامه ریسگال گزارش داد.

پارچه‌های ویسکوز تولید شده توسط بگشاخه، عضو اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان برای پوشیدن در شرایط آب و هوایی ترکمنستان مناسب است.

صدها متخصص در این شرکت مجهز به فناوری‌های پیشرفته نساجی از ایتالیا، ترکیه و چین کار می‌کنند. پیاده سازی فناوری‌های پیشرفته نساجی در شرکت خصوصی امکان خودکارسازی تولید انواع مختلف پارچه‌های ویسکوز را فراهم می‌کند.

بر اساس این گزارش، این شرکت به طور مرتب طرح های جدیدی از پارچه‌های تزئین شده با رنگ ها و طرح های مختلف را تهیه و تولید می‌کند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9967/predpriyatie-begshaha-ezhemesyachno-proizvodit-150-tys-metrov-shtapelnogo-polotna

سفر به عشق آباد و مرو باستان در تور جهانی به ارزش تقریباً 130 هزار دلار گنجانده شده است.(22اسفند)

خبرگزاری ترکمن پورتال: شرکت آمریکایی TCS World Travel دو نقطه از ترکمنستان را در یکی از گران ترین تورهای جهان گنجاند. این اکسپدیشن با نام مجلل Kingdoms & Cultures برای تابستان 2024 برنامه ریزی شده است.

به گزارش اورینت، به گردشگران پیشنهاد می‌شود با مبلغی نزدیک به 130000 دلار، یک تور گشت و گذار در عشق آباد و بازدید یک روزه از شهر باستانی مرو داشته باشند.

در مجموع، برنامه تور که از 13 ژوئن تا 2 ژوئیه ادامه خواهد داشت، شامل چندین مقصد است: لندن (انگلیس)، خلیج کوتور (مونته نگرو)، کراکوف (لهستان)، بخارست و سوچاو (رومانی)، بخارا (ازبکستان)، تفلیس (گرجستان)، عشق آباد و مرو (ترکمنستان)، افسوس و ساحل فیروزه ای (ترکیه).

شایان ذکر است که این قیمت مطلقاً همه چیز را شامل می‌شود: از پرواز با هواپیمای شخصی، اقامت در هتل های راحت، حمل و نقل زمینی و غذا تا تمام فعالیت های روزمره.

TCS World Travel شرکتی است که در سازماندهی تورهای عجیب و غریب در سراسر جهان برای افراد ثروتمند تخصص دارد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/59087/ekspedicii-v-ashhabad-i-drevnii-merv-vklyucheny-v-mirovoi-tur-stoimostyu-pochti-130-tysyach

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما